INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Advertisements

ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Formació del Personal d’Administració i Serveis
i el que no es pot avaluar
Compartim el que feim: conviure en positiu a l’escola
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
PAC09 1a Reunió de XARXA Setembre 2010 Presentació
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Reflexions al fil de l’Euneos
Estudi per a la identificació de
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
GESTIÓ PER PROCESSOS.
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Decret d’autonomia dels centres educatius
Experiència amb el Google Sites
La Direcció queda habilitada per:
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
La gestió per processos
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Seminari d’Educació Especial
millora de la qualitat de l’ensenyament.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
EL PLA DE LECTURA DE CENTRE (PLEC)
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Responsables del projecte Ferran Tolosa. Edicions Cort
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ Comissions Qualitat EUHT
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Les Franqueses, setembre 2007
El currículum a l’educació primària
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Pla de Formació de Centre
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
un camí cap a la convivència i el diàleg
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre Secretaria de Polítiques Educatives Subdirecció General de la Inspecció d’Educació INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre Àmbit d’avaluació i millora 13 de desembre de 2011 PPT 1

ENSENYAMENT I APRENENTATGE I ALTRES PROCESSOS CLAU CENTRE ORIENTAT A RESULTATS I A LA MILLORA CONTINUA PROJECTE EDUCATIU PROJECTE DIRECCIÓ PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA PLA ANUAL ENSENYAMENT I APRENENTATGE I ALTRES PROCESSOS CLAU ALUMNAT AVALUACIÓ Interna, externa, comparada, …. MEMÒRIA I DECISIONS DE MILLORA DEL CENTRE 2

Els indicadors en els projectes de centre 3

Els indicadors de centre Punts per al debat: I. Els indicadors com a sistema d’informació del centre - Els indicadors en els projectes de centre - Els indicadors de centre i el sistema d’indicadors II. Els indicadors com a element de diagnòstic per a la millora dels aprenentatges dels alumnes - Factors més importants que incideixen en la qualitat dels aprenentatges - Procediment per diagnosticar la situació del centre III. Els indicadors com a element de control - regulació - Control-regulació de processos - Retiment de comptes

Els indicadors de centre i el sistema d’indicadors Sistema d’Indicadors de Centre Sistema d’indicadors prioritaris de centre (aplicació a tots els centres) Indicadors específics de centre (aplicació voluntària) ALTRES...

Els indicadors com a sistema d’informació del centre per a la millora dels resultats educatius El centre és el nucli més potent per aconseguir la millora dels resultats educatius dels alumnes. Determinats factors permeten identificar un centre de qualitat. Investigacions i estudis internacionals coincideixen en la identificació de determinats factors com a predictius dels bons resultats educatius d’un centre.

Quins factors permeten identificar un centre de qualitat?

Lideratge pedagògic, potent i distribuït. Projecte educatiu acordat que aglutina les aspiracions de la comunitat educativa i que disposa d’un currículum que prioritza els aprenentatges fonamentals amb una eficient organització dels recursos, especialment del temps. Creixement professional del personal (formació, avaluació i reflexió sobre l’acció). Treball a l’aula orientat a l’aprenentatge i al creixement personal i social de l’alumnat. Seguiment continuat del progrés de l’alumne. Clima favorable a la convivència i la participació. L’equitat com a ús de recursos per compensar desigualtats i la promoció de pràctiques inclusives.

1. Lideratge pedagògic, potent i distribuït. Impuls de la millora dels procediments d’ensenyament. processos d’aprenentatge. Promoció de plans de millora Promoció de treball en equip L’equip directiu comparteix responsabilitats amb el claustre i els equips de professors.

2. Projecte educatiu compartit La comunitat educativa participa i es fa seu un projecte educatiu que caracteritza l'infant o el jove competent que aspira a educar. El currículum del centre educatiu prioritza els aprenentatges fonamentals amb una eficient organització dels recursos, especialment del temps.

3. Creixement professional del personal El professorat i el personal no docent reben formació continuada en l’actualització dels coneixements i dels processos en el desenvolupament de la seva professionalitat. El professorat participa en projectes d’innovació vinculats a processos d’avaluació i de reflexió sobre l’acció.

Expectatives altes per a tots els alumnes Activitats significatives 4. Treball a l’aula orientat a l’aprenentatge i al creixement personal i social de l’alumnat. Objectius explícits Bones preguntes Expectatives altes per a tots els alumnes Activitats significatives Reforç positiu Clima d’aprenentatge Disciplina responsable Entorn estimulant Us efectiu del temps

5. Seguiment continuat del progrés de l’alumne. Comprovació de l’assoliment dels objectius educatius al llarg del procés d’ensenyament-aprenentatge per ajustar la intervenció educativa a les necessitats de cada alumne.

6. Clima favorable a la convivència i la participació Canals de comunicació bidireccionals. Regulació positiva de la convivència. Pràctiques de cooperació i col·laboració. Tracte correcte i empatia. El clima i la convivència són requisits per garantir un bon aprenentatge.

Pràctiques metodològiques diversificades. 7. L’equitat com a ús de recursos per compensar desigualtats i la promoció de pràctiques inclusives. Pràctiques metodològiques diversificades. Pràctiques de discriminació positiva. Propòsit d’aconseguir el màxim per a cadascú.

