L’organització territorial de Catalunya

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

Carla Jiménez Aida Macià Guim Muñoz Mariló Rodríguez
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Escola Montserrat Sant Just Desvern
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
Projecte “rED M”: Una eina per atendre la diversitat
LA TARDOR Cicle Inicial.
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
AVALUACIÓ DE L’ASSIGNATURA DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, 1
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
APRENENTATGE MULTINIVELL
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
LA VIDA A LES COLÒNIES INDUSTRIALS
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
L’Expressió escrita.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
L’informe de laboratori
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
L´entusiasMat ens entusiasma!!!.
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Experimentam amb la ciència
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
CEIP Mercè Rodoreda - Martorell Educació Primària
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Cicle Superior (Curs 2015 / 2016) CIM D’ÀLIGUES.
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
ORGANITZACIÓ I PLANIFICACIÓ “Posem fil a l’agulla”
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
vista pels nens i nenes de 2n
CAMP APRENENTATGE VALLS D’ÀNEU
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Seminari d’Educació Especial
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
LES ONG: CAMINANT PEL MÓN
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Presentació BATXILLERAT
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Treball de Recerca de Batxillerat
TECNOLOGIA.
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Alumnes de 4T de primària - s.j.o. Barcelona
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Continuació: el temps II
Les nostres fonts documentals per treballar a la classe són molt diverses: 1. Treball de camp (sortides, visites, entrevistes, enquestes…). 2. Monografies,
El currículum a l’educació primària
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
CASAL D’ESTIU IL·LUSIONS 2016
Convivència i Mediació Escolar
Presentació assignatura
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
COLÒNIES- TREBALL DE SÍNTESI Del 15 al 19 de juny
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

L’organització territorial de Catalunya Adrià Montserrat Gerard Puig Sergi Sabatés Marc Verdaguer

Esquema de la presentació Introducció Bibliografia i fonts de documentació Situació de la unitat dins del currículum Metodologia Presentació de les sessions Criteris d’avaluació Conclusions

Introducció El tema va sorgir de la problemàtica actual sobre la reimplantació de les vegueries. La nostra unitat didàctica es basarà en les fonts fotogràfiques, com a recurs didàctic principal.

Bibliografia i fonts d’informació En el transcurs del treball ens hem basat en fonts d’informació audiovisuals, fent recerca en diferents pàgines web, per extreure la informació teòrica del tema i un vídeo sobre la creació de les províncies i regions.

També hem utilitzat el currículum com a font d’informació, per establir els continguts, objectius, competències i criteris d’avaluació de la unitat didàctica.

La unitat dins el currículum La nostra unitat didàctica està ubicada dins de la temàtica general que apareix en el currículum anomenada “Persones, cultures i societats”. El tema de la divisió territorial apareix al Cicle Superior. Per tant, nosaltres hem dirigit l’hem dirigit a 6è de Primària.

Objectius d’aprenentatge Continguts Comarques i províncies de Catalunya Història de la divisió territorial de Catalunya i el seu context històric a cada moment. Les vegueries: definició, quines són, on estan ubicades, quines són les seves seus... Objectius d’aprenentatge Comarques i províncies de Catalunya Història de la divisió territorial de Catalunya i el seu context històric a cada moment. Les vegueries: definició, quines són, on estan ubicades, quines són les seves seus...

Competències bàsiques Situar-se en l’espai, orientar-s’hi i desplaçar s’hi utilitzant plànols i mapes. Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn. Expressar idees i organitzar informacions de problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics, Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar. Competències comunicatives Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació.

Metodologia Actitud del mestre dialogant i reflexiva envers la classe. La metodologia que aplicarem al llarg de la unitat didàctica serà una metodologia activa. Aquesta metodologia seguirà unes característiques: Actitud del mestre dialogant i reflexiva envers la classe. Els alumnes realitzen el paper d’alumnes -investigadors. L’alumne és el protagonista del seu aprenentatge. Gaudeixen de llibertat per treballar els aspectes que més els agraden dins del tema.

Amb l’aplicació d’aquesta metodologia volem aconseguir: Un grau més elevat d’implicació i motivació per part de l’alumnat. Que els nens aconsegueixin un aprenentatge significatiu i que els resulti útil. Millorar diversos conceptes, ja siguin teòrics, pràctics o de valors.

