El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El desplegament del currículum per al desenvolupament de les competències bàsiques: LA PRESA DE DECISIONS ROSER CANALS CABAU Montcada, març-08.
Advertisements

Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
El desplegament del currículum per al desenvolupament de les competències bàsiques: LA PRESA DE DECISIONS ROSER CANALS CABAU Montcada, març-08.
DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER AL DESENVOLUPAMENT DE
Eavaluado PROPOSTA D’ADAPTACIÓ DEL GAME PERFORMANCE ASSESSMENT INSTRUMENT (GPAI) PER AVALUAR LA IMPLICACIÓ I LA COOPERACIÓ EN ELS JOCS DE COL·LABORACIÓ-OPOSICIÓ.
El disseny curricular d’educació primària
El disseny curricular de l´educació obligatòria
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
UNITAT DIDÀCTICA. UNITAT DIDÀCTICA Quadre: Unitat didàctica número... Títol Centre Trimestre 1r, 2n, 3r Curs acadèmic Grup Matèria Sessions.
DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES: metodologia i estratègies didàctiques PROJECTES DE TREBALL Sant Andreu Setembre-08 Roser Canals Cabau.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El disseny curricular d’educació primària
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Competències bàsiques en Educació Física
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
D'AUTONOMIA DE CENTRES (DOGC 5/08)
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
“EL PALIC, un model per a les illes”
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
les competències bàsiques
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
El currículum a l’educació primària
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Convivència i Mediació Escolar
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Què ens preguntem...? Com dinamitzar la reflexió pedagògica en el claustre per a l’actualització del PEC i el PCC a partir del nou currículum? Com s’han d’elaborar les programacions a partir del nou decret curricular? Com programar un projecte interdisciplinari? Coherència entre el curriculum d’ed. Infantil i d’ed. primària Quina diferència hi ha entre competències i objectius? Com es redacten? Quines metodologies afavoreixen el treball per competències? Com s’avalua l’aprenentatge de les CB? CB i atenció a la diversitat. CB i ACI. Preguntes diverses al voltant de qüestions puntuals sobre organització i gestió del curriculum.

En aquesta sessió parlarem de... A) Per què un currículum pel desenvolupament de competències bàsiques? B) Què entenem per Competències Bàsiques? C) El paper del professorat i l´alumnat: un canvi metodològic D) La dinamització del debat en els centres i la presa de decisions en relació al currículum E) Les programacions a partir del nou currículum F) L’avaluació a partir del desenvolupament de competències.

Per què un currículum per competències? Què entenem per competències bàsiques?

L’ensenyament obligatori ha de donar resposta als nous reptes que l´educació té plantejats en el marc del segle XXI Els canvis i transformacions de la societat anomenada de la informació i el coneixement com ara: Irrupció de les TIC (internet) Canvis en l´economia global Consolidació de sistemes democràtics Assoliment de cotes de benestar i la seva sostenibilitat Demanen replantejar les finalitats de l´educació envers L’adquisició d’aprenentatges estratègics: obtenció, selecció i interpretació de la informació per a construir coneixement, comunicar-lo i contrastar-lo amb els dels altres. Enfocament dels continguts en base a problemes socials rellevants (complexos i interrelacionats) i la seva aplicació en contextos propers L’educació en els valors democràtics, la sostenibilitat, les habilitats socials i el pensament crític

Qui pren decisions sobre el currículum? CURRÍCULUM: Conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació Qui pren decisions sobre el currículum? El govern de l’estat: Estableix els aspectes bàsics del currículum o ensenyaments mínims per a tot l’estat Llei Orgànica d’Educació del 2006 Generalitat de Catalunya: Estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundaria obligatòria a través del Decret 142/2007, de 26 de juny. Centres educatius: En el marc de la seva autonomia elaboren el seu propi projecte curricular per adequar-lo a les necessitats concretes de l’alumnat.

