la gestió hospitalària a través dels processos Benchmarking en Innovació I Jornada Tècnica: compartim el què fem Unió Catalana d’Hospitals, 15 de setembre del 2009 Tomàs Alonso, Óscar Barbancho, Lluis Burgués, Anna Jover, Lidia Lopez, Ignasi Nicolas, Damià Pujol, Jordi Pujol i Pedro Sols
Pla Ètica Institucional Eines de suport a la gestió Minerva Objectius Essencials Sostenibilitat social Sostenibilitat econòmica Excel·lència en qualitat Missió Diagnosticar, tractar i tenir cura de la salut dels nostres malats Visió Ser l’hospital referent del nostre barri Valors Transparència i compromís ètic Tracte humà i personalitzat Vocació d’excel·lència Solidaritat amb les persones i l’entorn Plans Estratègics: 2003 – 2007 i 2007 - 2010 Pla Ètica Institucional Pla de Responsabilitat Social Pla de Millores Socials Comissió RS i GE Market Place Pla de Qualitat EFQM Acreditació Gestió Basada en Processos Eines de suport a la gestió Minerva
Per que gestió basada en processos ORIENTACIÓ AL CLIENT PROFESSIONALS MOTIVATS EFQM EXEL·LÈNCIA EN QUALITAT SOSTENIBILITAT ECONÒMICA Les persones son el nostre objectiu Tan sols amb persones motivades, implicades i amb sentiment de pertinença, podrem innovar (processos) i gestionar el canvi
Com hem implantat els processos? Implantació de la gestió basada en processos (IDEF0) Sistematització de la millora contínua dels processos Reenginyeria de processos Desenvolupament d’una eina de suport a la gestió de processos (Minerva) Informatització del quadre de comandament dels processos Adaptació del Sistema d’ Informació Hospitalari als processos Accions Eines
1 Implantació de la GBP IMPLANTAR EL PROCÉS MILLORA CONTÍNUA DEL PROCÉS DESCRIURE EL PROCÉS IDENTIFICAR ELS PROCESSOS COMUNICACIÓ i FORMACIÓ Indicadors Mapa de processos Procediments Cronograma Fitxes i diagrames del procés Incidències Accions de Millora Aprenentatge i documentació de suport
nivell 0: mapa de processos 1 Implantació de la GBP nivell 0: mapa de processos
1 Implantació de la GBP La planificació dels processos 2006 2007 2008 2009 2010 atenció a l’UCSI atenció quirúrgica atenció ambulatòria atenció en l’hospitalització atenció urgent processos de suport assistencial processos de suport de l’àrea de DDP processos de suport de l’AEiP Formació Definició del procés Implantació del procés
1 Implantació de la GBP IMPLANTAR EL PROCÉS MILLORA CONTÍNUA DEL PROCÉS DESCRIURE EL PROCÉS IDENTIFICAR ELS PROCESSOS COMUNICACIÓ i FORMACIÓ Indicadors Mapa de processos Procediments Cronograma Fitxes i diagrames del procés Incidències Accions de Millora Aprenentatge i documentació de suport
descripció d’activitats nivells 2: diagrames de flux 1 Implantació de la GBP definició global nivell 1: subprocessos descripció d’activitats nivells 2: diagrames de flux
1 Implantació de la GBP IMPLANTAR EL PROCÉS MILLORA CONTÍNUA DEL PROCÉS DESCRIURE EL PROCÉS IDENTIFICAR ELS PROCESSOS COMUNICACIÓ i FORMACIÓ Indicadors Mapa de processos Procediments Cronograma Fitxes i diagrames del procés Incidències Accions de Millora Aprenentatge i documentació de suport
2 Sistemàtica de millora continua La metodologia es va iniciar a finals de 2008, aplicant-se al procés d’Atenció Quirúrgica, on es van planificar més de 60 accions de millora. S’utilitzen les eines bàsiques de qualitat per arribar a la millor solució, entre d’altres: selecció de solucions per cost i nivell de millora problema – causes - solucions - valoració d’indicadors registre d’incidències registre de suggeriments - valoració de propostes matrius de priorització oportunitats de millora diagrames de Gantt
2 Sistemàtica de millora continua La planificació de la millora dels processos 2008 2009 2010 atenció quirúrgica: 4T atenció ambulatòria: 2T atenció en l’hospitalització: 3T atenció urgent: 1T Analitzar el procés i identificar oportunitats de millora Fer, controlar i ajustar les accions de millora Prioritzar i seleccionar els projectes de millora Seguiment del procés i de la seva millora Definir i planificar els projectes de millora Fi previst de la implantació del procés
3 Reenginyeria de processos Si es busca una millora radical no s’aplica la metodologia de millora contínua si no que es fan projectes de reenginyeria valoració global i selecció de projectes anàlisi de la situació actual definició del model objectiu disseny del pla d’acció execució del pla d’acció seguiment del projecte i suport tècnic
3 Reenginyeria de processos El projecte de reenginyeria del bloc quirúrgic (2009) G F M A M J J A S O N D logística i compres programació quirúrgica model organitzatiu altres circuits Valoració global Disseny del pla d’acció Anàlisi de la situació actual Execució del pla d’acció Definició del model objectiu Suport i seguiment del projecte
4 Eina de suport a la gestió Els propietaris de processos utilitzen l’aplicació web minerva per tal de: Gestionar les incidències, els suggeriments i les accions de millora del procés Monitoritzar el procés a partir dels seus indicadors Estandarditzar els fluxos de treball del procés mitjançant procediments
5 Quadre de comandament Per donar més eines als propietaris dels processos s’ha instal·lat una aplicació de Business Intelligence de software lliure (Pentaho) que permet extreure informes automàtics del Sistema Informàtic de l’Hospital. D’aquesta manera els propietaris poden tenir al moment la informació que els facilita la presa de decisions.
5 Quadre de comandament
6 Adaptació del HIS als processos A mesura que es van definint els processos es van millorant i adaptant als sistemes informàtics per donar cobertura a les necessitats dels processos. anàlisis funcionals noves aplicacions informàtiques Presa de requeriments amb els propietaris i experts dels processos
l’eficàcia i eficiència Conclusions La implantació de la Gestió Basada en Processos ha suposat una innovació incremental per a l’Hospital: a través d’aquest model s’ha modificat la cultura organitzativa i ha suposat una nova manera de treballar. centrar-se en el pacient implicar als professionals aplanar l’organització estandarditzar l’activitat afavorir la millora continua augmentar l’eficàcia i eficiència
www.hospitalplato.com