La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Obtenció d’un indicador per mesurar l’abandonament en els estudis

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Obtenció d’un indicador per mesurar l’abandonament en els estudis"— Transcripción de la presentación:

1 Obtenció d’un indicador per mesurar l’abandonament en els estudis
Anàlisi d’indicadors sobre èxit i abandonament en els PQPI i en els CFGM Obtenció d’un indicador per mesurar l’abandonament en els estudis Miquel Oliver Tomeu Mut Antoni Bauzà

2 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
Indicador : relació percentual entre el nombre d’alumnes que finalitzen aquest ensenyament respecte el nombre dels que el començaren el curs anterior. Per al seu càlcul podem recórrer a dos procediments: 1.- Obtenir el nombre d’alumnes matriculats el primer curs i compa-rar-lo amb el nombre d’alumnes que titulen el curs següent. Relació percentual (1) = alumnes finalitzen x 100 alumnes matriculats a 1r curs 2.- Comparar les taxes brutes d’accés d’un curs acadèmic amb les taxes brutes de finalització/graduació de l’any següent. Relació percentual (2) = taxa bruta finalització x 100 taxa bruta accés

3 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
OBTENIR EL NOMBRE D’ALUMNES MATRICULATS EL PRIMER CURS I COMPARAR-LO AMB EL NOMBRE D’ALUMNES QUE TITULEN EL CURS SEGÜENT. Per calcular aquesta relació percentual entre l’alumnat que comença un curs escolar i els que finalitzen el curs següent, cal disposar de: El nombre d’alumnes que cursen el 1r any del programa PQPI. El nombre d’alumnes matriculats al 1r any del Cicle Formatiu de Grau Mitja -CFGM de Règim general, Règim especial i a Distància) El nombre d’alumnes que finalitzen els mòduls obligatoris del PQPI a cada curs escolar – certificat de professionalitat de nivell 1- El nombre d’alumnes que finalitzen els mòduls voluntaris del PQPI a cada curs escolar – graduat en educació secundària- El nombre d’alumnes que obtenen el títol de tècnic en finalitzar un CFGM

4 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
Avantatges d’utilitzar aquest procediment Simplicitat del seu càlcul Inconvenients En el cas del CFGM només disposam de l’alumnat matriculat el 1r any dels Cicles Formatius de Règim General, no disposam de dades estadístiques de l’alumnat matriculat al 1r curs de la FP a Distància ni als de Règim Especial d’Arts Plàstiques ni d' Ensenyaments Esportius. Als PQPI, la diversitat de programes (aules professionals a centres, tallers professionals, tallers específics) i el fet que uns alumnes sols cursen mòduls obligatòris i que la durada varia segons la Comunitat Autònoma, dificulta obtenir una data fiable i la comparació entre diferents Comunitats. No podem garantir que tots els alumnes hagin abandonat perquè n’hi ha que repeteixen, d’altres que cursen només algunes assignatures o d’altres situacions d’alumnes que, sense abandonar els estudis, tarden més de dos cursos en finalitzar-los (1) Aquest efecte queda en part compensat perquè entre els que titulen el curs següent també hi ha alumnes que es matricularen en cursos anteriors al curs passat, que utilitzam com a element de comparació

5 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
Estadística de las Enseñanzas no universitarias. Subdirección General de Estadística y Estudios del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte

6 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
Fonts utilitzades : Per obtenir la matricula dels alumnes de PQPI ENSEÑANZAS NO UNIVERSITARIAS. ALUMNADO MATRICULADO. SERIES Per obtenir la matricula dels alumnes que cursen el 1r curs del CFGM ALUMNADO MATRICULADO. RESULTADOS DETALLADOS CURSO...

7 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
Fonts utilitzades : Per obtenir l’alumnat que finalitza els mòduls obligatoris de PQPI ENSEÑANZAS NO UNIVERSITARIAS. ALUMNADO. RESULTADOS ACADÉMICOS Per obtenir l’alumnat que finalitza moduls voluntaris de PQPI -titulació d’ESO- Per obtenir el nombre d’alumnat que titula al final del CFGM en diferents cursos ENSEÑANZAS NO UNIVERSITARIAS. ALUMNADO. RESULTADOS ACADÉMICOS. SERIES

8 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
COMPARAR LES TAXES BRUTES D'ACCÉS D'UN ANY AMB LES TAXES BRUTES DE FINALITZACIÓ DE L'ANY SEGÜENT EN AQUEST ENSENYAMENT Per calcular la relació percentual entre els que comencen un curs escolar i els que finalitzen el curs següent, cal disposar de: Taxa bruta d’accés: relació entre l’alumnat nou inscrit, sense considerar la seva edat, i el total de la població de l’”edat teòrica” d’accés a aquesta ensenyança (en el cas dels PQPI i CFGM, 16 anys) Taxa bruta de titulació o de graduació: relació entre l’alumnat que el finalitza, sense considerar la seva edat, i el total de la població de l’”edat teòrica” d’inici al darrer curs d’aquesta ensenyança (en el cas dels PQPI i CFGM, 17 anys)

9 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
Avantatges d’utilitzar aquest procediment El fet d'utilitzar les taxes brutes minimitza en part l'efecte de la repetició (perquè inclou en el numerador de les taxes els alumnes de qualsevol edat respecte els de l'edat teòrica de començament o de finalització dels estudis) Les taxes d’accés inclouen l’alumnat matriculat al 1r curs del cicle dels CFGM de Regim General, a la FP a Distància i els dels de Règim Especial d’Arts Plàstiques i d' Ensenyaments Esportius. Inconvenients Es de suposar que la població que va començar el curs anterior i la que va acabar el curs posterior (encara que tenien un any més perquè ha passat un curs acadèmic eren la mateixa " quintada”) no pot variar gaire però hi pot haver lleugeres variacions en les estimacions de població que proporciona l’INE utilitzades com a denominador per calcular les taxes.

10 METODOLOGIA PROPOSADA PER AL CÀLCUL DE L’INDICADOR
Fonts utilitzades :  Pel càlcul de les taxes brutes d’accés als PQPI i als CFGM Anuari LAS CIFRAS DE LA EDUCACIÓN EN ESPAÑA. ESTADÍSTICAS E INDICADORES. Las transiciones y los resultados educativos- Pel càlcul de les taxes brutes de població que acaba els mòduls obligatoris PQPI. Pel càlcul de les taxes brutes de titulació o graduació a PQPI i a CFGM ENSEÑANZAS NO UNIVERSITARIAS. ALUMNADO. RESULTADOS ACADÉMICOS. SERIES

11 L’ABANDONAMENT A LES ILLES

12

13

14

15

16

17 Obtingut fent servir el 1r procediment – Nombre d’alumnes-

18 Obtingut fent servir el 2n procediment – taxes-

19 Obtingut fent servir el 1r procediment

20 Obtingut fent servir el 2n procediment – taxes-

21 Obtingut fent servir el 2n procediment – taxes-

22 Obtingut fent servir el 2n procediment – taxes-

23 Gràcies per la seva atenció


Descargar ppt "Obtenció d’un indicador per mesurar l’abandonament en els estudis"

Presentaciones similares


Anuncios Google