JORNADA DEL DIA SENSE COTXES

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Pla de Recursos Humans per al mandat
Advertisements

Comissió d’estudi sobre l’Economia Col·laborativa
La qualitat, garantia de millora.
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
Millores de transport públic a la Garrotxa
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
ESTUDI DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE DE CALDES DE MONTBUI
Jornada Cloenda Esports
i el que no es pot avaluar
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
EL DESPLAÇAMENT EN BICICLETA NO ÉS UN EXOTISME
Infraestructures ferroviàries a la comarca del Vallès Occidental
Generalitat de Catalunya
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
Polítiques d’Ordenació Comercial
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
PRESSUPOST MUNICIPAL AJUNTAMENT SANT HILARI SACALM REGIDORIA D’HISENDA
Algunes dades 65 i més anys ,5 % 75 i més anys ,5%
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
NIVELLS D’0RGANITZACIÓ
La teva contribució 1.
Creació d’un mapa personalitzat
En aquest tema veurem els apartats següents:
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Síntesi de l’estudi de viabilitat i de sistemes de gestió d’un servei de transport públic col·lectiu entre Figueres i els polígons industrials de Pont.
Estudi de millora del transport públic a la comarca del Bages
va aprovar la Llei de Millora de barris.
Assemblea informativa 8 de gener de 2010
Projecte d’Itineraris Formatius
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
Jornada Cloenda Esports
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
La Direcció queda habilitada per:
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
MANTENIMENTS DE MATRÍCULA de Plans d’estudis de Doctorat
Mobilitat 1996 S’ha elaborat una matriu de viatges 1996 entre municipis a partir de les dades de l’EMO 96, l’EMQ 96 i dels operadors. La mobilitat obligada.
Llei 5/2003, de 22 d’abril, de mesures de prevenció dels incendis forestals en les urbanitzacions, els nuclis de població, les edificacions i les instal·lacions.
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
RYT a matrícula (MAT) reunió de centres 21/05/2015.
Amics de la ciutat de Granollers Granollers, 26 de gener 2011
Quines necessitats i oportunitats es deriven de la nostra realitat social i laboral? DONES CUIDADORES Solsona,
CAMP APRENENTATGE VALLS D’ÀNEU
. Eficiència energètica mitjançant l’estalvi elèctric per la substitució de bombetes de vapor de sodi de 150W per luminàries de tecnologia LED de 80W a.
Servei d’Assistència en RRHH Aspectes pràctics de la implementació en nòmina del R.D. Llei 8/2010 DOCUMENT INTERN DE TREBALL 3 juny 2010.
El màrqueting i els seus elements
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
Presentació BATXILLERAT
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Com preparar una unitat per a l’avaluació
RETIRADA PLA DIRECTOR
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Condicionament de la Travessia de Jesús
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
GROSSA DE CAP D’ANY 26 de setembre de 2013.
Nou Hospital. Fundació Hospital de l’Esperit Sant Gestió de Facturació a Tercers 1 de desembre de 2009.
Organització i creixement
Jornada per a una mobilitat de qualitat a les terres de Lleida
Dr. Pere Mir Dr. Eduard Cristóbal Desembre de 2004
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Transcripción de la presentación:

JORNADA DEL DIA SENSE COTXES PROPOSTA D’ARTICULACIÓ D’UN SERVEI DE TRANSPORT COL·LECTIU ENTRE FIGUERES I ELS POLÍGONS INDUSTRIALS DE L’ÀREA URBANA Girona, 22 setembre 2004 Xavier Turró Ventura.

01- PRESENTACIÓ Figueres és la capçalera d’una àrea urbana que abasta 17 municipis. El sistema econòmic de Figueres no sèntén sense la complementarietat entre Figueres ciutat i la seva àrea urbana. Mentre Figueres allotja els serveis i gran part de la població, els municipis de l’àrea urbana allotgen les activitats productives, basicament industrials. És en el conjunt d’aquests 17 municipis que es produeixen els intercanvis més forts entre lloc de treball i lloc de residència. Segons les dades de mobilitat laboral del Cens del 2001 cada dia entren a treballar a Figueres 5.300 treballadors, 2.200 dels quals provenent de l’àrea urbana. Per contra, surten diàriament cap a altres municipis 5.077 treballadors, dels quals 1.310 són cap a l’àrea urbana. A instàncies del Consell Econòmic i Social de Figueres, es va proposar analitzar la viabilitat d’articular un transport col·lectiu que unís Figueres amb els polígons industrials del Pont del Princep i Empordà Internacional ubicats als municipis de Figueres, Vilafant, Santa Llogaia d’Àlguema, el Far d’Empordà i Vilamalla. Es va obviar analitzar el polígon industrial del Recinte Firal (crta. de Roses) ja que es troba força integrat a la trama urbana de Figueres i disposa de servei de transport públic.

