COEDUCACIÓ FRACÀS ESCOLAR I VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Advertisements

Interpretació estadística dels indicadors de centre
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Organització d’activitats en el temps d’esbarjo “Activem el pati”
EDUCACIÓ PER A LA IGUALTAT DE GÈNERE I LES NOVES MASCULINITATS
Edició 2017 Reunió amb famílies.
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
Les competències i la coeducació
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Ponència Una educació per a un nou país.
Xarxa Productes de la terra
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Una experiència a sisè de Primària
Reflexions al fil de l’Euneos
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
APRENENT JUNTS.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Recordem què vol dir ser adolescent
La immigració és un problema educatiu ?
1 organització, 3 estudis, 1600 aprenentatges
Treball col·laboratiu
Agraïm als companys i companyes del sindicat STEILAS aquesta guia que ens han facilitat i que hem traduït i adaptat al nostre context pel seu enorme interès,
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Les competències i la coeducació
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Estat de benestar i drets socials
Projecte d’estalvi energètic
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
JOVE, PARTICIPA A SANTA EULÀLIA
Grups interactius a L’Esquitx
Perfil dels enquestats
RACONS RECURS PEDAGÒGIC QUE PERMET CREAR ESPAIS DE JOC ORGANITZATS A L’AULA Amb els racons es simbolitza la realitat exterior i es recrea un escenari.
III. El servei públic educatiu
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
“EL PALIC, un model per a les illes”
“El perfil de mestre i professor”
ESTAT DE LA COEDUCACIÓ EN ELS CURRÍCULUMS EDUCATIUS
Coneixements i idees previs
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Què és EsComunica? Aplicació mòbil Comunicació dels centres escolars
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
La vulneració dels drets socials
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Normativa i documentació
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Transcripción de la presentación:

COEDUCACIÓ FRACÀS ESCOLAR I VIOLÈNCIA DE GÈNERE Reflexions i pistes pràctiques.

Alguns conceptes bàsics Sexe. Gènere. Definició de violència de gènere. Tipus de violència.

Intencionalitat No és accidental, ni gratuïta. Vol mantenir un sistema de desigualtat. Amb interelació amb d’altres desigualtats: raça, llengua, religió, econòmica... El permís.

Punt de partida L’escola exerceix violència de gènere institucional contra el seu alumnat.

Exemples de violència de gènere Dictadura de l’estètica. Imatge a publicitat. Acudits. El silenci, el permís. L’alumnat LGBTQI….

Exemples de violència de gènere La manca de referents positius. La reificació de l’amor romàntic. Estereotips (fort/maca… infermera/metge)

Exemples de violència de gènere No segregar dades per gèneres. Equiparar gènere=dones (homes estan bé). No incorporar homes a la igualtat de gènere.

Exemples de violència de gènere Transversalitats inconcretes (mainstreaming) No tenir accions triples: tothom, dones, homes Permetre la “coeducació” com optativa.

Exemples de violència de gènere Reificar les diferències: llars d’infants… informàtica…. contes… llenguatge… Permetre l’ús d’espais diferents: pati… Uniformes

Coeducació…. i prioritats Sí, sí… però és que ja ho fem. Els tractem igual… No tenim temps… però paga molt la pena, eh?

Coeducació i fracàs escolar Anar al nucli de l’educació: èxit escolar.

Èxit escolar: un interès de tothom L’èxit escolar com interès general. Externalitats positives.

Causes de fracàs escolar OCDE: Socioculturals: context social alumnat i famílies. Institucionals: metodologies, currículum i inversió. Psicològiques: capacitats intelectuals, factors psicològics i afectius.

Fracàs escolar i causes socioculturals Acabar l’educació obligatòria als 19-20 anys. Classe alta: entre el 94 i el 98%. Classe agrària: entre el 48 i el 69 %. No és un factor individual

Fracàs escolar i causes socioculturals Any Classe alta Classe mitja Autònoma Obrera Agrària 1981 7,7 % 21,0 % 28,5 % 44,2 % 52,6 % 1987 5,9 % 10,9 % 16,0 % 20, 2% 32,4 % 1991 1,9 % 6,7 % 13,3 % 20,5 % 1997 3,8 % 6,9 % 8,3 % 10,5 % 16,1 % 2001 3,1 % 8 % 9,8 % 12,2 % 15,3 % 2004 4,1 % 10,8 % 13,2 % 18,1 % 23,1 % 2007 5,8 % 17, 9 % 14,0 % 24,4 % 31,4 % La classe social és un factor clau per comprendre les resultats acadèmics.

