Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Programa de Transició Escola Treball
Toca fusta FENT DECORATS
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
El disseny curricular d’educació primària
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau.
Autor: Samuel Lozano Alcodori
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Accés i ús de la informació.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Les competències i la coeducació
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Objectiu Educatiu Trienni
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Treball i aprenentatge en xarxa
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Nova taxonomia de tasques Webquest de Berni Dodge
El currículum a l’educació primària
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
Convivència i Mediació Escolar
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
“Les Ciències de la naturalesa al Treball per Tasques”
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU Curs 2007/2008 Accés i ús de la informació. La competència informacional des de la biblioteca escolar. Sessió 4 Mòdul 3 Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació Mòdul 4 La integració curricular de la biblioteca escolar

Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació Sessió 4 Mòdul 3 Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació

On som? Tractament de la informació Comunicació i aplicació La competència informacional. Visió de referència On som? Tractament de la informació Comunicació i aplicació

Objectiu mòdul 3: Prendre consciència de la rellevància del tractament, i la comunicació de la informació. Assolir una visió de conjunt de la competència informacional. Ser conscients que la meta final de la competència és la transformació de la informació en coneixement. Adonar-se del paper del responsable de la biblioteca en l’assoliment d’aquesta fita. Ser capaç de transmetre la importància de la competència informacional a la comunitat educativa.

0    1. De la recuperació de la informació a la transformació en coneixement. 1.1 Organitzar la informació: analitzar, segmentar, ordenar i sintetitzar. 1.2 Transformar la informació en coneixement personal: integrar, relacionar i elaborar nova informació.

2. Del coneixement personal al coneixement col·lectiu.     2.1 Actuar amb ètica en l’ús de la informació: respectar legalitat, valors i creences. 2.2 Compartir i aplicar coneixements: difondre i actuar conseqüentment.

La integració curricular de la biblioteca escolar Sessió 4 Mòdul 4 La integració curricular de la biblioteca escolar

Objectiu mòdul 4: Afavorir la integració curricular de la biblioteca escolar. Conèixer els principis de la LOE i entendre com afecten a la biblioteca escolar i la seva integració curricular. Comprendre el significat de concebre la biblioteca escolar com a centre de recursos per l’aprenentatge. Adonar-se de com la biblioteca escolar pot afavorir el nou desenvolupament curricular a partir de noves metodologies pedagògiques Ésser conscients de la necessitat d’incloure la biblioteca escolar en el Projecte Educatiu de Centre

La biblioteca escolar com a centre d’aprenentatge 1. Integració de la biblioteca en el procés d’ensenyament-aprenentatge 1.1  La competència informacional des de la biblioteca escolar 1.2  La biblioteca escolar com a centre d’aprenentatge La biblioteca escolar com a centre d’aprenentatge

l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una  1. Principis didàctics que cal atendre Recordem! LOE La finalitat central de cadascuna de les àrees curriculars és el desenvolupament de les competències bàsiques.. Els objectius i els continguts de cadascuna de les àrees curriculars han de tenir en compte el desenvolupament integral de totes les competències bàsiques Per tant, l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. (LOE. Annex 2. Llengües)

fa que sigui imprescindible  1. Principis didàctics que cal atendre Recordem! La necessitat de plantejar com a finalitat educativa la millora de les capacitats de les persones per poder actuar adequadament i amb eficàcia Integrar els diferents aprenentatges tot impulsant la transversalitat dels coneixements fa que sigui imprescindible centrar el currículum en les competències bàsiques per a aconseguir Centrar-se en les competències afavoreix que l'alumnat integri els seus aprenentatges, posant en relació els distints tipus de continguts i utilitzant-los de manera efectiva en diferents situacions i contextos LOE . Decret 142/2007 DOGC núm. 4915 Annex 1

per ensenyar adequadament  1. Principis didàctics que cal atendre LOE cal per ensenyar adequadament en què l’ús motivat i reflexiu de les estratègies lingüístiques i comunicatives porti a la solució dels problemes que s’hi plantegen. dissenyar situacions d’aprenentatge globals un ensenyament integrat de les llengües que coordini els continguts que s’aprenen i les metodologies en les diferents situacions d’aula un enfocament comunicatiu que es centri en la construcció social dels significats. encaminat a interpretar les experiències, tant directes com indirectes, properes en el temps i en l’espai, i significatives a fi de poder establir relacions cognitives i afectives. un aprenentatge contextualitzat en petits grups que doni ocasió al desenvolupament d’actituds i habilitats relacionades amb l’escolta, el consens, l’autoavaluació i la coavaluació. un treball de tipus cooperatiu (LOE. Annex 2.)

