Ens posem les ulleres de la prevenció!

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Ens posem les ulleres de la prevenció! Proposta pedagògica en els cicles formatius.
Advertisements

Validació de l’experiència laboral. validació de l’experiència laboral? A qui va dirigit ? Què s’obté validant l’experiència laboral? On puc fer la sol·licitud.
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
PROGRAMA DE FORMACIÓ EN CIÈNCIES A L’ESO
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
DEFINICIÓ I OBJECTIU DEL SERVEI COMUNITARI
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Escola Montserrat Sant Just Desvern
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Què és un pla Individualitzat ?
Estudi per a la identificació de
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
FORMACIÓ CONTINUADA · DAP CAMP DE TARRAGONA
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi:.
INFORMACIÓ PER A LES FAMÍLIES. 2n de BATX. Curs
Les eines de la Comunitat Virtual de la Xarxa d’Arxius Municipals
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
PROCÉS FINAL FCT amb qBid
I ARA, QUÈ PUC FER?.
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Experimentam amb la ciència
Disseny i implementació d’una base de dades relacional
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Auto informació Servei d’assessorament Servei de reconeixement.
JOCS I ESPORTS ALTERNATIUS
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
Projecte d’Itineraris Formatius
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
UVic i Rosa Sensat Maig de 2013
CURS DE PREPARACIÓ DE PROVES D’ACCÉS A CICLES FORMATIUS CURS
RELACIONS EN L’EQUIP DE TREBALL
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Enginyeria del software II
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
Inici del curs setembre de 2018
Thinkató Instruccions
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Formació per als equips directius d’educació secundària
INFORMÀTICA BÀSICA 1r ESO curs
Cap a l’FCT en els cicles LOE
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Experiència de formació conjunta. Dep. Ensenyament i AEST
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
CIENCIES DE LA TERRA I EL MEDI AMBIENT 2n batxillerat
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Miquel Navarro i Oriach.
CICLES FORMATIUS.
L’avaluació dins el marc de les intel·ligències múltiples
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Ens posem les ulleres de la prevenció! Proposta pedagògica en els cicles formatius

III PLA DE GOVERN DE SEGURETAT I SALUT LABORAL 2015-2020 OE 3: Millorar la recerca, la difusió i l’aplicació pràctica del coneixement i integrar la prevenció en els continguts de la formació. OP 3.5 Consolidar la formació en prevenció de riscos laborals a la Formació Professional (FP) Línia 3.5.4. Altres actuacions relacionades amb la formació en prevenció de riscos laborals a la formació professional. 2

Finalitat: Promoure la participació dels centres educatius que imparteixen cicles formatius en els CONCURSOS DE PREVENCIÓ-FOTOTREBALL organitzat pel Departament d’Empresa i Ocupació. Bonifacio Daniel 1r premi FOTOTREBALL 2009

Participants: Alumnat que cursi la Unitat formativa 2 Prevenció de riscos laborals del Mòdul professional Formació i orientació laboral. Alumnat que cursi el CFGS Prevenció de riscos professionals. Alumnat que cursi la prevenció de riscos específics de qualsevol cicle formatiu de formació professional, a excepció dels de la Família professional d’Imatge i so i Arts gràfiques; o qualsevol cicle formatiu d’ensenyaments de règim especial d’Arts plàstiques i disseny, a excepció dels de la família professional de Disseny gràfic i de Comunicació gràfica i audiovisual.

PROPOSTA PEDAGÒGICA PER A LA UNITAT FORMATIVA 2: PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS MP FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL UF 2: PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS (33 hores) Nom i durada de l’activitat d’ensenyament-aprenentatge Resultat d’aprenentatge i criteris d’avaluació Continguts Desenvolupament Temporalització Recursos Judith Ferrer 2n premi FOTOTREBALL 2009

Activitat d'ensenyament i aprenentatge A1. Ens posem les ulleres de la prevenció! Considerem que la unitat formativa s’organitza en 3 activitats d’ensenyament-aprenentage d’una durada aproximada d’11 hores cadascuna. Aquesta proposta pedagògica s’emmarca dins de la primera activitat d’ensenyament-aprenentatge. Activitat d'ensenyament i aprenentatge RA CA Continguts A1. Ens posem les ulleres de la prevenció! Durada: 11 h 1 1a a 1h Descripció (...) Explicació del concurs Fototreball 2016 Pluja d’idees Realitzar 3 fotografies per lliurar al D. Empresa i Ocupació Posada en comú de totes les fotografies (opcional)

Descripció de part de l’activitat A1 Ens posem les ulleres de la prevenció! Descripció de part de l’activitat RA CA Continguts Participació en el concurs fototreball 1 1a a 1h Desenvolupament Explicació del concurs Fototreball 2016 Pluja d’idees Realitzar 3 fotografies per lliurar al D. Empresa i Ocupació Posada en comú de totes les fotografies (opcional) Durada 2 h (més temps fora aula)

Resultat d’aprenentatge i criteris d’avaluació: RA 1. Avalua els riscos derivats de l’activitat professional, analitzant les condicions de treball i els factors de risc presents en l’entorn laboral a. Valora la importància de la cultura preventiva en tots els àmbits i activitats de l’empresa. b. Interpreta situacions professionalitzadores amb les ulleres de la prevenció.* c. Relaciona les condicions laborals amb la salut del treballador o treballadora. d. Classifica els factors de risc en l’activitat i els danys que se’n poden derivar. e. Identifica les situacions de risc més habituals en els entorns de treball del tècnic o tècnica. f. Determina l’avaluació de riscos en l’empresa. g. Determina les condicions de treball amb significació per a la prevenció en els entorns de treball relacionats amb el perfil professional del tècnic o tècnica. h. Classifica i descriu els tipus de danys professionals, amb especial referència a accidents de treball i malalties professionals, relacionats amb el perfil professional del tècnic o tècnica.

