Formació permanent del professorat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
L’AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ
Advertisements

Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Elaboració de Plans Individualitzats
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Xarxa Productes de la terra
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Projecte de Diversificació Curricular
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Recursos Informàtics en Història
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
Eines per avaluar centres educatius
FIC: Dinamitzar el treball per tasques a l’aula
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
1 1.
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS INQUIETUDS NECESSITATS DEMANDES ROL DEL COL·LEGI ESPAI DE REFLEXIÓ I DEBAT AMB JOVES UNIVERSITARIS.
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Presentació de la Guia per a la identificació i
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Seminari d’Educació Especial
PLA PFZ DE FORMACIÓ DE ZONA Criteris i instruccions Curs
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Presentació de 1r d’ESO Curs
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
“El perfil de mestre i professor”
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ Comissions Qualitat EUHT
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PLA PFZ DE FORMACIÓ DE ZONA Criteris i instruccions Curs
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
EL PLAN DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS
Presentació de resultats
Àrea d’Atenció a les Persones
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Formació permanent del professorat Direcció General d’Educació Infantil i Primària Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat juliol 2012

Formació permanent (Jornada FIC) Què compartirem: Qui som: Serveis educatius: CRP, EAP, LIC Seccions dels serveis territorials Inspecció d’Educació ICE de les universitats catalanes Serveis Centrals Presentació general de la FIC Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP Com: Presentacions generals i dinàmica de treball Espais de reflexió Aportacions de les persones assistents Procés obert de recollida d’informació per avançar en la FIC

Objectiu Formació permanent Contribuir a l’increment de l’èxit educatiu de l’alumnat afavorint la millora del plantejament metodològic de mestres i professorat i dels projectes educatius de centre.

Formació interna de centre En centre (excepcional) Formació permanent Formació en centre Modalitats Curs Taller Seminari Seminari de coordinació Jornada Conferència Trobada pedagògica Grup de treball Assessorament Formació interna de centre 150 centres Seleccionats pels ST i la Inspecció ICE CRP Cost assumit pel centre Cost assumit pel CRP Altres Itinerari propi del centre Itineraris guiats En centre (excepcional) Curs Taller Impartit per una persona externa al centre: Persona formadora Coordinació a càrrec de màxim 3 persones, mínim una d’elles de l’equip directiu

Formació en centre: assessorament i FIC Característiques S’adreça a la majoria del claustre Liderada per l’equip directiu Compromís de transferència a l’aula per contribuir a la millora de resultats S’estableixen mecanismes d’avaluació La durada és de 30 hores Seguiment per part dels CRP Inclosa en els plans de formació de zona

Presentació general de la FIC Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP

Formació interna de centre Procés col·lectiu de reflexió i dinamització interna Identificar en què es pot millorar com a centre Aprofitar l’expertesa i el saber de mestres i professorat del centre Itineraris propis de centre Orientacions i itineraris per als centres Materials de formació Orientacions per a la dinamització del procés Orientacions per al seguiment i l’avaluació Itineraris guiats + Suport i seguiment dels CRP

Mapa de la FIC I t i ne r a r i Web: vídeo, informació FIC itineraris guiats Competència comunicativa Competència matemàtica … FIC Itinerari propi del centre Equip de coordinació del centre CRP Suport i seguiment I t i ne r a r i Eines d’autodiagnosi Materials de formació Orientacions per a l’equip de coordinació Orientacions per als CRP Eines d’avaluació Referents als Serveis Centrals formacio@xtec.cat

Itinerari propi del centre Parteix de les propostes coherents amb els plantejaments de la FIC Fa noves propostes segons les necessitats dels centres a partir de l’anàlisi dels resultats d’avaluació Aprofita iniciatives formatives internes ja existents als centres Requisits generals: Compromisos del centre: Definir objectius de millora concrets i compartits. Elaborar criteris d’avaluació que permetin valorar les millores derivades de la formació. Preveure la planificació i l’organització de les sessions de treball. Establir un enfocament teoricopràctic del treball de reflexió i d’experimentació a les aules i la seva transferència. Documentar el procés formatiu i els seus resultats mitjançant la carpeta de formació. Sol·licitar l’aprovació de la proposta dins del pla de formació de zona (PFZ). Disposar d’un equip de coordinació intern del centre.

Informació al web

Presentació general de la FIC Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP

Què vol promoure? Facilitar eines als centres educatius que els ajudin a avançar en el debat pedagògic i la reflexió sistematitzada sobre la pròpia pràctica, per tal de dur a terme processos de millora que reverteixin en la qualitat dels aprenentatges de l’alumnat.

Objectius específics Promoure en el si dels centres una reflexió metodològica que ajudi a millorar els aprenentatges de l’alumnat. Generar dinàmiques internes que permetin dur a terme processos de millora tant individuals com col·lectius. Ajudar a desenvolupar en els centres projectes educatius compartits que els facin avançar en les seves finalitats educatives.

