AGRAÏMENTS Albert Català Col·laboradors. AGRAÏMENTS Albert Català Col·laboradors.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Advertisements

El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
LA GESTIÓ AMBIENTAL ALS PORTS DE CATALUNYA
Projecte de Convivència (data límit: 24/3/2020)
i el que no es pot avaluar
CEIP PAU CASALS Viladecans
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Què és un pla Individualitzat ?
1er FÒRUM DE LA XESVIC.
Prova pilot sensor de control volumètric a 4 municipis de la província de Barcelona Conchita Vicaria
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Famílies Solidàries Trobada de Llars Don Bosco
EL NOSTRE AJUNTAMENT I L’ESTALVI D’AIGUA
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Treballant de tot i treballant plegats
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
La immigració és un problema educatiu ?
Ports Nets: Un model de gestió integrada
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
(Robert S. Baron & Norbert L.Kerr )
EL PLA INDIVIDUALITZAT
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
IES CAN JOFRESA Terrassa PROCÉS D’ELABORACIÓ D’UN
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
La gestió per processos
Projecte d’estalvi energètic
CAMPANYA DE RECOLLIDA D'OLI USAT
SALUT MENTAL.
Perfil dels enquestats
Tutora: Eloisa Lorente
Seminari d’Educació Especial
Promoure l’activitat física en alumnes d’aula oberta a través d’activitats a la natura en un projecte interdisciplinari Autor: VILLARREAL MORENO, Jose.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Programa Centres Ecoambientals
“NO DEIXIS QUE ELS TEUS LLIBRES ES MORIN D’OI”
Professor de secundària, biòleg, i algunes coses més…
SALUT MENTAL.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Coneixements i idees previs
SALUT MENTAL.
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
ENQUESTA DE SATISFACCIÓ INTERNA COM A EINA DE GESTIÓ COMPLEMENTÀRIA
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Socialització de llibres de text.
LA GESTIÓ AMBIENTAL ALS PORTS DE CATALUNYA
El Treball de Recerca.
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
Promoció de la salut i programació sanitària
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
AL RIU NOMÉS HI HA AIGUA? UN CONTEXT PER TREBALLAR BIODIVERSITAT, ESTADÍSTICA I ÚS DE LES TIC A 1r D’ESO.
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Transcripción de la presentación:

AGRAÏMENTS Albert Català Col·laboradors

Seminari Ambientalització Centres Escolars SACE Seminari Ambientalització Centres Escolars Curs 2007-2012 Avaluació del grau d’integració de l'educació ambiental als centres escolars públics de les Illes Balears

gestió ambiental dels recursos del centre sensibilització ambiental ASPECTES A AVALUAR OBJECTIUS Conjunt de processos els quals permeten una... Millora gestió ambiental dels recursos del centre Millora sensibilització ambiental de l’alumnat

Instruments d’avaluació Explotació de les dades METODOLOGIA Mostra Instruments d’avaluació Explotació de les dades Recollida de dades Presentació de les dades Tractament estadístic

METODOLOGIA Mostra Explotació de les dades Instruments d’avaluació Presentació de les dades Recollida de dades Tractament estadístic

Coordinador ambiental Coordinador ambiental Mostra Centres Escolars Públics Coordinador ambiental Coordinador ambiental 4t ESO 6è EP

Mostra

Mostra 6è EP 4t ESO

METODOLOGIA Mostra Explotació de les dades Instruments d’avaluació Presentació de les dades Recollida de dades Tractament estadístic

Instruments d’avaluació Qüestionari de PROCESSOS Qüestionari de GESTIÓ 4t ESO 6è EP Qüestionari de SENSIBILITZACIÓ

METODOLOGIA Mostra Explotació de les dades Instruments d’avaluació Presentació de les dades Recollida de dades Tractament estadístic

Recollida de dades DOCUMENTACIÓ Qüestionaris en pdf. Aclariments i instruccions per emplenar els qüestionaris. Llistat de grups d’alumnes per fer el registre. Graella d’observació/incidències. Altres DOCUMENTACIÓ