Fracàs escolar i aspectes institucionals Currículum. - Globalitat currículum tradicional, i més. - Amb aportacions CCAA a Espanya. - Amb autonomia de centre. - Consonància amb PISA.

Metodologia OCDE:

Recursos Any Fracàs escolar als 19-20 anys no escolaritat obligatòria 1981 37,5 % 1987 20,2 % 1991 13,3 % 1997 9,5 % 2001 9,6 % 2004 13,5 % 2007 17,5 % Anys 80 incorporació dones al sistema educatiu. Anys 90 incorporació homes i dones d’origen popular/marginal.

Recursos Només més diners? Necessari, però no suficient. Llindar superat. Potser focalitzat i amb intencionalitat defensiva/cohesió.

Fracàs escolar, capacitat intel·lectual aspectes psicològics i afectius. Capacitat cognitiva de la població. Alumnat d’educació especial, ja segregat de les dades.

OCDE: factors que milloren els resultats escolars. 25 – 30 % causes desconegudes. 5-6 % centre escolar, metodologia, polítiques escolars. 18-20 % context socieconòmic. I la resta? I el 45-50% restant? Per característiques personals, psicològiques i afectives.

Una porta oberta... Èxit acadèmic d’un grup social: obre la porta a l’esperança. Demostra que és possible. En qualsevol classe social. A tot el territori geogràfic. Increment entre el 14 i el 32 %, segons la classe social.

La porta oberta a seguir són...

Identitat de gènere: factor clau en l’èxit acadèmic La identitat de gènere és clau. La millora de les noies arriba als 34 punts al llarg de la democràcia (més del doble dels nois).

Gènere i classe social Classe alta Classe intemitja Classe autònoms/es Classe obrera Classe agrària Nois Noies 1977 72 % 67 % 38 % 37 % 36 % 28 % 16 % 14 % 1991 66 % 73 % 44 % 24 % 19 % 32 % 27 % 2004 69 % 82 % 45 % 59 % 42% 57 % 33 % 26 % 58 %

Biologia o cultura Cervells diferents...

La identitat de gènere: factor clau La coeducació no és tangencial: és central. Coeducació no és educació mixta. Coeducació tres accions: tothom, nois, noies. Coeducació: alumant, famílies, professorat. Coeducació benefici per totes les classes socials. Coeducació: factor on el professorat pot incidir. Coeducació: resposta al fracàs escolar.

Perills dels que advertir Oblidar les noies. Psicologitzar un fet social. Educació segregada.

Perills dels que advertir Coeducació com educació mixta. Coeducació complementària, parcial i optativa. Abans era millor.

Propostes d’acció Administració: Obligar a incloure la coeducació a tots els centres. Situar el tema a Magisteri i formació continuada. Homes i dones equilibrades a educació.

Propostes d’acció Tota la comunitat escolar: Situar el gènere al centre del debat. Potenciar valors masculins d’acció i femenins de cura en diàleg. Qüestionar els valors implícits dels currículums tradicionals. Qüestionar l’ús dels espais al centre. Qüestionar la llibertat d’elecció: llibres, jocs, optatives... Treball conjunt: alumnat, docents, famílies.

Propostes d’acció Tota la comunitat escolar: Visibiltzar els diferents models de famílies. Educació afectivo-sexual de forma no sanitària- reproductiva, ni moralista. Pirates del gènere. Accions conscients per a les noies. Accions conscients per als nois.

Propostes d’acció Pels nois: Experiència de cura de persones. Potenciar la introspecció, coneixement i gestió d’emocions. Eradicar la misogínia i l’homofòbia com a formes acceptables de construir la masculinitat. Oferir models de masculinitat positiva. Repensar el currículum. No violència. Cooperació i ajuda mutua. Amistat.

Propostes d’acció Per les noies: Llenguatge que no les invisibilitzi. Currículum no androcèntric. Referències positives a totes les àrees. Més enllà de l’amor romàntic. Més enllà de la bellesa física. Potenciar la seva presència al centre del pati i arreu. Comunicació assertiva. Detecció de discriminacions.

Temps pel diàleg Temps pel diàleg