Família, entorn social i problemes de conducta

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
Advertisements

Universitat Autònoma de Barcelona
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Programa de Transició Escola Treball
Salut mental i prevenció
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Universitat Autònoma de Barcelona
Una experiència a sisè de Primària
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
TEXT I CONTEXT DE LES CONDUCTES PROBLEMÀTIQUES
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Universitat Autònoma de Barcelona Beatriz Molinuevo Alonso1,2
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
Quan l’amor fa mal.
ESTRATÈGIES EDUCATIVES A LA FAMÍLIA
¿Quina és la salut dels nostres adolescents ?
PROFESSIONALS EDUCATS PER UN DESENVOLUPAMENT HUMÀ I SOSTENIBLE
Programa BIBE: perspectives de futur
Una visió des de la família. Delegació de Família i Vida
Tècniques teatrals APLICADES A L’AULA – What ROLE do YOU play?
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
El viatge de Primària a Secundària
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
Un test per pensar... Materials de
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
SALUT MENTAL.
JO, AMB LES OBRES,ET MOSTRARÉ LA MEVA FE
Objectiu Educatiu Trienni
Tema 5: Nombres naturals i enters
Pràctica 1.2: Hipòtesis i plantejament de problemes
XIII a Setmana de la solidaritat
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
SALUT MENTAL.
Universitat Autònoma de Barcelona
PLA D’EVACUACIÓ Curs 2016/17 Generalitat de Catalunya
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Millorar el rendiment escolar dels nostres fills i filles
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
La vulneració dels drets socials
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
Adopció 3% dels nens d’E.E.U.U són adoptats.
un camí cap a la convivència i el diàleg
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
CONTE LA FADA EMPATIA VISITA UNA ESCOLA.
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
Transcripción de la presentación:

Família, entorn social i problemes de conducta Taula Rodona XIII Curs de formació continuada Jornades de Psiquiatria de la Infància i la Joventut Barcelona 23, 24 i 25 de gener de 2007

Introducció Percepció de canvi social accelerat i de més problemes: violència entre els joves, falta de respecte, més conflictes... Augment de la violència dels joves en la família Augment de l’assetjament entre alumnes (“bullying”) Problemes greus de conducta en els centres d’ensenyament secundari Destrucció del mobiliari urbà

Introducció Els canvis segons els mestres Nens i joves menys submisos i actitud poc respectuosa amb l’autoritat Més irritables y mal educats Els pares deleguen en l’escola funcions educatives que no corresponen a l’escola

Família i escola: alguns canvis significatius en els darrers anys Algunes de les grans tendències del canvi familiar poden afeblir el pes de la família com agent socialitzador Els valors de pares i fills han anat evolucionant Una nova forma d’exercir l’autoritat dins de la família L’escola ha perdut capacitat d’influència entre els joves

Els problemes de conducta. Categoria o dimensió?

Categories vs. dimensions dels problemes de conducta En la clínica: Trastorns del Comportament Pertorbador (DSM-IV) Trastorn Negativista Desafiant Trastorn Disocial No tothom està d’acord en distingir entre els dos trastorns Gran heterogeneïtat entre els casos que compleixen criteris per a aquests trastorns degut a que el DSM-IV utilitza criteris politètics Dubtes sobre si tots els casos susceptibles de rebre un diagnòstic poden ser considerats anormals des d’un punt de vista clínic

Categories vs. dimensions dels problemes de conducta Alternativa: Dimensió antisocial-prosocial Continuïtat al llarg de la dimensió Punts de tall arbitraris entre normalitat i anormalitat

Variables familiars i problemes de conducta

Competència parental, genotipus i socialització (Lykken, 1995)

Factors de risc per a la delinqüència violenta relacionats amb la família (Loeber i Farrington, 2000) Delinqüència en els progenitors Abús de substàncies Relacions deficients pares-fills Abús sexual i físic per part dels pares Negligència parental Depressió en la mare Fumar (la mare) durant l'embaràs Mare adolescent

