LES EMPRESES DE L’EURAM UCE 2008 Oriol Amat, UPF

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Jordi Martínez ECOGESA 17 d’octubre 2013 Productivitat: què és i com millorar-la Los contenidos expuestos en el presente documento son propiedad y de uso.
Advertisements

NOMS: Bahaa Eldin Tobi Mohamed El Hajji Prof.: Albert Mestre Grup: 4.
Barberà del Valles, 19 Novembre 2008
Presentació Serveis Contactar GESTORIA BARCELÓ, S.L.
Política ambiental El cas Balear Anna Campos Alba Lladós Ramon Nos.
LA INDÚSTRIA Geografia 3r ESO.
EL ROL DE LES EMPRESES INSTAL·LADORES EN L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
ANÀLISI ECONÒMICA-FINANCERA DEL SECTOR VITIVINÍCOLA Oriol Amat i Jordi Perramon Universitat Pompeu Fabra.
En aquest tema veurem els apartats següents:
ESTRATÈGIES DELS HOTELS URBANS ESPANYOLS I EUROPEUS DAVANT EL LOW COST Evolució Autors: Dra. Mar Vila, professora del Departament de Control.
Galetes Birba Josep Nadal Agell Ricard Pons de la Cruz
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
1. La Segona Revolució Industrial
la depressió dels anys trenta
El mercat de treball a la ciutat de Girona
EL ROL DE LES EMPRESES INSTAL·LADORES EN L’EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
UNITAT 2.- L’EMPRESA I EL SEU DESENVOLUPAMEN
Cicle administració IES LLOIXA.
El paper dels barris en les xarxes socials a Catalunya. Una aproximació. José Luis Molina (UAB) Projecte finançat pel MICINN (CSO /SOCI), Estudio.
El mercat i els sistemes d’organització industrial
Proposta EC: definició, objectius i pressupost
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Anàlisi econòmica i financera
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
9.2. Creixement i desequilibris econòmics. El creixement econòmic als anys seixanta. Incorporació al creixement occidental posterior a la Guerra.
La responsabilitat social de les entitats públiques
La Nòmina Catalana.
MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DELS COMERÇOS
Com poden créixer les pime en el context actual
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Jornada de portes obertes
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
El model EDC: De la inserció laboral a la gestió corporativa de la diversitat De les dificultats a les oportunitats empresarials.
ANÀLISI DE LES ARTS MENORS COM A MODEL DE FUTUR A LA PESCA
SOCIETAT ESPANYOLA Segle XIX.
PROJECTE DE CONSTRUCCIÓ I EXPLOTACIÓ DEL TRAMVIA SALT-GIRONA
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
Margin Management Concept
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
LA CRISI DE LA RESTAURACIÓ ( ) El marc econòmic.
la depressió dels anys trenta
Necessita Catalunya un nou finançament?
ELS MERCATS ESTRATÈGICS DE LES ARTS ESCÈNIQUES I LA MÚSICA A CATALUNYA
Perspectives econòmiques i reptes del sector de la salut
El sector terciari. Concepte de sector terciari
Inversió en l’operador espanyol Juliol 2016
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
La formació professional, una opció de futur i amb futur
1a JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
L’empresa com a sistema organitzat
Creixement econòmic de Liquats Vegetals: Presència als lineals de les grans distribuidores d’alimentació. Núria Arimany Anna Sabata Xavier Ferràs Petra.
NOVES LÍNIES DE FINANÇAMENT ICF
II. EL PRECIO Quantitat de diners que el comprador d’un determinat producte o servei lliura al venedor a canvi de la seva adquisició. És la variable del.
Resum Informe d’Enquesta d’Opinió de l’Empleat
Global Cook Service.
La indústria tèxtil a Catalunya al segle XIX i avui en dia
Geografia.
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
Informe Observatori Barcelona 2016
Jornada sobre el Projecte de reforma de l’Estatut d’autonomia de Catalunya Finançament de la Generalitat i aportació catalana a les finances de l’Estat.
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
NORMALITZACIÓ COMPTABLE
Dona Kolors, Innovació social en costura
Tema 3. Anàlisi macro a curt i mitjà
Evolució del comerç als barris de Barcelona
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Transcripción de la presentación:

