FAMÍLIA I FILLS AMB CAPACITAT SUPERIOR Dra. Luz F. Pérez Universidad Complutense Madrid Sociedad Española para el Estudio de la Superdotación
ESTUDI BIBLIOMÈTRIC
Expectativas y demandas Identificación Expectativas y demandas Familia- Escuela Cómo ayudarle a su pleno desarrollo Identificació Expectatives i demandes Família - Escola Com ajudar-lo al seu ple desenvolupament Suport entre famílies
IDENTIFICACIÓ IDENTIFICACION
¿Siempre es necesaria? ¿Cómo se hace? ¿Cómo la comunico? IDENTIFICACIÓ ¿Siempre es necesaria? ¿Cómo se hace? ¿Cómo la comunico? ¿Qué le digo a mi hijo? Sempre és necessària? Com es fa? Com la comunico? Què li dic al meu fill?
EFECTES QUE LA IDENTIFICACIÓ PRODUEIX EN LA FAMÍLIA Sentimientos positivos Sentimientos negativos Sentimientos que afectan a las relaciones familiares Sentiments que afecten a les relacions familiars Sentiments positius Sentiments negatius ANSIETAT
Sentiments positius ORGULL SATISFACCIÓ PROJECCIÓ EXPECTATIVES
Sentiments negatius Temor a tenir un fill diferent. A no saber com educar-lo. A no tenir els mitjans per fer-ho. Sentir-se “inferiors”.
Sentiments que afecten a les relacions familiars
SENTIMENTS QUE AFECTEN A LES RELACIONS FAMILIARS Alteracions de rols. Canvis en l’autoconcepte dels pares. Canvis en les relacions generals. Canvis en les relacions entre germans.
Factors que inhibeixen el desenvolupament intel·lectual superior LA FAMÍLIA I LA DONA SUPERDOTADA Factors que inhibeixen el desenvolupament intel·lectual superior La transmissió d’estereotips socials i missatges contradictoris. La falta de perspectiva de futur de la dona amb capacitat superior. La transmissió de la por a l’èxit acadèmic. No potenciar la seva capacitat ja que són filles adaptades i sense problemes escolars ni de conducta. Orientacions vocacionals inadequades.
EXPECTATIVAS Y DEMANDAS EXPECTATIVES I DEMANDES s.o.s.
Desorientació per actuar com a guia en temes emocionals i intel·lectuals. Falta d’eines. Preocupacions sobre l’educació formal (escolar) dels seus fills, i el seu rol com a pares en relació amb l’escola. Oportunitats educacionals i vocacionals. Preocupacions respecte a les relacions entre germans. Preocupacions respecte de l’educació familiar, saber respondre adequadament i establir límits i normes.
Necessitat d’informació Major responsabilitat com a “pares” És el meu fill/a diferent? Quines són les seves necessitats?
FAMILIA ESCUELA FAMÍLIAESCOLA
? IDENTIFICACIÓ FAMÍLIA ESCOLA FAMÍLIA ESCOLA Activitat que té per objecte localitzar a aquells alumnes la capacitat potencial dels quals no està suficientment desenvolupada. Els indicadors i els instruments han de reflectir el contingut i els requisits dels programes en els quals es va a incloure al candidat.
BARRERES PER A LA COL·LABORACIÓ FAMILIAR DIFERENCIAS CULTURALES ACTITUD NEGATIVA DUDAS SOBRE SU VALOR DESCONFIANZA MUTUA DIFERENCIAS CULTURALES FALTA DE TIEMPO ACTITUD NEGATIVA DUBTES SOBRE EL SEU VALOR DESCONFIANÇA MÚTUA DIFERÈNCIES CULTURALS MANCA DE TEMPS
PRINCIPIS BÀSICS PER A LA COL·LABORACIÓ COLABORACIÓN/ CONFIANZA CLARIDAD LEALTAD/AYUDA CONVERGENCIA COORDINACIÓN INSTITUCIONAL COL·LABORACIÓ / CONFIANÇA CLAREDAT LLEIALTAT / AJUDA CONVERGÈNCIA COORDINACIÓ INSTITUCIONAL
COM AJUDAR A LES FAMÍLIES CÓMO AYUDAR A LAS FAMILIAS COM AJUDAR A LES FAMÍLIES
1r CREAR UN DISSENY/PLA DE SEGUIMENT ESPECÍFIC 1r CREAR UN DISSENY/PLA DE SEGUIMENT ESPECÍFIC. (Que han d’acceptar ambdues parts). 2n DONAR-LOS MATERIALS D’AUTOAJUDA. 3r ESCOLA DE PARES. (Pot ser gestionada per ells mateixos).
PROGRAMES D’INTERVENCIÓ I SUPORT ESCOLA-FAMÍLIA Model expert Conferències breus Seminaris Model d’usuari Anàlisi de protocols Problemes compartits Anàlisis d’incidents crítics Sistema mixt Formació on-line ESCOLES DE PARES
FORMACIÓ ON-LINE FORMACIÓN ON-LINE Aula on-line Fòrums Zona d’autoajuda
APRENDRE A SER PARES Educar fills intel·ligents Aprendre a ser pares Estimats papa i mama Objectius La nostra feina Qui som? Conegui’ns, estem a la seva disposició El nostre objectiu?, ajudar-lo a comprendre millor al seu fill...
família la superdotació? CONTINGUT EDUCATIU Educar fills intel·ligents: Aula de pares (Educar fills intel·ligents: Aula d... 1. Superdotació: Mites 2. Desenvolupament humà 3. Intel·ligència 4. La identificació 5. Creativitat 6. Desenvolupament emocional 7. Necessitats i respostes educatives 8. Fracàs escolar 9. Com afronta la família la superdotació? 10. Legislació ericote@sek.es
TALLER Problemas compartidos TALLER Problemes compartits
Anàlisi de protocols Presentació i introducció del tema: 10-20’
El Manel és un noi actiu de 2n d’EP que malgrat estar en un curs superior al que li correspon per la seva edat cronològica entén ràpidament tot el que s’explica a la seva classe i en moltes ocasions busca “distraccions” pel seu compte. En aquesta ocasió té a les seves mans una costosa enciclopèdia de la biblioteca que la professora li va donar per completar una tasca, i decideix “decorar-la” armat de llapis i retoladors l’omple de tot tipus de dibuixos originals i creatius. Aquesta acció no li ha agradat gens al seu professor que li ha manat parlar amb el director. El Manel serà castigat una setmana sense esbarjo.
Reflexions i propostes per al debat: 5’ Què faria vostè? Dir-li al seu fill que aguanti amb el càstig, doncs el que ha fet no és correcte. Dir-li que el que ha passat és injust i que demà mateix anirà a parlar amb el professor. Dir-li que no es preocupi, que és una setmana i que pot aprofitar l’esbarjo per llegir altres llibres.
Treball en petit grup: 30´ (Prèviament s’ha acordat la forma de crear els grups i els rols dins dels mateixos). Posada en comú: 25´ Cada grup a través del seu moderador exposa les seves conclusions, les seves solucions al problema i els interrogants o “punts negres” sobre el tema que es recullen en un panell comú amb formats diferents. Tancament i conclusions del grup: 5’
Materiales procedentes de: “Educar hijos inteligentes”. Ed. CCS. 2000 Educar hijos inteligentes. L. Pérez y otros. Ed. CCS. Hijos brillantes: Descubre el talento y las habilidades de tu hijo. B. Tynan. Libros Cúpula. Hijos inteligentes. Ed. Diferente. L. Pérez y C. López. Ed. S. Pablo. …