VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans Héctor Núñez QUÈ TENEN DE PEDAGÒGICS ELS PROCESSOS D’AVALUACIÓ PARTICIPATIVA D’ACCIONS COMUNITÀRIES?
Introducció: Què és l’avaluació participativa? ÍNDEX DE CONTINGUTS Introducció: Què és l’avaluació participativa? Els elements pedagògics a l’avaluació participativa (AP) Conclusions: on aplicar l’AP i les línies futures d’investigació
Què és l’AP? Avaluació es basa en: Naturalesa relacional i dialògica entre avaluador i agents Implicació de diversos agents durant el procés d’avaluació El rol actiu de l’avaluador: facilitador Els seus inicis: Programes de desenvolupament i cooperació internacional Avaluació de programes en context nord-americà: EUA i Canadà L’AP és una estratègia metodològica que mitjançant les dinàmiques de valoració fomenta l’adquisició d’aprenentatges als nivells (i) Indiv. (ii) Interp. (iii) Org.
ORÍGENS DE LES AP Models 4º generació I-A Participativa Tª Empowerment Negociació Proximitat Utilitat Aprenentatges I-A Participativa Tª Empowerment
Elements pedagògics a les AP: L’estil de treball dels professionals (3) Els principis metodològics (3) Les estratègies socioeducatives de la intervenció (4)
Situen les relacions interpersonals com a eix de la seva intervenció ESTIL DE TREBALL Situen les relacions interpersonals com a eix de la seva intervenció Enfoquen els processos comunitaris des de plantejaments realistes Defineixen el seu rol davant els altres (veïns i altres tècnics)
PRINCIPIS METODOLÒGICS No duplicar estructures al territori Donar importància a les negociacions Partir dels interessos i demandes de les persones de la localitat, de l’organització, etc.
ESTRATÈGIES SOCIOEDUCATIVES Generar espais de neutralitat entre les persones Valorar el paper de les persones Simplificar les dinàmiques d’avaluació Mediar i resoldre els conflictes que es generen
LÍNIES FUTURES LÍNEAS FUTURAS