METODOLOGIA Mostra Explotació de les dades Instruments d’avaluació Presentació de les dades Recollida de dades Tractament estadístic

Presentació de les dades f Respostes a les preguntes dels QÜESTIONARIS 6è EP 4t ESO

INDICADORS 10 46 90 46 Indicador ENERGIA = x 100 = 51,11 % 90

Indicador OPINEN < 60% PERFILS D’ALUMNAT indicador SABEN ≥ 60% SI saben Indicador SABEN < 60% NO saben indicador OPINEN ≥ 60% SI opinen Indicador OPINEN < 60% NO opinen indicador FAN ≥ 60% SI fan Indicador FAN < 60% NO fan

METODOLOGIA Mostra Explotació de les dades Instruments d’avaluació Presentació de les dades Recollida de dades Tractament estadístic

Tractament estadístic 6è EP 4t ESO

Coeficient de correlació de PEARSON i SPERMAN

PROCESSOS INTERNS DEL CENTRE

PROCESSOS INTERNS DEL CENTRE CONCLUSIONS Qüestionari de processos interns del centre Indicadors sobre els processos interns del centre PROPOSTES

PROCESSOS INTERNS DEL CENTRE Organització i funcionament de la tasca del coordinador ambiental i de la comissió ambiental. Sobre el que es fa als centres escolars. Formació, motivació i coneixements dels coordinadors ambientals. Opinió del coordinador ambiental sobre diferents aspectes relacionats amb l’EA en els centres educatius.

Qüestionari processos interns del centre CONCLUSIONS Qüestionari processos interns del centre Organització i funcionament de la tasca del coordinador ambiental i de la comissió ambiental. Sobre el que es fa als centres escolars. Formació, motivació i coneixements dels coordinadors ambientals. Opinió del coordinador ambiental sobre diferents aspectes relacionats amb l’EA en els centres educatius.

Sobre l’existència de coordinadors ambientals als centres escolars... Referent a les hores de dedicació disponibles... Sobre la participació dels diferents estaments de la comunitat educativa...

Qüestionari processos interns del centre CONCLUSIONS Qüestionari processos interns del centre Organització i funcionament de la tasca del coordinador ambiental i de la comissió ambiental. Sobre el que es fa als centres escolars. Formació, motivació i coneixements dels coordinadors ambientals. Opinió del coordinador ambiental sobre diferents aspectes relacionats amb l’EA en els centres educatius.

Sobre el coneixement en relació a l’EBEA... Referent al coneixement precís de les funcions... Relatiu a l’abast del concepte “educació ambiental”...

Qüestionari processos interns del centre CONCLUSIONS Qüestionari processos interns del centre Organització i funcionament de la tasca del coordinador ambiental i de la comissió ambiental. Sobre el que es fa als centres escolars. Formació, motivació i coneixements dels coordinadors ambientals. Opinió del coordinador ambiental sobre diferents aspectes relacionats amb l’EA en els centres educatius.

Sobre la inclusió de l’EA en els documents de centre... Sobre quins poden ser els obstacles o inconvenients... Referent als tipus d’activitats...

Quina és la teva opinió sobre el possible grau d’efectivitat de les actuacions de tipus ambiental següents que es podrien dur a terme en un centre

Qüestionari processos interns del centre CONCLUSIONS Qüestionari processos interns del centre Organització i funcionament de la tasca del coordinador ambiental i de la comissió ambiental. Sobre el que es fa als centres escolars. Formació, motivació i coneixements dels coordinadors ambientals. Opinió del coordinador ambiental sobre diferents aspectes relacionats amb l’EA en els centres educatius.

Sobre la inclusió real de l’EA en els documents de centre... Sobre les actuacions que es duen a terme... En relació als tipus d’activitats que es realitzen...

Dels tipus d'activitats/actuacions que s’esmenten a continuació, podries indicar en quin grau les heu dutes a terme en el teu centre els darrers 5 anys?

Sobre la inclusió real de l’EA en els documents de centre... Sobre els continguts que es treballen... En relació als tipus d’activitats que es realitzen... Referent a l’avaluació de la feina que es fa...

