Trastorns específics d’aprenentatge

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La dislèxia és una dificultat significativa en la forma escrita del llenguatge, que és independent de qualsevol causa emocional, cultural o intel.lectual.
Advertisements

en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
JORNADES SOBRE DISLÈXIA A CATALUNYA
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
Vinga Pere continua llegint tú, a veure si avuí ho fas bé? Els e-e-egip e-gip- egipcis ter- ter tre treba- treballaven… Ja ja ja, no sap llegir, pareix.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
Un conte de Shel Silverstein Traducció, Xesco Boix
Tallers d’intercanvi d’experiències
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
Proves de 2on d'ESO: Les matemàtiques tenen en conjunt un resultat baix. Al costat d'un bon domini en la interpretació de gràfics es dóna un domini menor.
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
RESUM.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
Trastorn Generalitzat del desenvolupament
INTRODUCCIÓ A L’ELECTRÒNICA PRÀCTIQUES D’ELECTRÒNICA BÀSICA. I.E.S. ENRIC VALOR PEGO.
PROCÉS DE COMPOSICIÓ ESCRITA
Interpretació estadística dels indicadors de centre
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
XERRADA PER A LES FAMÍLIES DE P5
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
LA PROGRAMACIÓ DE LLENGUA PER COMPETÈNCIES Equip Lic de L’Hospitalet de Llobregat Febrer 2008.
DISEÑO DE INTERVENCIÓN TALENTO LÓGICO TALENTO CREATIVO.
AUDIFONOS Son una especie de micrófonos diminutos. Amplifican los sonidos e incluso permiten captarlos mejor, para que la persona los oiga con mayor claridad.
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
EAP Sant Martí- Barcelona
LLINARS DEL VALLÈS 11 d’abril 2013
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
LA DISLÈXIA Marta Casas Junqueras i Carme Sànchez Collet
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL
PETITS REPORTERS Títol.
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
TIPUS D’ALUMNAT.
La consciència fonològica a P-3
Sobre dislèxia.
El Trastorn Bipolar: canvis cerebrals associats amb l'estat d'ànim i el deteriorament cognitiu Silvia Alonso Lana Llicenciada en Psicologia per la Universitat.
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
H. EBBINGHAUS. ELS PRIMERS ESTUDIS SISTEMÀTICS SOBRE MEMÒRIA
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
La consciència fonològica a P-4
Enriqueta Garriga CREDA Baix Llobregat
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Grups interactius a L’Esquitx
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Seminari d’Educació Especial
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
Repàs control matemàtiques
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Educació Infantil i Primària
Proves de competències bàsiques als 14 anys
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
Quins nervis! Unitat 1.
La consciència fonològica a P-5 i 1er
P-5 Curs
ELEMENTAL, ÉS CLAR! FITXES DE SUPORT
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola: Educació Infantil
Miquel Navarro i Oriach.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Trastorns específics d’aprenentatge Teresa Vilardaga Psicopedagoga i logopeda. col 688 Mòdul d’especialitat en neuropsicologia infantil Col·laboració Servei neurologia pediàtrica Vall d’Hebron Sant Boi Ll, 21 març de 2009 Unitat Neuropediàtrica pel Diagnòstic Escolar

Trastorns específics d’aprenentatge Definició Terme genèric que es refereix a un grup heterogeni de trastorns que es manifesten per dificultats significatives en l’adquisició i ús de la parla, llenguatge, lectura ,escriptura, raonament o habilitats matemàtiques (“National Joint Committee on Learning Disabilities”). Son trastorns intrínsecs a l’individu, deguts a una disfunció del SNC. Origen constitucional. 21març 2009

Causa principal de fracàs escolar. Dislèxia 5 - 10%. TDAH 3- 5%. INTRODUCCIÓ: Prevalença 10 – 15%. Causa principal de fracàs escolar. Dislèxia 5 - 10%. TDAH 3- 5%. TEDL 5-10% TANV (Pocs estudis de prevalença) Discalcúlia 1%. 21març 2009

Trastorns específics d’aprenentatge El rendiment de l’@ en lectura, càlcul, expressió oral i escrita, es situa significativament PER SOTA respecte la seva E.C., el seu Q.I. i el curs escolar. Interfereixen en el rendiment acadèmic. No son conseqüència de deficiències auditives i visuals no corregides S'exclouen factors externs que puguin justificar les dificultats escolars 21març 2009

Trastorns específics d’aprenentatge Definició Classificats en: (Sans, 08): TDL Trastorns del desenvolupament del llenguatge. Dislèxia Trastorn específic de lectura i escriptura. TDA/H Trastorn per dèficit atenció amb/sense hiperactivitat. 3 subtipus i Tempus Cognitiu Lent. Discalcúlia Dificultat específic pel càlcul TANV Trastorn d’aprenentatge no-verbal Dificultats en coordinació, motricitat fina, orientació i percepció espaial. Malaptesa en activitats físiques Dificultats per comprendre el context social HD : disfuncional 21març 2009

