El camí de l’energia: l’alimentació

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

LA FUNCIÓ DE NUTRICIÓ A 3r D’ ESO AMB MATERIAL DIGITAL
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
SEGONA AVALUACIÓ Treball i energia. Potència. Calor.
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
No te la juguis: posa’t el cinturó !
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Pèrdues de memòria: de l’envelliment a la malaltia
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
Alimenta el teu cos.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
El Pare Claret és un regal per a tots
Estudi per a la identificació de
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
CLAUDE MONET.
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
L’Expressió escrita.
Nutrició i Dieta És el procés d’entrada a l’organisme de les substàncies que el formen i que asseguren el seu funcionament. Una bona alimentació és requisit.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Experimentam amb la ciència
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
Nutrició i Dieta És el procés d’entrada a l’organisme de les substàncies que el formen i que asseguren el seu funcionament. Una bona alimentació és requisit.
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
QUAN EL RIU ARRIBA AL MAR: EL GALATXO D’EN SORRAPA
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
CEIP Mercè Rodoreda - Martorell Educació Primària
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
Presentació de la proposta curricular de Biologia per al batxillerat
La gestió per processos
SUPERVISIÓ EXPERTA DE LA QUALITAT DEL SERVEI ELÈCTRIC
Situacions de risc per Torb
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
LES ONG: CAMINANT PEL MÓN
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Objectiu Educatiu Trienni
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
ENS TROBEM DE NOU.
GIMCANA MATEMÀTICA AL PATI
4. El problema de la moral: eudemonisme
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
TECNOLOGIA.
La dieta dels futbolistes
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
PLA D’EVACUACIÓ Curs 2016/17 Generalitat de Catalunya
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
El currículum a l’educació primària
Tindrem prou energia?.
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Assessorament de la Formació en Competències
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Coneixement del medi natural
Convivència i Mediació Escolar
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

El camí de l’energia: l’alimentació Marcel Costa Digna Couso Jordi de Manuel Ramon Grau Josep Masalles Mapi Menoyo Marta Simón ICE UAB

L’energia L’ús de l‘energia El camí de l’energia D’on ve l’energia?

L’energia seleccionar continguts en base a la seva rellevància personal i social centrar els continguts científics en la realitat quotidiana de l’alumnat plantejar problemes o presentar situacions o estudis de casos, reals o versemblants, que s’han de resoldre, entendre o explicar promoure el treball cooperatiu organitzar les unitats d’acord amb les fases del cicle d’aprenentatge

L’energia combinar tècniques de treball diverses ús freqüent de les metodologies interactives enfoc integrat i social de la ciència

L’energia El camí de l’energia L’alimentació El transport La producció de béns L’oci i el confort La comunicació

El camí de l’energia: l’alimentació aliments dieta transferències d’energia energia endosomàtica malnutrició nutrients cadena tròfica fotosíntesi anorèxia energia exosomàtica energia

El camí de l’energia: l’alimentació Transferència biològica d’energia fotosíntesi L’energia i l’organisme humà respiració Funcionament dels sistemes naturals Energia exosomàtica Conductes alimentàries de risc Desigualtats en l’accés als aliments

El camí de l’energia: l’alimentació Unitat per al 2n cicle de l’ESO Ensenyar conceptes

El camí de l’energia: l’alimentació aliments dieta tipus de nutrients metabolisme caloria Ensenyar conceptes transferència d’energia fotosíntesi respiració flux d’energia cadena d’alimentació energia endosomàtica energia exosomàtica trastorns alimentaris malnutrició malalties de pobres malalties de rics fam problemes alimentaris

El camí de l’energia: l’alimentació Unitat per al 2n cicle de l’ESO Ensenyar conceptes Treballar procediments

El camí de l’energia: l’alimentació desenvolupament d’habilitats experimentals, resoldre problemes. processar informació comunicació resultats i conclusions Treballar procediments desenvolupament d’habilitats cognitivo-lingüístiques i el raonament científic habilitats d’explicació habilitats d’argumentació desenvolupament d’habilitats de treball en petit grup

El camí de l’energia: l’alimentació Unitat per al 2n cicle de l’ESO Ensenyar conceptes Treballar procediments Construir valors

El camí de l’energia: l’alimentació en relació a l’adopció d’hàbits alimentaris saludables en relació al dret de les persones a tenir una vida digna en relació a la solidaritat i cooperació entre les persones en relació a la presa de consciència de les desigualtats Construir valors en relació a compartir, contrastar i arribar a acords quan es treballa amb altres persones

El camí de l’energia: l’alimentació Unitat per al 2n cicle de l’ESO Ensenyar conceptes Treballar procediments Construir valors

El camí de l’energia: l’alimentació Fase inicial Fase d’introducció de nous continguts Fase d’estructuració Fase d’aplicació

El camí de l’energia: l’alimentació Fase inicial Entrepans i energia Aquest entrepà li permetrà aguantar la classe d’educació física. Aquesta noia menja perquè necessita recuperar l’energia que ha gastat durant el dia. Necessita energia i el bocata és una font d’energia. ...