Indicadors sobre processos interns del centre CONCLUSIONS Indicadors sobre processos interns del centre

En relació als processos interns del centre PROPOSTES En relació als processos interns del centre Mantenir i potenciar la figura del CA. Més implicació de tota la comunitat educativa. Més coneixement de les funcions del CA. Planificació a mig o llarg termini Dur a terme activitats formatives per tenir una visió actualitzada, compartida i que respongui a les necessitats de la societat actual. Més presència de l’EA en els documents de més concreció curricular. Dissenyar i aplicar sistemes d’avaluació.

GESTIÓ AMBIENTAL DEL CENTRE

GESTIÓ AMBIENTAL DEL CENTRE CONCLUSIONS Qüestionari de la gestió ambiental del centre Indicadors sobre la gestió ambiental del centre PROPOSTES

Qüestionari de la gestió ambiental del centre CONCLUSIONS Qüestionari de la gestió ambiental del centre Tipologia dels centres implicats Actuacions que fan els centres en aspectes concrets: Residus Paper Material escolar i d’oficina Material de neteja Aigua Energia Biodiversitat Consums

Qüestionari de la gestió ambiental del centre CONCLUSIONS Qüestionari de la gestió ambiental del centre Tipologia dels centres implicats Actuacions que fan els centres en aspectes concrets: Residus Paper Material escolar i d’oficina Material de neteja Aigua Energia Biodiversitat Consums

Estudis impartits Horari d’ocupació Nombre d’usuaris Edat de l’edifici Sistema de rec Sistema de calefacció

Qüestionari de la gestió ambiental del centre CONCLUSIONS Qüestionari de la gestió ambiental del centre Tipologia dels centres implicats Actuacions que fan els centres en aspectes concrets: Residus Paper Material escolar i d’oficina Material de neteja Aigua Energia Biodiversitat Consums

Determinar uns valors de referència sobre els consums. Establir la relació que pugui existir entre la tipologia del centre i els seus consums.

Encara que els consums augmentin amb el nombre d'usuaris, hi ha altres factors (política d'estalvi, sensibilitat mediambiental, horari d'ocupació,...) que influeixen molt.

Qüestionari de la gestió ambiental del centre CONCLUSIONS Qüestionari de la gestió ambiental del centre Tipologia dels centres implicats Actuacions que fan els centres en aspectes concrets: Residus Paper Material escolar i d’oficina Material de neteja Aigua Energia Biodiversitat Consums

En relació als residus... En relació al paper... En relació a l’energia... En relació a l’aigua... En relació al material escolar i d’oficina... En relació al material de neteja... En relació a la biodiversitat vegetal...

Indicadors sobre gestió ambiental del centre CONCLUSIONS Indicadors sobre gestió ambiental del centre

En relació a la gestió ambiental del centre PROPOSTES En relació a la gestió ambiental del centre Mantenir activitats relacionades amb la recollida selectiva i l’ús de paper reciclat i potenciar el consum de materials reciclats. Millorar la gestió dels residus perillosos i de la matèria orgànica. Racionalitzar els consums i fer-los més eficients. Avançar en la utilització de les energies renovables. Millorar la gestió dels horts escolars i de les zones enjardinades, principalment als centres de secundària.

En relació a la gestió ambiental del centre PROPOSTES En relació a la gestió ambiental del centre Potenciar més la reducció de residus. Ampliar la reutilització de materials de tot tipus (especialment paper, llibres i residus) i de l’aigua. Prioritzar les compres a empreses locals, sempre que tinguin una oferta coherent amb els principis de la sostenibilitat. Desenvolupar directrius sobre: A. Ús de productes de neteja amb certificació mediambiental. B. Bon ús de les zones enjardinades. Millorar la informació que arriba a la comunitat escolar sobre tots els aspectes de la gestió ambiental.

