Treballar per competències

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Advertisements

Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
Escola Montserrat Sant Just Desvern
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Qualitat a l’aula. Treball per competències en la gestió de l’aula
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Estudi per a la identificació de
Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – Vic – Tel
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
3a PART Els nens i nenes de P- 4
L’Expressió escrita.
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Projecte de P-3 4a Part Curs
TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Qué comporta aplicar un curríulum orientat al desenvolupament de competències? Neus Sanmartí Octubre, 2008.
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
DIADA DE La pau i la no violència.
CEIP Mercè Rodoreda - Martorell Educació Primària
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
A quina hora i en quin espai hi ha més soroll a l’escola?
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
HOLA NENS i NENES DE S.J.O.! BENVINGUTS AL NOU CURS
Les competències i la coeducació
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
DIADA DE LA PAU A SJO.
d'ensenyança-aprenentatge
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Objectiu Educatiu Trienni
ENS TROBEM DE NOU.
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
millora de la qualitat de l’ensenyament.
les competències bàsiques
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
L’ ESPÒNSOR QUÍ QUÉ COM.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
El currículum a l’educació primària
XESVic Avaluem projectes del pati de l’escola
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
Coneixement del medi natural
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Treballar per competències Conxita Márquez Bellaterra, 11 de març de 2008

Treballar per competències Tractament de la informació i competència digital Competència comunicativa Competència artística i audiovisual Treballar per competències Competència matemàtica Competència d’aprendre a aprendre Competència d’autonomia i iniciativa personal Competència social i ciutadana Coneixement i interacció amb el món

Per què els nous currículums plantegen el desenvolupament de competències dels nens i nenes? Una societat democràtica necessita ciutadans preparats per participar en les decisions que es prenen col·lectivament. El món del treball actual exigeix persones capaces de “canviar de feina”. El desenvolupament d’Internet fa que la informació estigui a l’abast de tothom però cal saber comprendre-la i actuar amb saviesa.

Canvis en el concepte de competència derivats de les TIC i de les noves formes d’organització del treball? Responsabilitat Bona conducta i disciplina Iniciativa Fonamentada en la resolució de problemes Expertesa Fonamentada en l’experiència Formació Una vegada i per sempre Al llarg de tota la vida Interdepèndencia Seqüencial En xarxa Aprenentatge Passiu i individual Actiu i autoaprenentatge Training and learning for competence, EU, 2002

Què s’entén per competència? En el llenguatge col·loquial es diu: Aquesta metgessa és competent (ho fa bé) Les competències (funcions, atribucions) de la comunitat autònoma Hi ha una gran competència (disputa) entre les empreses per..... “aptitud, expertesa, idoneïtat per fer alguna cosa...”

Què s’entén per competència? “Capacitat d’actuar eficaçment en situacions diverses, complexes i imprevisibles; es recolza en coneixements, però també en valors, habilitats, experiència...” (Eurydice, 2002)

Què comporta a la pràctica?Un exemple Contingut del currículum: “Conèixer que caracteritza les plantes” (Cicle mitjà) Què ens hem de proposar que aprenguin els nens i nenes? A utilitzar aquest coneixement en la seva vida personal (i professional futura), quan hagi de prendre decisions d’actuació o quan desitgi continuar aprenent.

Un exemple de pregunta per avaluar si l’alumnat sap argumentar una actuació CEIP Bellaterra. 3º EP

Què ha d’haver après l’alumnat per respondre preguntes d’aquest tipus? A llegir textos “llargs”. Idees bàsiques i abstractes sobre què necessiten els éssers vius per poder créixer i reproduir-se. A aplicar aquestes idees a una situació no treballada a classe. A relacionar aquests coneixements amb una actuació. A escriure un text que doni raons ben fonamentades (o exposar-la oralment) d’una manera que d’altres l’entenguin.

Què comporta treballar d’aquesta manera? Integració de coneixements (saber, saber fer i saber ser i estar) en la resolució de problemes (complexitat). Funcionalitat del coneixement (aplicació a situacions socialment rellevants, imprevisibles). Autonomia de l’alumnat per aprendre i per actuar eficaçment per poder fer-ho al llarg de tota la vida

Idees per aprofundir: Cal distingir entre “aprendre” informacions i aprendre coneixements que promouen “ser competent” Per exemple, “aprenem sobre els arbres del pati o del bosc”. Si ens centrem només en preguntar-nos sobre els seus noms i les seves característiques, no és un saber que comporti aprendre a actuar.

Per fonamentar com actuar ens cal respondre preguntes com: D’on ha sortit l’arbre? Què necessita una llavor per germinar? Què passa dins de la llavor quan germina?…

Per poder prendre decisions .... Quines accions plantejaríeu als veïns per recuperar els boscos i com els hi argumentaríeu que són adequades?

Un exemple a partir d’una pregunta PISA La informació la trobem a internet, però necessitem disposar de coneixements per trobar-la i per avaluar-la Un exemple a partir d’una pregunta PISA Els astrònoms prediuen que, vist des de Neptú, hi haurà un trànsit de Saturn sobre la cara del Sol en algun moment d’aquest segle. Quines tres de les paraules subratllades serien més útils per tal de buscar mitjançant internet o en una biblioteca quan es donarà aquest trànsit?

Idees per aprofundir: Organització del treball per aprendre Aprenem quan fem (manipulem i pensem quines són les nostres idees i maneres de fer)… Tot interaccionant amb els altres, comparant. Revisant els nostres punts de vista inicials. Parlant, llegint, escrivint. Quan som capaços de reconèixer els errors i trobem camins per superar-los.

Experimentem, observem, recollim dades, les representem… CEIP Bellaterra. 3º EP

I ens preguntem… Un alumne va preguntar: “Per què la ratlla no ha sortit recta?”

Treballar per desenvolupar competències implica canvis De l’ensenyament per saber De l’aprendre per poder seguir estudiant De l’escola separada Al saber per actuar a l’aprendre per estar preparat per la vida i per poder continuar aprenent al llarg de tota la vida a l’escola connectada en xarxes (on la família és fonamental)

I les famílies Quan a Isidore Rabí, premi Nobel de física, li van preguntar què li havia ajudat a ser científic, respongué: Al sortir de l’escola, totes les altres mares jueves de Brooklin preguntaven als seus fills: “Què heu après avui a l’escola?”. En canvi la meva mare deia “Izzy, t’has plantejat avui alguna bona pregunta?” Christine Chin 2004

És una utopia aconseguir que els alumnes siguin competents i que nosaltres siguem competents en ajudar-los a ser-ho? “La utopia està a l’horitzó. Camines dues passes, ella s’allunya i l’horitzó corre deu passes més enllà. Aleshores per què serveix la utopia?. Doncs ens serveix per caminar” Eduardo Galeano

Treballar per competències Conxita Márquez Bellaterra, 11 de març de 2008