LES EMPRESES DE L’EURAM UCE 2008 Oriol Amat, UPF

LES EMPRESES DE L’EURAM COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? CONCLUSIONS ÍNDEX ASPECTES PREVIS LES EMPRESES DE L’EURAM COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? CONCLUSIONS O.Amat-UPF i ACCID

Presentació Objectiu: diagnòstic de la situació i perspectives de les empreses de l’EURAM. Anàlisi integral: estratègica, operativa i econòmico-financera. Nivells d’anàlisi: agregada, geogràfica, sectorial, clusters, estructura de l’accionariat, procedència del capital i empreses cotitzades, entre d’altres. O.Amat-UPF i ACCID

ESTUDIS EFECTUATS 1.ASPECTES PREVIS Empreses incloses a SABI (comptes anuals) Llibre de les empreses de l’EURAM, IIVEE, 2006 Mostra de 254 empreses exitoses: -Creixement vendes: 15% i 2,4 milions € -Rendibilitat fons propis: 8% -Comptes anuals i anàlisi qualitatiu (enquesta) UPF-Direcció Gral. d’Indústria, 1997-2008 O.Amat-UPF i ACCID

Visió global Empreses EURAM: evolució favorable, conserven el seu important pes econòmic (28% població i 30% PIB). Sectors amb més pes: turístic (41%), tèxtil (que representa el 65% de tot l’Estat Espanyol), sector químic (54%) i editorial (42%) i d’altres com farmacèutic, agroalimentari, automòbil, ... Si només considerem la part EURAM que està a l’Estat Espanyol, Catalunya té el 61% de les empreses, el País Valencià el 33% i les Illes Balears el 6%. Catalunya-País Valencià: intercanvis comercials El PIB UE ha crescut a ritmes del 1,5% anyal de mitja, a EURAM ha crescut al voltant del 3% anyal. El fenomen de la immigració ha contribuït a aquest creixement. O.Amat-UPF i ACCID

Visió global Sectors que perden pes: agrari; indústries extractives; tèxtil, confecció, calçat i cuir; material elèctric i electrònica, automòbil, telecomunicacions, moble... Sectors que mantenen pes: editorial, fusta i suro, químic i farmacèutic, productes minerals no metàl·lics i maquinaria... Sectors que augmenten pes: construcció, turisme, alimentació i begudes, distribució d’energia, serveis i comerç minorista... O.Amat-UPF i ACCID

-Destinació turística i laboral -Qualitat de vida PUNTS FORTS EURAM -Climatologia -Bellesa de la natura -Destinació turística i laboral -Qualitat de vida -Bona relació entre cost de la mà d’obra i la seva preparació -Atracció de ciutats com Barcelona i València -Cultura de treball -Creació d’empreses O.Amat-UPF i ACCID

PUNTS FEBLES EURAM Dèficit fiscal Dèficit infraestructures Deficiències del sistema universitari i de formació professional, baix nivell d’idiomes,... Molts sectors i clusters (tèxtil llar, joguet, moble i calçat) es basen en costos baixos Insuficient inversió en innovació Dèficit comercial Baixa rotació actius i baixa productivitat Estratègia financera conservadora Dificultar per a comptar amb empreses grans O.Amat-UPF i ACCID

1.ASPECTES PREVIS EMPRESA O.Amat-UPF i ACCID

EMPRESA 1.ASPECTES PREVIS RIQUESA FINANCERA I SOCIAL LIQUIDESA O.Amat-UPF i ACCID

EMPRESA 1.ASPECTES PREVIS RIQUESA CREIXEMENT FINANCERA I SOCIAL LIQUIDESA CREIXEMENT O.Amat-UPF i ACCID

2. LES EMPRESES DE L’EURAM Capitalitzades i solvents Ineficiència en la gestió dels actius Rendibilitat elevada Accelerat procès de transformació Inici recessió Baix nivell d’I+D O.Amat-UPF i ACCID

2. LES EMPRESES DE L’EURAM DIAGNÒSTIC ESTATS COMPTABLES 05 04 03 -BALANÇ: LIQUIDESA AC/PC 1,4 1,3 1,2 CAPITALITZACIÓ CP/P 0,43 0,43 0,46 GESTIÓ D’ACTIUS V/A 0,67 0,71 0,89 TERMINIS TC 112 110 102 -COMPTE DE RESULTATS: VENDES, DESPESES, Bº -RENDIBILITAT: ROS-ROI-ROE ROE 10% 11% 9,8% -CREIXEMENT: V A D B VADB O.Amat-UPF i ACCID

