La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria"— Transcripción de la presentación:

1 Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
14/05/08 FONAMENTS “LOE” Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria Montserrat Casas Vilalta Montblanc. 21 de maig de 2008

2 Eixos bàsics de la Llei Orgànica d’Educació(LOE)‏
14/05/08 1. Concepció integrada del Currículum 2. Tractament de la diversitat 3. Igualtat d’oportunitats en el món rural 4. Formació del professorat 5. Autonomia dels Centres Educatius

3 1. Concepció integrada de Currículum:
14/05/08 1. Concepció integrada de Currículum: a. Competències bàsiques b. Objectius educatius i d’aprenentage c. Continguts e. Metodologia: Treball per projectes, f. Estratègies didàctiques g. Criteris d’avaluació

4 Formació Pedagògica i Didàctica del Professorat (article 100)‏
14/05/08 Formació Pedagògica i Didàctica del Professorat (article 100)‏ Màster Universitari Educació Secundària i Batxillerat Formació Professional Ensenyaments artístics Ensenyaments d’esports Ensenyaments d’idiomes

5 Gestió Autònoma dels centres públics (article 123)
14/05/08 1. Gestió econòmica 2. Gestió curricular. Projectes, 3. Gestió de personal. Perfils de professorat 4. Organització i funcionament del Centre Requisits: Elaboració de la proposta i Projecte Aprovació del Consell Escolar Comunicació a l’Administració Educativa

6 Idees força que orienten els continguts currículars a Catalunya
14/05/08 Remarcar que la llengua catalana, és la llengua vehicular a l’escola Potenciar una formació trilingüe (català , castellà i anglès)‏ Establir les competències com a marc de referència bàsic Concretar les competències per àrees curriculars Remarcar la inclusió i normalitzar els programes de diversificació curricular Fonamentar la formació en els valors democràtics

7 El currículum ha de donar resposta als nous reptes de l’educació del segle XXI
14/05/08 Volem avançar en la línia d´altres projectes: L’informe Delors de la Unesco sobre: L’educació del segle XXI L’estudi PISA de la OCDE (Programa per a l’Avaluació Internacional d’estudiants que evalua els aprenentatges). Edgar Morin: “Val més un cap ben clar que un cap ben plè” per: a. Saber organitzar els coneixements i b. Aprendre a viure Els sabers necessaris per l’educació del futur Projecte Tuning. Reflexió comuna a nivell europeu

8 El currículum s’ha de concretar a partir de quatre grans principis
14/05/08 El currículum s’ha de concretar a partir de quatre grans principis 1) Significativitat: Per això cal que: Se centri en els problemes rellevants de l’actualitat i de la societat a partir de pocs temes. Relacioni els nous aprenentatges amb els anteriors i amb els fets i fenòmens del nostre entorn. 2) Integració i complexitat (el coneixement és global) Per això cal: Tenir la intenció d’ensenyar a pensar des d’una perspectiva interdisciplinària del coneixement. Inclogure l’ús de les TAC com a eines de treball, tant per rebre informació com per comunicar el coneixement

9 3) Fonamentat en els valors democràtics. Per això cal que:
14/05/08 3) Fonamentat en els valors democràtics. Per això cal que: Fomenti el pensament crític i creatiu de l’alumnat sobre les qüestions, fets i fenòmens rellevants. Afavoreixi l’anàlisi d’un problema des de diferents perspectives, confronti punts de vista oposats i faciliti el posicionament individual en base als coneixements que aporta la ciència. Fomenti la participació activa i responsable en la vida social i política de l’alumnat.

10 Els sabers necessaris per l’educació del futur
14/05/08 La relativitat del coneixement El coneixement pertinent i útil El dubte i la incertesa, per avançar en el coneixement El reconeixement de l’identitat La comprensió de la complexitat i de la diversitat El diàleg i els valors democràtics, com a factors bàsics per a la convivència

11 Buscar i seleccionar informació
14/05/08 4. Acció i aplicació: Buscar i seleccionar informació Interpretar-la, comunicar-la i contrastar- la per a construir coneixement, Desenvolupar les competències per a la resolució de problemes de la vida real en contextos diferents.

