Competències bàsiques en Educació Física

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Eavaluado PROPOSTA D’ADAPTACIÓ DEL GAME PERFORMANCE ASSESSMENT INSTRUMENT (GPAI) PER AVALUAR LA IMPLICACIÓ I LA COOPERACIÓ EN ELS JOCS DE COL·LABORACIÓ-OPOSICIÓ.
El disseny curricular d’educació primària
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
Les competències i la coeducació
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Ponència Una educació per a un nou país.
Salut mental i prevenció
CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS Dr. Joan Fuguet Busquets
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
INTRODUCCIÓ Educar en valors. Eix transversal En tots els àmbits Epp
Les bones pràctiques per a la educació en família
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
INSTITUT JOSEP MARIA QUADRADO
SEXE, DIVERSITAT I GENT GRAN
Cos i emoció Programa-taller d’educació emocional que es basa en el desenvolupament de l’autonomia personal i la regulació emocional.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PSICOMOTRICITAT.
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
@sebastiani64.
Mètode Dalcroze La música, l’expressió corporal, la dansa i el moviment com a factors d’integració i convivència. La Autors: Mariona Farrés i Patrícia.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
JOCS I ESPORTS ALTERNATIUS
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
El viatge de Primària a Secundària
LES FUNCIONS DEL VÍDEO A L’ENSENYAMENT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
BENVINGUTS A L’ESCOLA!! 28 de febrer de 2015.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
Les competències i la coeducació
Grups interactius a L’Esquitx
III. El servei públic educatiu
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
“EL PALIC, un model per a les illes”
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
les competències bàsiques
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
“M’ORGANITZO LES COLÒNIES” (al CdA del Delta de l’Ebre)
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
PROGRAMA AL COSTAT DE QUI CUIDA
LA DIMENSIÓ RELACIONAL A L’ACP
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
El currículum a l’educació primària
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
APRENDRE A NEDAR . Les activitats aquàtiques estan classificades per plantejaments de tipus: -UTILITARI: s’obté un aprenentatge útil -HIGIÈNIC: millora.
Convivència i Mediació Escolar
PLA D’ACCIÓ TUTORIAL Organitza un conjunt d'activitats educatives interrelacionades destinades a l'entrenament i l'hàbit de les competències següents:
ITINERARIS 4t d’ESO.
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola: Educació Infantil
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Knowing by sharing ( Ens coneixem compartint)
Transcripción de la presentación:

Competències bàsiques en Educació Física xchavarria@uoc.edu

Construcció curricular de l’EF La concepció epistemològica La participació del professorat La pressió de les concepcions socials: la salut i l’educació per al temps lliure

Tendències curriculars recents L’experiència dels currículums LOGSE El back-to-the-basics de la LOCE El currículum cíclic de França Les competències essencials a Portugal Les esferes i els components educatius al currículum de Letònia

Competències bàsiques en EF En què cal ser competent d’EF per ser un ciutadà de ple dret a la nostra societat? Metodologia de treball per establir-les Quatre aspectes: activitat física i entrenament, expressió corporal, salut i oci

Competències bàsiques en EF: Activitat física i entrenament Acceptació del cos Utilitzar les possibilitats motrius Domini postural Escalfament Habilitats i destreses en diferents medis Desplaçar-se en el medi aqüàtic Autonomia exercitant les QFB

Competències bàsiques en EF: Expressió corporal Manifestacions expressives Balls i danses Tècniques d’expressió corporal Elaborar coreografies

Competències bàsiques en EF: Salut Pràctica habitual Hàbits saludables i higiènics Alimentació equilibrada Relaxació i respiració Postures i accions motrius Primeres actuacions davant lesions o accidents

Competències bàsiques: Oci Jocs i esports com a medi de relació Caràcter socio-cultural dels esdeveniments esportius Activitat física com ocupació del temps lliure Realització autònoma d’activitats Activitats en el medi natural Possibilitats del medi geogràfic