Factors de risc per a la delinqüència violenta relacionats amb la família (Loeber i Farrington, 2000) Desacord parental en temes de disciplina Família monoparental Família nombrosa Canvis freqüents en la persona que assumeix la responsabilitat de l’educació Baix nivell socioeconòmic Pare a l’atur Mare amb baix nivell educatiu Pràctiques educatives dels pares

Algunes variables que podrien ser rellevants per explicar els dèficits en competència parental Els sectors socials més desfavorits podrien tenir més dificultats per adaptar-se a les demandes del nostre temps en no disposar dels recursos intel·lectuals i educatius adequats Noves estructures familiars que poden dificultar els processos de socialització La incorporació de la dona al món del treball Els valors predominants poden orientar les famílies cap a determinades prioritats educatives

Pràctiques educatives, conducta antisocial y problemes de conducta Poden facilitar o dificultar la transformació d’una predisposició (temperamental i/o cognitiva) en conducta antisocial Actuen de mediadores de la influència d’alguns elements disfuncionals de l’entorn familiar i social sobre la conducta antisocial i els problemes de conducta La seva influència pot variar amb l’edat

Pràctiques educatives, conducta antisocial i problemes de conducta (Loeber i Stouthamer-Loeber, 1986) Implicació parental Supervisió parental Aplicació deficient d’estratègies positives de canvi Ús inconsistent de la disciplina Aplicació excessiva de càstig corporal

Objectius

Objectius Presentació de resultats de la nostra recerca sobre la relació entre problemes de conducta i variables familiars en mostres de nens, adolescents i adults joves (infractors i no infractors) Pràctiques i estils educatius Estatus socioeconòmic, educatiu i ocupacional familiar Estructura familiar Variables laborals familiars Altres variables sociodemogràfiques Valors familiars

Els instruments d’avaluació

Alabama Parenting Questionnaire (APQ; Frick, 1991) Material: Pràctiques educatives parentals Alabama Parenting Questionnaire (APQ; Frick, 1991) Versió per a pares i versió per a fills Escales Implicació dels pares (Implicació del pare i Implicació de la mare en fills) Estil positiu Escassa monitorització/supervisió Inconsistència en la disciplina Càstig corporal

Implicació dels pares APQ MAI GAIREBÉ MAI DE VEGADES GAIREBÉ SEMPRE Té converses agradables amb el seu fill/la seva filla. Col·labora en algunes de les activitats extraescolars en què participa el seu fill/la seva filla (escola, grups d’esplai, esports, etc.). Vostè juga o fa altres activitats amb el seu fill/la seva filla.

Quan el seu fill/la seva filla fa bé les coses li ho fa saber. Estil positiu APQ MAI GAIREBÉ MAI DE VEGADES GAIREBÉ SEMPRE Quan el seu fill/la seva filla fa bé les coses li ho fa saber. Recompensa el seu fill/la seva filla o li dóna alguna cosa especial si l’obeeix o es comporta bé. Felicita el seu fill/la seva filla quan fa una cosa ben feta.

Escassa monitorització / supervisió APQ MAI GAIREBÉ MAI DE VEGADES GAIREBÉ SEMPRE El seu fill/la seva filla surt de casa sense deixar una nota o sense dir on va. El seu fill/la seva filla surt amb amics que vostè no coneix. El seu fill/la seva filla es queda sol a casa sense cap adult.

Inconsistència en la disciplina APQ MAI GAIREBÉ MAI DE VEGADES GAIREBÉ SEMPRE Amenaça el seu fill/la seva filla amb càstigs i, a l’hora de la veritat, incompleix el seu advertiment. Quan el seu fill/la seva filla fa una malifeta, el/la deixa sense càstig. Allibera els càstigs al seu fill /la seva filla abans del temps establert.

Càstig corporal APQ MAI GAIREBÉ MAI DE VEGADES GAIREBÉ SEMPRE Quan el seu fill/la seva filla ha fet una malifeta, li pega al cul amb la mà. Quan el seu fill/la seva filla ha fet una malifeta, li dóna una bufetada. Quan el seu fill/la seva filla fa una malifeta, el pega amb un cinturó, una espardenya o un altre objecte.

