Jornades de Docència Alguns aspectes de l’adaptació a l’EEES: Tutories, planificació d’activitats fora de l’aula i avaluació. 16 de juny de 2008 Jordi.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Advertisements

CLASSE:ELS ÀNECS PARVULARI 5 ANYS CEIP BARÓ DE VIVER
Experiències en la tutorització d'habilitats transversals
Portada. Portada Presentació: VEIEM I ESCOLTEM ALS EXPERTS Feu clic a sota.
Formació en redacció de proves i ítems fiables a l’EOI de Barcelona
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
IES PUIG DE SA FONT “NECESSITATS CENTRE”
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
ELS PLANS D’ACCIÓ TUTORIAL A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA
Què hem estat fent aquests anys?
APRENENTATGE MULTINIVELL
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Avinguda Sant Bernat Calbó, 8 – Vic – Tel
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Recordem què vol dir ser adolescent
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Auto informació Servei d’assessorament Servei de reconeixement.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
CONVERSA EXPLORATÒRIA
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
PORFOLI. Exemples Flors Moreno i Aguilar
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
CIÈNCIES NATURALS CURS
Com introduir les Guies Docents
“LA VIDA ÉS UN DO DE DÉU I UN SERVEI ALS ALTRES”
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Introducció i objectius
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
Perfil dels enquestats
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
“El perfil de mestre i professor”
Informàtica Batxillerat HCS
TECNOLOGIA.
XIII a Setmana de la solidaritat
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Les taules de multiplicar
Què passa amb ’examen final?
Projecte de P-3: Som fotògrafs!!
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Cap a l’FCT en els cicles LOE
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Palataforma web per a músics amateurs i semi-professionals
Reunió amb centres adscrits
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
El SEGUIMENT DE COMPLECIÓ
Presentació assignatura
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
COLÒNIES- TREBALL DE SÍNTESI Del 15 al 19 de juny
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Transcripción de la presentación:

Jornades de Docència Alguns aspectes de l’adaptació a l’EEES: Tutories, planificació d’activitats fora de l’aula i avaluació. 16 de juny de 2008 Jordi Hernández Marco

Hi ha professors que continuen defenent el model tradicional de l'examen perquè diuen que és la única manera de demostrar fiablement si l'estudiant ha adquirit els coneixements necessàris. Amb l'avaluació continuada hi ha "el perill", segons aquests professors, que un estudiant passi el curs pel sols fet d'haver fet la feina, encara que després no pugui demostrar que ha adquirit els coneixements que es suposava que havia d'assolir. Quins arguments es poden oferir per defensar l'avaluació continuada en front del model tradicional en relació a aquestes inquietuds?

Guia per a l’elaboració de la dimensió acadèmica de les propostes de màsters oficials d’implantació el curs 2008-2009 Sembla clar que les competències transversals no es poden tractar de manera segregada en el currículum: han d’impregnar de forma harmònica el disseny de les assignatures, tot i que també hi ha altres opinions tendents a complementar aquesta orientació integradora amb la programació, eventualment, d’alguna assignatura ad hoc.

Treball per competències Fuente: Aproximació al disseny de titulacions basat en competències. ICE. UPC Una definició acceptada de competència pot ser “conjunt de coneixements, habilitats i actituds que ha de ser capaç de mobilitzar una persona, de forma integrada, per respondre eficaçment a una situació en un context particular”. Així doncs, les competències fan referència al saber (àmbit del coneixement), al saber fer (àmbit professional, procediments), al saber ser (àmbit personal, actituds) i al saber estar (àmbit social, actituds), i són conseqüència d’un procés d’aprenentatge.

Hi ha professors que continuen defenent el model tradicional de l'examen perquè diuen que és la única manera de demostrar fiablement si l'estudiant ha adquirit els coneixements necessàris. Amb l'avaluació continuada hi ha "el perill", segons aquests professors, que un estudiant passi el curs pel sols fet d'haver fet la feina, encara que després no pugui demostrar que ha adquirit els coneixements que es suposava que havia d'assolir. Quins arguments es poden oferir per defensar l'avaluació continuada en front del model tradicional en relació a aquestes inquietuds?

Una de les competències que hem d'avaluar és el treball en equip Una de les competències que hem d'avaluar és el treball en equip. Com podem avaluar aquesta competència si no hem estat presents durant tot el procés? A banda d'avaluar la competència també hem d'avaluar el resultat de l'activitat feta en equip. No resulta una mica injust valorar positivament el treball de tots els integrants del grup quan no sabem quina ha sigut la contribució específica de cadascun dels seus membres?

