La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària Montcada, novembre de 2012 1.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària Montcada, novembre de 2012 1."— Transcripción de la presentación:

1 La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària
Montcada, novembre de 2012 1

2 ACTIVEM LES NOSTRES IDEES PRÈVIES
Què és per a nosaltres un alumne competent? Quins aspectes o subcompetències treballeu habitualment? Identifiqueu-les Trieu-ne una i penseu alguna activitat per portar-la a la pràctica.

3 NOSALTRES UN/A ALUMNE/A COMPETENT?
QUÈ ÉS PER A NOSALTRES UN/A ALUMNE/A COMPETENT?

4 Què és per a nosaltres un alumne competent? - …
Aquell que és capaç d'aprendre i de portar a la pràctica en diferents situacions el què ha après, amb autonomia i prenent decisions per poder-se intervenir activament i integrar-se a la societat.

5 Ho escolto i se m’oblida
Ho faig i ho entenc Ho explico i ho aprenc On és el mestre? Paper del mestre evoluciona: d’ensenyar continguts a transferir estratègies per aprendre 5

6 Compartir la nostra mirada i Prendre decisions com
PER DONAR COHERÈNCIA A LA NOSTRA ACCIÓ EDUCATIVA Compartir la nostra mirada i Prendre decisions com a equip de mestres PROJECTE EDUCATIU PROGRAMACIONS

7 Competències bàsiques
Capacitats (educació infantil) Competències bàsiques (educació primària)

8 Competència social i ciutadana
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic Aprendre a conviure i habitar el món Competència d'aprendre a aprendre Aprendre a descobrir i tenir iniciativa Tractament de la informació i competència digital Competència matemàtica Competències artística i cultural Competència comunicativa lingüística i audiovisual Aprendre a pensar i a comunicar Competència d'autonomia i iniciativa personal Aprendre a ser i actuar d'una manera cada vegada més autònoma Competències Capacitats

9 Quines Cb hauria d’assolir el nostre alumnat al llarg de l’etapa?
Per etapes… Per cicles… Per àrees... A partir de l’annex I del decret del currículum s’identifiquen els aspectes rellevants de cada capacitat/competència (subcompetències)

10 Quines capacitats/competències ens proposem que assoleixi el nostre alumnat?
ELABOREM EL MAPA COMPETENCIAL verb d’acció + objecte o complement directe + finalitat Per exemple: El nen/la nena és capaç de... Fer-se responsable de la tasca assignada per contribuir al treball en grup Identificar la idea principal d´un text per comprendre’n el sentit global Participar activament a les festes organitzades a l´escola per passar-s’ho bé amb els companys i cohesionar el grup

11 Capacitats a desenvolupar
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes. Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i capa la integració social. 4. Aprendre a conviure i habitar el món Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals. Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificant-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència. 3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques. Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges. 2. Aprendre a pensar i a comunicar Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateix i dels altres. Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes amb seguretat i eficàcia. 1. Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma EDUCACIÓ INFANTIL Capacitats a desenvolupar

12 -Comunicar i expressar idees i emocions (oral i escrit)
COMPET. BÀSIQUES Capacitats a desenvolupar (coneixements, habilitats, actituds) EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA (6-16) Competència Comunicativa Lingüística i audiovisual -Comunicar i expressar idees i emocions (oral i escrit) -Comunicar amb llenguatges diversos Dialogar Construir textos de diversa tipologia d’aprendre a aprendre Identificar i plantejar problemes Autoavaluar-se i autoregular-se Gestionar els propis processos d’aprent. Plantejar-se bones preguntes Aprendre amb els altres artística i cultural Desenvolupar la capacitat creadora i estètica Expressar-se a partir dels llenguatges artístics Valorar la diversitat cultural Contribuir a la conservació patrimoni d’autonomia i Iniciativa personal Desenvolupar un pensament crític Planificar i realitzar tasques, projectes Prendre decisions Cooperar i treballar en equip Adaptar-se al canvi i a situacions noves Tractament de la informació i competència digital Cercar i seleccionar informació Interpretar i analitzar críticament la informació Utilitzar eines TIC Coneixement i interacció amb el món físic Anàlitzar i interpretar fenòmens naturals Plantejar hipòtesis Interactuar amb l’espai i l´entorn matemàtica Resoldre problemes amb diverses estratègies Realitzar càlculs i estimacions Expressar i comunicar-se en llenguatge matemàtic Desenvolupar el raonament matemàtic social i ciutadana Exercir drets i deures democràticament Analitzari interpretar fets i fenòmens socials Resoldre conflictes i problemes socials Desenvolupar habilitats socials

13

14 Per on comencem? Què és prioritari? - - - - - -
Resultats Proves internes CURSOS DE FORMACIÓ Planifiquem en funció de les necessitats i justifiquem-ho!! OBJECTIUS DEL PLA ANUAL Resultats Proves Externes 6è Projectes innovació

15 Expliqueu-nos quins objectius del pla anual d’aquest curs estan relacionats amb els aprenentatges competencials dels alumnes

16 Amb un retolador de colors subratllem les subcompetències que aquest curs ens proposem treballar tots a tots els nivells i a totes les àrees (parelles de mestres paral.lels més els especialistes)

17 Com podem incorporar l’ensenyament-aprenentatge de les Cb a les activitats que fem habitualment a l’aula? Com han de ser les activitats?

