L’EDAT ANTIGA 5è de primària.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
4. L’islam a la Península Ibèrica: Al-Andalus
Advertisements

Llistat d’elements d’origen islàmic
La Revolució Neolítica
LA CIUTAT I L’HABITATGE A ROMA
LA PREHISTÒRIA PREHISTÒRIA La història comença quan els 1rs humans
LA PENÍNSULA IBÈRICA A L’EDAT ANTIGA
Fet per Michelle Membrilla
HISTÒRIA DE LA LLENGUA Cristina J. Calabuig Curs
ESTRUCTURA D’UNA CIUTAT ROMANA
Viatgem a L'Edat Antiga.
L'EDAT MODERNA.
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
BAUHAUS, una escola d’art
EL DESPLAÇAMENT EN BICICLETA NO ÉS UN EXOTISME
Monarquia Era el més elevat i no havia de donar explicacions a ningú. Quan deia una cosa tothom li donava el suport E L S C A N V I O Noblesa i clergat.
` Mònica Calderó Loncà 4t.
MARIO S. LA PREHISTÒRIA.
Scala era el nom que els romans donaven a una platja propera a Empúries.
JESÚS DE NATZARET.
A CATALUNYA EL S ROMANS Montse Alsius.
C I R C.
El Planeta Terra.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
ERMITA DE SAN ISIDORO La “ermita de San Isidoro” és una ermita en runes d’estil romànic que va ser construïda a Ávila però més tard va ser traslladada.
Religió i els déus romans
L’EDAT MITJANA.
EDAT MITJANA.
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
EGIPTE I EL NIL Maria Turu Arnau Carbonell Juan Cambra Curs
EGIPTE I EL NIL HUGO M I SERGI H.
Santa Coloma de Gramenet!
La Caseta - Serveis Educatius . Servei Municipal d’Educació
Les classes socials a l’antiga Roma i la vida a les ciutats
L'EDAT MODERNA Gerard Guitart Raúl Valle Hamza Lemsidi.
EDAT CONTEMPORANIA ULL DE VENT 4tA Paula,Sara,Rodrigo i,Eric.
La família de les tortugues
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
ULLASTRET.
Una història de la tecnologia
SORTIM A EXPLICAR MITES
Tothom pot aconseguir el que es proposa !!!
Dûna Petit i Júlia Cacho
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
Castell de Sant Esteve Era un castell construït sobre una vil·la romana. Es troba a Palamós, al començament del camí de ronda de la platja de la Fosca.
LA PREHISTÒRIA MARCELA USUAGA.
3. TOTS SOM DIFERENTS..
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
La història de la conservació dels aliments comença amb l'aparició dels primers éssers humans.
La prehistòria Prehistòria: Període extens. Quan apareix l’espècie humana a la Terra i acaba amb la invenció de l’escriptura (4000 aC)
Els primers en ser invadits i els últims en ser conquistats
DE CAÇADORS A RAMADERS.
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
PREHISTÒRIA.
Els nyama i el camperol Conte de Mali.
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
ELS ORÍGENS DE CATALUNYA
Excursió:Museu d’Arqueologia de Catalunya
XIII a Setmana de la solidaritat
Ciències socials, geografia i història Primer curs
LA PREHISTÒRIA PREHISTÒRIA La història comença quan els 1rs humans
Cavall de Troia Marta Poveda 4rtB 6 juny de 2013.
Un animal en perill d’extinció
Religió Catòlica 2 Educació Primària.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
Curs: 4tB PROJECTE HISTORIA L’ EDAT MODERNA IZAN SILVIA
El que ha passat està molt bé
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
La prehistòria.
EDAT ANTIGA L’Edat Antiga comença 4000 anys abans de Crist aproximadament. Forma part de la historia per que ja en tenim documents escrits.
Transcripción de la presentación:

L’EDAT ANTIGA 5è de primària

LES EDATS DE LA HISTÒRIA La història es divideix en 5 etapes. Cada etapa ocupa un espai en el temps (no totes duren els mateixos anys o segles) Prehistòria: aquesta és l’etapa més llarga. Dura més de 3000 anys. Va des del 3000 aC fins a l’aparició de l’escriptura. Hi ha dues etapes clares: el paleolític i el neolític. Del paleolític al neolític els prehistòrics passen de ser recol·lectors, nòmades i caçadors a ser agricultors, sedentaris i ramaders.