Característiques cognitives de cada hemisferi: Esquerre Dret Verbal Analític Precís Seqüencial Lògic Matemàtic Racional No Verbal Visual Holístic Simultani Artístic O. espai Irracional. 21març 2009

Visió des la vessant neuropsicològica: EN els T.A trobem circuiteries disfuncionals del córtex. Àrees del cervell que estan hipoactivades tot i estar orgànicament preservades. Les disfuncions són diferents en cada un dels trastorns, es troben hipoactivades diferents zones del cortex. 21març 2009

Visió des la vessant neuropsicològica: La disfàsia, la dislèxia, la discalcúlia son bàsicament trastorns deguts a l’alteració del funcionament de diferents àrees del hemisferi cerebral esquerre. (HE) El TDAH a una disfunció de zones prefrontals del cervell En canvi el TANV es deu a una disfunció de la substància blanca cerebral de l’hemisferi dret .(HD) ( Rourke 82; Sans 08) 21març 2009

Els trastorns de llenguatge del nen Retard simple Retard en el desenvolupament del llenguatge: El llenguatge segueix el patró normatiu però a un ritme significativament més lent Afecta només a la vessant expressiva del llenguatge Trets: alteracions fonològiques i manca de vocabulari Processos de simplificació de la parla Aprenentatge NORMAL del llenguatge escrit TDL-Disfàsia Grup heterogeni de nens en el que les seves competències lingüístiques no es corresponen amb la seva capacitat cognitiva. Trastorn persistent Interferidor en els aprenentatges escolars Classificació de Rapin i Allen (1991) Dislèxia Dificultat específica per la lectura amb nens amb QI dintre de la normalitat, motivació i escolarització normal. La base trastorn es troba en les funcions cerebrals del llge. Deficiència fonològica com el problema de base. 21març 2009

DISLÈXIA 21març 2009

DISLEXIA H.D H.E MATES LLEGIR DIBUIX ESCRIURE MÚSICA ESPORT PARLAR CONCENTRACIÓ 21març 2009

Dislèxia És el trastorn específic de l’aprenentatge més freqüent Representa el 80% de tots els trastorns específics de l'aprenentatge Trastorn que es manifesta amb dificultats en l’aptge. de la lectura malgrat instrucció convencional, intel.ligència adequada i oportunitats socio-culturals. Prevalença 5 - 15 % nens en edat escolar Afecta per igual a ambdós sexes És un trastorn inesperat i persistent encara que les manifestacions siguin diferents segons les edats. 21març 2009

Trastorn basat en el llenguatge, d’orígen constitucional, dificultat en la decodificació de paraules simples, reflexant habitualment una falta d’habilitat pel processament fonològic.” (Circunvolució Angular. H.E) 21març 2009

Causalitat per pleitropisme genètic. Atribuible al locus 6p.implicat a dislx i tdah. Carácter poligènic. No existeix el gen de la dslx 21març 2009

Deficiència fonològica: base causal en la Dislèxia 21març 2009

Dislèxia El sistema fonològic és el sistema que descodifica les grafies en petites unitats fonèmiques i Processa els diversos elements sonors del llenguatge. La correspondència G-F que realitzem en l’acte lector es basa en aquesta descodificació fonològica El nen dislèctic té una gran dificultat en aquest procés de decodificació per a identificar la paraula que llegeix. 21març 2009

C. Supramarginal Àrea visual primària Àrea de Brocca C. Angular Àrea de Wernicke 21març 2009

Dislèxia. Deficiència fonològica Aquesta deficiencia fonològica és la causa que sovint també veiem dificultats per: Adquirir el llenguatge parlat Confusió entre paraules de so semblant Dificultats per mantenir l’ordre seqüencial en paraules Trastorns de pronunciació. Trobar el nom exacte de les paraules 21març 2009

Dislèxia. Deficiència fonològica Per aprendre el nom dels colors,de les lletres, dels nombres(per anomenar-los) Per associar el sò amb la lletra corresponent Per a lletrejar i manejar mentalment els sons de les paraules(consciència fonològica) Dificultats per memoritzar seqüències verbals 21març 2009

Procés lector normal Es el sistema fonològic el que s’activa. Via logogràfica: etapa de prelectura. Via fonològica: correspondència grafema – fonema Es el sistema fonològic el que s’activa. Via que s’ensenya durant la 1ª etapa d’adquisició de la lectura. En bons lectors s’utilitzarà posteriorment per llegir paraules no familiars, pseudoparaules i paraules estrangeres. Via lèxica: A partir de la representació gràfica de la paraula s’arriba al significat. Lectura holística, global de la paraula . Madura cap als 10 anys en nens amb un bon aprenentatge lector. 21març 2009

Lectura ruta fonològica: Lenta Anàlisi lletra a lletra. De descodificació fonològica. El sistema fonològic treballa per reconèixer i fer la conversió de les grafies en fonemes. Ex:paraules poc corrents “bronquiectàsies” Noms propis: “Etchepareborda” 21març 2009