18 Activitats de “paper i llapis”
ENSENYAR I AVALUAR CONTINGUTS ENSENYAR I AVALUAR COMPETÈNCIES Els alumnes disposen de coneixements, habilitats i actituds i els utilitzen en la realització d’activitats diverses? Els alumnes transfereixen els coneixements, habilitats, actituds... a la resolució d’altres situacions i problemes semblants als que es podran trobar a la seva vida? Activitats de “paper i llapis” Activitats que reprodueixin situacions semblants a la realitat Les qüestions que es proposa als alumnes, permeten la transferència dels aprenentatges a situacions noves a partir de problemes pràctics, quotidians, reals...?

19 L’ús del llibre de text Quines decisions ha de prendre el professorat per a desenvolupar aprentatges competencials a partir de l´ús del llibre de text? Decidir seguir l´índex del llibre tema per tema i fer les activitats que proposa fins que s’acabi el curs. Seleccionar els temes. Seleccionar els continguts de les U.D. i estructurar la seqüència didàctica proposant aquelles activitats que donin resposta a un aprenentatge funcional, trasnversal i autònom (competencial).

20 1. Escriu el nom dels elements de l’aparell respiratori
Què pretenem que Aprenguin els alumnes? 1. Escriu el nom dels elements de l’aparell respiratori 2. Relaciona les columnes: > respiració > inspiració i expiració > aparell respiratori > l’oxigen passa de l’aire a la sang i el diòxid de carboni de la sang a l’aire > moviments > obtenció d’oxigen per viure i eliminació del respiratoris diòxid de carboni > intercanvi de gasos > vies respiratòries i pulmons 3. Descriu les funcions d’inspiració i expiració 4. Per què respirem més vegades per minut quan correm que quan estem asseguts? Explica-ho. 5. Fa temps es va parlar molt d’una malaltia anomenada Grip A. A molts països la gent utilitzava mascareta per anar pel carrer, en metro... Per què creus que es posaven mascareta? (interpretar)

21 L’aprenentatge de les Cb es produeix en contextos
Quin tipus d’aprenentatge propicia? Què es proposa el/la mestre/a que aprenguin amb aquesta activitat? La mare d’en Toni el renya cada vegada que surt de la seva habitació i deixa el llum encès. Sovint l'encén encara que sigui de dia i no se’n recorda de tancar-lo. Per què creus que s’enfada la seva mare? Com convenceríeu en Toni de la importància de tancar els llums o de tancar una aixeta quan no és necessari? Hàbits ActitudsValors Argumentació Quines Cb desenvolupa? Sostenibilitat L’aprenentatge de les Cb es produeix en contextos didàctics que reprodueixen situacions i problemes el més propers possibles a la vida real Els alumnes han de veure que formen part del problema o situació d’aprenentatge

22 Com podem enriquir les nostres activitats coompetencialment?
Presentant les activitats a partir de situacions contextualitzades que l’alumnat ha de poder identificar amb situacions semblants a la realitat S’han de poder aplicar coneixements diversos (conceptuals, procedimentals, actitudinals) de diferents àrees, matèries, disciplines... L’activitat presenta situacions properes a l´alumnat, a les seves experiències, a la seva realitat. Si afavoreix la implicació de l´alumnat: la presa de decisions, la recerca d’informació, la formulació d’opinions i punts de vista...

23 El seu plantejament ha de permetre que l’alumne cerqui, seleccioni, organitzi i interpreti la informació per construir coneixement. Han de ser obertes: han de permetre alternatives, interpretacions o soluciones diverses. El plantejament de les activitats ha de transferir a l’alumne les estratègies d’aprenentatge (com s´aprèn). Facilitant la construcció compartida del coneixement, el contrast de parers, l’intercanvi d’opinions... Les activitats no poden demanar únicament reproduir el que ja se sap sinó aplicar els coneixements apresos a noves situacions o problemes.

24 Triem una subcomptència, per exemple l’expressió escrita, formulem-la verb d’acció + objecte o complement directe + finalitat Proposeu en grupets tres activitats per treballar aquesta subcompetència a les àrees de…llengua, ,medi i música Penseu per la propera sessió quins indicadors d’avaluació podriem establir per comprovar si s’ha assolit i fins a quin punt?

25 Amb la feina de tots i en la mateixa direcció, aconseguirem arribar a bon port!
Moltes gràcies !


Descargar ppt "La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària Montcada, novembre de 2012 1."

Presentaciones similares


Anuncios Google