La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU"— Transcripción de la presentación:

1 Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Curs 2007/2008 Sessió 3 Mòdul 2.2. El procés de cerca 2: Estratègies per a recuperar i seleccionar la informació

2 2. Com i on trobaré la informació ? 3. Què he trobat del que buscava?
La competència informacional. Visió de referència. On som? 1. Què cerco i perquè ? 2. Com i on trobaré la informació ? 3. Què he trobat del que buscava? Estratègies per recuperar i valorar la informació procesCERCA_mapa2.pdf

3 Objectiu: Afavorir un procés de cerca òptim per accedir a la informació tenint en compte la seva tipologia i les TIC. Reconèixer una necessitat d'informació Determinar l'abast de la informació requerida Accedir a la informació amb eficiència Avaluar la informació i les seves fonts Incorporar la informació seleccionada al procés d’ensenyament-aprenentatge Utilitzar la informació de manera eficaç per a duu a terme tasques específiques Accedir i utilitzar la informació de forma ètica i legal Classificar, emmagatzemar, manipular i combinar la informació reunida Generar, comunicar i compartir nova informació contribuint en la construcció conjunta del coneixement

4 1. L’estratègia de cerca 1.1. Els termes de cerca
1.2. Els elements per a relacionar i limitar els termes de cerca 1.3. Soroll, silenci, exhaustivitat i precisió

5 2n - LOCALITZACIÓ I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ
1. L’estratègia de cerca 1.1. Els termes de cerca 1.2. Els elements per a relacionar i limitar els termes de cerca 1.3. Soroll, silenci, exhasutivitat i precisió 2n - LOCALITZACIÓ I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ Com i on trobaré la informació? DETERMINAR LES ESTRATÈGIES Planifico:  Consulto prèviament alguna font si és necessari  Determino les paraules clau  Decideixo les estratègies de cerca  Identifico les eines de cerca més adients per a cada font APLICAR L’ESTRATÈGIA I REVISAR

6 Les paraules clau  ordeno la pluja d’idees  faig un llistat
1. L’estratègia de cerca 1.1. Els termes de cerca 1.2. Els elements per a relacionar i limitar els termes de cerca 1.3. Soroll, silenci, exhasutivitat i precisió Les paraules clau  ordeno la pluja d’idees  faig un llistat El tipus de cerca  cerca simple  cerca avançada Els termes de cerca  llenguatge lliure  cercadors (cada vegada més estès)  frase llenguatge controlat  bases de dades bibliogràfiques ( tesauros, llistes d’encapçalament) Els operadors per a limitar i relacionar els termes de cerca, si cal...  frase exacta  operadors booleans  de proximitat, truncaments, símbols de substitució... Planifico... en funció de les necessitats i la font a consultar decideixo Ce4rca_i_operadors.pdf

7 1. L’estratègia de cerca 1.1. Els termes de cerca
1.2. Els elements per a relacionar i limitar els termes de cerca 1.3. Soroll, silenci, exhasutivitat i precisió

8 Com accedeixo a cada font?
2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Les bibliografies o guies temàtiques 2.3. Els motors de cerca (cercadors) 2.4. Les biblioteques digitals 2.5. Portals temàtics Estem planificant la nostra estratègia de cerca i coneixem diferents fonts on adreçar-nos, però... Com accedeixo a cada font?

9 ? L’estratègia de cerca és la pregunta que fem a l’eina de recuperació per a obtenir resultats.

10 ? accés a pàgines webs Bibliografies o guies temàtiques
accés a documents bibliogràfics Catàlegs de biblioteques ? Bases de dades bibliogràfiques Biblioteques digitals Motors de cerca i directoris (cercadors) accés a pàgines webs Portals temàtics

11 (Llista d’encapçalaments de matèria i tesaurus)
2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Les bases de dades bibliogràfiques Títol Autor Matèria Llenguatge controlat (Llista d’encapçalaments de matèria i tesaurus)

12 Com accedir a... Els catàlegs de biblioteques Títol Autor Matèria
2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Els catàlegs de biblioteques També pots filtrar el tipus de document (llibre, vídeo, article…) Títol Autor Matèria Llenguatge controlat (Llista d’encapçalaments de matèria i tesaurus)

13 biblioteques digitals
2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Les biblioteques digitals Cerca per índex temàtic o categories biblioteques digitals

14 guies i portals temàtics
2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Les bibliografies o guies temàtiques Cerca per índex temàtic Els portals temàtics Cerca per índex temàtic i també interrogació guies i portals temàtics

15 Com accedir a... Els cercadors Els directoris Directoris
2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Els cercadors Directoris Motors de cerca genèrics Motors de cerca especialitzats Metacercadors Els directoris

16 Com accedir a... motors de cerca Els cercadors Cerca simple
2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Els cercadors Directoris Motors de cerca genèrics Motors de cerca especialitzats Metacercadors Cerca simple Cerca avançada Permet filtrar alguns elements: Idioma, frase exacte, format ... motors de cerca

17 i finalment, apliquem l’estratègia de cerca ...
Dissenyar una bona estratègia de cerca ajuda a estalviar temps

18 Pràctica 1: Joc de cerca Practica2_joc_localitzar_M2.doc

19 Els criteris de valoració
  3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració Què he trobat...? Els criteris de valoració

20 3. Valoració de la informació
3.1. Criteris de valoració

21 APLICAR CRITERIS DE QUALITAT COMPARAR FONTS
3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració 3r - SELECCIÓ I VALORACIÓ DE LA INFORMACIÓ Què he trobat del que buscava ? APLICAR CRITERIS DE QUALITAT COMPARAR FONTS ELIMINAR l’EXCES D’INFORMACIÓ TRIAR AMB QUÈ ENS QUEDEM

22 APLICAR CRITERIS DE QUALITAT
    3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració APLICAR CRITERIS DE QUALITAT 3r nivell d’ànalisi La precisió i cobertura Temàtica Geogràfica Cronològica Nivell de comprensió 4t nivell d’ànalisi El tractament de la informació Organització Facilitat d’ús Facilitat d’accés

23 APLICAR CRITERIS DE QUALITAT
3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració APLICAR CRITERIS DE QUALITAT 1r nivell d’ànalisi La rellevància 2n nivell d’anàlisi La fiabilitat i l’actualització L’autor La data d’actualització

24 ELIMINAR l’EXCES D’INFORMACIÓ
3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració COMPARAR FONTS Pautar un mínim i un màxim de consulta de fonts diverses segons... la quantitat d’info requerida la cobertura demanada l’especialització necessària el nivell de l’alumnat ELIMINAR l’EXCES D’INFORMACIÓ Evitar Informació repetida Informació no demanada TRIAR DOCUMENTS Pautar un mínim i un màxim d’informació a recuperar segons... la quantitat d’info requerida la cobertura demanada l’especialització necessària el nivell de l’alumnat

25 Pràctica 2: Criteris de selecció de la informació
Practica3_seleccio_informacio


Descargar ppt "Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU"

Presentaciones similares


Anuncios Google