Cal revisar, actualitzar i replantejar... Les finalitats de l’educació obligatòria Tinguin coneixement sobre el món Puguin habitar-lo I millorar-lo educar persones que Disposin de Les eines per Comprendre’l Saber Saber ser i estar Saber fer El nou currículum ens porta a repensar LES FINALITATS DE L’EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA Dins del treball en equip del professorat tenir en compte: diagnosi, presa de decisions i accions compartides. Cal revisar, actualitzar i replantejar... Els coneixements que són rellevants Les metodologies i estratègies d’aula La coherència pedagògica a través del treball en equip del professorat

Competències Bàsiques Capacitat d’utilitzar coneixements i habilitats de manera transversal i interactiva en contextos i situacions diversos per exercir com a ciutadà i resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana. Competències Bàsiques Continguts actituds, valors i normes conceptes procediments Les finalitats educatives en termes competències s’assoleixen a partir dels continguts. Els continguts canvien quan canvia el referent científic i/o cultural, en canvi les competències són més estables i possibiliten aprendre al llarg de la vida.

ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN El currículum ha de garantir que a l´acabar l´ensenyament obligatori tot l’alumnat tingui un bon domini de certes competències COMPETÈNCIES COMUNICATIVES 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural COMPETÈNCIES METODOLÒGIQUES 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d’aprendre a aprendre COMPETÈNCIES PERSONALS 6. Competències d’autonomia i iniciativa personal COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana Referents clau per al desplegament del currículum per competències: TRANSVERSALITAT, FUNCIONALITAT, AUTONOMIA

TRANSVERSALITAT: Entesa com el criteri per a la selecció de continguts i opcions metodològiques que generin contextos globals d’aprenentatge des d’un enfocament interdisciplinàri de les àrees FUNCIONALITAT: Entesa com el criteri per establir prioritzar opcions metodològiques que fomentin l’aplicació dels aprenentatges en diferents situacions i contextos reals, concrets i propers a l’alumnat AUTONOMIA DE L’ALUMNAT: Entesa com el criteri que afavoreixi les estratègies didàctiques que facin protagonista a l’alumnat com ara: la comunicació d´objectius, la presa de decisions, la corresponsabilitat en l’avaluació en les activitats d’ensenyament/aprenentatge...

El paper del professorat: un canvi metodològic?

SABER CONÈIXER SABER FER Ensenyar a transferir Per al CONEIXEMENTS Conceptuals Procedimentals Actitudinals RESOLUCIÓ DE PROBLEMES O SITUACIONS REALS I CONTEXTUALITZADES DESENVOLUPAMENT PERSONAL SOCIAL, PROFESSIONAL SABER CONÈIXER SABER FER SABER SER SABER CONVIURE Morfosintaxi Estructurar un discurs coherent Defensar el propi punt de vista en un debat Diversitat cultural Actuar segons els valors democràtics: respectar, cooperar, conviure... Com són les persones del nostre entorn? Proporcionalitat Calcular el % Valorar si un article està realment rebaixat Proteïnes, greixos, hidrats carboni Elaborar una dieta equilibrada Tenir hàbits d’alimentació saludables

Treballar individualment en silenci Transmissió i reproducció del coneixement Escoltar contestar copiar contestar preguntar Reconstrucció compartida del coneixement discutir El que dona sentit al nou currículum per competències és fer veure que actualment el coneixement és global i relatiu (canvia) per això “acumular coneixements” potser ha deixat de ser una tasca humana. Cal ensenyar també a aprendre a aprendre, les eines que possibiliten l’autonomia, la iniciativa personal i el pensament crític. Treball cooperatiu parlar

Els mètodes interactius basats en la cooperació entre iguals afavoreixen el desenvolupament de competències L’objectiu consisteix en respondre un interrogant, resoldre un cas o problema, realitzar una petita investigació o projecte. L’alumnat és el centre de l´activitat: analitza la demanda, s’organitza, cerca la informació, treballa en equip, pren decisions. El professorat orienta i facilita el procés, crea situacions didàctiques i prepara els materials, guia i orienta el treball dels grups. Gestió social de l´aula: És important tenir en compte que aquest tipus de treball requereix una gestió flexible del temps, de l´espai: ha de permetre el treball en petit i gran grup, dels materials i recursos: han de ser-hi presents. Per exemple: estudi de casos, aprenentatge basat en problemes, petites investigacions, simulacions, realització de projectes...