SENSIBILITZACIÓ AMBIENTAL DE L’ALUMNAT DEL CENTRE

SENSIBILITZACIÓ AMBIENTAL DE L’ALUMNAT DEL CENTRE CONCLUSIONS Qüestionaris de la sensibilització ambiental Indicadors de la sensibilització ambiental Perfils de l’alumnat PROPOSTES

Qüestionaris de la sensibilització ambiental de l’alumnat CONCLUSIONS Qüestionaris de la sensibilització ambiental de l’alumnat Grau de percepció sobre les actuacions de gestió ambiental dutes a terme al seu centre Què SABEN, PENSEN i FAN a casa seva i al centre escolar, en relació amb: residus paper aigua energia mobilitat biodiversitat vegetal. Opinió sobre el grau de contribució de diferents col·lectius en la millora del medi ambient i de la importància de la seva col·laboració

Qüestionaris de la sensibilització ambiental de l’alumnat CONCLUSIONS Qüestionaris de la sensibilització ambiental de l’alumnat Grau de percepció sobre les actuacions de gestió ambiental dutes a terme al seu centre Què SABEN, PENSEN i FAN a casa seva i al centre escolar, en relació amb: residus paper aigua energia mobilitat biodiversitat vegetal. Opinió sobre el grau de contribució de diferents col·lectius en la millora del medi ambient i de la importància de la seva col·laboració

No tot l’alumnat és conscient de les mesures ambientals que s’adopten al centre: Activitats mediambientals (80%) Instruccions per fer recollida selectiva de paper i envasos, reduir el consum i reutilitzar paper (60%) Sistemes per reduir el consum d’aigua (44%) Tecnologia que utilitza energia renovable (23%)

Qüestionaris de la sensibilització ambiental de l’alumnat CONCLUSIONS Qüestionaris de la sensibilització ambiental de l’alumnat Grau de percepció sobre les actuacions de gestió ambiental dutes a terme al seu centre Què SABEN, PENSEN i FAN a casa seva i al centre escolar, en relació amb: residus paper aigua energia mobilitat biodiversitat vegetal. Opinió sobre el grau de contribució de diferents col·lectius en la millora del medi ambient i de la importància de la seva col·laboració

Són conscients que hi ha problemes ambientals. Estan d’acord en que la seva col·laboració és important. Els de 6è d’EP estan més disposats a consumir menys. No estan d’acord que hi hagi lleis molt estrictes.

Qüestionaris de la sensibilització ambiental de l’alumnat CONCLUSIONS Qüestionaris de la sensibilització ambiental de l’alumnat Grau de percepció sobre les actuacions de gestió ambiental dutes a terme al seu centre Què SABEN, PENSEN i FAN a casa seva i al centre escolar, en relació amb: residus paper aigua energia mobilitat biodiversitat vegetal. Opinió sobre el grau de contribució de diferents col·lectius en la millora del medi ambient i de la importància de la seva col·laboració

Saben on dipositar el vidre i el cartró Saben on dipositar el vidre i el cartró. No tant els envasos i els residus perillosos. Son conscients de la problemàtica dels residus, tenen bona opinió del reciclatge i no sempre estan d’acord amb les mesures punitives. L’alumnat de 6è demostra millors hàbits ambientals.

Coneixen poc el cicle del reciclatge del paper però sí que reciclant es tallen menys arbres. Bona opinió envers la reducció, el reciclatge i la reutilització. A casa seva només la meitat de l’alumnat empra paper reciclat i la majoria el reutilitza. Al centre escolar l’ús de paper reciclat s’incrementa.

Només la meitat coneix els sistemes de tractament de l’aigua. L’alumnat de 4t d’ESO té més consciència de la despesa d’aigua i dels recursos hídrics de què es disposa que el de 6è. Els hàbits d’ús a casa i al centre són molts semblants.

Saben que les energies no renovables contaminen però els de 6è d’EP no tenen clar que s’esgotaran. Pensen que es pot reduir el consum sense viure pitjor. Gran part de l’alumnat presenta bons hàbits d’estalvi energètic, especialment de 6è d’EP.

