FORMACIÓ DEL PROFESSORAT INTERÍ EDUCACIÓ PRIMÀRIA CONSTRUCCIÓ DE LA IDENTITAT DOCENT s 2006/2007 Núria Alart, 2006-07
PRESENTACIÓ DEL CURS Núria Alart, 2006-07 Sessió 1 2 Sessió 3 Sessió 4 12 Avaluació portfoli Seminari 1 Seminari 2 Taller 1 Taller 2 Seminari 3 Taller 3 Taller 4 Seminari 4 Data 7 nov. 14 nov. 21 nov. 28 nov. 12 des. 9 gen. 16 gen. 23 gen. 30 gen. 6 feb. 13 feb. 20 feb. No presencial Durada De 18h a 20,30h 15 h Profe Núria Alart Joan Ruaix Joan Ruaix i Núria Alart Continguts Construcció de la identitat docent. Intercanvi d’experiències. L’avaluació a través del portfoli o carpeta docent Dinàmica a l’aula i resolució de conflictes. Anàlisi de casos. Tutoria, relacions amb les famílies i serveis externs. Intel·ligències Múltiples.Anàlisi de casos La pràctica reflexiva. Anàlisi de casos Educació emocional i salut del docent. Diversitat, interculturalitat i avaluació. El campus virtual com a eina formativa. Treballar amb les WebQuests Carpeta docent. Lliurament el 22 febrer del 2007. Curs de 45 hores: 30h presencials (seminaris + tallers) i 15 h no presencials (avaluació portfoli). Seminari = 4 sessions de 2,5 h cadascuna = 10h. Tallers = 4 tallers de 5 h cadascun = 20 h. Avaluació portfoli = 15 h (no presencials). Núria Alart, 2006-07
EXPECTATIVES SOBRE EL CURS ACTIVITAT 1 Expectatives sobre el curs Diagnosi Núria Alart, 2006-07
3 VIES CONSTRUCCIÓ IDENTITAT DOCENT Via afinitat models MARC TEÒRIC PUNTS FORTS Via conèixer les pròpies possibilitats i límits PUNTS FEBLES Via context social Núria Alart, 2006-07
CAP A ON VA LA PRÀCTICA. QUIN MODEL A SEGUIR? VIA AFINITAT DE MODELS CAP A ON VA LA PRÀCTICA. QUIN MODEL A SEGUIR? CONDUCTISME: estímul-resposta. Skinner. COGNITIVISME: causa-efecte. Piaget. Vigotsky CONSTRUCTIVISME: la ment es construeix a base d’aprenentatges Significatius. Ausubel. Diversitat Comuniquen: Autonomia VALORS Diàleg Núria Alart, 2006-07
POSSIBILITATS I LÍMITS PROPIS Tothom pot fer de professor/a? Formes de viure la professió docent Formació permanent Influència del professor en els seus alumnes. Prendre’s la feina seriosament. Estem construïnt personalitats en els alumnes. Gràcies a nosaltres els alumnes se’n sortiran. Com una professió: ho fem bé i ens ho hem de creure. No estrés. Com una ocupació: No hi ha il·lusió: et cremes. Perfeccionar-se personalment. Recerca d’estratègies i innovacions teòriques i pràctiques. Ajuda a no cremar-se I a tenir il·lusió Núria Alart, 2006-07
IDENTITAT DOCENT MESTR/A: el qui ensenya una ciència, art, ofici, o té el títol per a fer-ho, professor. “POMPEU FABRA” PROFESSOR/A: el qui ensenya una ciència, un art, una disciplina. “POMPEU FABRA” Núria Alart, 2006-07
DIFERÈNCIES: ”SER O FER” DE PROFESSOR/A IDENTITAT DOCENT IDENTITAT DIFERÈNCIES: ”SER O FER” DE PROFESSOR/A SER: Quan ets professor/a ho ets en tot moment. Forma part de la identitat personal i professional FER: Es fa de professor/a només a estonetes. La identitat professional no està construïda. Pensa que ho fa per poder viure. Núria Alart, 2006-07
IDENTITAT IDENTITAT DOCENT ESTRATÈGIES RELACIONALS Anàlisi emocional personal. Cal saber gestionar les emocions. Cal un nivell d’afectivitat i cal tenir expectatives cap als alumnes Aprendre a interpretar la conducta. Veure l’actitud com el resultat d’un procés d’adaptació a allò que li ha tocat viure. Normes i límits Coherència Reconeixement de les persones. Mostrar una confirmació contínua i sincera. … Relacions complementàries o simètriques. Complementàries: una part té més autoritat que l’altra. Simètriques: les dues parts tenen igualtat. Núria Alart, 2006-07
POSSIBILITATS I LÍMITS IDENTITAT IDENTITAT DOCENT POSSIBILITATS I LÍMITS Eines de reflexió Millora continua Valoració i reflexió personal Cal que coneguem Els nostres límits i les nostres possiblitats Formació continua Núria Alart, 2006-07
IDENTITAT DOCENT IDENTITAT Punts forts Punts febles ACTIVITAT 2 Punts forts Punts febles Ser professor/a Fer de professor/a Ser professor/a Fer de professor/a Núria Alart, 2006-07
