INDICADORS DE GESTIÓ I AVALUACIÓ DE LA RSE

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Advertisements

Competències ètiques en la formación universitària
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Jornada Cloenda Esports
i el que no es pot avaluar
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
El pilars del govern obert a Catalunya: Transparència
En aquest tema veurem els apartats següents:
1 u n i t a t L’educador infantil.
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Estudi per a la identificació de
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
El Comerç Just com a model econòmic solidari
PROJECTE XARXA EMPRESES INCLUSIVES DEL GARRAF
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Catàleg de béns homologats i de compra centralitzada
ORGANITZACIÓ I FUNCIONS DE LA COMISSIÓ CENTRAL DE SUBMINISTRAMENTS
Aspectes ètics de la recerca
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Autor: Samuel Lozano Alcodori
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població:
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població: Barberà del Vallès
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Ports Nets: Un model de gestió integrada
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Guies de contractació pública social i ambiental
Estratègia de Catalunya en l’Aplicació de la metodologia LEADER Tremp avança! Suma’t al futur. Sessió 1 Les ajudes de que disposem Els instruments.
Jornada Cloenda Esports
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
La Direcció queda habilitada per:
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
Nom legal de l’empresa candidata: Adreça: Població: Barberà del Vallès
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació
Quines necessitats i oportunitats es deriven de la nostra realitat social i laboral? DONES CUIDADORES Solsona,
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Policia + Tecnologia Mataró, 1 de juliol de 2003.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Serveis de Formació.
Treball i aprenentatge en xarxa
Global Cook Service.
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Xarxa de Custòdia del Territori
Joan Pons Solé Departament de Geografia – UAB 11 de març de 2015
Formació per als equips directius d’educació secundària
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Avaluació de la funció directiva: experiència del mètode portafolis
Polítiques culturals valencianes:
Convivència i Mediació Escolar
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
El departament de Recursos Humans
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

INDICADORS DE GESTIÓ I AVALUACIÓ DE LA RSE Codi ètic de conducta empresarial del Centre per a la Gestió Ètica de l’Empresa (ETICENTRE)

Què és l’Eticentre? Associació no lucrativa d’empreses i organitzacions de les Illes Balears constituïda a finals de 2003 Empreses associades: Fusteria Vicens - Perfumeria Rover Colonya Caixa Pollença - Damian Enseñat Teixits Vicens - Assessoria Jaume Ribas Laboratoris Authex/Tot Herba - Ruralmed Fusteria Font - La Unión Imprenta Vinyes i Bodegues M. Oliver - Unity Communication Centro Empresarial Cultural - OS Safety Equipment Teylen Mar - Bufet Deslab Fundació s’Olivar - Viatges Tramuntana Fundació Deixalles - Akha Edicions Palma Pictures - SD Assessors - Penta Asesores Laborales - Bombers de Mallorca

Finalitats de l’Eticentre MISSIÓ: Promoure la RSE i els seus instruments en el món empresarial de les Illes Balears per contribuir a avançar cap a una societat més justa i sostenible OBJECTIUS: Conèixer i aprofundir en la RSE, especialment en PIME Difondre bones pràctiques de RSE Impulsar iniciatives conjuntes Desenvolupar processos de millora contínua a les empreses Treball en xarxa i coordinació amb entitats afins Creació d’un codi ètic basat en els principis de l’economia solidària

El paper del codi ètic a l’Eticentre Segons els Estatuts de l’Eticentre, les empreses adherides accepten el codi ètic com a horitzó dels compromisos en matèria de RSE. Per aquest motiu han d’estar disposades a: L’avaluació interna i externa en relació a aquestes compromisos Promoure el diàleg amb tots els grups d’interès Afavorir la transparència en relació als processos d’avaluació i de diàleg

Marc conceptual del codi ètic Els compromisos en matèria de RSE s’han formulat partint dels principis de l’economia solidària definits en la carta “Emprendre per un món solidari” PRINCIPIS: Equitat Ocupació Medi ambient Cooperació Caràcter no exclusivament lucratiu Compromís amb l’entorn

