Estratègies d’aprenentatge per competències

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Experiències en la tutorització d'habilitats transversals
EL PROCÈS DE CONVERGÈNCIA EUROPEA: EXPERIÈNCIA PILOT A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA Núria Casamitjana Badia Vicerectora de Política Acadèmica
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Avaluació autèntica Instrument de suport: Les rúbriques
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1 u n i t a t L’educador infantil.
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
LES CACERES DEL TRESOR I LES WEBQUEST, MODELS DE RECURS COMPETENCIAL
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
ELS PLANS D’ACCIÓ TUTORIAL A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA
Recursos Informàtics en Història
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
JORNADA D’INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
PROPOSTA DE PROJECTE INTERDISCIPLINARI A TRAVÉS
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
1 1.
TRIANGULANT L’AVALUACIÓ DE LES PRÀCTIQUES EXTERNES EN EL GRAU DE PEDAGOGIA.
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Memòria de Farmàcia Pràctica Disseny i estructuració d’un servei farmacèutic per a ser implementat a la farmàcia comunitària Maria Rubio Valera Professora.
La consciència fonològica a P-4
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
Introducció i objectius
Presentació de la Guia per a la identificació i
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Equips docents: Una forma diferent de fer docència
Seminari d’Educació Especial
d'ensenyança-aprenentatge
El farmacèutic tutor: responsabilitat en la docència de Pràctiques Tutelades Dra. Marian March 8a Jornada de Desenvolupament de Competències pels Tutors.
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
Student Portfolio and e-Portfolio development in Europe
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
PROCÉS DE SEGUIMENT DE LES TITULACIONS UNIVERSITÀRIES
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Prof. José Miguel Santacreu Soler Dep. d’Humanitats Contemporànies
FORMACIÓ CONTINUADA · DAP CAMP DE TARRAGONA CURS D’AVALUACIÓ FORMATIVA
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
El treball en equip a la Xarxa: estratègies docents
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
El currículum a l’educació primària
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Pla Integral de Salut Mental
I Jornades de Mobilitat Internacional del PAS
PROJECTE EXPERIMENTAL D’HOMOLOGACIÓ D’EMPRESES D’FCT
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
El Treball de Recerca.
Presentació de resultats
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de: - Servei de Gestió de la Recerca, de la Oficina de Projectes Internacionals de Recerca,
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
Transcripción de la presentación:

Estratègies d’aprenentatge per competències 6a Jornada: La professionalització docent farmacèutic tutor d’Estades en Pràctiques Tutelades a l’Espai Europeu d’Educació Superior Estratègies d’aprenentatge per competències Marian March Coordinadora General Unitat d’Estades en Pràctiques Tutelades 25 de gener 2017

INTRODUCCIÓ Al Grau de Farmàcia se inclouen com: assignatures singulars: - TFG - Pràctiques Tutelades Ambdues representen 30 ECT’s (10%) del Grau i tenen un paper important en el desenvolupament de competències transversals

INTRODUCCIÓ Assignatura Pràctiques Tutelades pla docent procés d’avaluació 24 ECTs per competències mitjançant rúbriques d’avaluació Per afavorir que l’alumne sigui responsable del seu propi procés d’aprenentatge

la primera estratègia a considerar en l’aprenentatge de l’estudiant ESTRATÈGIES Definir el sistema d’avaluació d’acord amb els valors competencials a assolir és la primera estratègia a considerar en l’aprenentatge de l’estudiant

ESTRATÈGIA Elements avaluació progressiva planificació autonomía gestió del coneixement reflexió

Aprenentatge constructivista ESTRATEGIES Dissenyar activitats que ajudin als alumnes a reflexionar i actuar per a millorar la seva empleabilitat Aprenentatge constructivista

Aprenentatge cooperatiu ESTRATEGIES Dissenyar activitats que portin als alumnes a treballar en equip Aprenentatge cooperatiu

Aprenentatge competitiu ESTRATEGIES Dissenyar activitats que portin als alumnes a mostrar les seves capacitats davant els seus companys Aprenentatge competitiu

COMPETÈNCIES EN PRÀCTIQUES TUTELADES COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES Pròpies del farmacèutic: - Farmàcia comunitària - Farmàcia de hospital COMPETÈNCIES TRANSVERSALS 8 definides al Grau de Farmàcia. UB Farmàcia Pràctica

OBJECTIU Promoure un aprenentatge basat en la resolució de problemes de salut Impulsar accions de participació en la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia Assolir valor competencial professional en l’àmbit assistencial

Triangulació de l’aprenentatge en l’acció Comprensió situacions reals Desenvolupament Cognitiu Ètic Personal Anàlisi i Reflexió

Aprenentatge per competències Saber estar saber Saber fer comportaments Saber hacer habilitats coneixements

CATEGORITZACIÓ DE L’APRENENTATGE Nivell 1. Identificar i descriure les activitats desenvolupades al centre receptor Nivell 2. Explicar/ interpretar diferents activitats de farmàcia pràctica portades a terme al centre receptor Nivell 3. Aplicar la gestió dels coneixements a la resolució de casos pràctics i extreure reflexions en farmàcia pràctica

CATEGORITZACIÓ DE L’APRENENTATGE Nivell 4. Analitzar i relacionar els conceptes teòrics amb la pràctica realitzada Nivell 5. Elaborar materials d’educació farmacèutica dirigits als ciutadans sobre l’uso efectiu i segur dels medicaments Nivell 6. Emetre informes d’activitat i analitzar enquestes d’opinió en relació al treball desenvolupat