Edat antiga: va des de l’aparició dels primers escrits fins al 476 d Edat antiga: va des de l’aparició dels primers escrits fins al 476 d.C (quan cau l’Imperi Romà). En l’edat antiga apareixen grans civilitzacions com els grecs, els romans i els egipcis. Edat mitjana: va des del 476 d.C fins al 1492, moment en que Colom descobreix Amèrica. L’edat mitjana dura 10 segles i és l’època dels cavallers, dels castells i de les fortaleses.

Edat moderna: aquesta etapa va del 1492, moment en que Colom descobreix Amèrica, fins al 1789 (moment de la revolució francesa). Aquesta és l’època dels descobriments que ajuden a navegar (mapes, brúixola i caravel·les). Edat contemporània: va des de 1789 quan es va produir la revolució francesa fins avui dia. És l’edat en la que heu nascut i l’època dels invents (cotxes, màquines, ordinadors, etc...)

FRIS CRONOLÒGIC Un fris cronològic és una línea del temps on ressaltem els esdeveniments més importants. A continuació podem observar un fris cronològic de la història (cal fixar-se en la durada de cadascuna de les edats)

SEGLES I NUMERACIÓ ROMANA Els romans van inventar-se una manera de numerar, el que es coneix com els números romans. Un segle són 100 anys. El naixement de Crist marca la separació entre aC (abans de Crist) i el dC (després de Crist). Abans de Crist comptem els segles enrere i després de Crist es compten com nosaltres estem acostumats, progressivament.

A continuació es troba la relació de nombres romans amb la seva equivalència amb el nostre sistema de numeració.

POBLADORS DE LA PENÍNSULA. Al començament de l’edat antiga, a la península ibèrica vivien dos grups de persones ben diferenciats, els ibers i els celtes.

IBERS: els ibers ocupaven la part sud i est de la península IBERS: els ibers ocupaven la part sud i est de la península. Es trobaven sempre a la part costanera del mediterrani i són pobles que van conviure amb els comerciants que van arribar a la costa. Els ibers vivien en zones altes o prop d’un riu, normalment emmurallades i els seus pobles s’organitzaven en carrers. Les seves cases eren rectangulars.

S’organitzaven en tribus i els cap d’aquesta era un reietó. Els ibers eren grans agricultors de productes com ordi, blat, mill i civada. També eren bons en ramaderia: feien servir els animals per la seva força, les cabres i ovelles per la llet i la llana i el porc per menjar-lo. Els ibers tenien una llengua i escriptura pròpia.

CELTES: els celtes ocupaven la part interior de la península CELTES: els celtes ocupaven la part interior de la península. Eren pobles que no estaven acostumats a relacionar-se amb d’altres (ja que els comerciants difícilment anaven més enllà de les costes). Aquests també vivien en zones altes i emmurallades. Els seus pobles s’anomenaven castres. Les seves cases eren circulars i els seus pobles no seguien un ordre concret.

S’organitzaven en tribus S’organitzaven en tribus. Eren ramaders i agricultors i s’abastaven de la seva producció (gairebé mai intercanviaven productes). Eren especialistes en treballar el metall.

PRIMERS COLONITZADORS Poc a poc van anar arribant diferents pobles a la península que tenien la intenció d’establir-se e una colònia i vendre i comprar productes als pobles de la península. No tenien interès en quedar-se i anar conquerint territori sinó tenir llocs on poder vendre les seves produccions.