Marc conceptual del codi ètic La carta “Emprendre per un món solidari”, sorgida en 1997 en el si d’entitats que participaven en iniciatives de recursos humans del Fons Social Europeu, és un referent de l’economia solidària: És utilitzada per la Xarxa d’Economia Alternativa i Solidària com a declaració de principis És la base de la metodologia d’auditoria social impulsada des de REAS És utilitzada pel Comitè Ètic de Colonya per a la qualificació ètica dels projectes que opten a finançament ètic

Objectius del codi ètic Posicionament estratègic de les empreses de l’Eticentre (carta de presentació davant la societat) Establir els criteris de RSE per a les empreses que es volen adherir Difondre la RSE i els seus instruments Incorporar aspectes socials i ambientals en el nucli de la gestió empresarial i en les relacions comercials Crear un efecte multiplicador al llarg de tota la cadena de valor Generar legitimitat, reputació i confiança Introduir propostes de comportament ètic per a administracions públiques

Compromisos del codi ètic EQUITAT No discriminació, igualtat d’oportunitats i respecte a la diversitat (sexe, edat, nacionalitat...) Mesures de discriminació positiva Persecució de l’assetjament sexual Mecanismes de diàleg amb les parts interessades (treballadors, socis, finançadors, clients, proveïdors i comunitat local) Respecte a les condicions pactades amb clients i proveïdors Incorporar mecanismes d’atenció al client Rebutjar la competència deslleial Posar a disposició de totes les parts la informació més rellevant sobre l’empresa Fomentar la corresponsabilització dels treballadors Respecte als Drets Humans

Compromisos del codi ètic OCUPACIÓ Foment de l’estabilitat en l’ocupació Ocupació de persones procedents de processos d’inserció Promoció interna dels treballadors i plans de formació Estimular la participació dels treballadors en la presa de decisions Fomentar mesures d’harmonització de la vida laboral i familiar (flexibilitat horària per tenir cura dels infants...) Fomentar la qualitat de vida i la salut i seguretat en el lloc de feina Negociació de les condicions laborals Limitació de les hores extraordinàries Diferències salarials transparents i en funció de les categories professionals Respecte a la llibertat sindical

Compromisos del codi ètic MEDI AMBIENT Seguiment i comunicació de l’impacte de l’activitat Durabilitat i seguretat dels productes i/o serveis Polítiques de compra favorables a la reducció de residus, i col·laboració amb els programes de recollida selectiva Reducció dels consums d’energia i aigua Establiment de sistemes de gestió ambiental, que incloguin tota la cadena de valor i suposi l’establiment i comunicació d’objectius (“benchmark”) Inversions en millora: ús de la millor tecnologia disponible que no impliqui costos excessius Formació ambiental i implicació dels treballadors Aplicació del principi de precaució en relació als riscos potencials

Compromisos del codi ètic COOPERACIÓ DIMENSIÓ INTERNA: Foment de la polivalència en les funcions Mecanismes de presa de decisions no basats únicament en relacions jeràrquiques DIMENSIÓ EXTERNA: Compromís de participació en xarxes Participació en Inversions Socialment Responsables i en finançament solidari Establir relacions comercials amb entitats d’economia social i solidària Selecció de proveïdors i subcontractistes amb criteris de RSE Rebuig als comportaments il·lícits per obtenir contractes públics

Compromisos del codi ètic CARÀCTER NO EXCLUSIVAMENT LUCRATIU No descapitalització; reinversió de part dels beneficis en la creació de valor a llarg termini Informació als treballadors sobre la distribució dels beneficis: posar a la seva disposició la informació econòmica i comercial, possible participació en l’accionariat Informació sobre la participació accionarial, la composició del consell d’administració o propietat de l’empresa i sobre la seva estructura i mecanismes de govern No condicionament polític i ideològic en funció de les fonts de finançament; diversificació Mecanismes que evitin els diners negres Compliment de les obligacions tributàries

