La infantesa i l’educació a Roma

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Barroc musical Els “castratis”
Advertisements

TESEU Y EL MINOTAURE Pablo José Blasco Mendoza 4ºB.
BLANCANEU I ELS SET NANS 1.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
Fet per Michelle Membrilla
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
BAUHAUS, una escola d’art
L’ANTIC EGIPTE.
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
JESÚS DE NATZARET.
III. Jesús ve a salvar-nos
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
15 de l’any B Regina “El viatge” d’Eleni Karaindrou ens evoca la vida missionera, sempre en camí.
Santa Victòria.
L’art a la Grècia clàssica
CLAUDE MONET.
Hi havia una vegada un lloc màgic, ple de color i aromes on vivia un drac panxa contenta. Era molt simpàtic, rialler i un enamorat del seu país, El Jardí.
IN MEMORIAM - 65 YEARS LATER Irena Sendler
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
INDEX .Classes socials .Família .Educació jocs i joguines
Religió i els déus romans
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
Cèlia Figols Laia Puig Llatí.
Les classes socials a l’antiga Roma i la vida a les ciutats
L'EDAT MODERNA Gerard Guitart Raúl Valle Hamza Lemsidi.
La família de les tortugues
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
Aquí tens alguns consells que Bill Gates recentment va fer durant una conferència en un IES sobre les 11 coses que els estudiants no aprenen a l’escola.
Perseu i Andròmeda.
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
SORTIM A EXPLICAR MITES
Tothom pot aconseguir el que es proposa !!!
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
Quin dinosaure!.
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA I ESPANYA
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Concurs Bíblic Víctor Bernal Martínez Col·legi Sant Josep Obrer
Hi havia una vegada un nen que es deia Tomàs que volia ser mag.
DIADA DE LA PAU A SJO.
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
PREHISTÒRIA.
Hi havia una vegada una família de ratolins.
La llegenda en el Poblat Ibèric
LA VIDA DE LES PERSONES.
LA SOCIETAT , LA FAMÍLIA , L’EDUCACIÓ I LES JOGUINES
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Una historia a Castelldefels.
XIII a Setmana de la solidaritat
L’Aventura de l’Olinet
BIODIVERSITAT A L’HORT
Classes socials i la vida a les ciutats:Esclaus
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Cavall de Troia Marta Poveda 4rtB 6 juny de 2013.
Concurs bíblic: La Bíblia font de valors humans i socials.
LA PANDILLA.
LA CASTANYADA LITERÀRIA A LA BIBLIOTECA:
L’ ELEFANT.
HANSEL I GRETEL Hansel i Gretel vivien amb el seu pare un pobre llenyataire i la cruel madrastra. Eren tan pobres que gairebé ja no tenien ni menjar per.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
El que ha passat està molt bé
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
CONTE LA FADA EMPATIA VISITA UNA ESCOLA.
Matrimoni, organització familiar i els noms dels romans
La lírica.
Sobre l’esforç Anònim 2014 .
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

La infantesa i l’educació a Roma

Els nens romans anaven a l’escola? Fins quina edat estudiaven? Existia l’adopció a l’Antiga Roma? Els nens tenien joguines? Què sabem? Com jugaven els nens romans? Els nens romans tenien estris d’escola? Els nens romans anaven a l’escola? I les nenes? A quina edat eren majors d’edat?

Puer Aulus Pompeius

El naixement A Roma, els pares no tenien obligació, ni moral ni jurídica, d’acceptar tots els fills nascuts del matrimoni. L’abandonament públic dels nadons perquè fossin adoptats per altres famílies era una pràctica habitual i legal entre els romans, fossin rics o pobres. En el moment de néixer el nadó era posat a terra, davant del pare, que sense haver-se de justificar, podia aixecar-lo, la qual cosa significava que l’acceptava a la família, o bé deixar-lo a terra, la qual cosa volia dir que l’abandonava a la seva sort. S’acostumaven a deixar els nadons abandonats davant del temple de la Pietas, sobre una columna que rebia el nom de Columna lactaria.

