INTEGRACIÓ EDUCATIVA, UNA EXPERIÈNCIA DE VIDA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Advertisements

Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Programa de Transició Escola Treball
i el que no es pot avaluar
Pèrdues de memòria: de l’envelliment a la malaltia
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
No tractar el càncer de pròstata, ¿és correcte?
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Estudi per a la identificació de
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Recordem què vol dir ser adolescent
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
I ARA, QUÈ PUC FER?.
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
PROCÉS D’ALTA PRECOÇ.
TIPUS D’ALUMNAT.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
ESTRATÈGIES EDUCATIVES A LA FAMÍLIA
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
MAPES MENTALS TONI BUZAN
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
QUI SOM? ASPAS, Associació de pares de persones amb discapacitat auditiva Missió: Defensar, reivindicar i garantitzar els drets e interessos de la persona.
La gestió per processos
3. TOTS SOM DIFERENTS..
SALUT MENTAL.
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
PLA DE SERVEIS INDIVIDUALITZATS
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
SALUT MENTAL.
SOBREEXCITABILITAT EN NENS AMB ALTES CAPACITATS
Coneixements i idees previs
SALUT MENTAL.
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Les Mesures de Seguretat En la jurisdicció Penal d’Adults
Formació per als equips directius d’educació secundària
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
El currículum a l’educació primària
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Curs 18/19: Sessió 1 25/10/2018 Seminari de coordinació
Pla de Formació de Centre
Convivència i Mediació Escolar
Presentació assignatura
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
CLAUDIA CARDONA PEREZ 4D
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola: Educació Infantil
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

INTEGRACIÓ EDUCATIVA, UNA EXPERIÈNCIA DE VIDA Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques INTEGRACIÓ EDUCATIVA, UNA EXPERIÈNCIA DE VIDA Volien que fos igual que els demés. El resultat va ser un desenvolupament gairebé normal. Als 16 mesos ja caminava.

Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques Als 16 anys pot gaudir de la majoria dels esports que estan al seu abast.

Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques Durant nou anys va estar integrat a l’escola ordinària. Era un més d’entre els alumnes. Part molt important va ser l’ajuda paral.lela de la família.

Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques Als 12 anys l’escola va declarar que ja no estava preparada per atendre’l. Quatre anys després es planteja la seva integració en el l’educació secundària.

Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques El més operatiu: informació honesta i treball constant de la persona amb n.e.e. El més decisiu: trobar persones convençudes que el dret a la vida és benefici de tots

QUÈ ÉS LA SÍNDROME DE DOWN???? Bases Psicopedagògiques QUÈ ÉS LA SÍNDROME DE DOWN???? La Síndrome de Down és un tipus de Retard Mental. Hi ha tres tipus de varietats: TRISOMIA 21: Un cromosoma de més TRANLOCACIÓ: Es triplica un dels segments del cromosoma MOSAICISME: Es dóna trisomia 21 però no en totes les cèl.lules.

CARACTERÍSTIQUES GENERALS Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques CARACTERÍSTIQUES GENERALS NIVELL COGNITIU: - Coheficient intel.lectual normal-baix - Poden sorprendre amb la seva memòria, intuició i creativitat. - Depenen moltíssim dels programes d’estimulació primerenca.

- ROSTRE: baix desenvolupament del terç mig Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques TRETS FÍSICS - ULLS: de tipus ametllat - ROSTRE: baix desenvolupament del terç mig - MAXILARS I BOCA: mida reduida i mala oclusió dental - MANS: línia de la palma singular - DESENV.CORPORAL: menor alçada i tendència a l’ovesitat.

- Desequilibris en relació a les hormones tiroides. Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques FISIOLOGIA - Tenen una elevada incidència en cardiopaties - Desequilibris en relació a les hormones tiroides. - Problemes gastrointestinals. - Riscos en les malalties Alzheimer Leucèmia

Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques TRACTAMENT - No hi ha cap tractament en concret per al Sidrome de Down. - El que si que influirà en el desenvolupament de les seves potencialitats serà: Una adequada atenció Afectiva Educativa - Social

PÈRDUA DE LA VISTA I L’OÏDA Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques PÈRDUA DE LA VISTA I L’OÏDA PÈRDUA DE L’OÏDA: Avaluacions a fer EDAT AVALUACIONS RECOMENADES 0 – 2 anys Referir al nen perquè se li faci un examen amb resposta d’encèfal o d’altres avaluacions objectives per avaluar l’oïda abans dels 6 mesos. 2 – 12 anys Examen auditiu al voltant dels dos anys i cada dos anys fis aproximadament els 12 anys d’edat. Més de 12 Seguir realitzant examens auditius cada dos anys

AVALUACIONS RECOMENADES Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques PÈRDUA DE LA VISTA: Avaluacions a fer EDAT AVALUACIONS RECOMENADES 0 – 2 anys Avaluació oftalmològica abans dels 12 mesos amb la finalitat de detectar possibles problemes. 2 – 12 anys Exàmens periòdics cada dos anys si surten regulars, si no, amb més freqüència. Més de 12 Avaluacions cada dos anys com a molt. A partir dels 18 anys es poden començar a detectar problemes com cataractes.