Compromisos del codi ètic COMPROMÍS AMB L’ENTORN Cooperació amb grups locals comunitaris Foment del voluntariat entre el personal de l’empresa Política d’acció social i participació en projectes solidaris impulsats per l’Eticentre Acords amb organitzacions afins Participació en projectes de finançament solidari i socialment responsable Compromís d’I+D, transferència de tecnologia i know how Lideratge proactiu: compromís de la direcció en temes d’interès públic Comunicació interna i externa dels compromisos de RSE Elaboració d’informes que incorporin variables socials i ambientals Sistemes de recollida de suggeriments, queixes i reclamacions

Compromisos del codi ètic ALTRES MARKETING RESPONSABLE: Publicitat lleial i informació veraç Polítiques de satisfacció dels clients Adequat etiquetatge dels productes Protecció de les dades personals ELABORACIÓ, SEGUIMENT, COMUNICACIÓ I REVISIÓ DEL CODI: Compliment dels codis de bones pràctiques sectorials Participació dels grups d’interès en l’elaboració del codi ètic Comunicació interna i externa del codi ètic Voluntat d’establir mecanismes independents se seguiment i avaluació dels compromisos Preveure mecanismes de revisió

Aplicació del codi ètic Un desenvolupament gradual A fi d’afavorir les polítiques de RSE a les PIME, s’ha elaborat des del Grup d’ètica en els negocis de REAS Balears, amb participació de professorat de la UIB, un model de gestió i avaluació de la RSE que permet un desenvolupament gradual dels compromisos Amb aquesta finalitat, el model contempla 5 principis, amb un nivell d’exigència creixent i 4 àmbits en funció dels grups d’interès afectats

Model de gestió i avaluació de la RSE Ètica i legalitat Justícia i democràcia Gestió continuada i sostenible Creixement responsable Solidaritat i cooperació Recursos humans Clients i proveïdors Medi ambient Societat Indicadors

Model de gestió i avaluació de la RSE PRINCIPIS DEL CODI Ètica i legalitat: actuar des del respecte a la legalitat amb tots els àmbits afectats per l’activitat de l’empresa Justícia i democràcia: criteris d’imparcialitat, objectivitat i igualtat, promovent el diàleg i la participació Gestió continuada i sostenible: procurar la supervivència i continuïtat, amb objectius de sostenibilitat a llarg termini Creixement responsable: el creixement de l’empresa ha de combinar competitivitat, creació de valor i beneficis socials social Solidaritat i cooperació: relacions positives amb la comunitat

Aplicació gradual per principis GESTIÓ EMPRESARIAL SOCIALMENT RESPONSABLE SOLIDARITAT I COOPERACIÓ CREIXEMENT RESPONSABLE GESTIÓ CONTINUADA I SOSTENIBLE JUSTÍCIA I DEMOCRÀCIA ETICA I LEGALITAT

Aplicació gradual per àmbits GESTIÓ EMPRESARIAL SOCIALMENT RESPONSABLE SOCIETAT MEDI AMBIENT CLIENTS I PROVEÏDORS RECURSOS HUMANS

Sistema d’indicadors Principis Àmbit Compro-misos Indicadors Qui avalua Com s’avalua Recursos humans Clients i proveïdors Medi ambient Societat ... Què avaluen Tipus d’indicador (quantitatius, qualitatius; respondre si o no, percepcions, opcions del 1 al 6, %...) Treballadors Directius Accionistes Clients Proveïdors Grups ciutadans Administraci-ons públiques Enquestes Grups de discussió Informadors clau

Revisió i posada apunt dels indicadors A partir d’aquest esborrany: Debat conjunt entre el Grup d’ètica en els negocis de REAS i els empresaris de l’Eticentre “prova de realitat” Procés de diàleg Experiències pilot