Continguts Avaluació de riscos professionals: 1.1 L’avaluació de riscos en l’empresa com a element bàsic de l’activitat preventiva. 1.2 Importància de la cultura preventiva en totes les fases de l’activitat professional. 1.3 Efectes de les condicions de treball sobre la salut. L’accident de treball, la malaltia professional i les malalties inespecífiques. 1.4 Risc professional. Anàlisi i classificació de factors de risc. 1.5 Anàlisi de riscos relatius a les condicions de seguretat. 1.6 Anàlisi de riscos relatius a les condicions ambientals. 1.7 Anàlisi de riscos relatius a les condicions ergonòmiques i psicosocials. 1.8 Riscos genèrics en el sector de ....... 1.9 Danys per a la salut ocasionats pels riscos. 1.10 Determinació dels possibles danys a la salut dels treballadors que poden derivar-se de les situacions de risc detectades en el sector ......

Desenvolupament de l’activitat 1/4 A la primera sessió, la professora o el professor explicarà la finalitat, modalitats de participació, els requisits de participació del concurs de Fototreball 2014 i proposarà a l’alumnat una activitat d’aprenentatge que els permeti participar-hi. Es presentaran les fotografies guanyadores d’altres edicions, per tal que vegin la contingut i el format. Es demanarà a l’alumnat que realitzi 3 fotografies sobre el tema de la importància de la seguretat i la salut laboral en el treball, seguint les indicacions següents:

Desenvolupament de l’activitat 2/4 L’original de la fotografia o fotografies, en format digital d’alta resolució (format .tif), amb unes mides de 18x13,5 cm d’alt. L’arxiu o arxius s’han d’anomenar incorporant el pseudònim, de la manera següent: FOTO1_PSEUDONIMTRIAT.tif FOTO2_PSEUDONIMTRIAT.tif FOTO3_PSEUDONIMTRIAT.tif Cal elaborar un breu text explicatiu de la fotografia o fotografies,de 2 o 3 línies, fet amb processador de textos (arxius .doc, .txt, .odt o altres formats). Tant la fotografia o fotografies com el text i el formulari s’han d’agrupar en un únic arxiu de compressió ZIP o RAR

Desenvolupament de l’activitat 3/4 Per tal d’identificar idees que serveixin per a realitzar les fotografies, amb la possibilitar de retocar-les o no, s’utilitzarà la tècnica de la pluja d’idees o brainstorming. Primerament, es dividirà el grup-classe en petits grups de 3 alumnes. Es proposarà que pensin i escriguin situacions, moments en una empresa, en una aula taller, en situació imaginària..., en els que es pugui fotografiar sobre la seguretat i salut laboral des de la vessant preventiva durant 5 minuts. A continuació, cada dos petits grups s’ajuntaran i posaran en comú les idees que han tingut i les ordenaran (per concepte general de prevenció, mesures preventives d’un sector, EPI’s...) durant uns altres 5 minuts.

Desenvolupament de l’activitat 4/4 Finalment, cada subgrup exposarà les seves idees i s’elaborarà un llistat general, que permetrà a cada alumne/a realitzar les 3 fotografies. La primera sessió finalitzarà explicant el termini i el lloc de lliurament de les fotografies realitzades. Un cop lliurades, es pot fer una segona sessió on cada alumne/a explica a la resta de companys i companyes les seves fotografies.

Temporalització Aquesta activitat es pot realitzar durant tot el curs escolar (segons el moment d’impartició de la unitat formativa), un cop s’hagin treballat el primer bloc de continguts i s’hagin realitzat la o les activitats d’ensenyament-aprenentatge plantejades per al primer Resultat d’aprenentatge de la UF2. Es proposa realitzar-ho durant els mesos de gener-febrer-març. El lliurament de les fotografies es pot realitzar fins el dia XX de XXXX de 2016.

Per acabar l’activitat: Fer un muntatge de totes les fotografies per tal que es pugui visionar a la televisió de l’entrada o vestíbul de l’institut. Fer una exposició fotogràfica a l’institut, o bé a un centre col·laborador de Formació en centres de treball, o bé a un Centre de Salut i Seguretat Laboral. Realitzar una exposició oral sobre “Salut i Seguretat laboral en el treball” a partir d’una selecció de fotografies als companys i companyes de l’ESO. Organitzar un acte de celebració per al dia 28 d’abril Dia Internacional de la Seguretat i Salut Laboral en el treball i/o per la Setmana Europea per a la Seguretat i Salut Laboral en el treball.

Recursos Bases del concurs. Mostra de fotografies premiades en les darreres convocatòries. Dossier tècnic de la unitat formativa 2.

MOLTES GRÀCIES

FOTOTREBALL 2010. Modalitat 2. 1r premi Autor: Gustavo Roca-Terry Aragües Mida: 768 x 672

FOTOTREBALL 2010. Modalitat 2. 2n premi Autora: Núria Collell Agustí Mida: 2048 x 1536

FOTOTREBALL 2010. Modalitat 2. 3r premi Risc zero? Autora: Núria Calvo Fernández Mida: 358 x 456

FOTOTREBALL 2012. Modalitat 2. 1r Premi Autora: Myriam Caballero Muñoz Mida: 1937 x 1929

FOTOTREBALL 2012. Modalitat 2. 2n premi Autora: Rosa Maria Jurado Artigas Mida: 1501 x 2000

FOTOTREBALL 2012. Modalitat 2. 3r premi Autora: Carme Sangüesa Pons Mida: 1070 x 774