Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111
Per què parlar per escriure? El diàleg dels alumnes entre ells, i amb els mestres és la base d’una activitat reflexiva imprescindible perquè els escolars assumeixin el control dels processos de la composició escrita.
Del diàleg al control DIÀLEG amb un mateix, amb els companys, amb el mestre REFLEXIÓ sobre què i com s’està escrivint CONTROL dels processos de la composició escrita
Per què és important ensenyar a escriure a l’escola? Capacitats naturals Educació formal Capacitats de processar l’ús de la llengua Reordenar i ampliar els coneixements lingüístics
Característiques de les activitats d’ensenyament de la composició escrita: Promoure l’ús i l’aprenentatge de l’escriptura. Partir de situacions d’escriptura reals o versemblants. Construir dispositius d’ajuda per superar les dificultats que plantegin les tasques proposades.
de la composició escrita planteja interrogants sobre ACTIVITAT REFLEXIVA de la composició escrita planteja interrogants sobre L’ús Les característiques de l’instrument La llengua escrita
Algunes estratègies d’activitats reflexives de la composició escrita: Afavorir el diàleg sobre l’activitat en el mateix moment en què es fa. Parlar del que s’està escrivint. Ensenyar a parlar per aprendre a dialogar.
amb qui? com? parlar per escriure per a què? de què? quan?
Amb qui? On? Mestre – alumne Alumne - mestre Entre companys A l’aula
De què? sobre els objectius sobre l’instrument comunicatius lingüístic Situació en què escriuen Context comunicatiu Tema del que escriuen Gènere més adequat Cadena d’activitats per fer l’escrit … Lèxic Morfosintaxi Ortografia
Quan? planificació revisió textualizació Durant els tres processos de la composició escrita: planificació revisió textualizació
Pren consciència de les dificultats de l’alumnat Per a què? Per fomentar la confiança dels aprenents alumne mestre Pren consciència dels seus coneixements i de les llacunes: assumeix el control es responsabilitza del seu aprenentatge té coses a dir com a escriptor Pren consciència de les dificultats de l’alumnat a l’hora d’escriure
Com? tipus de llenguatge l’alumnat és el protagonista del diàleg llenguatge col·loquial llenguatge formal aprèn a dialogar assoleix autonomia com a aprenent llengua alterna activitats: individuals petit grup gran grup diversitat lingüística ús de llengües diferents
Conclusió: Hi ha moltes estratègies i dispositius per a l’ensenyament i l’aprenentatge de la composició escrita, però cap d’ells pot obviar el diàleg.