La FIC com a contribució a la cultura formativa de centre ...per contribuir a l’èxit educatiu de tot l’alumnat. FIC FIX FIC L’ESCOLA QUE APRÈN FIC Recull el bagatge formatiu dels centres per ajudar-los a créixer per ells mateixos...

CENTRE Qui s’hi implica? PROFESSORAT EQUIP DE COORDINACIÓ CRP Itineraris formatius Carpeta de formació Orientacions específiques dins dels itineraris Orientacions generals per a la dinamització del procés Guia per a l’elaboració de la Carpeta de formació Orientacions per al suport i seguiment CRP SERVEIS CENTRALS

Com s’organitza? On té lloc? Suport dels Serveis Centrals Suport i seguiment del CRP Equip de coordinació Suport Equip de coordinació Professorat participant Centre

Presentació general de la FIC Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP

Consideracions generals Una proposta elaborada per donar forma a una nova modalitat de formació Uns temes “clau” per promoure el debat en els centres Una selecció de materials actualitzada que combina veus expertes amb experiències d’aula Un treball innovador dels temes amb un enfocament que acull estils, sensibilitats i punts de partida diferents Una dinàmica de treball col·lectiu que promou una “cultura de centre” 18

Característiques dels itineraris guiats En què es fonamenten? En el currículum: competències i capacitats, processos i continguts En veus expertes, partint de les veus pròpies En propostes d’aula experimentades. Algunes d’elles recollides a l’Aplicació de Recursos al Currículum (ARC)

Característiques dels itineraris guiats Com són les activitats dels itineraris? Encadenades en una seqüència Prou obertes per adaptar-les al context de cada centre Modeladores i transferibles a l’aula Amb debats guiats Pensades per induir l’experimentació amb l’alumnat

Característiques dels itineraris guiats Quines dinàmiques de treball s’estableixen? Es combinen diverses modalitats de treball: individual, en petit grup i en gran grup Es realitzen experimentacions a l’aula, cadascuna amb tres etapes: disseny, intervenció i validació S’estableix un flux de documents d’entrada i de sortida: fulls de treball, material de formació i documents per a la Carpeta de formació Es construeix progressivament una Carpeta de formació 21

Estructura dels itineraris guiats F O R M A C I Ó C A R P E T Fase inicial Fase de planificació Fase de construcció i experimentació amb blocs de treball Fase final 22

Ingredients dels itineraris guiats Reflexionar a partir de la informació Experimentar a l’aula Consolidar a través d’acords 23

Competència matemàtica Mapa dels itineraris de la competència matemàtica a l’educació infantil i primària Competència matemàtica Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’educació infantil i primària El càlcul a l’educació infantil i primària Més general Més concret

Avaluació

Competència matemàtica Mapa dels itineraris de la competència matemàtica a l’educació secundària Competència matemàtica Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’ESO La geometria a l’ESO Més general Més concret

Avaluació

Competència comunicativa Mapa dels itineraris de la competència comunicativa a l’educació infantil i primària Competència comunicativa escriure a l’escola Parlar per escriure Escriure des de les àrees

Avaluació

Competència comunicativa Mapa dels itineraris de la competència comunicativa a l’educació secundària Competència comunicativa escriure a l’institut Escriure a les classes de llengua Escriure des de les matèries

Avaluació

Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’educació infantil i primària

Com ajudar a desenvolupar la competència matemàtica a l’ESO

Escriure a l’escola: escriure des de les àrees

Escriure a l’institut: escriure des de les matèries

El càlcul a l’educació infantil i primària

La geometria a l’educació secundària obligatòria

Escriure a l’escola: parlar per escriure Educació infantil i primària

Escriure a l’institut: escriure a les classes de llengua a l’educació secundària

Presentació general de la FIC Finalitat i marc de la FIC Presentació dels itineraris de formació Suport i seguiment per part dels CRP

Què ha de fer el centre? Demanda justificada del centre al CRP amb el vistiplau de la Inspecció d’Educació. Fer constar l’activitat en la programació general anual del centre (PGA). Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula. Treball de formació intern, realització de les tasques i elaboració de la Carpeta de formació. L’equip directiu fa l’avaluació interna i la recull en la memòria avaluativa del centre (MAC) que es fa anualment.

Tasques de l’equip de coordinació - 1 - Compartir els objectius de treball. Crear les condicions per treballar amb els itineraris formatius: Establir un calendari de sessions de treball. Preveure un espai de treball adequat. Accedir a l’entorn virtual, als materials de formació i a les orientacions. Planificar el desenvolupament de les sessions de formació. Establir connexions entre les diferents sessions per tal de garantir la continuïtat i el fil conductor dels itineraris formatius. Incorporar les indicacions per a la dinamització de les sessions de formació (dinàmiques grupals, temporització de les sessions, etc.).