12 Què entenem per competència?
14/05/08 La capacitat d’utilitzar de manera transversal: Els coneixement SABER Les habilitats SABER FER Els valors i les actituds SER i ESTAR La participació ACTUAR

13 Per a què i com treballar per competències?
14/05/08 Per a què? Per a poder interpretar i resoldre problemes de la vida quotidiana en situacions imprevistes Com? A través dels continguts curriculars A través del treball a l’aula En la implicació en la vida del centre Amb la participació i amb el compromís amb l’entorn

14 Competències bàsiques. 1
14/05/08 1. Competències transversals Competència comunicativa lingüística i audiovisual Competència artística i cultura 2. Competències metodològiques Tractament de la informació i competència digital Competència matemàtica Competència d’aprendre a aprendre

15 Competència en comunicació lingüística
14/05/08 Competència transversal Capacitació per a la construcció del discurs propi de cada àmbit científic a partir de les competències lingüístiques: descriure, narrar, explicar, interpretar, justificar i argumentar. Capacitació per a comunicar, oralment i per escrit, el propi pensament i coneixement. Coneixement i ús adequat del vocabulari propi de cada ciència

16 Competència cultural i artística
14/05/08 Competència transversal Coneixement i valoració de les manifestacions artístiques. Desenvolupament del sentit estètic, la capacitat d’emocionar-se. Protecció del patrimoni històric, artístic i mediambiental i comprensió del seu paper en la formació de la cultura.

17 Tractament de la informació i competència digital
14/05/08 Tractament de la informació i competència digital Competència metodològica Recerca, selecció, organització i interpretació de la informació a partir de fonts diverses, especialment del suport digital Capacitació per a distingir entre informacions rellevants i anecdòtiques i entre informacions objectives i subjectives i per tant, la intencionalitat dels missatges. Contrastació de la informació a partir de fonts diverses i de la seva comparació per al desenvolupament del pensament crític.

18 Competència matemàtica
14/05/08 Competència metodològica Utilització dels nombres i el càlcul en contextos pràctics per dibuixar, mesurar i calcular Ús de tècniques de representació geomètrica per projectar formes dels objectes i els espais. Utilització de sistemes convencionals de representació espacial (maquetes, plànols, mapes) per obtenir o comunicar informació relativa a l'espai físic Interpretació i presentació d’informació a partir de taules, gràfics i quadres estadístics.

19 Aprendre a aprendre Competència metodològica
14/05/08 Aprendre a aprendre Competència metodològica Plantejament de preguntes per la resolució de problemes: què?, quan?, on?, com? per què? .... Desenvolupament d’estratègies per a buscar, organitzar, recuperar, comprendre i interpretar la informació (resums, esquemes, mapes conceptuals...). Desenvolupament del pensament complex (estratègies de raonament, anàlisi multicausal de variables, plantejament d’hipòtesis...)‏ Desenvolupament d’estratègies de regulació i autoregulació, per aprendre a millorar i per saber comunicar el que s’ha après

20 Competències bàsiques. 2
14/05/08 Competències bàsiques. 2 3. Competències personals - Competència d’iniciativa i d’autonomia personal 4. Competències específiques per conviure i habitar el món el món - Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic - Competència social i ciutadana

21 Autonomia i iniciativa personal
14/05/08 Desenvolupament personal Capacitació d’estratègies de planificació i execució en les tasques quotidianes. Capacitació per a la presa de decisions a partir de la reflexió. Desenvolupament de la iniciativa personal i voluntat d’actuar. Capacitació per a la reflexió sobre l’acció i fer propostes per a la millora.

22 Coneixement i interacció amb el món
14/05/08 Específiques relacionades amb la visió del món Coneixement de l´entorn i interacció entre l´entorn i l’activitat humana. Desenvolupament d’actituds i actuacions per a la sostenibilitat. Comprensió de la interdependència dels agents, els fets i els fenòmens naturals, socials, econòmics, polítics, culturals... en un món global.

23 Competència social i ciutadana
14/05/08 Específiques relacionades amb la visió del món Respecte i assumpció de la diversitat cultural com una riquesa personal i col·lectiva. Contextualització dels problemes socials i la seva resolució a través d’un pensament racional i creatiu. Valoració i exercici del diàleg, la cooperació i el treball col·laboratiu com a mitjans per a la construcció de la societat. Participació ciutadana com a mitjà per a l’acció en la vida política i social de les comunitats de pertinença (família, escola, barri...)‏

24 > Ser i actuar de forma autònoma > Pensar raonar i comunicar
14/05/08 > Ser i actuar de forma autònoma > Pensar raonar i comunicar > Descobrir i tenir iniciativa > Conviure i habitar el món potenciar el debat en els centres: “ L’aportació de les diferents àrees curriculars a l´adquisició de les competències bàsiques”

25 14/05/08 Gràcies per l’atenció


Descargar ppt "Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria"

Presentaciones similares


Anuncios Google