La dinamització del debat en els centres i la presa de decisions en relació amb el desplegament del currículum

ACORDS DE CICLE / DISSENY PROGRAMACIONS CONSELL ESCOLAR PROJECTE EDUCATIU COMISSIÓ PEDAGÒGICA > Cap d’estudis > Coordinadors de cicle PROJECTE CURRICULAR PROGRAMACIÓ ANUAL CENTRE ACORDS DE CICLE / DISSENY PROGRAMACIONS ED. INFANTIL Equip docent CICLE INCIAL Equip docent CICLE MITJÀ Equip docent CI. SUPERIOR Equip docent PROGRAMACIÓ D’AULA

Competència d’aprendre a aprendre Identificar el nivell de funcionament de la Comissió Pedagògica: qui en forma part? Quins temes tracta? Com es vehiculen les decisions que pren? EQUIP DIRECTIU / COMISSIÓ PEDAGÒGICA Identificar el treball per competències en relació amb el treball per competències en relació al curriculum actual CICLES: > Contribució de les àrees a les CB a partir de la lectura Decret 142/2007 Annex I Competències Bàsiques Annex II Currículum de les àrees COMISSIO PEDAGÒGICA: Presa de decisions: Seleccionar quines competències es treballaran aquest curs des de totes les àrees (línia d’escola) Competències lingüístiques Competència d’aprendre a aprendre

CONCRECIÓ EN LES PROGRAMACIONS D’AULA DEL PROFESSORAT Establir necessitats formatives / fer formació en centre a partir de la reflexió sobre la pràctica COMISSIÓ PEDAGÒGICA: Presa de decisions: criteris per treballar les competències seleccionades Concreció en les programacions CICLES Acords metodològics a partir de les necessitats educatives de l’alumnat CONCRECIÓ EN LES PROGRAMACIONS D’AULA DEL PROFESSORAT

Llengua C. Medi Matemàt EVP... Contribució de les àrees a l’adquisició de les C.B: Compètències metodològiques: aprendre a aprendre Llengua C. Medi Matemàt EVP... Elaboració d’estratègies per a desenvolupar procediments com: construcció de textos, interpretació de gràfics, lectura de mapes... (bases d’orientació). Desenvolupament d’estratègies de regulació i autoregulació, per aprendre a millorar Desenvolupament d’estratègies per pensar organitzar, recuperar la informació (resums, esquemes, mapes conceptuals...). Desenvolupament del pensament complex(estratègies de raonament, anàlisi multicausade variables, plantejament d’hipòtesis...) Desenvolupament d’estratègies en la resolució de problemes Plantejament de preguntes: què? per què? com?

Iniciar el treball per competències a partir del que el centre està fent... Quins plantejaments té el centre en relació a les competències seleccionades? La transversalitat dels continguts Cercar les connexions existents entre les àrees Prendre decisions en relació als continguts comuns de les àrees La funcionalitat dels aprenentatges Fomentar l’aplicació dels aprenentatges en situacions pràctiques Contextualitzar l’aplicació en relació amb els interessos de l’alumnat i la seva realitat L’autonomia en l’aprenentatge Potenciar el treball cooperatiu, l’aprenentatge basat en problemes, el treball per projectes Treballar procediments relacionats amb l’organització i síntesi de la informació com ara: elaboració de textos, esquemes, mapes conceptuals... Treballar la gestió dels encerts i els errors com una eina per aprendre