PROBLEMES DE CONDUCTA / HIPERACTIVITAT Material: Problemes de conducta Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ; Goodman, 1997) Versió per a pares i versió per a mestres (puntuació combinada) Escales Símptomes emocionals Problemes de conducta Hiperactivitat / inatenció Problemes amb els companys Conducta prosocial Nom de la variable PROBLEMES DE CONDUCTA / HIPERACTIVITAT

DEFINITIVAMENT ÉS CERT Problemes de conducta SDQ NO ÉS CERT ALGUNA COSA ÉS CERTA DEFINITIVAMENT ÉS CERT Sovint té atacs de nervis o és irascible. Es baralla amb freqüència amb altres nens i nenes o els/les amenaça. Roba coses de casa, de l’escola o d’altres llocs

DEFINITIVAMENT ÉS CERT Hiperactivitat SDQ NO ÉS CERT ALGUNA COSA ÉS CERTA DEFINITIVAMENT ÉS CERT És inquiet/a, hiperactiu/iva, no pot estar-se quiet/a durant molt de temps. Es distreu amb facilitat, no es concentra. Pensa abans d’actuar. (R)

Autoinforme de Conductes Antisocials (ACA; Material: Conductes antisocials Autoinforme de Conductes Antisocials (ACA; Pérez i Torrubia, 1985) Versió per a joves Versió per a adults Nom de la variable CONDUCTES ANTISOCIALS

He trucat el timbre de portes i he marxat corrents. Autoinforme de Conductes Antisocials, versió per a joves (1r, 3r i 4t estudi) SÍ NO He trucat el timbre de portes i he marxat corrents. He pintat o he ratllat parets del carrer, de l’escola, del metro o d’altres lloc públics (amb esprais, retoladors, punxons, etc.). M’he endut sense pagar coses de les botigues.

Autoinforme de Conductes Antisocials, versió per a adults (2n estudi) NO He usado algún objeto contundente o navaja en alguna pelea. He robado objetos de los coches. He cogido dinero de casa sin intención de devolverlo.

Ponències

Problemes de conducta i conducta disruptiva a l’aula en joves escolaritzats de 10 a 16 anys: variables familiars. Beatriz Molinuevo; UAB Pepita Henrich; IES Miquel Biada, Mataró Les pràctiques educatives familiars com a factor de risc per a la inadaptació social en mostres normatives i en joves infractors de 17 a 23 anys. Yolanda Pardo; UAB Leonor González; Dep. Justícia, Generalitat de Catalunya Problemes de conducta en nois i noies de 6 a 12 anys: relació amb les pràctiques educatives parentals. Albert Bonillo; UAB Eduardo Doval; UAB Problemes de conducta en nois i noies de 6 a 12 anys relació amb variables sociodemogràfiques i els valors familiars. Carmen Pérez; UOC Rafael Torrubia; UAB

Conclusions generals Supervisió i implicació parental (especialment implicació pare en l’adolescència) es comporten com factors protectors de conductes antisocials i/o problemes de conducta en totes les mostres estudiades Els pares utilitzen estils amb més implicació i supervisió en noies que en nois La implicació i la supervisió tendeixen a baixar amb l’edat; de forma excessiva en alguns casos? Estatus socioeconòmic, educatiu i ocupacional mostra relació amb problemes de conducta independentment de pràctiques i estils Les tipologies familiars potencialment generadores de “life events” actuen com a variables de risc

Conclusions generals La incorporació de la dona al món del treball no sembla augmentar el risc en els fills/filles Els valors semblen exercir la seva influència de forma indirecta a través de les pràctiques i els estils educatius Les relacions observades no ens permeten fer atribucions de causa-efecte; probablement siguin bidireccionals Cal posar en marxa programes de prevenció que tinguin en compte les diverses variables rellevants És important no culpabilitzar les famílies sinó ajudar-les per tal que disposin de les eines i de les habilitats per realitzar la seva tasca educativa