MIGRACIONS I CIUTADANIA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
Advertisements

e-health i terciarisme
La Biblioteca de Ciències Socials presenta:
Les amistats estan fetes de trossets....
Ciència, tècnica i societat
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
VISITEM LA RESIDÈNCIA.
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Programa de Transició Escola Treball
Una experiència a sisè de Primària
1 era JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA Sant Celoni 31 març 2011
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Recordem què vol dir ser adolescent
FI DE CURS Juny EL TROBADOR Barcelona, 17 de maig CLICAR
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
CONSULTA OBERTA LA CONSULTA OBERTA COM A REPTE PERSONAL I PROFESSIONAL. AJUDAT A VALORAR ELS ADOLESCENTS D’UNA ALTRA MANERA, FINS ARA, AL MENYS PER MI.
Quan l’amor fa mal.
EL TROBADOR de La Segarra, presenta.
OMBRES I LLUMS Escola Antoni Gaudí Sta Coloma de Gramenet
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
CEIP Mercè Rodoreda - Martorell Educació Primària
NOVETATS ESPAI MARGALEF
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
ORGANITZACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA I ESPANYA
I V GORA DE SALUT COMUNITÀRIA Lleida, 27 de maig de 2016 PRESENTACIÓ
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Companys i Companyes Avui queden 15 dies......
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
El Programa Educatiu CLIC, OBERT i COL·LABORATIU
Objectiu Educatiu Trienni
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
ELS CONFLICTES ACTUALS Jordi Indiano
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Distribucions importants en Inferència estadística
Treball de Recerca de Batxillerat
TECNOLOGIA.
BIODIVERSITAT A L’HORT
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
IV JORNADES DOCTORIALS
Aprenentatge de matemàtiques a partir de la creació de videojocs.
Alumnes de 4T de primària - s.j.o. Barcelona
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Projecte xarxa Aleix Adell, Asier Aguilera, Silvia Alba, Ivet Clavell
TEST DE L´EMPRENEDOR/A
Departamento de Pedagogia Aplicada
Les nostres fonts documentals per treballar a la classe són molt diverses: 1. Treball de camp (sortides, visites, entrevistes, enquestes…). 2. Monografies,
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
Palataforma web per a músics amateurs i semi-professionals
ACCÉS A L’HABITATGE A BARCELONA
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Transcripción de la presentación:

MIGRACIONS I CIUTADANIA Experiència a l’IES Celestí Bellera de Granollers Margarida Illa Mas

D’ON PARTIM? D’un centre amb un interès especial d’obertura a l’entorn. D’un departament de C. Socials que vol continuar el treball amb fonts orals. D’unes possibilitats de formació i d’intercanvi gràcies a la participació en un projecte d’innovació. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE Estudi del fenòmen migratori fent entrevistes a persones que l’hagin viscut als anys 60 i més recentment. Curs 05-06 Curs 06-07 Curs 07-08 2n ESO 3r ESO 1 CV 3 CV V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

OBJECTIUS (conceptes) Evolució de les migracions a Catalunya de la segona meitat del s. XX fins a l’actualitat. Principals causes i conseqüències de la immigració que ha rebut Catalunya. Semblances i diferències entre la immigració dels anys 60 i la més recent. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

OBJECTIUS (procediments) Iniciar els alumnes en la metodologia de la història oral. Utilitzar noves tecnologies com gravadores, càmeres digitals, programes de tractament d’imatges digitals i de creació de pàgines web. Confegir una pàgina web a partir del treball fet i de la seva anàlisi. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

OBJECTIUS (actituds) Valorar el rigor en la creació d’un document històric. Afavorir l’empatia amb diferents situacions personals. Valorar la relació entre diverses generacions i entre persones autòctones i nouvingudes. Cooperar i entendre que cal l’aportació de tot el grup perquè el resultat sigui reeixit. Ser conscients que participen en un projecte col·lectiu de l’institut i de la vida de la ciutat. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