Asigna una columna (entre la #2 y la #6) a cada uno de tus compañeros de grupo: #3 #4 #5 #6 Tu Asiste con regularidad a las reuniones del grupo Aporta ideas Busca, analiza y prepara el material para la tarea Ayuda a que al grupo funcione correctamente Anima y apoya a los diferentes miembros del grupo Tiene una contribución valiosa en el producto final Totales

Els grups grans. Amb l'ús del ppt i el fet que els estudiants poden disposar del material a l'avançada o després, comencem a tenir desercions en les sessions de Gran Grup. Els estudiants creuen que no és'imprescindible' anar-hi, atès que poden accedir a la informació que se'ls dóna. Aquesta és una idea molt simple i errònia, al meu entendre, perquè el material de ppt no pot suplir mai l'orientació parlada que fa el docent. Però és obvi que els professors no podem obligar a venir a classe. La pregunta és, doncs, com podem formar l'estudiant perquè sigui un aprenent més dúctil, perquè vegi la diferència entre 'acumular fotocòpies o PDF' i assistir a classe per participar de les 'actituds' i de l'enfocament que demostra el docent en la seva exposició.

Metodologia de l’assignatura Fuente: Aproximació al disseny de titulacions basat en competències. ICE. UPC Quantitat mitjana d'informació retinguda 24 hores després segons el mètode d'aprenentatge Lliçó magistral Lectura Audiovisual Demostració Grup de discussió Pràctica (aprendre fent) Ensenyar als altres mentre ho fem

Metodologia de l’assignatura Fuente: Aproximació al disseny de titulacions basat en competències. ICE. UPC

També en relació als grups grans També en relació als grups grans. Als nostres estudis els professors de grups grans moltes vegades tenen estudiants que només assisteixen a les sessions de grup gran i tenen a altres professors per les sessions de seminari. L'elevat nombre d'estudiants fa que molts professors escolleixin l'examen com a única forma d'avaluació per la porció de la nota relacionada amb aquesta part de l'assignatura. En la seva opinió, l'avaluació continuada és possible tan sols a l'espai dels seminaris on el nombre més reduït d'estudiants fa possible un seguiment més personalitzat. Assignar tasques o activitats avaluables en aquesta secció de l'assignatura, segons aquests professors, generaria un volum de feina de correcció excessivament elevat i per tant l'opció de l'examen és la única opció viable. Com podem fer compatible l'objectiu de l'avaluació continuada amb la demanda del professorat de no augmentar excessivament el volum de treball que han de dedicar a les tasques docents?

Entregable: Cualquier producto elaborado por los estudiantes (de forma individual o en grupo) y que han de entregar al profesor (por escrito o de forma oral), tanto si el producto es calificado como si no lo es (se incluyen en esta categoria los controles y exámenes).

http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/spanish/education/rubric_spanish

Als seminaris, els estudiants arriben amb una actitud molt passiva, els costa d'entendre que han de ser ells els que han de formular preguntes, que han de fer feina prèvia per arribar al seminari amb les millors condicions d'aprofitar-lo. Com podem 'formar' l'estudiant perquè aprengui a ser més actiu als seminaris?

En relació a les activitats de fora de classe En relació a les activitats de fora de classe. Hi ha alguna tipologia o tipologies d'activitats que puguin ser útils per l'estudiant, que permetin al professor avaluar si s'estan desenvolupant les competències i adquirint els coneixements i que no impliquin una càrrega excessiva pel que fa al temps emprat en fer aquest seguiment?

Actividades de las que el alumno no puede escapar sin haber aprendido Define los objetivos de aprendizaje Establece en detalle lo que deben hacer en clase y sobre todo fuera de clase Establece entregables Establece mecanismos de feedback inmediato Autoevaluación Evaluación entre compañeros

Ejemplos de actividades

La técnica del puzzle Material dividido en tres partes razonablemente independientes: Cómo enfrentarse a los “jetas” y a los “mantas” Los cinco ingredientes del aprendizaje cooperativo FAQs sobre aprendizaje cooperativo El proceso: Lectura individual: 15’ Reunión de expertos: 20’ Roles: Ponente Crítico Controlador del tiempo Preparación individual: 5’ Presentación en grupos: 30’ Roles rotativos: Discusión del trabajo realizado: 20’

Les tutories que fem nosaltres, acaben sent només revisions d'exàmens o d'exercicis, supervisions o seguiment de les avaluacions que ha rebut un estudiant. Fins i tot confonem tutoria amb consulta individual en l'horari de visita del professor. Potser caldria veure: 1. Com podem usar millor la tutoria perquè reverteixi en les classes de grup gran i en els seminaris? 2. Són interessants les tutories grupals? 3. Les tutories han de ser guiades pel professor?, obligades?, a iniciativa de l'alumne? Podem preestablir-les i preparar-les a l'avançada? Com?