02- PROBLEMÀTICA Aquesta articulació del sistema econòmic genera diversos problemes des del punt de vista de la mobilitat. Una elevada mobilitat diària per motius laborals entre els diferents municipis de l’àrea urbana però en especial entre Figueres i la resta de municipis. Inexistència de serveis de transport públic entre Figueres i els municipis de l’àrea urbana Dependència del vehicle privat per accedir al lloc de treball Problemes de saturació del trànsit a les entrades de Figueres en hores punta d’entrada i sortida dels llocs de treball.

03- QUÈ DIU LA LLEI DE MOBILITAT (Llei 9,2003 de 13 juny) El Govern, en col·laboració amb els Ajuntaments ha d’elaborar un Pla de Mobilitat específic per als polígons industrials i zones d’activitats econòmiques. Es crearà la figura del gestor o gestora de la mobilitat i ha d’establir el règim d’implantació i finançament a càrrec de les empreses.

04- EL PROJECTE DE TRANSPORT COL·LECTIU ENTRE FIGUERES I ELS POLÍGONS INDUSTRIALS PPN PPS EI

05-DADES BÀSIQUES - Empreses i treballadors 130 empreses 2.950 treballadors dels quals el 59% es troben a Pont del Príncep Sud el 67% dels treballadors fan jornada partida - Procedència dels treballadors Figueres 67% i Vilafant 9% dels treballadors - Viatges diaris 8.900 viatges. 3,04 viatges dia/treballador - Mode de transport habitual En cotxe el 94%: Cotxe conductor 76% ; Cotxe acompanyant 18% Temps de viatge domicili-treball: Només el 12% triguen més 20 minuts, amb un mitjana de temps de viatge de 13 minuts

- Oferta de Transport públic existent a la zona o proximitats Dues línies interurbanes que comuniquen Figueres-Pont del Príncep i el centre urbà de Vilamalla amb dues parades a la zona PPN, amb dues expedicions diàries cadascuna La línia 2 de Figueres té seu final al barri Les Forques de Vilafant, molt proper a la zona PPN L’Escola d’Hosteleria ubicada al costat d’Empordà Internacional disposa d’un servei discrecional que la comunica amb Figueres amb dues expedicions diàries durant el curs escolar. Oferta d’aparcament als polígons 4.650 places en total 48% correspon a aparcaments reservats d’empreses. Dos terços de les empreses disposen d’aparcament pels seus treballadors, amb capacitat pel 87% del total Ocupació mitjana de l’oferta del 40%

MODE DE TRANSPORT DELS TREBALLADORS 84% 74% 71% 11% 19% 76% 18% 25% 0% 50% 75% 100% TOTAL EI PPSUD PPNORD Cotxe (conductor) Cotxe (acompanyant) Vehicle empresa Motos

- Pes de les mitges hores punta (viatges) Màxima concentració d’entrades: 8:00 i 8:30h (1.280 viatges) 15:00 i les 15:30h (1.120 viatges) Màxima concentració de sortides: 13:00 i les 13:30h (1.710 viatges) 19:00 i 19:30h (920 viatges) Es detecta una concentració major a les sortides del migdia que a la resta de fluxos d’entrada i sortida de la resta del dia. DISTRIBUCIÓ HORÀRIA ENTRADES / SORTIDES DE TREBALLADORS TOTAL ÀMBIT 1.118 1.279 918 1.711 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 1800 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 nº treballadors cada mitja hora Entrades Sortides

Interès en un nou servei de transport públic D’acord amb les entrevistes realitzades a les empreses dels polígons al voltant de poc més d’una quarta part dels treballadors (800) podrien estar inicialment interessats en la utilització d’un transport públic sempre que aquest s’ajustés a les seves necessitats: - Proximitat, a l’empresa i al seu domicili, de les parades d’autobús - Temps de recorregut competitiu amb el cotxe - No necessitar realitzar transbordaments en el cas dels usuaris que viuen als municipis de l’entorn o a barris perifèrics - Tarifes competitives D’altra banda, el segment de demanda corresponent a les persones que ara viatgen en cotxe com acompanyant es lleugerament més sensible a la utilització d’una oferta de transport alternativa a la del vehicle privat.