ACTUACIÓ DAVANT EL NEN AMB SÍNDROME DE DOWN Bases Psicopedagògiques ACTUACIÓ DAVANT EL NEN AMB SÍNDROME DE DOWN ESTIMULACIÓ PRIMERENCA Conjunt d’actuacions dirigides a què els nens que presenten transtorns psicomotrius de qualsevol etilogia o el risc a patir-los, rebin de manera efectiva i continuada tot allò que pot facilitarla capacitat de desenvolupament que cada nen té,

- Contribuir a millorar els resultats en certes deficiències Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques A qui i quan va dirigida? - Nens de 0 a 3 anys tot i que normalment s’allarga fins els 6 que comença l’etapa obligatòria Per a què s’aplica? - Contribuir a millorar els resultats en certes deficiències

Professionals: metges, psicòlegs, pedagogs, logopeda. . . Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques On s’aplica? Centre especialitzat Professionals: metges, psicòlegs, pedagogs, logopeda. . . A la pròpia llar de l’infant Pares amb una preparació adeqüada

EL SEEP: Servei d’Educació i Estimulació Primerenca Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques EL SEEP: Servei d’Educació i Estimulació Primerenca Què pretén? Atendre el nen amb trastorns de desenvolupament per a facilitar la seva evolució global.  Implicar activament els pares en l’educació del seu fill/a, informant-los, orientant-los i donant-los el recolzament necessari per tal d’aconseguir que estableixin amb el seu fill una relació emocionalment positiva i que la seva intervenció en el procés de maduració del nen sigui l’adequada. Intervenir en el medi social que envolta al nen (jardí d’infància, entorn familiar, esplais...) perquè puguin integrar-s’hi de forma activa. Estudiar el desenvolupament del nen i els seus trastorns.

Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques El SEEP ofereix 0  Diagnòstic medico-psicològic i pedagògic de nens entre 0 i 6 anys amb alteracions del desenvolupament mental. 0  Programes individualitzats d’estimulació global amb seguiment i avaluació continuats. 0   Tractament en sessions individuals i de grup. 0   Teràpia psicomotriu. 0 Assessorament psicològic als pares en sessions periòdiques i mitjançant l’escola de formació de pares. Orientació pedagògica i seguiment de la integració del nen en parvularis ordinaris

LA VIDA FAMILIAR ESCOLAR I SOCIOLABORAL Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques LA VIDA FAMILIAR ESCOLAR I SOCIOLABORAL L’ escola La societat La família

ELS TRANSTORNS 0 Limitacions de desenvolupament cognitiu Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques ELS TRANSTORNS 0  Limitacions de desenvolupament cognitiu 0  Bases neurològiques del llenguatge 0   Perturbacions auditives 0   Desenvolupament motor 0  Components anatomofisiològics Mètodes d’aprenentatge lingüístic deficitaris.

TIPUS DE MEMÒRIA MEMÒRIA A CURT TERMINI. Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques TIPUS DE MEMÒRIA MEMÒRIA A CURT TERMINI. - Dificultats per retenir i emmagatzemar informació. - Carència d’iniciativa per recórrer a estratègies. - Processen pitjor la informacio auditiva que la visual. - No augmenta amb l’edat a una velocitat normal.

MEMÒRIA A LLARG TERMINI. - Hipocamp - Escorça prefrontal. Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques MEMÒRIA A LLARG TERMINI. - Hipocamp - Escorça prefrontal. - Arees neocorticals MEMÒRIA EMOCIONAL - To positiu, afavoreix a - To negatiu: refús, por i bloqueig Adquisició de coneixements Percepció positiva d’ells Integració laboral

RECURSOS I MÈTODES 1. MÈTODE DE ESCRIPTURA Pressió de l’instrument Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques RECURSOS I MÈTODES 1. MÈTODE DE ESCRIPTURA Requisits Pressió de l’instrument Capacitat per fer gargots Ha d’adquirir Coordinació òculo manual Integració de la direccionalitat Inhibició del moviment

Ús inadequat de l’espai Errors ortogràfics Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques ERRORS MÉS FREQÜENTS EN L’ESCRIPTURA Omissions Inversions Substitucions Ús inadequat de l’espai Errors ortogràfics

Noció clara del nom de les coses Atenció Bona percepció Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques 2. MÈTODE DE LECTURA Noció clara del nom de les coses Atenció Bona percepció Discriminació auditiva Discriminació visual Disposició de memòria Ha de tenir

Deformació de paraules Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques ERRORS MÉS FREQÜENTS EN LA LECTURA Lectura mecànica Lectura massa ràpida Omissió de paraules Falta de comprensió Deformació de paraules

LA INTEGRACIÓ EDUCATIVA Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques LA INTEGRACIÓ EDUCATIVA INTEGRACIÓ: Unificació de l’educació ordinària i especial que ofereixi serveis educatius als nens d’acord amb les seves necessitats. - La necessitat de contacte amb l’entorn escolar Evitar la segregació i etiquetament Atenció al desenvolupament total RAONS

ETAPES DEL PROCÉS D’APRENENTATGE Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques ETAPES DEL PROCÉS D’APRENENTATGE Seleccionar un objectiu i definir un objecte d’aprenentatge. L’objectiu ha de ser: - Ser precís i tenir una descripció exacta. - Adaptació al nen. 2. Dividir el comportament en unitats simples. 3. Motivar el nen

LA FUNDACIÓ CATALANA PER LA SÍNDORME DE DOWN Síndrome de Down Bases Psicopedagògiques LA FUNDACIÓ CATALANA PER LA SÍNDORME DE DOWN Constituïda el 30 de març de 1984 OBJECTIU PRINCIPAL: Millorar la qualitat de vida i la integració dels afectats de Síndrome de Down i altres retards mentals. ALTRES OBJECTIUS: - Constituir-se com a òrgan permanent d’estidi i investigació en els àmbits mèdic, pedagògic. . . - Crear serveis necessaris en un moment donat. - Acomplir la funció de ser, un Centre de Recursos Tècnics sobre la Síndorme de Down