Procediment per a diagnosticar la situació del centre

Els indicadors com a element de control/regulació

FASE ESTRATÈGICA FASE OPERATIVA OBJECTIUS ESTRATEGIES ACTIVITATS RECURSOS AVALUACIÓ FASE OPERATIVA OBJECTIUS ANUALS ACTUACIONS AVALUACIÓ Indicadors GRAU D’IMPACTE NIVELL DE QUALITAT GRAU EXECUCIÓ 18

INDICADORS D’AVALUACIÓ Indicadors concrets / activitats concretes. Grau d’impacte realista (establir % assolible) Compartir els indicadors, tothom els ha de conèixer. Gràfics de resultats. Indicadors tipus depenent de l’activitat.

Com podem avançar? A través d’un sistema d’informació basat en indicadors Un indicador és la informació que permet mesurar i avaluar el compliment d’un objectiu, una activitat,... Els indicadors són útils per elaborar i fer el seguiment del pla estratègic, aprendre, prendre decisions i millorar . 21 21

Grau d’aplicació o execució Mesura si l’activitat s’ha dut a terme de la manera prevista: s’han dut a terme les accions programades, s’ha aplicat a les àrees o a l’alumnat previst i si s’ha fet dins dels terminis d’execució.   Grau d’execució de les accions programades (1) Aplicació a les àrees, nivells i/o alumnat (2) Acompliment dels terminis d’execució (1) 22

b) Qualitat de l’execució És la percepció de l’executor, el seu supervisor o altres referents sobre la valoració de la feina feta en aplicació d’una activitat del pla. Mesura si l’activitat s’ha dut a terme amb qualitat L’avaluació d’aquest procés pot tenir en compte tres criteris: ús dels recursos previstos, adequació metodològica i nivell de compliment de les persones implicades.   Nivell de compliment de les persones implicades (2) Utilització dels recursos previstos (3) Adequació metodològica (4) 23

c) Grau d’impacte Mesura si l’activitat contribueix a assolir i/o millorar els resultats en relació amb els objectius estratègic i de sistema. Activitats per a la millora de resultats 0% – 40% 40% – 60% 60% – 80% >80% Ràtio d’alumnat que supera o aprofita l’activitat   Ràtio d’alumnat que supera l’àrea curricular relacionada amb l’activitat Activitats per a la millora de la convivència 0% – 40% 40% – 60% 60% – 80% >80% Ràtio d’alumnat que disminueix la reincidència   Ràtio d’alumnat que incrementa el temps entre incidències Activitats per a la millora de l’acció tutorial 0% – 40% 40% – 60% 60% – 80% >80% Ràtio d’alumnat satisfet amb la tutoria personal   Ràtio de famílies satisfetes amb la tutoria personal Grau de seguiment del consell orientador a 3r i/o 4t d’ESO 24

c) Grau d’impacte 25 Activitats per a la prevenció de l’abandonament 0% – 40% 40% – 60% 60% – 80% >80% Ràtio d’alumnat satisfet amb el Projecte X   Ràtio de famílies satisfetes amb el Projecte X Ràtio d’empreses satisfetes amb el treball de l’alumnat Índex d’abandonament de l’alumnat del projecte Ràtio d’alumnes satisfets amb l’orientació Ràtio de famílies satisfets amb l’orientació Ràtio d’alumnes satisfets amb seguiment d’hàbits Ràtio de famílies satisfets amb el seguiment d’hàbits Ràtio de professorat satisfet amb el seguiment d’hàbits Índex d’abandonament al batxillerat Índex d’abandonament als cicles d’FP Grau de seguiment del consell orientador a 3r i/o 4t d’ESO Activitats relacionades amb l’atenció a la diversitat 0% – 40% 40% – 60% 60% – 80% >80% Ràtio d’alumnat que supera el curs i/o l’etapa   Ràtio d’alumnat que supera la matèria amb ajustament de currículum. 25

Criteri d’èxit dels indicadors. Fixar el grau d’assoliment previst per cada indicador 26

Exercici indicadors Curs 2014-15 Objectiu estratègic Millorar els resultats educatius: Millorar les Cb de l’alumnat (lingüística, matemàtica i digital) Descripció: Elaboració d'estratègies amb l'objectiu de millorar les competències bàsiques de l'àmbit lingüístic de l’alumnat i de proporcionar-los eines que els permetran seguir estudiant al llarg de tota la vida. Estratègia Impuls de la competència lingüística de l’alumnat Activitat Aplicació i avaluació amb criteris unificats de les activitats de comprensió lectora en totes les àrees de 1r d'ESO d’acord amb el desplegament del Pla d’Impuls a la Lectura. 27

28 Grau d’execució Grau d’execució de les accions programades (1)   Aplicació a les àrees, nivells i/o alumnat (2) Acompliment dels terminis d’execució (1) 28

Grau de qualitat de l’execució Nivell de compliment de les persones implicades (2)   Utilització dels recursos previstos (3) Adequació metodològica (4) 29

Grau d’impacte de l’activitat Ràtio d’alumnat que supera o aprofita l’activitat   Ràtio d’alumnat que supera l’àrea curricular relacionada amb l’activitat 30

Indicador d’impacte en l’objectiu estratègic   31

CONCLUSIONS Per dur a terme i amb èxit el pla estratègic Treball en equip. Grup impulsor: planificar i organitzar la tasca a du a terme. Bona organització i coordinació dels cicles. Estimular la participació i opinió de tothom, involucrar tot el claustre en el projecte. Donar responsabilitats a tots els membres del claustre. Analitzar, reflexionar i debatre les estratègies i activitats, per millorar els resultats educatius i millorar la cohesió social. Prendre decisions entre tot el claustre. Analitzar l’entorn i veure la realitat que ens envolta. Consolidar activitats. Concretar indicadors i avaluar totes les actuacions. Crear línia d’escola. Per veure la millora de resultats necessitem un període de temps.