Desplegament del currículum competencial i model didàctic

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

LA PROGRAMACIÓ DE LLENGUA PER COMPETÈNCIES Equip Lic de L’Hospitalet de Llobregat Febrer 2008.
El desplegament del currículum per al desenvolupament de les competències bàsiques: LA PRESA DE DECISIONS ROSER CANALS CABAU Montcada, març-08.
DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER AL DESENVOLUPAMENT DE
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Eavaluado PROPOSTA D’ADAPTACIÓ DEL GAME PERFORMANCE ASSESSMENT INSTRUMENT (GPAI) PER AVALUAR LA IMPLICACIÓ I LA COOPERACIÓ EN ELS JOCS DE COL·LABORACIÓ-OPOSICIÓ.
El disseny curricular d’educació primària
El disseny curricular de l´educació obligatòria
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
ESTRUCTURA I COMPONENTS DE LES UNITATS DIDÀCTIQUES “UUDD”
UNITAT DIDÀCTICA. UNITAT DIDÀCTICA Quadre: Unitat didàctica número... Títol Centre Trimestre 1r, 2n, 3r Curs acadèmic Grup Matèria Sessions.
“Programar per gestionar la progressió dels aprenentatges”
DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES: metodologia i estratègies didàctiques PROJECTES DE TREBALL Sant Andreu Setembre-08 Roser Canals Cabau.
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària Montcada, novembre de
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El disseny curricular d’educació primària
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
LES CACERES DEL TRESOR I LES WEBQUEST, MODELS DE RECURS COMPETENCIAL
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
APRENENTATGE MULTINIVELL
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
APRENENT JUNTS.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
Competències bàsiques en Educació Física
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
BENVINGUTS A L’ESCOLA!! 28 de febrer de 2015.
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
Un currículum competencial per a l’educació primària
QUI SOM? ASPAS, Associació de pares de persones amb discapacitat auditiva Missió: Defensar, reivindicar i garantitzar els drets e interessos de la persona.
LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
les competències bàsiques
El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria Ponent: Joaquim Costa Inspector.
Formació per als equips directius d’educació secundària
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
El currículum a l’educació primària
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Biblioteca Escolar “Puntedu” un espai de coneixement i aprenentatge
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

Desplegament del currículum competencial i model didàctic Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències

Competències Bàsiques Capacitat d’utilitzar coneixements i habilitats de manera transversal i interactiva en contextos i situacions diversos per exercir com a ciutadà i resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana. Competències Bàsiques Continguts actituds, valors i normes conceptes procediments Les finalitats educatives en termes competències s’assoleixen a partir dels continguts. Els continguts canvien quan canvia el referent científic i/o cultural, en canvi les competències són més estables i possibiliten aprendre al llarg de la vida.

SABER CONÈIXER SABER FER Ensenyar a transferir Per al CONEIXEMENTS Conceptuals Procedimentals Actitudinals RESOLUCIÓ DE PROBLEMES O SITUACIONS REALS I CONTEXTUALITZADES DESENVOLUPAMENT PERSONAL SOCIAL, PROFESSIONAL SABER CONÈIXER SABER FER SABER SER SABER CONVIURE Morfosintaxi Estructurar un discurs coherent Defensar el propi punt de vista en un debat Diversitat cultural Actuar segons els valors democràtics: respectar, cooperar, conviure... Com són les persones del nostre entorn? Proporcionalitat Calcular el % Valorar si un article està realment rebaixat Proteïnes, greixos, hidrats carboni Elaborar una dieta equilibrada Tenir hàbits d’alimentació saludables

ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN El currículum ha de garantir que en acabar l´educació obligatòria tot l’alumnat tingui un bon domini de certes competències COMPETÈNCIES COMUNICATIVES 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural COMPETÈNCIES METODOLÒGIQUES 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d’aprendre a aprendre COMPETÈNCIES PERSONALS 6. Competències d’autonomia i iniciativa personal COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana Referents clau per al desplegament del currículum per competències: TRANSVERSALITAT, FUNCIONALITAT, AUTONOMIA

TRANSVERSALITAT: Entesa com el criteri per a seleccionar continguts i opcions metodològiques per tractar-los en contextos globals i de forma interdisciplinària entre àrees FUNCIONALITAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin l’aplicació dels aprenentatges en diferents situacions i contextos reals, concrets i propers a l’alumnat AUTONOMIA DE L’ALUMNAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin la comunicació d’objectius, el protagonisme de l’alumnat, la gestió dels errors i la coresponsabilitat en l’avaluació en les activitats d’ensenyament/aprenentatge

Finalitats del currículum competencial

Currículum DECRET 143/2007 Article 6 6.1 S’entén per currículum de l’educació secundària obligatòria el conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació d’aquesta etapa. 6.2 Per a cada matèria, aquest Decret determina els objectius, per a tota l’etapa, així com els continguts i criteris d’avaluació en els diferents cursos. 6.3 Els centres educatius desenvoluparan i completaran el currículum d’educació secundària obligatòria. El currículum elaborat pel centre formarà part del seu projecte educatiu. Cada centre educatiu haurà de concretar, desenvolupar i completar el currículum: prenent en consideració els principis educatius del propi centre, l’origen ètnic i social del seu alumnat, la vinculació amb el seu entorn, adoptant els mètodes pedagògics més adients amb els seus plantejaments educatius, que no podran desestimar els aspectes normatius. El currículum elaborat pel centre formarà part del seu Projecte Educatiu.

Estructura del currículum Les matèries són camps isolats amb alguna interconnexió Les matèries són instruments de referència per desenvolupar i assolir les competències bàsiques

Objectius del sistema educatiu, estratègies d’actuació i desenvolupament de competències

Model didàctic

Treballar individualment en silenci Transmissió i reproducció del coneixement Escoltar contestar copiar preguntar Reconstrucció compartida del coneixement discutir El que dona sentit al nou currículum per competències és fer veure que actualment el coneixement és global i relatiu (canvia) per això “acumular coneixements” potser ha deixat de ser una tasca humana. Cal ensenyar també a aprendre a aprendre, les eines que possibiliten l’autonomia, la iniciativa personal i el pensament crític. Treball cooperatiu parlar