Característiques de les Cb en EF Transversalitat Funcionalitat Orientació vers la gestió del propi cos Comunicació i relacions interpesonals Menor balanç d’utilitarisme Presència de les actituds Connexió amb els currículums LOGSE

Orientacions envers les Cb en EF (I) Transferència de responsabilitat a l’alumnat Aprofundir en la coeducació Dimensionar l’expressió corporal Reforçar l’ajust postural Repertori motriu versus dominni de certes habilitats Intervenció educativa intencional respecte de les relacions interpersonals de l’alumnat

Orientacions envers les Cb en EF (II) Coneixement aplicatiu de les pràctiques Interdisciplinarietat Prendre consciència de les especifitats de cada persona Valoració, treball col·laboratiu i conflicte com elements participatius de creixement Participació en l’avaluació

Les Cb en els currículums 2007 (I) S'entén per competència la capacitat d'utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.

Les Cb en els currículums 2007 (II) Comunicativa lingüística i audiovisual Artística i cultural Tractament informació i competència digital Matemàtica Aprendre a aprendre Autonomia i iniciativa personal Coneixement i interacció amb el món físic Social i ciutadania

Les Cb en els currículums 2007 (III) COMPETÈNCIES PRÒPIES DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ FÍSICA El desenvolupament personal esdevé una competència central de l'àrea que s'assoleix amb el treball i cura del propi cos i la motricitat, al mateix temps que es reflexiona sobre el sentit i els efectes de l'activitat física, assumint actituds i valors adequats a la gestió del cos i la conducta motriu. Els continguts de l'àrea pretenen donar resposta a necessitats que portin cap al benestar personal i promoguin una vida més saludable i de més qualitat. La competència en la pràctica d'hàbits saludables de forma regular i continuada contribueix a sentir-se bé amb el propi cos, a la millora de l'autoestima i al desenvolupament del benestar personal. La competència comunicativa s'assoleix amb l'experimentació del cos i el moviment com instruments d'expressió i comunicació; l'expressió i comunicació de sentiments i emocions individuals i compartides per mitjà del cos, el gest i el moviment i la valoració crítica dels usos expressius i comunicatius del cos. Aquesta àrea també desenvolupa la competència social centrada en les relacions interpersonals per mitjà de l'adquisició de valors com el respecte, l'acceptació o la cooperació, que seran transferits a l'activitat quotidiana (jocs, esports, activitats en la natura entre altres). Les possibilitats expressives del cos i de l'activitat motriu potenciaran la creativitat i l'ús dels llenguatges corporals per a transmetre sentiments i emocions que humanitzen el contacte personal.

Les Cb en els currículums 2007 (IV) APORTACIONS DE L’ÀREA D’EDUCACIÓ FÍSICA A LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES: L'àrea d'Educació física contribueix al desenvolupament de les competències bàsiques, essencialment a la de coneixement i interacció amb el món, mitjançant la interacció del propi cos i l'espai determinat, el coneixement, la pràctica i la valoració de l'activitat física per preservar la salut. També contribueix essencialment en la competència social i ciutadana, ja que ajuda a aprendre a conviure, acceptar les regles per al funcionament col·lectiu, la participació i el respecte envers les diferències i conèixer les possibilitats i limitacions pròpies i alienes. El reconeixement i l'apreciació de les manifestacions culturals específiques de la motricitat humana col·laboren amb la competència cultural i artística. Els intercanvis comunicatius i la valoració crítica dels missatges i estereotips referits al cos procedents dels mitjans d'informació i comunicació, contribueixen al desenvolupament de la competència comunicativa i al tractament de la informació i competència digital. El coneixement d'un mateix o mateixa i de les pròpies possibilitats i carències, l'autosuperació, perseverança i actitud positiva, i l'organització individual i col·lectiva contribueixen a la competència aprendre a aprendre i a l'autonomia i iniciativa personal.

Moltes gràcies Barcelona, 8 de gener 2009