El nadó romà El nadó rebia el nom a partir del vuitè dia de vida. Si era nena, el novè. Des del primer dia se’ls hi posaven amulets. Als nens se’ls hi posava un collaret d’or anomenat bulla que portava dins un amulet. A les noies un penjoll, anomenat lunula. Creien aquests penjolls protegien al seu portador contra els esperits dolents.

L’adopció a Roma L’adopció estava molt normalitzada a l’antiga Roma, o bé per impedir l’extinció d’una nissaga en cas d’esterilitat o bé per obtenir la qualificació de pare de família (pater familias), que era un requisit legal per poder ser candidat als honors públics. En altres casos, era una maniobra per facilitat la carrera política de certes persones, com es el cas de Cèsar i Octavi August.

El creixement del nadó Els nens eren confiats, des del moment de néixer, ja fossin nens o nenes, a una dida (nutrix en llatí), la qual s’encarregava d’alletar i alimentar el nadó. I a un pedagog (nutritor en llatí) que els educava fins a la pubertat. La dida i el pedagog eren gairebé una segona família. No estava establert quan s’adquiria la majoria d’edat: es deixava de ser nen quan el pare o el tutor decidien que es tenia l’edat per vestir-se com un home. Les nenes esdevenien dones el dia del seu casament. Generalment, un nen romà entrava en edat adulta amb 14 o 15 anys. El dia que es celebrava el pas a la vida adulta, el nen dormia per darrera vegada amb la toga praetexta (la toga que portaven els nens) i al aixecar-se, la deixava, juntament amb la bulla, al larari. Tot seguit, es posava la toga virilis.

La nena, en canvi, depositava als lars la pupa i altres joguines, i quedava preparada pel matrimoni, que ,en general, tenia lloc l’endemà d’aquesta cerimònia.

Fins el segle III a.C els romans creien que l’objectiu de l’educació era conèixer i valorar la manera de viure de la comunitat, respectant la família, la religió, les institucions polítiques i la tradició. (mos maiorum). Al segle III a.C van obrir la primera escola a Roma. Al principi, els romans designaven l’escola amb el nom de ludus (joc); Més tard, la van anomenar amb una paraula d’origen grec, schola (descans).

L’educació a Roma Ensenyament primari (ludus litterarius): l 7 als 11 anys els nens aprenien a llegir, escriure i comptar. Abac pergamí/papir+ ploma de canya tauleta de cera+ estilet

Ludus litterarius

Ensenyament secundari (ludus grammatici): dels 12 als 17 anys, els joves romans de la aristocràcia estudiaven els poetes grecs (especialment Homer) i romans (Enni i, més tard, Virgili). També estudiaven una mica d’ història i geografia.

Ensenyament superior (ludus rhetoris): després del ensenyament del gramàtic, els joves, d’entre 17 i 20 anys aproximadament, de famílies patrícies que volguessin dedicar-se a la política havien de seguir l’escola del rètor, on aprenien a parlar bé, expressar-se amb facilitat de diverses maneres i convèncer l’interlocutor amb les idees pròpies. Els alumnes més rics, si volien completar els seus estudis, acostumaven a fer viatges a Alexandria, Pèrgam, Rodes o Atenes.

L’educació de les nenes L’educació de les nenes tenia lloc a casa, on aprenien a ser mares. A la Roma arcaica, aprenien a ser pudoroses, a filar la llana i obeir el seu marit. Més tard, les nenes també van anar a l’escola elemental, on aprenien a llegir, escriure i comptar. Les nenes de famílies més riques, a vegades, eren confiades a un preceptor o anaven a una escola privada, on estudiaven els clàssics grecs i llatins. També aprenien a cantar i a tocar algun instrument, com ara la cítara o la lira. Les dones a Roma no podien exercir activitats professionals ni comercials.

Estris per anar a l’escola

Els jocs a Roma Joc de Tabvla Lvsoria Caput et navis Sistrum romà, de metall (falten els platerets)

Daus, bales, tabes i fitxes de jaciment del Portus Ilicitanus (Santa Pola). Nuces: Es feien petites piles de nous i s'havien de fer caure llançant una altra. El premi era quedar-se les nous caigudes al terra.

Què hem après?

Recursos TIC https://create.kahoot.it/share/la-infantesa-i-l-educacio-a-roma/09e42040-8b0d-4f63-a485-f8a518af727f