APRENENTATGE CONSTRUCTIVISTA MemÒria Formativa Reflexiva

Anàlisi i Reflexió Memòria Formativa Reflexiva orientada a competències professionals (MFR) 4 lliuraments en 6/9 mesos

MFR Compromís del farmacèutic tutor Responsabilitat de l’estudiant   Titol de l’activitat formativa:   Què has après? (formació) Com ho has aplicat? (habilitats) Quines reflexions has fet? (gestió de coneixements) Quines competències professionals estàs adquirint? (capacitació) Nivell 1.- Identificar i descriure Nivell 2.- Explicar/interpretar Nivell 3.- Aplicar la gestió del coneixement per resoldre Nivell 4.- Analitzar i relacionar Nivell 5.- Elaborar materials Nivell 6.- Emetre informes Compromís del farmacèutic tutor Responsabilitat de l’estudiant Avaluació del tutor acadèmic Projecte d’Innovació Docent

MFR - TEMES Organització i custodia medicaments amb recepta mèdica/ordre mèdica Gestió de las alertes farmacèutiques - AEMPS Dispensació de medicaments amb recepta electrònica/ordre mèdica Pràctica de l’Atenció Farmacèutica en: - Dispensació de medicaments d’Indicació Farmacèutica (FC) - Dispensació Ambulatòria al Servei de Farmàcia d’Hospital

TAXONOMIA DE BLOOM Nivell 1 Coneixement - Recorda i reconeix informació , idees i principis i coneixements com es varem aprendre Nivell 2 Comprensió - Utilitza coneixements en situacions conegudes - Interpreta amb paraules pròpies, la informació rebuda Nivell 3 Aplicació - Utilitza informació, mètodes, conceptes, teories, en situacions noves. - Soluciona problemes utilitzant habilitats o coneixements Nivell 4 Anàlisi - Estableix diferències - Classifica i relaciona les hipòtesi, evidencies o estructures d’una pregunta o asseveració Nivell 5 Síntesi - Genera, integra i combina idees en una proposta nova a partir de dades subministrades - Relaciona coneixement d'àrees disperses i prediu conclusions derivades Nivell 6 Avaluació - Valora, avalua o critica en base a estàndards i criteris específics

APRENENTATGE COMPETITIU Memòria FARMÀCIA PRÀCTICA

Entendre situacions reals - MFP Memòria de Farmàcia Pràctica 4 lliuraments en 6/9 meses (MFP)

Entendre situacions reals - MFP Conciliació i Seguretat del medicament (notificació RAM, errors de medicació, PRMs...) Citostàtics / Farmacotècnia / Nutrició Artificial / Selecció de Medicaments Ajust posològic en pacients amb funció renal disminuïda i cribratge del risc cardiovascular (2 pacients) Disseny i estructuració d’un servei farmacèutic per a ser implementat a la farmàcia (en grups de 2 alumnes)

Entendre situacions reals - MFP Compromís del tutor: Supervisar i validar Entrenar l’alumne en activitats de gestió i en serveis orientats al pacient. Responsabilitat de l’alumne: Presentar als tallers la progressió del treball. Participar en programes d’us efectiu i segur dels medicaments (pacient crònic polimedicat amb IR, risc cardiovascular, etc…)

Entendre situacions reals - MFP Competitiu II Premio ‘El Farmacéutico Joven’ de Implantació de Serveis Farmacèutics

APRENENTATGE COOPERATIU TREBALL D’EDUCACIO FARMACÈUTICA

Desenvolupament Cognitiu - Ètic – Personal TEF Treball d’Educació Farmacèutica als ciutadans - Educació farmacèutica a estudiants d’educació secundària - Educació farmacèutica a associacions de pacients

Treball d’Educació Farmacèutica a les associacions de pacients Desenvolupament Cognitiu - Ètic - Personal Treball d’Educació Farmacèutica a les associacions de pacients 1. Què li pots consultar al farmacèutic per a obtenir els millors resultats en el teu tractament? (posologia, interaccions, contraindicacions, etc...): power-point 2. Adequació individual dels medicaments a la idiosincràsia particular dels pacients. vídeo 3. Eines d’informació pels pacients que pot aportar el farmacèutic: quadern del ciutadà, díptic i/o joc.

Treball d’Educació Farmacèutica a les associacions de pacients Desenvolupament Cognitiu - Ètic - Personal Treball d’Educació Farmacèutica a les associacions de pacients Premi Federació Farmacèutica al millor treball - àmbit farmàcia d’hospital - àmbit farmàcia comunitària

Treball d’Educació Farmacèutica a les associacions de pacients Desenvolupament Cognitiu - Ètic - Personal Treball d’Educació Farmacèutica a les associacions de pacients Jurat Edició Primavera Edició Estiu

Abril 2016

En resum el farmacèutic tutor vetllarà per Assistència al centre receptor i tutorització Validar 4 memòries formatives - reflexives Validar 4 memòries de farmàcia pràctica Acompanyar i qualificar sessions educatives Emetre l’informe final Professor associat i farmacèutic tutor mantindran una comunicació fluida envers l’estudiant

…. L’educació es un art, i la seva pràctica ha de ser perfeccionada per moltes generacions. Kant

MOLTES GRÀCIES!! www.ub.edu/farmaciapractica