Saben que els transport públic estalvia emissions de CO2. Pensen que és bo fomentar l’ús de bici , no limitar el del cotxe però sí compartir-lo. L’ús de la bicicleta és baix entre l’alumnat de 6è i més elevat a 4t d’ESO. Aquests també utilitzen més el transport col·lectiu.

Saben que la caça i la pesca excessives són un perill greu per als ecosistemes. Mostren poc coneixements dels beneficis i perjudicis dels monocultius, rotació de cultius, agricultura ecològica i plantes transgèniques. La meitat opina que fumigar cultius és necessari per obtenir productes de qualitat. La majoria opina que les plantes transgèniques són una solució al problema de la fam al món. L’alumnat d’EP participa més en el manteniment de l’hort o jardí. El consum de productes vegetals de temporada és bastant acceptable.

Indicadors de la sensibilització ambiental CONCLUSIONS Indicadors de la sensibilització ambiental 6è EP 4t ESO

CONCLUSIONS Perfils de l’alumnat

PROPOSTES CONCRETES per orientar actuacions sobre les temàtiques tractades: residus paper aigua energia mobilitat biodiversitat vegetal GENERALS per orientar: Les actuacions dels processos interns i de la gestió dels recursos Les línies pedagògiques que haurien d’impregnar les activitats .

PROPOSTES CONCRETES per orientar actuacions sobre les temàtiques tractades: residus paper aigua energia mobilitat biodiversitat vegetal GENERALS per orientar: Les actuacions dels processos interns i de la gestió dels recursos Les línies pedagògiques que haurien d’impregnar les activitats

Les activitats cal que permetin... Donar una visió global i sistèmica. Demostrar la complexitat de la problemàtica ambiental. Fomentar la creativitat. Posar en evidència el nostre model insostenible. Treballar des del convenciment de que el canvi és possible amb realisme i amb il·lusió.

FACTORS QUE MILLOREN LA GESTIÓ I LA SENSIBILITZACIÓ AMBIENTAL DEL CENTRE

CORRELACIÓ LINEAL Mitjançant tècniques de correlació, s’ha estudiat si les variables tenen alguna incidència sobre els resultats, si hi influeixen positivament o negativament. Qüestionaris Processos Gestió Sensibilització

Solament s’ha analitzat l’existència de correlació lineal a nivell global de les Illes Balears.

CONCLUSIONS La millora dels processos interns del centre la gestió ambiental dels seus recursos residus, paper, material escolar i d’oficina, aigua, energia i biodiversitat … però no la del material de neteja

La millora dels processos interns del centre la sensibilització ambiental del seu alumnat en tots tres àmbits: coneixements, opinions i comportaments.

Continuïtat de la comissió Hora comuna per la comissió Gestió ambiental Continuïtat del coordinador Gestió ambiental Sensibilització de l’alumnat

Formació prèvia dels coordinadors Organització d’activitats Consulta de publicacions sobre temes ambientals La gestió del paper, aigua i material i Els coneixements, opinions i comportament de l’alumnat

La bona opinió dels coordinadors sobre l’educació ambiental La gestió de residus, paper, aigua, energia i material i el comportament general dels alumnes

Les actuacions ambientals semblen millorar més la gestió ambiental que la sensibilització de l’alumnat si la prioritzen els coordinadors i comissions ambientals i quan hi ha una normativa i/o cultura ambiental Sensibilització ambiental de l’alumnat

Més bona gestió dels recursos materials del centre no implica necessàriament un millor grau de sensibilització ambiental de l’alumnat

en una major inclusió en tots els documents. Una opinió favorable del coordinador d’integrar l’educació ambiental en els documents del centre en una major inclusió en tots els documents.

més organització d’aquestes accions en el centre. Una opinió favorable sobre l’efectivitat de les activitats/actuacions de tipus ambiental més organització d’aquestes accions en el centre.

la gestió dels recursos en general campanyes de conscienciació directrius envers el bon ús dels residus i recursos informar del consum la gestió dels recursos en general En general, campanyes de conscienciació directrius envers el bon ús dels residus i recursos informar del consum

Es comprova una correlació lineal clara entre els comportaments dels alumnes al centre escolar i a casa seva