ENERGIA PER AL DESENVOLUPAMENT HUMÀ SOSTENIBLE

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Advertisements

TFG – Àrea Enginyeria del programari
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Energia pel. futur. Jordi Dolader, setembre 2016
objectiu de la Tecnologia
Marta Damunt Meritxell Esquius Núria Puigivila Sonia Sánchez
BORJA SÁNCHEZ NOGUERO JAUME UREÑA GARCÍA VICENTE FERNÁNDEZ SANZ
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
El canvi climàtic i la humanitat al segle XXI
El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
Víctor Orellana Iván de los ríos José David carranza
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
Tema 6: L’ENERGIA.
Energia solar Núria.J i Alexia.
Informació i sensibilització
LA PLUJA ÀCIDA.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
El canvi climàtic CURS
RSC. Responsabilitat Social Corporativa
1. La Segona Revolució Industrial
LES MANCANCES A LA DOCÈNCIA DE LA UPC EN EDUCACIÓ PER A UN DESENVOLUPAMENT HUMÀ SOSTENIBLE Raúl Velasco Fernández Consell de l’Estudiantat de la UPC.
Diana Cayuela, José Juan de Felipe, Bàrbara Sureda
EXPLOTACIÓ D’ENERGIES RENOVABLES: SOLAR I EÒLICA
PETITS REPORTERS Títol.
El NOSTRE PROJECTE CONTRUIR UNA CENTRAL HIDROELECTRICA
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
COMENTARI DE GRÀFICS.
1r TRIMESTRE 2n TRIMESTRE 3r TRIMESTRE
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
COGENERACIÓ AMB PILES DE COMBUSTIBLE: APLICACIÓ A EDIFICIS DE LA UPC
VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
Grups interactius a L’Esquitx
Informació i sensibilització
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Ateneu de Dades: Laboratoris ciutadans de dades
Generació d’energia elèctrica
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
“Engineering and society”- Congrés Sostenible de la UPC 1 de 11
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Participació en un projecte de cooperació per al desenvolupament:
1.2.2 Fonts d’energia renovables Energia eòlica El Sol, en escalfar la Terra, origina el vent, la força ha aprofitat l'home des de l'antiguitat.
Gestió participativa dels projectes de centre
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
L’AIGUA UN RECURS POC VALORAT?
I Jornades de Mobilitat Internacional del PAS
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Recursos d'informació en globalització i sostenibilitat
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
Promoció de la salut i programació sanitària
LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA Montserrat Montero 26 de novembre de 2009.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
TREBALL DE L’ENERGIA PER: YOUSSEF.
Gestió del coneixement
ESPAI PER A CADA AJUNT.: visio i accions clau
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Transcripción de la presentación:

ENERGIA PER AL DESENVOLUPAMENT HUMÀ SOSTENIBLE Tema 1. Innovació docent en DHS Enrique Velo

Introducció

el model energètic basat principalment en explotació de fonts d’energia no renovables tecnologies contaminants malbaratament energètic és indubtablement qüestionat des de posicionaments ambientalistes i sostenibilistes

SOSTENIBILITAT I MEDIAMBIENT El sistema basat en les fonts fòssils… en el malbaratament de l’energia... No garanteix la satisfacció de les necessitats energètiques de les generacions futures Repercussions grues sobre la economia Conflictes geopolítics Repercussions sobre el mediambient a escala local y global Efectes irreversibles per a les generacions futures Escalfament global Canvi climàtic insostenible

Resposta de les universitats inclusió en els seus ensenyaments de tecnologies més netes tecnologies que aprofiten les fonts d’energia dites “renovables”

Però la tecnologia no ho és tot fugir d’un enfocament reduccionista “La tecnología liberará a EEUU de su adicción al petróleo” “El hidrógeno… permitirá a EEUU reducir el consumo de petróleo” “El bioalcohol nos hará menos dependientes de los productores de petróleo”

Resposta de les universitats Impuls de canvis més enllà de la tecnologia Enfocament sostenibilista d’algunes ofertes formatives permet als futurs tecnòlegs tenir una visió holística durant la seva formació, en particular sobre el tema de l’energia.

ENFOCAMENT DE DRETS El sistema energètic actual… no garanteix les necessitats de la generació actual i crea grans desigualtats i injustícies Les desigualtats a escala global en l’accés i consum de l’energia. Aproximadament, 1 de cada 3 habitants del planeta no té accés a fonts d’energia modernes (uns 2.000 milions de persones), el que limita les seves oportunitats de desenvolupament i l’accés a altres serveis bàsics com l’aigua potable, la salut i l’educació. insostenible

ENFOCAMENT DE DRETS El sistema energètic actual… no garanteix les necessitats de la generació actual i crea grans desigualtats i injustícies Impacte ambiental i social de l’explotació de recursos fòssils als països productors. Paradoxalment, disposar de recursos com petroli i gas s’ha convertir en una “maledicció” per alguns països productors d’Àfrica i Amèrica Llatina. L’impacte de l’escalfament global i del canvi climàtic. té les pitjors repercussions en països en desenvolupament degut a la seva més gran vulnerabilitat enfront d’aquest canvis. insostenible

