Innovar en educació ambiental

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
Concurs Aula Amigable IES Josep Maria Quadrado Octubre del 2004.
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
Impress 3... Posa-hi un fons!
Taller Green BIZ Barcelona Obert al Futur 2016, formació de suport al
Taller Green BIZ Barcelona Obert al Futur 2016, formació de suport al
Tema 6: L’ENERGIA.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Eines digitals TIC © McGraw-Hill.
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
APRENENTATGE MULTINIVELL
RECICLAR PER MILLORAR EL NOSTRE ENTORN
Els residus del institut
EL NOSTRE AJUNTAMENT I L’ESTALVI D’AIGUA
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Treballant de tot i treballant plegats
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
SIGUEM SOSTENIBLES.
MINIPROJECTES DE L’AGENDA 21 IES JOAN MIRÓ 3r ESO
SINECOLOGIA La sinecologia estudia les relacions tròfiques (alimentació) dins els ecosistemes. Els cicles de matèria i energia en els ecosistemes.
Presentació projecte interdisciplinari M’ORGANITZO LES COLÒNIES.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
DIADA DE La pau i la no violència.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Projecte interdisciplinari:
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
CAMPANYA DE RECOLLIDA D'OLI USAT
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Situacions creades a partir dels materials naturals
d'ensenyança-aprenentatge
Projecte d’educació en comunicació audiovisual.
Noms: Cristobal Grup i nivell: 5èA Escola: CEIP Anselm Clavè
L’AIGUA A LA NATURA.
Objectiu Educatiu Trienni
INTRODUCCIÓ En aquesta exposició, anem a parlar sobre el reciclatge, les seues causes i conseqüències i el tractament dels residus. A mesura que anem parlant,
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
TECNOLOGIA.
El repte d’incloure Recursos i estratègies
Aigua Projecte 2n primària.
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
ELS NENS I NENES DE P4 TREBALLEM EL PROJECTE DELS MONSTRES
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Les taules de multiplicar
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
Interacció escola - entorn.
ESCOLA IGNASI MELÉ I FARRÉ
L’eskamot verd ens demana ajuda!
Projecte de P-3: Som fotògrafs!!
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
L’AIGUA UN RECURS POC VALORAT?
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
FASES DE PROJECTE TECNOLÒGIC
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
WEBQUEST Una tècnica per a l´aprenentage en la xarxa Internet.
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

Innovar en educació ambiental Jordi de Manuel IES Joan Miró L’Hospitalet de Llobregat

Per què innovar en educació? Innovar és introduir novetats en el model didàctic, en el tipus d’activitats, en les seqüències d’aprenentatge, en la gestió de l’aula... Perquè és un repte que sovint repercuteix positivament: En l’alumnat: generalment aprenen més En el professorat: també aprèn en mobilitzar nous recursos (es una altra manera de formar-se) Perquè és creatiu i suposa un plus d’implicació: el professorat fa “seu” el procés aprenentatge

Pensem ara en els nostres alumnes... Suposem que disposem d’una hora per fer una classe (innovadora o no) d’educació ambiental Què faríeu??? Un sol objectiu (o dos) Una activitat (una seqüència)

Què pretén l’educació (ambiental)? Tenir més coneixements sobre el medi natural? Aprendre les causes i les conseqüències dels problemes ambientals? Sensibilitzar sobre la problemàtica ambiental? Prendre consciència dels impactes ambientals? Conèixer el nostre entorn més proper i millorar-lo? ...o CANVIAR CONDUCTES!

Propostes d’innovació en EA CONTE AMBIENTAL WEBQUEST AUDITORIES AMBIENTALS JOCS DE SIMULACIÓ Fent servir contextos des de l’àmbit afectiu: propers a l’alumnat I petites recerques

El conte ambiental Per als més petits, però també per als grans! Generar un text: tipus microconte o narració d’un sol full: a partir d’una imatge, d’un conjunt de paraules o d’una idea

Idees de contes i narracions Com veu el món que l’envolta una bossa de ganxitos que acaba de ser llençada al pati de l’institut? El viatge d‘una gota d’aigua des de l’aixeta del lavabo de l’escola al mar i fins al núvols... i torne’m-hi.