El camí de l’energia: l’alimentació Fase inicial Fase d’introducció de nous continguts Fase d’estructuració Fase d’aplicació

El camí de l’energia: l’alimentació 1. Va d’aliments 2. Quanta energia ens dóna un esmorzar? Fase d’introducció de nous continguts 3. Energia per a viure 4. Per què ens donen energia els aliments? Es pot mesurar aquesta energia? 5. El camí de l’energia: el cas de l’entrepà de tonyina 6. Quina energia fa germinar i créixer les plantes 7. Anorèxia i bulímia 8. Entre poc i massa

El camí de l’energia: l’alimentació Un model pel camí de l’energia Què hem aprés? Un munt de conceptes!! Què hem aprés? A fer càlculs a dojo! Fase d’estructuració Què hem aprés? A conèixer els desequilibris relacionats amb l’alimentació. Què hem aprés? A seguir el camí de l’energia!

El camí de l’energia: l’alimentació Fase inicial Fase d’introducció de nous continguts Fase d’estructuració Fase d’aplicació

El camí de l’energia: l’alimentació Molts tipus de llet Fase d’aplicació Proposta de treball: Menjo el que necessito?

El camí de l’energia: l’alimentació 1. Va d’aliments 2. Quanta energia ens dóna un esmorzar? Fase d’introducció de nous continguts 3. Metabolisme basal 4. Per què ens donen energia els aliments? Es pot mesurar aquesta energia? 5. El camí de l’energia: el cas de l’entrepà de tonyina 6. La germinació, la llum i el creixement de les plantes 7. Anorèxia i bulímia 8. Entre poc i massa

Seqüència de l’activitat Quanta energia ens dóna un esmorzar? etiquetes Els bollycaos nutrients Conveniència dietètica de l’esmorzar valor energètic i nutricional etiquetes GRUP CLASSE L’entrepà de tonyina Conveniència dietètica de l’esmorzar nutrients valor energètic i nutricional Grups de 3 etiquetes Conveniència dietètica de l’esmorzar El iogurt i la poma nutrients valor energètic i nutricional Exposició a la resta del grup classe Valoració llista d’opinions sobre els esmorzars analitzats

El camí de l’energia: l’alimentació 1. Va d’aliments 2. Quanta energia ens dóna un esmorzar? Fase d’introducció de nous continguts 3. Metabolisme basal 4. Per què ens donen energia els aliments? Es pot mesurar aquesta energia? 5. El camí de l’energia: el cas de l’entrepà de tonyina 6. La germinació, la llum i el creixement de les plantes 7. Anorèxia i bulímia 8. Entre poc i massa

Seqüència de l’activitat Es pot mesurar l’energia d’un aliment? Què en sabem? Cacauets Què necessitem? Material de laboratori GRUP CLASSE Accions a realitzar (pesar, mesurar, cremar...) Com ho farem? Grups de 4 Observacions, càlculs Obtenció resultats Com ho interpretarem? Exposició a la resta del grup classe Comparació de resultats entre diferents grups

Seqüència de l’activitat Entre poc i massa ... Text 1 Noia Cambotja Escassetat aliments Text 2 Noi Guinea Malalt (desnutrició) Estudi del cas plantejat On viu i què fa el protagonista? Té problemes amb l’alimentació? Quins Té problemes de salut? Quins? GRUP CLASSE Text 3 Noi EUA Malalt (obesitat) Grups de 4 Exposició als companys del grup de treball Text 4 Noia Perpinyà Abundància aliments Treball en equip per resoldre l’activitat Estudiem problemes: 1. Situem-nos i opinem 2. Cercant solucions de portes endins 3. Cercant solucions de portes en fora Posada en comú de les idees clau al grup classe i discussió Consensuar 3 idees clau del conjunt d’activitats