La immigració és un problema educatiu ?

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
L’AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Ponència Una educació per a un nou país.
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Projecte de Diversificació Curricular
INTRODUCCIÓ Educar en valors. Eix transversal En tots els àmbits Epp
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
COEDUCACIÓ FRACÀS ESCOLAR I VIOLÈNCIA DE GÈNERE
APRENENT JUNTS.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
TEMA 6 LLENGÜES EN CONTACTE
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
Estratègies educatives en la família
ESTRATÈGIES EDUCATIVES A LA FAMÍLIA
Agraïm als companys i companyes del sindicat STEILAS aquesta guia que ens han facilitat i que hem traduït i adaptat al nostre context pel seu enorme interès,
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
Acompanyament al Projecte de convivència de centre
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
QUI SOM? ASPAS, Associació de pares de persones amb discapacitat auditiva Missió: Defensar, reivindicar i garantitzar els drets e interessos de la persona.
Estat de benestar i drets socials
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
SALUT MENTAL.
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Grups interactius a L’Esquitx
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
Seminari d’Educació Especial
Universitat de Barcelona Dpt. de Teoria i Història de l’Educació
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
Objectiu Educatiu Trienni
Presentació de 1r d’ESO Curs
“EL PALIC, un model per a les illes”
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
“El perfil de mestre i professor”
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Interacció escola - entorn.
Formació per als equips directius d’educació secundària
Continuació: el temps II
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA Montserrat Montero 26 de novembre de 2009.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
ORGANIGRAMA MIGRACIONS Nivells didàctics diferents
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
QUÈ ÉS LA LOMCE? LOMCE, és una llei que ha estat elaborada per persones alienes al món de l’educació, sense el consens o aprovació dels experts en la matèria.
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Miquel Navarro i Oriach.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

La immigració és un problema educatiu ? 1. La integració escolar de l’alumnat immigrant. Condicions estructurals. La immigració és un problema educatiu ? És un problema polític ?

1. Necessitat de coneixement crític 2. La integració escolar de l’alumnat immigrant. Condicions estructurals: implicacions educatives. 1. Necessitat de coneixement crític Condicions Estructurals (socials, polítiques, Econòmiques...) Millora de l’ avaluació Evita el derrotisme 2. Obertura Escola <-> Comunitat 3. Sensibilització comunitària-social Evitar la discriminació

Factors que incideixen en les dificultats d’integració escolar. 3. La integració escolar de l’alumnat immigrant. Factors que incideixen en les dificultats d’integració escolar. Factors que incideixen en les dificultats d’integració escolar. Ghettització Fracàs escolar Pràctiques d’educació intercultural

3. 1. La integració escolar de l’alumnat immigrant 3.1. La integració escolar de l’alumnat immigrant. Factors que incideixen...La ghettització escolar. Condicions econòmiques polítiques Ghettització escolar Política educativa Factors protectors Doble xarxa escolar Oficina única de matriculació (municipal) Revisió dels concerts educatius Privada concertada Pública Gratuïtat total: llibres i material Sensibilització a la societat (campanyes)

3. 2. La integració escolar de l’alumnat immigrant 3.2. La integració escolar de l’alumnat immigrant. Factors que incideixen...El fracàs escolar. L’índex de fracàs escolar és més alt en alumnes de famílies immigrants. Comparant els resultats escolars d'aquests alumnes amb els dels nens autòctons de famílies del mateix estatus socioeconòmic, els resultats no només no difereixen significativament, sinó que en ocasions els immigrants superen als autòctons del seu mateix estatus social. Estudi de Maruny i Molina: fins arribar als 3 anys d'escolarització en el nostre país, no es normalitza en aquests alumnes la suficiència comunicativa en la conversa, la lectura amb entonació ajustada o l'inici del domini de l'ortografia arbitrària. Cal arribar a un terme mitjà de cinc anys per a arribar a una competència suficient en comprensió lectora, sense que pugui considerar-se acceptable encara l'expressió escrita.

Condicions bàsiques per l’aprenentatge! 3.2.1. La integració escolar de l’alumnat immigrant. Factors que incideixen...El fracàs escolar II. Externalització *Baix nivell cultural de les famílies. *Condicions de vida dels immigrants. *Desconeixement de la llengua vehicular. *Manca de motivació. Causes (?) *Importància de les expectatives dels docents (efecte Pigmalió). *Aprenentatge significatiu: -Tractament normalitzat de la llengua/cultura àrab al currículum. -El problema és que els alumnes no estan motivats o que el que dema- nem que aprenguin no té cap significat per ells/elles? *Conèixer la ZDP de l’aprenent. *Processos de socialització, relacions afectives en l’aprenentatge: -Potenciar que s’estableixen vincles socioafectius, xarxes d’intersubjec- Tivitat fa sentir l’espai escolar com a propi, facilita l’aprenentatge. *Intel·ligència emocional, etc Análisi psicopedagògic Mitjans. -Treball en equip. -Pedagogies d’acceleració. Condicions bàsiques per l’aprenentatge!

Objectiu educatiu interculturalitat: som iguals o som diferents? 3.2.3. La integració escolar de l’alumnat immigrant. Factors que incideixen...Interculturalisme (1). PERILL: La diversitat cultural es presenta com perillosa islamofòbia Indicadors integració sociocultural (Tribalat, 95): -Número matrimonis mixts -Conservació llengua materna -Manteniment pràctiques religioses origen A igual titulació: -40 % atur en algerians. -10% francesos Objectiu educatiu interculturalitat: som iguals o som diferents? -Evitar folclorisme -Definir què entenem per integració (cultural, política, econòmica, social) -Integració # submissió -Integració, creativitat i negociació

3. 2. 4. La integració escolar de l’alumnat immigrant 3.2.4. La integració escolar de l’alumnat immigrant. Factors que incideixen...Interculturalisme (2). Propostes per una educació intercultural: 1.Fonamentar-se en la convicció de la igualtat en dignitat de les persones. 2.Evitar l’interculturalisme naïf (floclorisme, jornades aillades, etc). 3. La integració cultural camina de la mà de la integració social. 4. Facilitar a tots els alumnes les eines més adequades i l'acompanyament personalitzat necessari per a realitzar una construcció identitària crítica, lliure i responsable, que es perllongarà al llarg de tota la seva vida. 5. Recordar que el nostre benestar és possible gràcies al malestar de la major part dels habitants del planeta. Cal educar per a estar disposats a cedir una part del nostre poder i del nostre benestar actual.

4.El concepte d’integració cultural. La integració cultural pot significar: 1.Renúncia a la cultura d’origen. 2.Acceptació de la cultura de l’immigrant. 3.Una interacció, un intercanvi cultural.

5.Actituds del grup majoritari i integració cultural.

6.Polítiques d’integració escolar.

7.La integració sociocultural NO ÉS…

8.La integració sociocultural SÍ ÉS…