CONTEXT SOCIAL Societat de la informació MODEL DE SOCIETAT Naturalesa de la juventud diferent GARDNER Teoria: IM EDUCAR A NIVELL EMOCIONAL GOLEMAN Teoria: IE SOCIETAT, FAMÍLIA I ESCOLA DIFERENT Globalització. Multiculturalitat. Canvi estructura familiar. Paper del professor diferent Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui PRESENTACIÓ DEL CURS MARCS DE LA PRÀCTICA DOCENT SOCIAL ENTORN IMMEDIAT MARC LEGAL XARXA EDUCATIVA MODELS D’ENSENYAMENT CENTRE ESCOLAR Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui MARC SOCIAL Globalització La revolució TIC Demandes socials (valors com la llibertat individual I la comunicació oberta) SOCIETAT DEL CONEIXEMENT Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui GESTIÓ DEL CONEIXEMENT MARC SOCIAL Canvis en les Organitzacions GESTIÓ DEL CONEIXEMENT ORGANITZACIÓ - XARXA Canvis en les Organitzacions TIPUS DE TREBALL Adaptar-se a les Necessitats de cada moment Iniciativa Flexibilitat Capacitat de reciclatge Nou concepte educatiu APRENDRE A APRENDRE (Tant en els individus com en les organitzacions) Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui OBJECTIU DE L’EDUCACIÓ Fer possible l’autonomia , el desenvolupament i la integració, tant escolar com social, de tot l’alumnat en el marc d’una societat catalana plural Desenvolupar habilitats i capacitats al nostre alumnat per transformar la informació en coneixements “aprendre a aprendre” Universalitzar l’educació Educar per la ciutadania: Educar per a la convivència i per a la cohesió social Desenvolupar una nova cultura lingüística: Cal preservar la diversitat lingüística . Cal entendre la llengua catalana com element de cohesió Cal entendre que garantir la competència de la llengua catalana és un element d’igualtat d’oportunitats. Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui PERÒ ELS CENTRES NO HO PODEN FER SOLS Cal que l’educació s’obri a la comunitat i que tota la comunitat s’ha de corresponsabilitzar de l’educació Cal crear una cultura de treball en XARXA Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui Normativa Inici de curs MARC LEGAL Estatal LOE LLEIS Autonòmiques CONSTITUCIÓ DECRETS ROC REGLAMENTS ESTATUT ORDRES RESOLUCIONS Normativa Inici de curs Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui Xarxa educativa Xarxa europea Xarxa catalana Xaxa d’entorn Llar d’infants IES Concertada CEIP ADULTS Competència no competitivitat Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui CENTRE Cultura de centre Col·laborativa i en xarxa PROJECTE COMPARTIT I OBERT A L’ENTORN Pertinença al centre Formació continuada Autonomía de centres Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui QUE ÉS ENSENYAR / EDUCAR? Transmetre coneixements? o donar habilitats per transformar la informació en coneixement Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui COMPETÈNCIES BÀSIQUES IDENTITAT QUÈ ENSENYAR? COMPETÈNCIES BÀSIQUES “Per competència s'entén la capacitat de posar en pràctica de forma integrada, en contextos i situacions diferents, els coneixements (sabers), les habilitats (procediments) i els trets de personalitat adquirits (valors i actituds).” Núria Alart, 2006-07
CONTEXTUALITZACIÓ. Educar avui IDENTITAT Informació Alfabetització bàsica, tecnocientífica i cultural SABERS Formació i transformació Gestió d’aprenentatges, habilititats comunicatives, estratègies de coneixement (seleccionar informació..) PROCEDIMENTS recurs INTRAPRERSONAL per recollir i processar informació i per extreure conclusions ACTITUDS Formació per ser i conviurei Colaboratives, respecte, solidaritat Recurs INTERPERSONAL,estratègies per integrar-se a una societat canviant, multicultural, diversa, complexa i virtualitzada Núria Alart, 2006-07
PROMOURE L’AUTOESTIMA RESPONSABILITAT CONCLUSIÓ DIVERSITAT AFECTIVITAT NORMES I LÍMITS NO AUTORITARISME PROMOURE L’AUTOESTIMA RESPONSABILITAT Núria Alart, 2006-07
POSSIBILITATS I LÍMITS IDENTITAT IDENTITAT DOCENT ACTIVITAT 3 POSSIBILITATS I LÍMITS Jo com a docent Núria Alart, 2006-07