- Punts de connexió bàsics a Figueres i horari de servei El centre de Figueres, l’estació de Renfe i la d’autobusos són els punts de connexió de màxim interès Períodes bàsics de servei: Períodes punta de matí (6 a 9h.), migdia (13 a 16 h.) i vespre (18 a 21 h.) Més del 60% dels treballadors voldrien un interval de pas inferior a la mitja hora. El temps que estan disposats els treballadors a destinar al viatge en autobús és el mateix que dediquen actualment en vehicle privat: el 88% no voldrien que fos superior als 20 minuts.

a) Criteris per a la definició del traçat de les línies: Proximitat a l’origen (<500 m del domicili a la parada) i destinació dels usuaris (<300 m de la parada al lloc de treball) Mínima demanda efectiva que justifiqui el servei de TPC - Recorreguts no molt llargs per poder assolir temps de viatge competitius Possibilitat de transbordament amb d’altres ofertes de transport públic de la zona (estació de RENFE, estació d’autobusos)

06-OPCIÓ ESCOLLIDA Estructura E2: Línia 1 - Línia 2 Figueres Estació d’autobusos i de Renfe Pl. Catalunya EI PPN PPS Estructura E2: Línia 1 - Línia 2 Figueres Estació d’autobusos i de Renfe Pl. Catalunya EI PPN PPS Estructura EI: Línia Global

Els temps de viatge de les línies 1 i 2 és molt més competitiu que el de la línia global de forma que els usuaris d’Empordà Internacional i del Pont del Príncep Sud tenen una reducció del seu temps de viatge del 19% 26%, respectivament, amb l’aplicació de l’estructura de dues línies. El temps de viatge dels treballadors residents a Figueres amb les línies 1 i 2 és prou competitiu front el dels actuals desplaçaments en cotxe: - Empordà Internacional: 18’ (11,3 en cotxe) - Pont del Príncep Sud: 16’ (11,5 en cotxe) La cobertura de treballadors és molt alta a totes dues estructures de línies, amb el 98% dels treballadors localitzats a menys de 300 m de les parades.

b) Estimació de la càrrega de les alternatives de les línies del servei de TPC Es preveu una demanda de 390 viatges diaris (hipòtesi mitjana) a la línia global (E1) front els 455 viatges diaris de les línies L1 i L2 (E2), reflectint la pèrdua d’usuaris induïda pel seu major temps de recorregut i menor nombre d’expedicions a la zona PPN. El 65% dels viatges corresponen a usuaris del Pont del Príncep Sud (69% a la L1 de l’escenari E2), sector a on es localitzen el 59% dels llocs de treball de la zona. NOMBRE D'USUARIS/DIA HIPÒTESI BAIXA HIPÒTESI MITJANA HIPÒTESI ALTA LÍNIA GLOBAL 259 387 515 LÍNIA 1 209 311 411 LÍNIA 2 93 144 188 TOTAL L1+L2 302 455 599

a) Horari de funcionament -SERVEI DE TPC BÀSIC: Cobrint els períodes d’entrada i sortida de treballadors: Matí: 1a expedició: 5:15h i última: 8:45h Migdia: 1a expedició: 12:45h i última: 15:45h Tarda: 1a expedició:17:15h i última: 20:45h - SERVEI DE TPC AMPLIAT: Afegint al servei anterior un altre de mínim en els períodes diürns intermedis, que poden servir també per altres tipus de viatges. El funcionament del servei de transport col·lectiu es planteja només per als dies feiners, ja que només el 24% de les empreses treballen en dissabte. b) Dimensió del servei de cada línia Per cobrir el servei bàsic farien falta, en el cas de la hipòtesi mitjana, entre 14 i 24 expedicions diàries, per a les alternatives de l’estructura E1 (línia global) i de E2 (línies 1 i 2), respectivament.