El WebQuest Un WebQuest planteja la resolució d'un problema o bé l'elaboració d'un producte (un reportatge, el disseny d’un experiment...) de manera col·laborativa. Es tracta d’una recerca guiada i l'aula s'organitza en petits grups de treball, cadascun dels quals realitza una tasca específica (buscar informació, editar els textos, etc.) S'utilitza bàsicament la cerca d'informació per Internet i altres recursos TIC. La “gràcia” del WebQuest en educació ambiental està en trobar problemes o enigmes significatius i rellevants.

Exemples de WebQuest Quanta energia ens podríem estalviar a casa? Qui embruta el riu? Com s’ha originat el foc? Om posarem la pedrera? On posarem l’embassament? Els mòbils... Són gratis? Quina despesa ambiental té l’aigua embotellada? Quanta energia ens podríem estalviar a casa? Com farem l’hort a l’escola? http://weib.caib.es/Recursos/horts_ecologics_webquest/inici.htm http://anna.ravalnet.org/espaididactic/wqcucsdeseda/index.htm http://www.xtec.net/~dvert/dvmp/ Canviarà el clima? http://www.ersilia.org/canvi_climatic/

Auditories ambientals Es tracta d’analitzar un determinat aspecte relacionat amb l’entorn de l’escola i institut i fer una anàlisi detallada de la situació: L’espai del pati L’aigua que fem servir Els residus que llencem L’energia que consumim El parcs del veïnat

Exemple d’auditoria ambiental I a l’institut, què fem amb l’aigua? Al l’institut passes moltes hores cada dia i també es fa ús d’aquest recurs. Si ens fixem en l’aigua, la llista d’usos no és tan llarga com la que podríem fer a casa (perquè a l’institut no acostumes a dutxar-te cada dia, ni vas tant al vàter), però hi ha ocasions en les quals usem aigua a l’institut: Cada vegada que obres l’aixeta d’un laboratori o d’un taller Quan obres l’aixeta d’un lavabo Cada vegada tires la cadena del vàter o prems el polsador dels urinaris. Al vestidor del gimnàs, quan et rentes o et dutxes. Què farem? • Anàlisi de factures de consum d’aigua al llarg de l’any: representació gràfica en el temps de la despesa en m3 d’aigua. • Càlcul del consum d’aigua que es fa diàriament al centre; càlcul dels volum ’aigua utilitzats en els usos següents: estirar la cadena del vàter, rentar-se les mans i altres usos (laboratoris, tallers, dutxes dels vestidors, etc.) • Càlcul del consum d’aigua que representa deixar-se una aixeta oberta (en cas que l’aixeta no es tanqui automàticament per retrocés) durant una hora. • Elaboració de mesures reals que es poden prendre per estalviar el consum d’aigua al centre

Un altre exemple de miniprojecte transversal Volem el pati net Vam proposar-nos un miniprojecte des de diferents departaments educatius en relació a la neteja i l’estudi de les deixalles d’origen divers acumulades al pati de l’institut (llaunes de cervesa i refrescos, vidres, papers, bosses de plàstic, envasos diversos). El petit projecte, planificat per ser realitzat en tres dies, va consistir en les següents accions: Realització de fotografies i/o dibuixos Recollida selectiva de les deixalles Comptatge i realització d’una estadística senzilla de les deixalles Estudi de les deixalles (materials dels residus i temps que tarden en descomposar-se). Realització de reportatges breus Petites narracions relacionades amb el projecte Elaboració d’eslògans i cartells per promoure l’ús de les papereres del pati

Jocs de simulació Role-Playing Dramatització d’una situació ambiental que suposi un dilema Cercar un context rellevant: notícia (diari, televisió...), esdeveniment fictici o real, imatges... Assignar papers i donar pautes Taula rodona i debat amb simulació “Deslliurar-se” dels rols: debat “real”

Exemples de jocs de simulació La paperera: els joves no marxaran El camp de golf: una font de riquesa

Recapitulem L’educació ambiental és important: podem canviar conductes. Ens juguem el futur! Innovar no fa cap mal, sortirem guanyant nosaltres i el nostre alumnat. Propostes d’innovació: treballar amb contextos rellevants i amb petites recerques (contes ambientals, WebQuest, auditories ambientals i jocs de simulació...). Treballar així porta feina i no és fàcil: és clar (o és que potser algú es pensava que era fàcil i pot treballosa?)!