UNA AJUDA FONAMENTAL: el centre cívic del barri Grup de dones: “Compartint paraules i cafè”. DVD “Yo te cuento, tú me cuentas”. Projecte compartit. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

METODOLOGIA Contacte amb el tema per mitjà d’un documental o de bibliografia. Elaborar els qüestionaris. Trobar informants i fixar un calendari d’entrevistes. Transcriure les entrevistes. Analitzar què ens han aportat les entrevistes per al coneixement del fenomen migratori. Conclusions. Confecció de la pàgina web. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

ALTRES ACTIVITATS (1) VISITES EN GRUP AL CENTRE CÍVIC V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

ALTRES ACTIVITATS (2) VISITES de les dones a L’INSTITUT Festa final juny 2006 Maig 2007 V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

ALTRES ACTIVITATS (3) TAULA RODONA A LA BIBLIOTECA Roca Umbert V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

I l’educació per a la ciutadania? Posa en contacte diferents generacions: avis, pares, joves. Evidencia situacions difícils i esforç de superació personal i social. Descobreix la pròpia història familiar o la de companys nouvinguts. Es coneix la funció d‘entitats o equipaments ciutadans. L’acostament vivencial al fenomen POT POSAR EN QÜESTIÓ ELS TÒPICS V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

VALORACIÓ (1) Prenen una actitud activa davant la feina. Investiguen un fenomen que forma part de la seva realitat o del passat recent de la nostra societat. És especialment significatiu que lliguin l’experiència dels avis amb la dels immigrants més recents. “Jo no sabia que havia estat tan dur, tan difícil” V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

VALORACIÓ (2) El treball fora de l’institut els responsabilitza: - del contacte amb les persones. - d’una certa formalitat en el tracte. - d’un material col·lectiu (gravadores digitals, càmeres fotogràfiques). La relació establerta amb el grup de dones del centre cívic es va mantenint i resulta gratificant per totes dues bandes. Aportació de material fotogràfic. V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

VALORACIÓ ALUMNES Sobre el tema “El tema de l'emigració està bé, moltes persones en parlen sense saber, nosaltres ara podem parlar sabent més. La majoria de gent no sabem el que estan passant els que arriben ara.” “Les experiències d'algunes persones han estat impactants: fets de la guerra, agressions, problemes econòmics i de vivenda. I encara ara passen aquests fets però no els sabem. Això ens fa valorar més el que nosaltres tenim”. “Hem sabut que molts espanyols van emigrar anteriorment a Sudamèrica i els van tractar bé, alguns es devien sentir com els que venen ara d'allà cap aquí.” “El que ens han explicat segurament és semblant al que van passar alguns dels nostres avis” V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

VALORACIÓ ALUMNES Sobre el mètode de treball “No ens hem avorrit, les feines han estat molt variades i ens passava el temps volant.” “Hem conegut persones, el centre cívic alguns tampoc el coneixíem.” “La feina posada en una pàgina web llueix més i tothom la podrà veure.” “Utilitzar les gravadores digitals ha estat bé però també ens ha complicat a vegades la feina per problemes amb els ordinadors.” “El treball en parelles ha tingut moments de tot. Ens hem conegut entre nosaltres, alguns no ens havíem tractat gaire. Quan hem hagut de treballar tots junts hem fet pinya.” “Hem hagut de treballar molt fora de les hores de classe però no eren deures "normals".” “El més dur han estat les transcripcions de les entrevistes.” V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

I ARA QUÈ? Activitat TEATRE I DEBAT. Visita a l’ARXIU COMARCAL. Contactes amb l’ARXIU MUNICIPAL. Cal acabar la feina. Trobada final de curs. Podem lligar aquesta activitat amb l’assignatura d’Educació per a la Ciutadania? V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials

Visiteu la nostra pàgina web! US CONVIDEM A TOTS Visiteu la nostra pàgina web! http://www.bellera.cat/prof/milla V Jornades Internacionals Recerca Didàctica Ciències Socials