c) Valoració conjunta de les estructures de línies analitzades Tot i que la cobertura global de cadascuna de les estructures E1 i E2 és la mateixa, amb un 98% dels treballadors ubicats a menys de 300 m, l’estructura E2 (dues línies) dona un millor servei a l’usuari que es fa palès amb el doble d’expedicions diàries que a l’estructura E1 i uns temps de viatge un 19% i un 26% inferiors a la E1 en el cas dels usuaris dels polígons Pont del Príncep Sud i Empordà Internacional, respectivament. PARÀMETRES BÀSICS (Hipòtesi mitjana - Servei Bàsic) Hores de Expedicions/ Longitud Temps de viatge Cobertura treballadors servei dia de línia (km) minuts (*) polígons <300m LÍNIA GLOBAL 12,3 14,0 18,96 45 98,4% LÍNIA 1 11,2 12,0 12,01 33 88,3% LÍNIA 2 11,9 15,21 36 96,9% TOTAL L1+L2 24,0 (*) Anada i tornada

b) Bases de càlcul Per a l’avaluació del cost del servei s’han pres com a referència els valors que elabora l’Observatori dels Costos del Transport Regular de Viatgers per carretera a Catalunya (*) per tipus de línies, així com la seva distribució per partides. L’indicador de costos base per a la present valoració és el Cost/km útil del servei de TPC que era de 1,717 EUR/km l’any 2001 i que s’ha actualitzat fins a 1,83 EUR/km (any 2003). DESPESES D'EXPLOTACIÓ 51% 13% 8% 2% 5% 9% 11% Personal Carburant Manteniment (Lubrificants, reparacions i conservació) Pneumàtics Assegurances Despeses financeres Diversos i altres Amortització material mòbil

c) Cost del servei de TPC D’acord amb les bases de càlcul anteriors, el cost anual del servei bàsic estaria a l’entorn de 120.000 EUR en el cas d’un servei de TPC amb una única línia (E1) i de gairebé 150.000 EUR pel servei en dues línies (E2). El servei ampliat suposaria un increment d’entre el 21 i el 25% sobre el cost del servei bàsic, i estaria a l’entorn de 150.000 EUR en el cas d’un servei de TPC amb una única línia (E1) i de 185.000 EUR pel servei en dues línies (E2), en el supòsit de demanda mitjana. (*) Amb la previsió de demanda mitjana de 450 viatges/dia COST DEL SERVEI BÀSIC I AMPLIAT DE TPC (*) 186.823 147.472 20.000 40.000 60.000 80.000 100.000 120.000 140.000 160.000 180.000 200.000 E1 E2 Estructura de línies EUR / any Servei ampliat Servei bàsic

INGRESSOS DEL SERVEI DE TPC (*) d) Cobertura dels costos amb els ingressos previstos La previsió inicial d’ingressos del servei de TPC, s’ha elaborat sobre la base de l’estimació de demanda de l’estudi i utilitzant com a tarifa de referència l’actual de la concessió de la companyia Estarriol, amb parada a Pont de Príncep Sud, de 1,3 EUR pel trajecte fins a Figueres (veure gràfica adjunta). El tipus de viatge de treball amb una gran part d’usuaris que poden fer mensualment entre 45 i 90 viatges, obliga però a considerar la introducció de títols de transport amb descomptes significatius sobre la tarifa base anterior per tal de facilitar la seva utilització al col.lectiu de treballadors que l’utilitzi habitualment. INGRESSOS DEL SERVEI DE TPC (*) 117.471 138.201 76.356 89.831 20.000 40.000 60.000 80.000 100.000 120.000 140.000 160.000 E1 E2 Estructura de línies EUR / any Sense descomptes Amb descomptes (*) Amb la previsió de demanda mitjana

S’ha avaluat també la previsió d’ingressos amb uns descomptes del 50% als usuaris habituals (s’ha suposat que podien ser el 70%) per tal de calcular la cobertura dels costos en aquest segon supòsit. Amb la previsió d’ingressos inicial, sense descomptes, es podria cobrir més del 90% dels costos del servei bàsic de TPC en els dos supòsits d’estructura de línies, caient la cobertura fins al 74% - 80% en el cas d’implantar un servei de TPC ampliat a tot el dia. Els valors de cobertura dels costos assenyalats anteriorment, per una previsió de demanda mitjana, podrien reduir-se a valors entre el 64% i el 70% pel servei bàsic i fins al 50% pel servei ampliat en el supòsit de demanda baixa. COBERTURA DELS COSTOS SENSE DESCOMPTES (*) 97% 92% 80% 74% 0% 20% 40% 60% 100% 120% E1 E2 Estructura de línies EUR / any Servei TPC bàsic ampliat (*) Amb la previsió de demanda mitjana

