Les competències bàsiques TIC

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

e-health i terciarisme
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Elaboració d’un mapa temàtic
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El model didàctic en el desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES Mòdul 4: Gestió del Currículum per competències.
Estudi per a la identificació de
APRENENTATGE MULTINIVELL
Recursos Informàtics en Història
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
APRENENT JUNTS.
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
PROJECTE CIENTIFICTECNOLÒGIC
PROJECTE D’INNOVACIÓ TOTS FEM SALUT PERIODE 2006/09
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM
Introducció i objectius
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
Madelen Holmlund, Umeå University
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
“EL PALIC, un model per a les illes”
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
les competències bàsiques
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Presentació de la matèria de Química Curs 1r de Batxillerat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
Les competències bàsiques TIC
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
El Treball de Recerca.
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
COORDINACIÓ D’ACTIVITATS EUROPEES
Convivència i Mediació Escolar
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
AL RIU NOMÉS HI HA AIGUA? UN CONTEXT PER TREBALLAR BIODIVERSITAT, ESTADÍSTICA I ÚS DE LES TIC A 1r D’ESO.
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
WEBQUEST Una tècnica per a l´aprenentage en la xarxa Internet.
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Les competències bàsiques TIC Montse Ardid, Pilar Casals, Neus Liñan, J.L. Tejeda, Jordi Vivancos Grup CBTIC Febrer-Juny 2000

Els orígens del treball Demandes dels assessors i dels centres Document “Identificació de les competències bàsiques en l’ensenyament obligatori” Disponibilitat de referents internacionals

Vers un nou escenari educatiu Aprenentatge Itineraris diversificats Multimèdia Treball col·laboratiu Transacció Pensament crític Actitud proactiva Materials autèntics Activitats d’exploració i recerca Ensenyament Seqüència única “Unimèdia” Treball individual Transmissió informació Coneixements factuals Resposta reactiva Context artificial Aprenentatge passiu

Evolució del rol de les TIC 1992 Eix Transversal (Educació Primària). Tractament integrat dins les diverses àrees del currículum (ESO). 2000 les TIC com una competència instrumental bàsica al mateix nivell que la lectura, l’escriptura i el càlcul. Per garantir la igualtat d’oportunitats, tot l’alumnat en finalitzar l’escolarització obligatòria, cal que assoleixi el domini de les habilitats i recursos tecnològics bàsics al mateix temps que les estratègies i procediments informacionals vinculats a les TIC.

El concepte de competència bàsica Capacitat de produir un nombre infinit d’accions no programades (Chomsky). El concepte de competència inclou tots els sabers: teòrics (conceptes), pràctics (procediments) i actitudinals.

Nivells de concreció 1 Definició de la competència Identificació de les dimensions 2 Seqüenciació per cicles i etapes 3 Exemplificacions a les diferents àrees

Components de la Competència

Les dimensions identificades Impacte històrico-social Alfabetització tecnològica Instruments de treball intel·lectual Eina comunicacional Control i modelització

Impacte històrico-social Comprendre l’impacte ètic, cultural i social relacionat amb les TIC. Desenvolupar pràctiques responsables en l’ús dels sistemes tecnològics i en el tractament i difusió de la informació.

Alfabetització tecnològica Comprendre la naturalesa de les TIC com a objecte i producte tecnològic. Dominar les estructures i els conceptes necessaris per a utilitzar eficaçment les TIC. Dominar les destreses bàsiques necessàries per a la utilització de les TIC.

Instruments de treball intel·lectual Enriquir el procés de treball intel·lectual i la creativitat amb l’ajut de les TIC. Emprar les TIC per cercar, localitzar, avaluar i recuperar informació a partir d’una àmplia diversitat de fonts. Utilitzar les TIC per realitzar el tractament de les dades i presentar els resultats en diferents formats. Aprendre a treballar en equip en entorns de treball col·laboratiu.

Eina comunicacional Emprar els diferents canals i modalitats de comunicació que proporcionen les TIC per trametre i rebre informació de forma efectiva. Utilitzar les TIC per interactuar i col·laborar amb audiències diverses. Valorar les implicacions de les eines de comunicació en l’entorn social i cultural.

Control i modelització Emprar les TIC de forma apropiada i efectiva per tal de crear i explorar models, resoldre problemes i prendre decisions. Mesurar i controlar elements de l’entorn a través de les TIC.

Segon nivell de concreció Esborrany de seqüenciació per cicles i etapes educatives de l’educació obligatòria de les 5 dimensions de la competència.

Què ens falta? Contrastar i validar la definició de la competència TIC i la seva seqüenciació (hivern 2000-2001). Identificar i divulgar exemples de tercer nivell (primavera 2001). Document final “ Competència TIC” (estiu). Estudiar la incidència de la competència TIC a la formació inicial i permanent.

Difusió Fòrum de Competències bàsiques Presentació SGTI Seminaris XTEC Espai de debat al WebCT

Principals fonts consultades Catalunya en xarxa. Pla estratègic per a la Societat de la Informació. (Abril 1999). e-Europe Initiative. An Information Society For All. European Commission. (Desembre 1999). Information and Communication Technology 5-14 consultation Draft. Scottish Consultative council on the Curriculum. (Octubre 1999). Information and Comunication Technology, An Interim Program Of Studies: Kindergarten To Grade 12 (Alberta 1998) ISTE -- National Educational Technology Standards (NETS - Estats Units) 1998. L'intégration des TIC au curriculum scolaire: Un référentiel pour la competénce transversale (Québec) 1998-99.