ENFOCAMENT DE DRETS El sistema energètic actual… no garanteix les necessitats de la generació actual i crea grans desigualtats i injustícies L’impacte de la pujada del preu del petroli sobre les economies més febles. Els conflictes geopolítics control sobre les fonts energètiques per part dels països dominants. L’impacte social i ambiental que pot tenir als països productors la creixent demanda de agro-combustibles per part dels països industrialitzats. insostenible

Energia Sostenible, un enfocament transversal buscar solucions multidimensionals Energía Sostenible: "energía producida y utilizada de forma que sustenta el desarrollo humano en todas sus dimensiones, sociales, económicas y medioambientales." World Energy Assessment (PNUD, 2001)

La resposta de la UPC Oferta formativa

Tecnologia per al el Desenvolupament Humà posar les tecnologies energètiques al servei del Desenvolupament Humà des d’un enfocament basat en la participació i el aprenentatge abordar els problemes incorporant en l’anàlisi tècnica els processos de participació, els mecanismes de transferència, les estratègies de capacitació... en definitiva, l’enfocament del desenvolupament la fi del qual són les persones EL REPTE

Oferta formativa Enginyeria i Desenvolupament Humà: Energies Renovables (ETSEIB) cursos: 03/04, 04/05 i 05/06 Aplicacions d’energies renovables en cooperació al desenvolupament (ETSECCPB) cursos: 05/06 i 06/07 Biomassa com a font energètica en països en desenvolupament (ETSEIB) cursos: 05/06 i 06/07. Reconeixement de crèdits de lliure elecció per als cursos on-line d’ESF: Energia i Cooperació pel Desenvolupament (50h) Projectes d’abastament d’energia en comunitats rurals (50h).

Educació en valors Formant actors del canvi Plantejament no és informatiu i de sensibilització Es defuig d’un plantejament reduccionista de les solucions tecnològiques plantejament assistèncialista de la cooperació Es tracta l’energia sota un enfocament de drets de les persones amb una certa anàlisi sota principis ètics sobretot pel que fa referència a les desigualtats Nord-Sud i a l’impacte del model energètic imperant sobre els més desfavorits. Durant el procés formatiu es tracta de fomentar també l’esperit crític dels estudiants amb dinàmiques de grup sobre les solucions a aportar en casos concrets.

Trencant vells mites etnocentrisme + tecnocentrisme Realitats La transferència tecnològica és un procés que va sempre de Nord a Sud. Fals. Alguns autors ja parlen de “compartir” tecnologies, més que de transferir. A nivell internacional es treballen processos de transferència Sud-Sud i el subcontinent asiàtic pot esdevenir un motor referent en les pròximes dècades. Les tecnologies desenvolupades al Nord són directament aplicables al Sud. Fals. El fracàs principal de la cooperació internacional ha estat no adaptar les tecnologies als contexts locals. La tecnologia (infraestructures i coneixement) és l’únic aspecte a tenir en compte en un projecte d’abastament energètic. Fals. L’èxit d’un projecte està lligat a qüestions com els valors culturals, els processos participatius i organitzatius, així com el desenvolupament de capacitats de les persones, entre d’altres.

Trencant vells mites neutralitat de la tecnologia + el mite de les renovables Realitats L’abastament d’energia genera per si sol oportunitats de desenvolupament i és neutre respecte a homes i dones. Fals. L’accés a l’energia és una condició necessària però no suficient. Cal aplicar una visió holística de desenvolupament per a generar impactes significatius i no generar més desigualtats. Les energies dites “renovables” són sempre “sostenibles” i l’única alternativa acceptable. Fals. En les últimes dècades, la cooperació internacional ha generat suficients lliçons apreses sobre projectes basats en energies renovables que cal revisar rigorosament per no caure en idealismes. Es fa un especial èmfasi en la sostenibilitat social dels projectes d’energia en països en desenvolupament i en l’enfocament transversal que han de tenir aquests projectes segons les recomanacions del PNUD

Oportunitats de futur

Pràctiques a terreny La incorporació de l’Energia pel Desenvolupament Humà Sostenible en els diferents màsters oficials de la UPC oportunitat de realització de tesis de màster en aquest àmbit. es multiplicarà extraordinàriament la capacitat de la universitat per generar coneixement en aquest àmbit, transformar l’entorn formar als futurs actors del canvi

Organització de tallers pràctics per exemple, sistemes micro eòlics de generació elèctrica i generació de biogàs a petita escala. Les infraestructures necessàries són relativament poc costoses benefici de l’aprenentatge pràctic acostament a tecnologies alternatives, vàlides també per ciutadans del Nord.