Palma Mallorca, 23 de Juliol de 2016 Estudi longitudinal dels itineraris de l’alumnat de secundària professional Resultats qüestionari 1 (primera aproximació) Palma Mallorca, 23 de Juliol de 2016 Immaculada Sureda Garcia. inmaculada.sureda@uib.es Antoni Cerdà Navarro. antoni.cerda@uib.es Francesca Salvà Mut. f.salva@uib.es
Finalitat del Projecte Aportar evidències, estratègies i instruments d'intervenció que contribueixin a la millora del coneixement sobre la Formació Professional en l’educació secundària (Formació Professional Bàsica i Cicles Formatius de Grau Mitjà) i, més encara, que ajudin a pal·liar i corregir el greu problema de l'abandonament educatiu en aquests nivells formatius
Estudi longitudinal dels itineraris formatius. Identificar: Taxes d’èxit i d’abandonament Característiques i tipologies d’itineraris Raons i processos que duen a l’èxit i l’abandonament Situació després de tres anys d’iniciar els estudis de formació professional
Fonamentació Teòrica Model teòric de referència: model global per la comprensió de l’abandonament i l’èxit educatiu en la formació professional i que, alhora, aporti elements per a la intervenció. Conceptes: Vinculació escolar (student engagement).
Projecte Check & Connect (Reschly & Christenson,2012) Context Família Iguals Escola Comunitat Indicadors Student engagement Comportament Acadèmic Emocional Cognitiu Resultats Acadèmics Socials Emocionals
Dades Generals Dades Generals de la Mostra a FPB i CFGM Edat Sexe Lloc de Naixement Quin curs o activitat realitzava el curs passat? Quin ha estat la via d’accés? Benestar Personal i Salut (FB)
DADES GENERALS. Sexe
DADES GENERALS. Edat
DADES GENERALS FPB. Lloc de Naixement
DADES GENERALS CFGM. Lloc de Naixement
DADES GENERALS. FPB Quin curs o activitat realitzava el curs passat?
DADES GENERALS.CFGM. Via d’accés
DADES GENERALS FPB. Benestar Personal i Salut Si pateix qualque malaltia important (depressió, diabetis, càncer, anorèxia/bulímia, etc.)
DADES GENERALS FPB. Benestar Personal i Salut Si té qualque addicció important (alcohol, drogues, joc, etc.)
Vinculació (engagement) OBJECTIUS INICIALS Vinculació (engagement) Comportamental Emocional Cognitiva Sexe Immigració Intenció d’abandonar Edat (CFGM) FPB CFGM
VINCULACIÓ COMPORTAMENTAL FPB Més adhesió , esforç escolar i disciplina per part de les al.lotes SEXE SEXE Més adhesió i activitats extraescolars per part d’alumnat immigrant Més disciplina per part de nadius IMMIGRANT/ NADIU Més adhesió i disciplina quan no hi ha intenció d’abandonament INTENCIÓ D’ABANDONAMENT INTENCIÓ D’ABANDONAR
VINCULACIÓ EMOCIONAL FPB Més vinculació amb professorat , suport familiar i compromís parental per part d’alumnat immigrant IMMIGRANT/ NADIU SEXE Més vinculació amb professorat, companys, família i compromís parental quan no hi ha intenció d’abandonament INTENCIÓ D’ABANDONAMENT INTENCIÓ D’ABANDONAR
VINCULACIÓ COGNITIVA FPB Més vinculació COGNITIVA amb treball escolar, expectatives i identitat professional per part d’alumnat immigrant (relació significativa moderada) IMMIGRANT/ NADIU SEXE Més vinculació amb treball escolar, expectatives i identitat professional quan no hi ha intenció d’abandonament INTENCIÓ D’ABANDONAMENT INTENCIÓ D’ABANDONAR
VINCULACIÓ COMPORTAMENTAL FGM Més adhesió , esforç escolar i disciplina per part de les al.lotes SEXE SEXE Més adhesió per part d’alumnat immigrant Més disciplina per part de nadius IMMIGRANT/ NADIU INTENCIÓ D’ABANDONAMENT Més adhesió, activ extraescolar, disciplina quan no hi ha intenció d’abandonament Més adhesió, disciplina quan són >21 anys EDAT
VINCULACIÓ EMOCIONAL FGM Més vinculació amb professorat, companys, família per part de nadius IMMIGRANT/ NADIU SEXE Més vinculació amb professorat, companys, família quan no hi ha intenció d’abandonament INTENCIÓ D’ABANDONAMENT Més relació amb professorat per l’alumnat >21 Més relació amb companys i suport familiar <21 EDAT
VINCULACIÓ COGNITIVA FGM Més treball escolar, expectatives i identitat professional per part de les al.lotes SEXE SEXE Més treball escolar, expectatives, identitat professional quan no hi ha intenció d’abandonament (diferència significativa molt bona) INTENCIÓ D’ABANDONAMENT Més treball escolar, expectatives, identitat professional quan són >21 anys EDAT
VINCULACIÓ I ABANDONAMENT FPB
VINCULACIÓ I ABANDONAMENT FGM
Continuant l’anàlisi de les dades… Aprofundir en l’anàlisi realitzada Establir diverses tipologies d’alumnat Aprofundir en les característiques de l’alumnat en risc d’abandonament
Referències Appleton, J.J. (2012). Systems Consultation: Developing the Assessment-to-Intervention Link with the Student Engagement Instrument. A Christentson, S.L.; Reschly, A. & Wylie, C. (ed.). Handbook of Research on Student Engagement. NY: Springer (pp 725-742). Janosz, M.; Archambault, I.; Lacroix, M. & Lévesque, J. (2007). Trousse d’évaluation des décrocheurs potentiels (TEDP) : Manuel d’utilisation. Montréal: Groupe de recherche sur les environnements scolaires. Université de Montréal. Lannegrand, L.; Cosnefroy, O & Lecigne, A. (2012). Prediction of various degrees of vocational secondary school absenteeism: Importance of the organization of the educational system. School Psychology International, 33(94), 293-307. Reschly, A.L. & Christenson, S.L. (2012). Jingle, Jangle, and Conceptual Haziness: Evolution and Future Directions of the Engagement Construct. A Christentson, S.L.; Reschly, A. & Wylie, C. (ed.). Handbook of Research on Student Engagement. NY: Springer (pp 3-20).
Gràcies per la vostra atenciÓ http://itinerariosfp.org