Planificació estratègica

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Advertisements

Programa de Transició Escola Treball
i el que no es pot avaluar
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
PAC09 1a Reunió de XARXA Setembre 2010 Presentació
Reflexions al fil de l’Euneos
Estudi per a la identificació de
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Quin futur volem per al Baridà?
La planificació estratègica al Campus de la
La programació en arquitectura: una eina per a la gestió de la inversió pública municipal El cicle inversor 23 de setembre de 2011.
PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA
de qualitat a l’administració local
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
Autor: Samuel Lozano Alcodori
GESTIÓ PER PROCESSOS.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
FIC: Dinamitzar el treball per tasques a l’aula
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
EL PLA INDIVIDUALITZAT
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Decret d’autonomia dels centres educatius
La Direcció queda habilitada per:
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
La gestió per processos
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Presentació de 1r d’ESO Curs
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
millora de la qualitat de l’ensenyament.
Sistema d’avaluació del Programa Democràcia Activa
Treball i aprenentatge en xarxa
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ Comissions Qualitat EUHT
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Les Franqueses, setembre 2007
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
El currículum a l’educació primària
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Pla de Formació de Centre
Plantilla per realitzar un projecte
Presentació de resultats
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
un camí cap a la convivència i el diàleg
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Planificació estratègica ESCENARI ACTUAL ESCENARI FUTUR DIAGNOSI VISIÓ Farem una fotografia de l’escenari actual: com es troba el centre i l’entorn? A fi de imaginar el futur: com voldríem que sortís la fotografia del centre en el futur després d’aplicar el pla a mig termini (3-4 anys).

Planificació estratègica Vol dir: Visualitzar el futur: definir uns objectius Definir mitjans reals -i realistes- per assolir-los Dissenyar la millora i la transformació gradual del centre Avaluar la implementació i l’eficàcia dels processos Definir els objectius a assolir: en realitat per al sistema públic d’ensenyament ens venen definits, en qualsevol cas els hem d’ajustar a la nostra situació de partida, per tant les millores sempre seran relatives al centre. Definir uns mitjans reals significa que farem accions tangibles sobre l’alumnat objecte de millora. Mitjans realistes significa que hem de comptar amb qui som, quins recursos tenim a disposició: econòmics, de formació, de motivació del professorat,... Gradual: els canvis caldrà que quantifiquem la millorar any a any. No podem pretendre millores espectaculars en un any, perquè fàcilment podem caure en la frustració per no assolir les expectatives. Avaluar: com s’han dut a terme les activitats, amb quin grau de perfecció i l’eficàcia que tenen sobre l’assoliment dels objectius marcats (impacte).

Planificació estratègica No és: Una reflexió sobre el centre sense acció Una excusa per obtenir recursos extra Una manera de consolidar llocs de treball Un conjunt d’accions poc connexes o amb un impacte limitat

Planificació estratègica SISTEMA Per què? Objectius CENTRE Com? Estratègies Què? Actuacions La planificació estratègica implica respondre tres preguntes: Per què faig tot això (objectius del sistema educatiu de Catalunya) Com m’ho faré per assolir els objectius: les grans línies pedagògiques de centre per a la millora. Què faré a l’aula, als departaments, etc. per assolir els objectius. AULA

Va bé perquè... Ajuda a definir on volem arribar Permet dilucidar els recursos de què disposem i necessitem Ens ajuda a ser realistes Ajuda a enfocar esforços Potencia l’avaluació dels processos i les actuacions: eficàcia i compromís Potencia el consens de l’equip i el compartir una visió Potencia la rendició de comptes

Inconvenients Les actuacions es limiten a un temps i a unes determinades La gestió del pla consumeix temps Requereix esforç i disponibilitat professional Necessita de l’estabilitat de l’equip Actualment hi ha pocs estímuls Es pot cremar el personal molt fàcilment per expectatives no acomplertes

Com ens organitzem? Elaboració Dividir el claustre en grups de treball Nomenar un coordinador de grup (lideratge distribuït) Formar el coordinador en tècniques d’aflorament del coneixement Treball en equips petits que comparteixen les conclusions

Tècniques d’elaboració DAFO Metaplan Diagrames de causa-efecte

Desplegament Lideratge compartit Grup impulsor Implicació dels caps de departament Implicació d’equips docents

Avaluació Previsió de recollida de dades Fitxes de seguiment Reunions de seguiment amb els responsables Rendició de comptes interna

Objectius estratègics QUÈ? Són l’expressió, en forma de grans declaracions, d’allò que el centre educatiu espera i vol aconseguir durant el període de temps que comprèn un pla estratègic. Representen una concreció de la visió del centre educatiu i han de contribuir al seu compliment. La mesura de l’assoliment dels objectius es fa per mitjà d’indicadors. Els objectius estratègics d’un centre educatiu els estableix el mateix centre concretant i contextualitzant els del Departament d’Educació, l’administració local, i les expectatives de l’alumnat i les seves famílies.

