Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LES AULES HOSPITALÀRIES A CATALUNYA
Advertisements

ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
INTRODUCCIÓ Educar en valors. Eix transversal En tots els àmbits Epp
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
PETITS REPORTERS Títol.
APRENENT JUNTS.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
SALUT MENTAL I EDUCACIÓ. Departament de Docència I Formació
2013.
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Reunió Plenària 13 de novembre de 2015
Seminari d’Educació Especial
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
“EL PALIC, un model per a les illes”
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Educació Infantil i Primària
“El perfil de mestre i professor”
El repte d’incloure Recursos i estratègies
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Interacció escola - entorn.
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Pla Integral de Salut Mental
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
“SALUT MENTAL I EDUCACIÓ”
Assessorament de la Formació en Competències
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
Àrea d’Atenció a les Persones
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Transcripción de la presentación:

Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló Mestra de l’Aula Hospitalària de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.

Què són les aules hospitalàries? L’Escola dins la Unitat de Salut Mental de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona Què són les aules hospitalàries? Són àmbits educatius en els quals els docents donen suport i afavoreixen la continuïtat dels estudis als infants i joves hospitalitzats que, a causa de la malaltia, no poden seguir assistint al seu centre educatiu. Dret a l’atenció educativa dels infants i adolescents malalts

L’Escola dins la Unitat de Salut Mental de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona Objectius: Garantir la continuïtat dels aprenentatges escolars. Planificar el procés educatiu de l’alumne elaborant, amb els mestres dels centres educatius de cada alumne, els Plans Individualitzats partint de les programacions del propi centre on està matriculat l’alumne. Establir contactes freqüents amb els docents del centre educatiu per tal de seguir les mateixes pautes de treball i vetllar conjuntament perquè l’alumne no perdi la il·lusió per aprendre. Fer de nexe d’unió entre els dos àmbits educatius: l’escola hospitalària i l’escola d'origen. Oferir a l’alumnat un marc físic on poder atendre les necessitats emocionals, afectives, cognitives i de relació amb els altres.

L’Escola dins la Unitat de Salut Mental de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona Grups Heterogenis La metodologia que s’emprarà haurà de reunir les següents característiques: - Afavorir l’activitat de l’infant per tal d’estimular la capacitat cognoscitiva. - Descobrir de manera autònoma per tal de construir nous aprenentatges que siguin significatius. - Potenciar la memòria comprensiva com a base de nous aprenentatges. - Donar una funcionalitat als coneixements ja adquirits per a l’adquisició de nous aprenentatges. - Ha de respectar les diferències per no convertir-les en desigualtats. Ha de tenir en compte el nen/a com a ésser individual (ritme maduratiu i cognitiu), i com a ésser social (finalitat social del procés educatiu per poder integrar-se en el si d’una comunitat). - L’atenció serà la més normalitzada possible, utilitzant els recursos més funcionals i propers a la realitat educativa del seu centre d’origen. Flexibilitat en possibles metodologies basades en el treball per parelles o en petit grup, centres d’interès i suport individualitzat. L’Escola: un espai on compartir. Experiències i aprenentatges.

Importància del treball multidisciplinari i la transversalitat Intervenció conjunta. L’actuació que es durà a terme no serà mai una atenció puntual, sinó global i implicant a tots els professionals. La intervenció educativa s’iniciarà un cop el referent que segueix l’alumne ho creguin convenient. I el seguiment i l’avaluació de les diferents intervencions educatives amb els diferents alumnes es posaran en comú en les reunions setmanals on hi intervenen els diferents professionals. Inclusió de la mestra en les reunions clíniques, juntament amb altres professionals que intervenen en el dia a dia amb els alumnes. Coneixement del grup de nens i joves amb el què ha de treballar cada dia. Participació amb les famílies. Durant l’estada de l’infant o jove a l’hospital es mantenen i fomenten les relacions de cooperació i participació de la família amb el mestre de l’escola hospitalària, perquè es considera part responsable i activa del procés educatiu.

Treball en xarxa i realitat. Reptes Treball en xarxa Mestre del centre escolar d’origen (CEIP, IES, CEE,...) Mestre d’H.D. EAP Mestre de l’aula Hospitalària

Treball en xarxa i realitat. El retorn a la seva escola. Quan un alumne ha de retornar al seu centre escolar d'origen, sovint ens trobem amb l’angoixa i patiment del seu responsable: “Com acollir a l’alumne a la tornada al seu centre escolar?, Com preparar al grup-classe?, Què es fa davant una sospita de recaiguda?, ...” S’ha d’intentar assessorar al professorat per tal que es senti segur i amb eines per a poder donar resposta a tot allò que l’alumne necessitarà un cop tingui l’alta de l’Hospital. Importància de la sensibilització, empatia i assertivitat. La incorporació a un recurs nou. En ocasions, després de l' ingrés es valora, de manera conjunta, que l’alumne continuï els seus estudis en un centre educatiu diferent del què prové.