ACTIVITATS D’APRENENTATGE TÍTOL – DESCRIPCIÓ TEMPS RECURSOS ESPAI Sessió 1: Breu introducció teòrica a la divisió territorial. Adjuntar documentació per a l’alumne sobre les vegueries. Activitat d’avaluació inicial: Exercici de divisió del territori Discussió sobre la divisió territorial de Catalunya. Síntesi sobre les propostes de divisió i conclusió final 1h Avaluació inicial Classe Sessió 2 : Explicació de la divisió territorial de Catalunya segons els convents jurídics de l’imperi romà Relació amb continguts de l’edat històrica corresponent que els alumnes ja saben Activitats pràctiques sobre el tema Full 1 d’activitats Sessió 3: Explicació de la divisió territorial de Catalunya segons les divisions eclesiàstiques dels visigots Relació amb continguts de l’edat històrica corresponent que els alumnes ja saben. Activitats pràctiques sobre el tema. Full 2 d’activitats Sessió 4: Explicació de la divisió territorial de Catalunya segons els valiats àrabs Full 3 d’activitats Sessió 5: Activitat de síntesi dels continguts treballats fins ara (fitxa i discussió) Activitats que serviran d’avaluació intermèdia respecte els progrés en el tema dels seus alumnes Full 4 d’activitats

Sessió 6: Les vegueries. Explicació de l’origen i divisió en vegueries Explicació breu del context històric de la República, la guerra civil i la postguerra Vídeo de la divisió territorial de la República i la guerra civil Relació amb continguts de l’edat històrica corresponent que els alumnes ja saben. Activitats pràctiques sobre el tema 1h Full d’activitats 5 Classe Sessió 7: Sortida al Museu d’Història de Catalunya (exposició sobre la divisió territorial durant la història) Sortida Sessió 8: Explicació de la reimplantació de les vegueries. Discussió de la proposta de divisió territorial Diferencies i semblances entre la divisió per comarques i la divisió per vegueries. Full d’activitats 6 Sessió 9: Síntesi amb activitats de repàs i ampliació de tots els temes treballats, fent especial atenció a la divisió territorial en vegueries Ordinadors Aula d’informàtica Sessió 10: El joc de les vegueries

Sessió 10 Joc de les vegueries joc de pistes Lloc: Pati gran o parc Grups de 4 o5 alumnes Instruccions (joc consta de 3 parts es van repetint): 1- El mestre dona una prova a cada grup d’alumnes. Proves Muntar puzles sobre l’organització territorial a Catalunya ex: Mapa de Catalunya en blanc i completar-lo amb les comarques, que vindrien a ser les peces.

Sessió 10 Al acabar el puzle l’han de girar i trobaran escrit una pista. 2- Desxifrar la pista Els portarà a un lloc del pati o parc. ex: “Darrere hi brolla aigua”. Buscar un sobre per la zona (dins apareix formulada una pregunta).

Sessió 10 - Escriure la resposta i entregar-la al mestre. 3- Respondre la pregunta que apareix al sobre. Relacionada amb la Unitat Didàctica Per exemple: “A l’any 1833 s’aprovà l’existència de 4 províncies a Catalunya, quines són?” - Escriure la resposta i entregar-la al mestre. Llavors el mestre tornarà a donar a grup una prova (part 1) que els portarà a pista (part 2) i trobar el sobre amb la pregunta (part 3) 4 preguntes

Sessió 10 Finalment el mestre tindrà 4 respostes de cada grup. Les haurà de posar en comú amb tots els alumnes alhora i veure els errors (en forma de debat). - Guanya el grup que ha fet menys errors.

Criteris d’Avaluació - Utilitzar plànols i mapes a diferents escales i interpretant els diferents signes convencionals, així com fotografies aèries. - Resums, qüestions plantejades a classe i elaboració de frisos cronològics. - Conèixer els aspecte històrics més rellevants de Catalunya. - Conèixer les divisions territorials principals en què Catalunya està o ha estat dividida. - Participació i argumentació en els debats. - Saber treballar cooperativament

Criteris d’Avaluació Per a l'avaluació d'aquesta unitat didàctica serà sumativa i continuada, en la que tots els treballs realitzats comptaran per a la nota. La distribució serà la següent: Avaluació Inicial Orientació pel mestre. No comptarà per a la nota dels alumnes Avaluació Intermèdia 70% Aquesta avaluació ha de reflectir totes les activitats que hem desenvolupat per assolir els objectius programats. Avaluació final 30% Joc de les vegueries. Però serà important la participació i reflexió del debat. Instruments d'avaluació: El joc de les vegueries, activitats realitzades a classe, observació del professor i esforç dels alumnes.

Reflexions i Conclusions Primerament només volíem treballar les divisions territorials, però vam creure necessari treballar també la història. Multitud de continguts teòrics. Contrarestar amb activitats pràctiques. Motivació No és fàcil treballar història a primària. Satisfets de la unitat didàctica i ens agradaria poder-la posar a la pràctica. Conscients no és una UD fàcil. El mestre l’ha de tenir molt ben preparada i coordinada alhora de posar-la a la pràctica