EXEMPLES • Incrementar el percentatge d’alumnat que obté l’acreditació de l’ESO. – Aquest objectiu haurà d’anar acompanyat per l’indicador que expressa els actuals acreditats i el valor que s’espera assolir al final del pla. Hi ha redaccions alternatives que inclouen en la formulació de l’objectiu l’increment o el valor de l’indicador que es vol assolir: Incrementar en un 15% el nombre d’alumnes que obtenen l’acreditació de l’ESO, o més concretament encara: Assolir que el 90% de l’alumnat obtingui l’acreditació de l’ESO. • Millorar el clima i la convivència del centre. – Dissenyar i aplicar un pla de xoc per millorar el clima i la convivència del centre incidint en aspectes com l’absentisme, els conflictes entre alumnes, el pati assistit, l’acceptació de normes i l’adquisició d’hàbits d’autonomia personals i socials . • Assegurar l’èxit escolar de l’alumnat. – Amb una nova i innovadora oferta educativa dels centres del barri, millorant la qualitat dels seus serveis, reduint l’absentisme escolar, assegurant la continuïtat dels estudis i la inserció laboral, promovent la millora de la imatge dels centres i aconseguint l’escolarització del conjunt dels alumnes del barri. • Mantenir el nivell de matriculació dels cicles formatius d’FP impartits a l’institut. • Millorar el grau de satisfacció de les famílies amb el servei prestat pel centre educatiu. • Incrementar la taxa d’inserció laboral de l’alumnat titulat d’FP.

Estratègies QUÈ? Si els objectius són la direcció i el sentit en què es vol millorar, les estratègies són els itineraris. . Constitueixen per tant una formulació o declaració de com es poden aconseguir els objectius estratègics. Exemples • Per a l’objectiu Incrementar el percentatge d’alumnat que obté l’acreditació de l’ESO es poden identificar com a estratègies a seguir: – Coordinació vertical dels continguts de les àrees. – Millora de l’acció tutorial. Potenciació del seguiment i orientació individual. – Coordinació i unificació dels criteris d’avaluació, promoció i acreditació. – Revisió de l’atenció a la diversitat. Introducció d’innovacions metodològiques a les diferents àrees. Aplicació de noves tecnologies i ús de les TIC. Mantenir el nivell de matriculació dels cicles formatius d’FP impartits a l’institut es poden identificar les estratègies següents: – Informació de l’oferta d’FP de l’institut. – Col·laboració en l’acció orientadora de les etapes precedents. – Relació i col·laboració amb el món empresarial.

Mapa estratègic Indicadors de resultats Objectius estratègics Activitats Pla treball Indicadors de procés Estratègies Pressupost Infraestructura organitzativa i recursos Pla de formació

Preguntes clau: Les estratègies. L’estratègia surt de qüestionar -se “en quina mesura l’amenaça / feblesa x pot ser mitigada, pal·liada ... per la fortalesa / oportunitat y”; o “en quina mesura la fortalesa 1 es pot enfortir encara més per l’aprofitament de l’oportunitat 2” ...? És una estràtegia caracteritzada per l’eficiència: els millors resultats amb els mínims recursos (cost-benefici)? És relaciona de manera significativa amb els Objectius (èxit escolar / cohesió / abandonament prematur) del Projecte de Direcció? És visualitzen les activitats que se’n deriven? És visualitzen els objectius anuals a plantejar-se i assolir? És visualitzen les accions que se’n deriven dels objectius anuals? Les activitats Són eficients, realistes, rellevants i alineades amb els objectius del Projecte de Direcció? Permeten seqüenciar el seu desenvolupament al llarg del Projecte? Possibiliten la concreció i avaluació d’objectius anuals? Els objectius anuals Estan alineats amb els objectius del Projecte? És factible el seu assoliment? Són avaluables i mesurables? Els indicadors Ens informen sobre l’assoliment dels objectius anuals i de Projecte?. Ens informen sobre l’aplicació, qualitat i impacte de les accions? Ens permeten prendre decisions de regulació dels processos emprats?

Pràctica: Obj: Millora de l’expressió escrita Activitats: Accions/actuacions: Indicadors de les activitats: -Execució de les accions programades -Qualiatat de les accions programades -Impacte de les accions programades