Quins són els principals reptes a l'hora d'avaluar polítiques d'àmbit local? Jordi Sanz Analista.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Advertisements

TFG – Àrea Enginyeria del programari
e-health i terciarisme
Impress 3... Posa-hi un fons!
L’AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ
Què és la tecnologia?.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
Elaboració d’un mapa temàtic
i el que no es pot avaluar
EL LLENGUATGE MUSICAL.
Salut mental i prevenció
Podeu posar una foto del vostre centre
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Disseny de la interfície d’un smartwatch i l’aplicació mòbil
Elena Prieto Amengual Marina Reus Busquets Maria Roig Paredes
Tema 2. DIVISIBILITAT.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
El paper dels barris en les xarxes socials a Catalunya. Una aproximació. José Luis Molina (UAB) Projecte finançat pel MICINN (CSO /SOCI), Estudio.
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
L’Expressió escrita.
Recordem què vol dir ser adolescent
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
Resolució de problemes algebraics
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Potències de nombres racionals
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
LA CIÈNCIA A L’ESCOLA PRIMÀRIA
L’hora dels indecisos L’hora de decidir.
Avaluació de preparació Agile <nom de la solució>
Federació Catalana d’ONGD
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Observatori de Govern Local
CONVERSA EXPLORATÒRIA
1- Quan els esportistes estiguin fent bé les coses, dóna´ls molts
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
SALUT MENTAL.
JOVE, PARTICIPA A SANTA EULÀLIA
El sector terciari. Concepte de sector terciari
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
Presentació BATXILLERAT
SALUT MENTAL.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Com preparar una unitat per a l’avaluació
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
Les taules de multiplicar
I tu qui dius que sóc?.
Què passa amb ’examen final?
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Pla de Formació de Centre
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
Plantilla per realitzar un projecte
AMB DÉU TOT ÉS POSSIBLE Paula García Ruiz
Gestió del coneixement
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
III Jornada de casos clínics en Vacunes per a l’Atenció Primària
WebQuest “ L’esport, ha de ser violent? ”.
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Transcripción de la presentación:

Quins són els principals reptes a l'hora d'avaluar polítiques d'àmbit local? Jordi Sanz Analista

Reptes per avaluar polítiques d’àmbit local Desfer les preconcepcions Generar bones preguntes Dissenyar millor les polítiques locals Testar, aprendre i adaptar Avaluar en el propi context local

Desfer les preconcepcions Repte 1 Desfer les preconcepcions

‘Aprovar o suspendre un programa’ Vol respondre les necessitats del gestor públic amb informació ‘rigorosa’ L’avaluació té un paper tant formatiu com sumatiu Efectivitat nul.la no és necessàriament un resultat negatiu: efectes encara no detectats posa de manifest una necessitat de millora incrementa la credibilitat en el programa

L’avaluació, la darrera tasca a realitzar L’avaluació no és la continuació d’un programa o política pública. Més aviat, un company de viatge’ Confonem l’avaluació de resultats amb l’avaluació del programa – però una avaluació de resultats s’ha de preparar ! L’avaluació com un procés iteratiu – d’anada i tornada del programa al coneixement necessari en cada moment i viceversa. Recordeu: no hi ha millor avaluació expost que una avaluació exante !

Generar bones preguntes Repte 2 Generar bones preguntes

La importància de la pregunta L’avaluació és una activitat de recerca aplicada que dóna respostes a preguntes ben formulades. Hi ha moltes preguntes possibles sobre un mateix programa, però poques de ‘rellevants’ Ens ajudem de la teoria del programa per construir- les – esforç simplificador, modest i pràctic que ens explica quin és el problema, què pretén un programa, quins recursos es fan servir, quines activitats es realitzen, què generen aquestes activitats i com tot això millora la situació de partida.