Ruta lèxica: Lectura holística, global de la paraula. Sgosn un etsdui duna uivenrstiat agnlsea, no ipmotra lodre en que les lleters etsan ersciets, luicna csoa ipormtnat es q7e la pmrirea i lutlima ltlera egutsiin ecsrites en la psiocio cocrrtea. La rseta pdeon setar ttaolmnt mlamaent i ecnara pordas llerigho snese pobrleems. Axio es pquere no lligem cada ltlera alilada sino la paarlua com un tot. La idnetifiqm per la rpersnetacio garfica que hm creat quan es tarcta de paarlues coenugdes. 21març 2009

Disfunció via fonològica Funcions cognitives preservades: Intel·ligència Vocabulari Formació conceptes text decodificació identificació significat got [g][ò][t] gat [g][a][t] 21març 2009

Procés lector disfunció via lèxica Funcions cognitives preservades: Intel·ligència Vocabulari Formació conceptes text decodificació identificació significat Lectura global de la paraula 21març 2009

Evolució del trastorn de la via fonològica Evolució del trastorn de la via fonològica Baix nivell d’estratègies sublexicals Primeres etapes (aprenem a llegir) Dificultat en associar so-lletra (decodificació) Lectura amb nombrosos errors Relativa bona comprensió Dificultats en seqüències verbals Etapes més avançades (llegim per aprendre) Lectura amb invencions frequents. Nombroses faltes d’ortografia Repercussió en la comprensió 21març 2009

Evolució de la via lèxica: Baixa adquisició d’estratègies lexicals Primeres etapes (aprenem a llegir) - Bona exactitud de decodificació - Relativa bona comprensió - Lectura amb errors de sil·labeig Etapes més avançades (llegim per aprendre) - Lectura lenta Disprosòdica Exacte. - Comprensió dificultosa en frases i textos per la lentitud de l’acte lector 21març 2009

Visió unitària: Ambdós procediments, el decodificador i l’ortogràfic depenen absolutament l’un de l’altre. La capacitat de decodificació fonològica és previ al desenvolupament de les representacions ortogràfiques globals. Si cal molta atenció i esforç per a la decodificació , es queda compromesa l’agilitat en el reconeixement de les paraules i poder arribar a la comprensió final del text amb rapidesa. 21març 2009

Signes d’alarma.

Retard adquisició de la parla .Poc clara. Preescolar: Hª familiar. Retard adquisició de la parla .Poc clara. Confusió pronunciació de paraules de fonètica semblant. Dificultat en aprendre els colors. Aprenentatges poc consistents 21març 2009

Dificultat aprenentatge lecto-escriptura. Primària: Dificultat aprenentatge lecto-escriptura. Dificultat per associar una lletra amb el seu so. SVA. Negatives a llegir en públic. Errors en la lectura. Dificultat per a copiar enunciats. 21març 2009

Secundària: Disminueixen els errors en lectura. Baixa velocitat lectora. Baixa comprensió lectora. Errors en escriptura (ortografia arbitraria). Dificultat per a copiar enunciats. Dificultat per a planificar i redactar relats. Gran dificultat d’aprenentatge de llengües estrangeres per escrit. Aversió a la lecto-escriptura. 21març 2009

¿Què podem fer?

Assegurar-se que el nen entén els enunciats que ha llegit. Exàmens orals. No obligar a llegir en públic. Deixar que es prepari les lectures a casa. No penalitzar faltes d’ortografia. Correcció de la norma ortogràfica que es treballi en aquell moment. No fer copiar x vegades les faltes dels dictats. 21març 2009

APRENENTATGES MANIPULATIUS I VISUALS. 21març 2009

Ajudar en la realització d’esquemes Informació via visual / oral. Donar més temps en la realització d’exàmens escrits. Valorar els seus resultats en funció del seu rendiment anterior. Corregir les faltes en verd. Facilitar l’us de tecnologia: calculadora,taules m., lectors informàtics… Donar reforç positiu. 21març 2009

1er primària 2on primària 3er primària 4art primària So-grafema. Separar fonemes. Escriure / llegir síl·labes 2 consonants seguides. C i G Ortografia arb (7 normes). Ortografia nat (C i G). Redactar frases. Iniciar lectura global. SVA (setmana, mesos, abc). Ortografia arb. Redactar text. Lectura global. SVA (taules). Signes de puntuació i entonació. Normes bàsiques ortografia. Redactat. Vocabulari acadèmic Tècniques estudi. Lectura per torns. 21març 2009

tdah Commorbiditat: conducta/estat d’ànim: aprenentatge altres trastorn de conducta trastorn negativista desafiant depressió ansietat tdah aprenentatge Dislèxia Disfàsia TANV altres tics 21març 2009

Dislèxia. Conclusions Trastorn de caire persitent. Compromet el rendiment escolar. Son necessaries acomodacions metodològiques. Cal un diagnòstic precoç per tal d’evitar efectes colaterals negatius com ara: Baixa autoestima Inseguretat Rebuig a tasques escolars . Sentiment de fracàs davant l’esforç 21març 2009

Trastorns específics d’aprenentatge MOLTES GRÀCIES!! Teresa. UNITAT de DIAGNÒSTIC ESCOLAR 21març 2009