Tasques de l’equip de coordinació - 2 - Fer el seguiment del full de signatures. Elaborar la Carpeta de formació amb l’ajuda de les orientacions generals que es donen a la guia i seguint les indicacions dels itineraris de formació. Fer el seguiment de la transferència de la formació a les aules tenint en compte la documentació de la Carpeta de formació. Elaborar un document de valoració final que reculli les reflexions de tot l’equip de formació sobre la documentació de la Carpeta de formació i incloure’l en la memòria avaluativa del centre (MAC). (Se’n lliurarà un model.)

Perfil de les persones de l’equip de coordinació Amb una mirada positiva cap a les possibilitats del centre. Amb visió global del centre per poder dur a terme l’organització interna de la formació. Amb capacitat per planificar i organitzar. Facilitadores del treball col·laboratiu. Amb actitud oberta envers la innovació i la formació. Amb bona disposició per escoltar i crear empatia per tal de promoure un bon clima de treball.

Abans de l’inici de l’activitat Tasques del CRP - 1 - Abans de l’inici de l’activitat Atendre la demanda formativa del centre. Assignar una persona del CRP per fer el suport i seguiment de l’activitat. Proposar la demanda a la Comissió del PFZ per a la seva aprovació. Comunicar al centre l’aprovació de l’activitat i de la persona responsable. Crear i gestionar l’activitat en el GTAF (els itineraris seran tipificats). Ajudar, si és el cas, que es creï un equip de coordinació en el si dels centres. Introduir les persones participants i les persones coordinadores al GTAF. Les persones coordinadores no han de constar com a participants, sinó com a: coordinador/a, coordinació compartida entre 2/3. Comunicar als Serveis Centrals el codi de l’activitat creada i les persones coordinadores a formacio@xtec.cat, per tal que les donin d’alta a l’entorn virtual.

Tasques del CRP - 2 - Durant l’activitat Fer conscient el centre de l’estructura de la FIC i ajudar-lo, si cal, a establir un calendari de sessions de treball continuades. Proposar i suggerir a l’equip de coordinació la possibilitat d’incorporar estratègies de dinamització interna. Donar suport a l’equip de coordinació. Ajudar a crear sinèrgies entre els diferents equips de coordinació de la seva zona per compartir i transferir estratègies (entorn virtual). Facilitar orientacions a l’equip de coordinació per fer el seguiment avaluatiu del procés i la transferència a l’aula. Informar les persones del centre que han de respondre el qüestionari de satisfacció comú a tota la FIC, elaborat des dels Serveis Centrals.

Tasques del CRP - 3 - En acabar l’activitat Compartir amb l’equip directiu i l’equip de coordinació la valoració final de l’activitat. Elaborar l’informe de seguiment a partir del document de valoració final del centre (hi haurà un model específic). Fer el tancament de l’activitat i gestionar les certificacions (GTAF), amb la conformitat de la Inspecció d’Educació. Organitzar trobades pedagògiques en els serveis educatius o els serveis territorials, per intercanviar pràctiques de referència i altres projectes dels centres.

Certificació A partir de: El document de valoració final del centre. L’informe de seguiment del CRP. L’assistència a un mínim del 80% de les hores de formació i la realització de les tasques planificades (Carpeta de formació). La conformitat de la Inspecció d’Educació. Es tancarà i se certificarà l’activitat.

2012-2013-2014 de la a la Compartir i transferir TROBADES PEDAGÒGIQUES formació interna en xarxa Reflexions metodològiques F I C BAGATGE FORMATIU DE CENTRE Materials d’aplicació a l’aula Projectes de centre ... Compartir i transferir TROBADES PEDAGÒGIQUES XARXA DE CONTACTE ENTRE CENTRES Coneixement de les experiències rellevants dels centres de la zona

! Moltes gràcies

Estructura de l’itinerari TREBALL DE TOT L’EQUIP TREBALL AUTÒNOM I EN EQUIP TREBALL DE TOT L’EQUIP 1. FASE INICIAL 2. FASE DE PLANIFICACIÓ 3. FASE DE CONSTRUCCIÓ I EXPERIMENTACIÓ 4. FASE FINAL AVALUACIÓ I PROJECCIÓ DE FUTUR Cap a on anem? Com hi anem? D’on partim? Adeqüem els objectius de l’itinerari a les nostres necessitats del centre Disseny de la pràctica Avaluem el recorregut i els resultats amb ajuda de criteris d’avaluació establerts. Què consolidem? Com volem continuar? Contrastem amb la veu dels experts (documents, lectures...) Dissenyem i experimentem una intervenció a l’aula a partir de les propostes i ajudes dels itineraris EL PROCÉS S’ANIRÀ DOCUMENTANT A LA CARPETA DE FORMACIÓ DE CENTRE

Entorn virtual de coordinació

Entorn virtual de suport i seguiment