La introducció dels descomptes considerats anteriorment faria baixar sensiblement la cobertura dels costos fins al voltant del 60% en el cas del servei bàsic i del 50% en el cas de l’ampliat (amb la previsió mitjana de demanda), si be s’evitaria que el preu pogués dissuadir-ne els potencials usuaris del servei de TPC. Els valors de cobertura dels costos assenyalats anteriorment, per una previsió de demanda mitjana, podrien reduir-se en el supòsit de demanda baixa a valors entre el 42% i el 45%, pel servei bàsic, i fins al 33%, pel servei ampliat COBERTURA DELS COSTOS AMB DESCOMPTES (*) 63% 60% 52% 48% 0% 20% 40% 80% 100% 120% E1 E2 Estructura de línies EUR / any Servei TPC bàsic ampliat (*) Amb la previsió de demanda mitjana i descomptes del 50%

8 VALORACIÓ GLOBAL DE LES ALTERNATIVES Malgrat que la opció de l’escenari E2 (dues línies) té uns majors costos d’explotació la seva major qualitat de servei per a l’usuari la fa més aconsellable per la seva implantació. A continuació es fan les valoracions referents a la idoneïtat d’aquest escenari E2 front l’escenari E1 a través de l’anàlisi DAFO. Debilitats L’escenari E2 suposa increment d’un 23% dels costos d’explotació pel major nombre de quilòmetres (més despeses de personal, més vehicles, etc.) quan la demanda efectiva estimada per a tots dos escenaris és prou similar Menys volum d’usuaris per expedició a l’escenari E2 ja que el seu nombre d’expedicions es duplica mentre que la demanda és pràcticament la mateixa que a l’escenari E1: 19,0 viatgers/expedició front els 27,6 de l’escenari E2

Amenaces En cas d’una feble consolidació de la utilització d’aquest servei l’estructura de dues línies suposaria incrementar de forma important els dèficits econòmics Fortaleses Reducció del temps d’accés a Figueres dels usuaris de PPS i EI (zones a on es localitza el gruix important de la demanda efectiva) ja que s’evitarien recorreguts innecessaris per a cadascun d’ells: reducció del temps de viatge en un 19% i 26%, respectivament, sobre el temps de viatge de l’estructura E1, situant-se en 18’ i 16’ de mitjana. Això permet competir de manera important amb l’opció del vehicle privat actual, que es d’11 minuts TEMPS DE VIATGE ACTUAL Treballadors residents a Figueres 8,5 11,5 11,3 10,3 2 4 6 8 10 12 14 PPN PPS EI TOTAL minuts Font: Estudi de demanda (oct-03)

NIVELL D’URBANITZACIÓ DELS POLÍGONS INDUSTRIALS Els usuaris de PPN dupliquen el volum d’expedicions al seu servei respecte a l’escenari E1 al quedar a l’itinerari de pas de les dues línies Demanda efectiva superior ja que a l’escenari E1 hi hauria una reducció d’expedicions a la zona PPN i un major temps de recorregut pels usuaris de Pont del Príncep Sud i de Empordà Internacional Oportunitats L’escenari E2 s’adaptaria més al potencial de creixement futur dels polígons, ja que d’acord amb el planejament urbanístic previst, un 48% del sol industrial encara no està urbanitzat. A més, la major part d’aquest potencial creixement es localitza a Empordà Internacional, polígon servit per la línia L2, que és la de demanda més feble i per tant, la que ha de permetre major flexibilitat en cas de futures ampliacions de traçat NIVELL D’URBANITZACIÓ DELS POLÍGONS INDUSTRIALS

a) Finançament del servei El servei bàsic de TPC es podria apropar al seu auto-finançament amb la tarifa actualment vigent a les línies interurbanes entre els polígons i Figueres. Els descomptes que serien necessaris pels usuaris habituals, mitjançant alguns títols de transport (passi mensuals, targeta multi-viatge,etc.), poden comportar desequilibris econòmics significatius. Actualment hi ha un 21% de les empreses que donen als seus treballadors alguna retribució en concepte de transport, però totes elles seran les principals beneficiàries del servei de TPC que es planteja i seran a mig termini les que hauran d’involucrar-se més directament en el seu finançament (*). RETRIBUCIÓ ACTUAL EN CONCEPTE DE TRANSPORT PÚBLIC 21% 17% 33% 0% 10% 20% 30% 40% TOTAL EI PPSUD PPNORD % d'empreses (*) Llei de mobilitat 9/2003 de 13 de juny