Competències Des de la biblioteca... 2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica Segons la LOE… Què és el que els alumnes han d’aprendre ? Competències Des de la biblioteca... Què és el que els alumnes poden aprendre ? Currículum TRASFORMAR LA INFORMACIÓ EN CONEIXEMENT Competència informacional

Currículum Metodologia pedagògica 2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. Currículum I per aconseguir-ho és clau l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar. Metodologia pedagògica LOE, llei orgànica d’educació

Currículum Metodologia pedagògica 2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica Es tracta d’ensenyar ... amb un enfocament comunicatiu, que es centra en la construcció social dels significats. Currículum I per aconseguir-ho és clau... l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar. Metodologia pedagògica LOE, llei orgànica d’educació

Competencia comunicativa Competencia d’aprendre a aprendre 2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica BIBLIOTECA Què és el que els alumnes han d’aprendre per assolir la competència informacional? Continguts curriculars al servei de les noves competències Tractament De la informació I competència digital Competencia comunicativa Competencia d’aprendre a aprendre

Metodologia pedagògica Nous plantejaments educatius 2. Relació amb els continguts curriculars la metodologia pedagògica Metodologia pedagògica Biblioteca escolar Nous plantejaments educatius Visió encara vigent a molts centres canvis necessaris

Aprenentatge basat en recursos (ABR) 3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular Aprenentatge basat en recursos (ABR) Aprenentatge basat en problemes (ABP) Aprenentatge cooperatiu Anàlisi de casos Debats i activitats reflexives Treball per projectes Ús de pautes autointerrogatives, guies, ... Ús de simulacions ... Glossari del mòdul 5

3. Estratègies i eines que afavoreixen la integració curricular Algunes estratègies didàctiques basades en la perspectiva constructivista afavoridores del desenvolupament transversal de la competència informacional Aprenentatge col·laboratiu: La filosofia subjacent és que l'aprenentatge és un procés social. Cada membre de l’equip pot assumir rols diferents. Se'ls pot encarregar la tasca d'investigar un tema ampli, en el qual cada membre investigui un aspecte distint d'aquest tema, aportant els seus descobriments i resumint-los per al grup. Treball per projectes: estratègia basada en desenvolupament d'una tasca, temàtica, dubte o problema que tingui sentit per l’alumnat. Cal fer un buidatge dels coneixements previs, pluja d’idees, planificar, cercar informació, fer una tria i representar els nous coneixements... ABR. Aprenentatge basat en recursos: L’alumnat han d'informar-se sobre un tema a partir d'una varietat de fonts, entre les que s'inclouen webs, debats, notícies, llibres i publicacions. Han de resoldre una qüestió o elaborar un producte treballant amb una gamma de recursos que por ser oberta o menys o menys tancada com a les webquests o caceres de tresor. ABP. Aprenentatge basat en problemes: Aquest enfocament funciona donant-li la volta al procés d'ensenyament convencional. Comença amb el problema, en lloc de donar la informació i plantejar posteriorment un problema per a comprovar la comprensió. L’alumnat rep un problema mal estructurat, del que no posseeix informació suficient. Això els obliga a trobar la informació adequada i adquirir les habilitats necessàries per a resoldre el problema.