FENICIS: aquests colonitzadors venien d’Àsia, eren grans comerciants i es van establir al sud de la península. Van arribar al segle VII aC Van crear colònies com Gadir (Cadis) i Malaka (Màlaga). Van arribar aquí atrets per l’or i la plata.

GRECS: aquests colonitzadors venien de Grècia, eren grans comerciants i es van instal·lar al nord-est de la península (actual Catalunya). Van arribar al segle VI aC Van crear colònies com Rhode (Roses), Empòrion (Empúries) o Sagunt. Van arribar aquí atrets pels metalls, l’espart i la sal.

CARTAGINESOS: aquests colonitzadors venien d’Àfrica, eren grans comerciants i es van establir l’est de la península. Van arribar al segle III aC Van crear colònies com Cartago Nova (Cartagena) o Ebussus (Eivissa) Van arribar aquí perquè volien ampliar el seu territori, enmig de la competició amb els romans per conquerir més terres.

ARRIBADA DELS ROMANS A LA PENÍNSULA Els romans volien controlar tot el Mediterrani i per això es van enfrontar als cartaginesos. Es van enfrontar en tres guerres, conegudes com les guerres púniques i, finalment, van acabar guanyant els romans. Van arribar al 218aC a la península i van desembarcar a Empúries. Tanmateix, van decidir no quedar-se allà i continuar avançant. Va ser quan van establir-se a Tarragona (Tàrraco).

CONQUESTA ROMANA La conquesta romana va durar més de 200 anys. Va començar al 218aC i va acabar al 19aC, quan August va derrotar a tots els pobles que estaven en contra dels romans. Els pobles d’interior van ser més difícils de conquerir perquè van oferir més resistència.

ROMANITZACIÓ La romanització és el procés pel qual els hispans adopten els costums romans poc a poc. Primer l’exèrcit i després els altres pobladors que van enviar de Roma, van anar introduint les lleis, la llengua i els costums romans. El primer que va fer l’exèrcit és transformar els pobles ibers i celtes en ciutats romanes. Van fundar ciutats com Barcino (Barcelona) o Hispalis (Sevilla)

Canvis més importants: ABANS DESPRÉS Economia Eren agricultors i ramaders. En alguns llocs també eren miners. Desenvolupen el sector secundari (artesania) i el terciari (comerç) Societat No existien els esclaus. Els pobles estaven dalt dels turons. Apareixen les ciutats. Hi ha esclaus i homes lliures Política Eren tribus amb caps. Tenien lleis pròpies. Hi havia un estat, amb governadors. Tenen tots les mateixes lleis. Art i cultura Moltes llengües diferents. En algunes zones no tenen escriptura. Moltes déus. Idioma comú: el llatí. Grans construccions: aqüeductes, teatres, amfiteatres... Passaran a tenir un únic déu.

HERÈNCIA ROMANA Els romans ens van deixar com a herència: Vies de comunicació: van començar a fer vies de comunicació. La via que comunicava la península amb Roma es deia Via Augusta (en honor a August) Idioma: el llatí va anar esdevenint en altres idiomes com el català i el castellà. Lleis: les lleis actuals deriven de les lleis romanes. Religió: la seva religió ha perdurat fins avui dia, el cristianisme.

MONUMENTS ROMANS Com a monuments importants dels romans encara ens perduren: Aqüeducte de Segòvia: servia per dur l’aigua d’una part a una altra. Estaven vigilats per evitar enverinaments.

Teatre de Mèrida: era el lloc on es realitzaven obres de teatre Teatre de Mèrida: era el lloc on es realitzaven obres de teatre. Tenien les mateixes funcions que avui dia. Amfiteatre de Tarragona: tenia diferents funcions => batalles entre animals i persones; entre esclaus i batalles navals (tot i que aquestes les feien al mar, aprofitant que estava al costat.