Com a ordre de magnitud, en els supòsits de demanda mitjana i de descomptes simulats, el dèficit del servei de TPC es podria finançar mitjançant el pagament per part de les empreses d’entre 20 i 40 EUR/treballador anuals, en concepte de taxa de transport, que no sembla massa si tenim en compte l’increment de qualitat i de valor afegit que suposa aquest servei pels polígons. b) Gestió del servei Pel que fa a la gestió del servei, partim d’una realitat del transport públic a Figueres que el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya (PTV) tipifica dins l’apartat de “Coordinació entre serveis urbans i serveis interurbans”, i per la qual planteja “... la creació d’un marc de col·laboració entre les empreses prestadores de serveis de transport urbà i interurbà de forma que es mantingui l’equilibri econòmic-financer de les concessions, però que al mateix temps els ciutadans puguin trobar resposta eficient a les seves necessitats de mobilitat. És probable que en aquest marc de col·laboració, una part dels serveis que actualment presten els operadors interurbans passin a ser prestats per un operador urbà o a la inversa”.

Aquesta col.laboració que es planteja des del PTV entre les empreses prestadores dels serveis de transport, en aquest cas Fisersa, com a operador del transport urbà, i Estarriol, que dona ja un servei mínim entre algun polígon i Figueres, seria doncs la primera opció per a la gestió del servei. Aquesta opció podria obrir la porta tant a l’assumpció d’ambdós serveis per part d’un sol operador com a mantenir els dos operadors però integrar en el servei de transport interurbà el que en aquest estudi es planteja per connectar els polígons de Pont de Príncep i Empordà Internacional amb Figueres. La integració del servei de TPC als polígons, que es planteja en aquest estudi, al servei interurbà actual, mitjançant la seva ampliació, requeriria la formulació d’un conveni entre les administracions municipals afectades i els ens gestors dels polígons industrials (*) que hauria acordar el projecte de transport, els seus costos així com les possibles fórmules d´assumpció dels potencials dèficits del servei, que es negociaria amb l’actual operador. La naturalesa interurbana del projecte (amb línies amb coincidència parcial d’itinerari), fa ineludible la autorització del servei per part de la Generalitat de Catalunya. (*) La nova Llei de mobilitat 9/2003 de 13 de juny, ja planteja que “s’ha de crear la figura del gestor o gestora de la mobilitat en cadascuna d’aquestes àrees”, tot parlant dels Polígons industrials

Un altre sistema alternatiu es plantejar el servei de transport col Un altre sistema alternatiu es plantejar el servei de transport col.lectiu al marge de l’actual servei interurbà existent, que podria ser més operatiu. En aquest cas, amb un conveni equivalent al plantejat anteriorment entre les administracions municipals afectades i els ens gestors dels polígons industrials, es plantejaria la contractació directe d’un operador de transport, per a la realització d’un servei discrecional amb reiteració d’itinerari i horari fixa. El cost del servei es podria repartir entre les empreses, els treballadors i les administracions locals.

LLEI DE LA MOBILITAT 9/2003 de 13 de juny Disposició addicional tercera En el termini de tres anys a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei, el Govern, en col·laboració amb els ajuntaments afectats, ha d’elaborar un pla de mobilitat específic per als polígons industrials i les zones d’activitats econòmiques que compleixin les condicions, quant a superfície i nombre d’empreses i de treballadors, que es determinin per reglament. Aquest pla ha de crear la figura del gestor o gestora de la mobilitat en cadascuna d’aquestes àrees i ha d’establir-ne el règim d’implantació i el finançament a càrrec de les empreses que hi operen.

ESTAT ACTUAL DEL PROJECTE L’Ajuntament de Figueres ha elaborat el projecte amb una proposta d’articulació i ha analitzat la seva viabilitat econòmica S’ha lliurat el projecte als agents econòmics i socials implicats (Secretaria per a la Mobilitat de la Generalitat, Ajuntaments, sindicats, patronals, Cambra de Comerç) S’han mantingut converses amb la Secretaria de la Mobilitat de la Generalitat i, aquesta, amb alguns operadors per temptejar el seu interès. La posada en funcionament d’aquest servei de transport col·lectiu s’hauria de complementar amb altres mesures per potenciar la mobilitat sostenible als polígons industrials com la potenciació de la pràctica de compartir el vehicle i el trajecte entre diversos treballadors (car-pooling) a partir de l’elaboració d’una base de dades d’empreses i treballadors que hauria d’estar gestionada per l’Entitat Gestora del Polígon Industrial, tal com preveu la Llei de Mobilitat.