La biblioteca com a eina educativa per a l’aprenentatge. 4. Integració de la biblioteca en el procés d’ensenyament-aprenentatge La biblioteca com a eina educativa per a l’aprenentatge. 1 concepte Les noves ccompetències. L’enfocament currícular. Els canvis metodològics. 2 currículum Inclusió en el projecte de centre Participació del claustre. Programa de formació 3 integració

COM HO FEM DES DE LA BIBLIOTECA ? 4. Integració de la biblioteca en el procés d’ensenyament-aprenentatge COM HO FEM DES DE LA BIBLIOTECA ? llengua història física / química literatura música medi social medi natural matemàtiques Ed. visual i plàstica ciutadania CAL IMPULSAR LA COMPETÈNCIA IMFORMACIONAL DE MANERA GLOBAL I DES DE TOTES LES ÀREES CURRICULARS

la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar 5. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum l'eficàcia en la consecució de les competències bàsiques depèn d'una... Currículum Biblioteca escolar Competències bona coordinació i integració de les activitats escolars de totes les àrees curriculars. I per aconseguir-ho és clau l'organització del centre i de les aules així com l'ús de determinades metodologies i recursos didàctics, com. ... la concepció, organització i funcionament de la biblioteca escolar LOE, llei orgànica d’educació

departaments didàctics 5. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum comissió de biblioteca Coordinador TIC/TAC coordinadors de cicle, departaments didàctics Claustre Àmbits d’actuació Biblioteca Aula Aula - biblioteca

Tasca principal a fer des de la biblioteca 5. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum COMUNICACIÓ i APLICACIÓ DE LA INFORMACIÓ CERCA I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ De la necessitat d’informació a la cerca i recuperació TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ De la recuperació a la transformació en coneixement Del coneixement personal al coneixement col·lectiu Tasca principal a fer des de la biblioteca Tasca a fer per tot el professorat des de totes les àrees curriculars... ... amb la col·laboració de la biblioteca Activitat 1: com treballem la competència informacional des de la biblioteca ? Quina hauria de ser la nostra tasca com responsables de la biblioteca? Som els referents del nostre centre Hem rebut la formació i l’hem d’aplicar i transmetre Què en penseu?

Algunes accions concretes 5. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum Algunes accions concretes Activitats formatives bàsiques en l’ús de la biblioteca i els seus materials, preferentment integrades en contexts curriculars Suport als treballs de recerca a Primària Suport als treballs de síntesi i recerca – ESO Suport als treballs de recerca de Batxillerat Suport a Jornades culturals ...... http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~sptmalaga/m45b102/media/docum/FD09Pausada.pdf

Recursos didàctics penjats a la xarxa 6. Elaboració d’activitats de formació per la competència informacional integrades en el currículum Algunes propostes didàctiques basades en l’exploració i el descobriment que treballen l’accés i ús de la informació: Llistes d’enllaços i Collage multimedia Caceres del tresor Cerques guiades, Guia didàctica de navegació o Webquest Viatges virtuals Qüestionaris exploratoris i pautes autointerrogatives Recursos didàctics penjats a la xarxa Tutorials digitals materialsDIDACTICS.doc Artcles de lectura complementària: article_DURBAN_programaform.pdf, article_QUINTANA_bibescodigital.pdf, article_BENITO_modelos.pdf

en el Projecte Educatiu COM PODEM NOSALTRES PROMOURE I GESTIONAR LA UTILITZACIÓ DE LA BIBLIOTECA COM UNA EINA EDUCATIVA ? ? Cal la seva integració plena en el Projecte Educatiu del centre article_JUNTAANDALUCIA.pdf Transformación de la Biblioteca Escolar en Centro de Recursos para la Enseñanza y el Aprendizaje article_BE-comCRA.pdf La Biblioteca Escolar como centro de recursos para el aprendizaje

Activitat 2: El currículum LOE i les fases de la competència informacional Previ: Al mòdul 1 vam seleccionar alguns continguts del currículums de llengua i medi que tenien relació amb la competència informacional... Podem integrar el nou currículum en un programa per treballar la competència informacional des de la biblioteca escolar? Podem adaptar els continguts de la LOE en les diferents fases de la competència? Tasca a fer: Des de l’ordinador accedim als exercicis del mòdul 4 i triem entre les diferents variants a escollir: Primària-Llengua: variant 1 (CERCA) i variant 2 (TRACTAMENT i COMUNICACIÓ) Primària-Medi: variant 1 (Cicle Inicial i Mitjà) i variant 2 (Cicle Superior) ESO-Llengua: variant 1 (CERCA) variant 2 (TRACTAMENT) variant 3 (COMUNICACIÓ)  Obrim els documents de referència i completem les graelles