PRÀCTICA 5: ELS TESTS BAS 1-2 Bateria de socialització Autors: F.Silva Moreno y Mª C. Martorell Pallás. AA01- Diagnòstic en educació Maria Bassedas Mariola Gallego
QUÈ ÉS EL BAS ? Conjunt d’escales d’estimació (rating scales) per a avaluar la socialització. Per a qui? xiquets i adolescents (6-15 anys). En quin context? ambients escolars i extraescolars. BAS-1: professors/ BAS-2: pares.
Antecedents I Els estudis anteriors es caracteritzen per: Gran diversitat i quasi ausència de sistematització en estudis. Més importància als aspectes negatius. Els avaluadors eren diversos: pares, professors, personal resident, autoa-avaluacions.
Antecedents II Àrees: segons l’interés per la conducta davant: Adults ( lligat a la figura d’autoritat). Rendiment acadèmic. Relació entre iguals. BAS: millora i perfeccionament de les escales ESE (escales de socialització escolar). BAS
BAS 1-2 A qui li pot ser útil? Quina funció té? Professors Pares Psicòlegs escolars Psicòlegs infantils i de família. Quina funció té? Obtindre un perfil de socialització amb 7 escales. Obtindre una apreciació global de la socialització amb una escala.
*Cs: criteri - socialització Escales del BAS 1-2 Facilitadores de la socialització: 1.Li- Lideratge 2.Jv- Jovialitat 3.Ss- Sensibilitat social 4.Ra- Respecte -autocontrol Pertorbadors de la socialització: 5.At- Agressivitat -tossudesa 6.Ar- Apatia - retraïment 7.An- Ansietat - timidesa *Cs: criteri - socialització
ESCALES d’aspectes facilitadors Composat per... Avalua... Lideratge 17 elements Popularitat, iniciativa, confiança en si mateix i esperit de servei. Jovialitat 12 elements Extraversió, relacions socials amb alegria i ànim. Sensibilitat social 14 elements Consideració i preocupació per aquells que tenen problemes. Respecte -autocontrol 18 elements Sentit de responsabilitat i autocrítica. Rol madur en les relacions interpersonals.
ESCALES d’aspectes pertorbadors Composta per… Avalua... Agressivitat – tossudesa 17 elements Resistència a les normes, indisciplina i agressivitat verbal o física. Apatia - retraïment 19 elements Retraïment social, introversió, aïllament, manca d’energia i iniciativa. Ansietat - timidesa 12 elements Ansietat (por, nerviosisme), timidesa (vergonya). Criteri - socialització 15 elements Visió global del grau d’adaptació social.
Alguns comentaris sobre l’estudi
Variables psicosocials BAS 1-2: Residència (rural/urbana). Tipus de centre (públic/privat). Professió del pare (indicador de nivell soci - econòmic). Sexe avaluador. Edat/curs/sexe subjectes. BAS-2: Edat dels pares. Professió mare. Nombre de fills. Posició del subjecte en relació amb els germans.
Mostra
Anàlisis diferencial de l’estudi Sexe: principal criteri diferencial en la construcció de barems. Dones, millor socialització.
Materials del BAS 1-2 Manual. Quadern ( BAS -1 / BAS -2). Full de respostes. Plantilla de correcció. Comú en les 2 versions
Elements del quadern: BAS-1: 118 elements BAS-2: 114 elements Part 1ª: aspectes facilitadors. Part 2ª: aspectes pertorbadors. BAS-2: 114 elements Cs Cs
Normes d’aplicació Instruccions: quadern. Conductes observables. El psicòleg no és necessari a l’aula. No existeix límit de temps. (aproximadament pot durar 20 minuts) Contestacions en el full de respostes.
Normes de correcció 4 plantilles: 1ª escala: Li i At 2ª escala: Jv i Ar 3ª escala: Ss i Cs 4ª escala: Ra i An Cada lletra té un valor: A=0; B=1; C=2; D=3 Cs: es puntua de forma invertida.* P.D = suma dels punts (full de respostes)
Interpretació Conversió de puntuacions directes (PD) en centils. Full de respostes Taules pàg.21-24 manual (diferents BAS -1 i BAS -2) Elaboració del perfil individual Els gràfics ens donem informació per a elaborar un informe i donar recomanacions per a docents i pares.