Teoria del programa: Identificar components Necessitats Impactes (Outcomes) Per a què? Com? Què ho fa? Societat Recursos (Inputs) Activitats Productes (Outputs) Intervenció pública El problema Mortalitat infantil elevada a la regió X deguda a la malària El que es necessita Mosquiteres Transport El que el programa fa Repartir mosquiteres gratuïtament Els productes Mosquiteres repartides Beneficis de curta, mitja i llarga durada Reducció de la mortalitat infantil deguda a la malària

Preguntar a partir de la teoria del programa Avaluació de necessitats: Quin és el problema? Avaluació del disseny: Quina és la lògica de la intervenció? Avaluació de la implementació: la pràctica s’ajusta a la teoria? Avaluació d’impacte: La intervenció resol/pal·lia el problema? Avaluació econòmica: Els beneficis compensen els costos?

Avaluació del procés / implementació Anàlisi de necessitats L’objecte de la pregunta Avaluació econòmica Avaluació del procés / implementació Necessitats Objectius Activitats Recursos (Inputs) Productes (Outputs) Impactes Anàlisi de necessitats Avaluació d’impactes Avaluació del disseny

Dissenyar millor les polítiques locals Repte 3 Dissenyar millor les polítiques locals

Comparar-se, una primera forma d’avaluació ‘No es pot inventar la roda cada vegada’, ‘Innovar no és replicar les condicions del buit’ Comparar-se amb d’altres programes és ja una primera forma d’avaluació: les nostres mateixes necessitats també les tenen en d’altres indrets Ens podem permetre el luxe de suposar el contrari?

La importància de comparar-se A la pràctica, no es revisar l’estat de la qüestió cada vegada que es dissenya o s’implementa in programa Per contra, s’empren altres fonts de coneixement o inputs: experts o consultors estudis individuals que recolzen la ‘nostra’ proposta de disseny Recull de literatura poc sistematitzades o molt selectives/limitades

La importància de comparar-se Evidence Based Policy (EBP): introduir l’evidència científica existent com a element central en el disseny de programes i política pública almenys a dos nivells: què estan fent en d’altres països davant el mateix ‘problema’ (disseny i implementació) què funciona millor per resoldre el ‘problema’ (efectivitat)

Taula comparativa: un exercici senzill Programa A Programa B Programa C Necessitats socials Població diana Objectius estratègics Activitats Recursos Outcomes

Testar, aprendre i adaptar Repte 4 Testar, aprendre i adaptar

Sabem que ho estem fent bé, estem assolint els nostres objectius ‘Assolir uns objectius’ no implica necessàriament millorar la problemàtica social que justifica un programa (nivell operatiu vs efectivitat d’un programa) L’èxit no s’hauria de mesurar en termes de satisfacció, supervivència, adherència a la norma o bones relacions amb altres actors Èxit és si tenir o no tenir una intervenció marca la diferència, millora el problema social inicial Myth: I always know what my clients need – I don't need outcomes evaluation to tell me if I'm really meeting the needs of my clients or not You don’t always know what you don’t know about the needs of your clients – outcomes evaluation helps ensure that you always know the needs of your clients. Outcomes evaluation sets up structures in your organization so that you and your organization are very likely always focused on the current needs of your clients. Also, you won’t always be around – outcomes help ensure that your organization is always focused on the most appropriate, current needs of clients even after you've left your organization.

Què (no) funciona, per a qui, sota quines circumstàncies Per l’avaluació, el programa és simplement una hipòtesi (teoria del programa) que s’ha de testar ! Què (no) funciona, per a qui, sota quines circumstàncies  Com i perquè Col.lectiu X Col.lectiu Z Si/No

Avaluar en el propi context local Repte 5 Avaluar en el propi context local

Diferents contextos locals, diferents ritmes Diferències en el pressupost, recursos materials i humans Diferent tempus entre política i avaluació Diferents sistemes d’informació Diferents ‘relacions’ entre el nivell polític i el nivell tècnic

‘Arribar més lluny’ canviant la manera de fer 1960 olimpíades Roma Record anterior en 80 metres mentre que ell va arribar als 112 En comptes de magnesi per subjectar, aigua sabonosa per lliscar ‘Arribar més lluny’ canviant la manera de fer