Descobrint el Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques Curs 2014/2015
Introducció La normativa actual estableix que en el quart curs de l’ESO tot l’alumnat ha de realitzar un projecte de recerca en equip. Recerca: Treball de descobriment, recuperació, investigació i comprovació de documents mitjançant la consulta a centres de documentació o bases de dades a través de les xarxes documentals o la telemàtica.
En la normativa podem llegir... L’objectiu del projecte de recerca és: Contribuir al desenvolupament de les competències bàsiques de l’ESO. Especialment, la competència d’aprendre a aprendre, la competència d’autonomia i iniciativa personal i la competència de treball en equip
Característiques del projecte de recerca a quart d’ESO El Projecte de Recerca té com a finalitat introduir els alumnes en la tècnica i els processos d’un treball d’investigació. El projecte esdevé una concreció pràctica per aplicar, de manera relacionada, els continguts i les destreses apreses en les diferents assignatures. Es un exercici pràctic de comunicació que obliga a determinar-ne la intencionalitat. Es tracta d’escollir un tema, definir-ne els objectius i realitzar un processament personal per tal d’arribar a unes conclusions argumentades.
QUINA ÉS LA PROPOSTA ? OBJECTIU : Conèixer els recursos que ofereix als investigadors el Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques de CRONOGRAMA DE TASQUES: Escollir un tema dels que el MAE ens ha ofert enguany Formular la hipòtesi Realitzar el treball seguint la plantilla anomenada “ Full de Projecte”. Portar a terme la presentació del treball davant el tribunal avaluador en l’Auditori. Haureu de tenir en compte els 10 punts bàsics per a una presentació en públic.
Concretar el projecte vol dir... * Formular una hipòtesi o objectiu. * Planificar el mètode de treball a seguir * Integrar la informació procedent de diverses fonts * Redactar el contingut vetllant per la coherència i cohesió textual i determinant la seva estructura. * Arribar a unes conclusions argumentades per mitjà d’un informe escrit. * Preparar l’exposició oral ( breu)
Estructura del treball El treball, que es presentarà en català, ha de tenir aquests apartats: Portada Índex Introducció Cos del treball Conclusions Bibliografia i referència a altres fonts d’informació S’haurà de fer una còpia en paper que s’arxivarà en la Mediateca.
Per a la composició de la portada es tindrà en compte unes normes estàndard però que necessàriament hauran d’incloure el títol del treball, els noms i cognoms del grup d’alumnes que l'han realitzat i el grup-classe al qual pertanyen. A la pàgina de l’índex hauran d’aparèixer els títols dels apartats constituents del treball (introducció, parts, conclusió i bibliografia) i el número de pàgina on comença cada apartat; mai se’n fa constar la pàgina final. En la introducció es redactaran breument algunes idees sobre el treball que es presenta, com és ara les raons per les quals s’ha triat, les hipòtesis de treball, els principals trets de la disposició del tema i d’altres qüestions que configurin el punt de partença i, si escau, de la planificació del treball. El cos del treball n’és la part més important, on s’exposa tot el desenvolupament de la recerca. En les conclusions es farà un resum de les idees principals a les quals s’ha arribat.
PROCEDIMENT DE TREBALL Un cop obtinguda, classificada i estudiada la informació sobre el tema a desenvolupar, s'intentarà fer un esquema amb els punts més importants a tractar, de manera que formin un eix coherent i on sempre es distingeixi la informació recollida de la que s'ha elaborat de manera original. En alguns casos interessarà la realització d'activitats de camp (enquestes, experiments, muntatges, visites, etc.) o l’aprenentatge de noves tècniques (informàtiques, audiovisuals, de laboratori...) i no només activitats de recerca bibliogràfica o a Internet. L'objectiu del treball és posar en marxa determinats procediments que preparin per adaptar-se a situacions semblants de la vida acadèmica o professional posterior. La realització del treball haurà d’acabar necessàriament amb una acurada presentació escrita i amb una exposició oral en públic, feta de manera ordenada i coherent, que, en el nostre centre, anirà necessàriament acompanyada d’una presentació visual en pantalla (power-point, ...).
Normes ortogràfiques S’ha de tenir molta cura per redactar amb un respecte escrupolós envers les normes ortogràfiques i gramaticals.
AVALUACIÓ Per a l’avaluació d’aquesta matèria, que té la consideració de matèria optativa, es valorarà principalment el procés global del treball realitzat i la perseverança en la consecució de les fites proposades, i no únicament els resultats obtinguts. La qualificació final, que és individual, caldrà que contempli la capacitat d’autonomia per gestionar la pròpia feina, així com l’actitud de cooperació i responsabilitat en el treball en grup. El treball serà presentat i defensat davant d’un tribunal que s’encarregarà de fer-ne l’avaluació.
PER LA QUAL COSA... * S’ha de realitzar un únic treball de recerca. * De cap manera, pot ser una juxtaposició de diverses feines fetes paral·lelament per cada component de l'equip.
ATENCIÓ! Un treball de recerca no pot ésser mai, en la seva part més important, a la transcripció de fragments extrets de bibliografia, de revistes especialitzades o d'Internet, sinó que tota aquesta informació caldrà confrontar-la, sintetitzar-la i reelaborar-la, aportant la visió personal de l’equip.