2. LES EMPRESES DE L’EURAM PETITES: MOLT CAPITALIZADES, APOSTEN PER LAUTOFINANÇAMENT, CREIXEMENT LENT, BAIX RENDIMENT. GRANS: MENYS CAPITALIZADES, MÉS EFICIENTS EN COSTOS, TERMINIS FAVORABLES, MOLT RENDIBLES O.Amat-UPF i ACCID

COMPARACIÓ DE L’EURAM AMB ESPANYA 2. LES EMPRESES DE L’EURAM COMPARACIÓ DE L’EURAM AMB ESPANYA -Més capitalització -Més inversions a llarg termini -Més rendiment inversions -S’estan escurçant les diferències O.Amat-UPF i ACCID

Evolució sectors Desfavorable: Favorable: Turisme Cotxes Editorial Serveis Farmacèutic Desfavorable: Cotxes Tèxtil Sabata Joguina Immobiliari Construcció Banca Borsa O.Amat-UPF i ACCID

INGREDIENTS FELICITAT: -ALGUNA COSA QUE FER -ALGUNA COSA QUE ESPERAR 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? INGREDIENTS FELICITAT: -ALGUNA COSA QUE FER -ALGUNA COSA QUE ESPERAR -ALGÚ A QUI ESTIMAR KET DE VRIES,2003 O.Amat-UPF i ACCID

ESPERANÇA DE VIDA EMPRESARIAL? 12,5 anys (A. De Geus, 2005) 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? ESPERANÇA DE VIDA EMPRESARIAL? 12,5 anys (A. De Geus, 2005) 10,3 anys (Informa, 2003) 5,6 anys (Financial Times, 2004) O.Amat-UPF i ACCID

COMERÇ: MERCADONA, BON PREU,... 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? INDÚSTRIA: MANGO, FICOSA, ALMIRALL, ECOTÈCNIA, GERMANS BOADA, PUIG, PLANETA, PORCELANOSA,... AGROALIMENTARI: GUISSONA, TORRES, CODORNIU, FREIXENET, NUTREXPA, VICHY CATALÁN, CASA TARRADELLAS, FARGA, SAL COSTA, ... COMERÇ: MERCADONA, BON PREU,... SERVEIS: CATALANA OCCIDENT, RACC, FIATC, MRW,... O.Amat-UPF i ACCID

PERFIL: QUI? QUÈ? COM? 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? O.Amat-UPF i ACCID

3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? PERFIL: QUI? LÍDER: PROJECTE VITAL, HUMILITAT, OBSESSIÓ PER L’EMPRESA, NO CULPA FACTORS EXTERNS, BON ORGANITZADOR EQUIP: QUALITATS INNATES, FORMACIÓ, PROMOCIÓ INTERNA, SUCCESIÓ QUÈ? COM? O.Amat-UPF i ACCID

3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? Pregunta: -Vive con tres amigas... ¿Cómo lo hace? Respuesta:-¿A qué se refiere? Pregunta:-Acaba de cumplir 80 años... Respuesta:-Le invito a la fiesta PlayBoy de esta noche. ¿Qué me decía? Pregunta: -¿Es difícil convivir con una mujer? Respuesta: Si. He estado casado dos veces. Y ahora me conformo con lo que puedo. Ya sé que no es lo mismo que la enorme felicidad de estar sólo con la persona que amas, pero me tengo que conformar con esto. Le pido comprensión para los que no tenemos más remedio que tener varias mujeres. Creo que hay sitio para todos”. Entrevista de LL.Amiguet a Hugh Hefner, fundador de Playboy, La Vanguardia, 31 de maig de 2006 O.Amat-UPF i ACCID

Implicació del personal 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? QUI? Gasela Resta Personal amb estudis universitaris 16,0% 12,5% Formació / Massa salarial 2,4% 0,7% Empreses amb retribució variable 39,0% 34,0% Implicació del personal Formació Incentius O.Amat-UPF i ACCID

QUÈ? ALGUNA COSA QUE T’AGRADI FER, 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? PERFIL: QUI? QUÈ? ALGUNA COSA QUE T’AGRADI FER, EN QUÈ POTS SER EL MILLOR? LLARG TERMINI, 4 ANYS, POCA DIVERSIFICACIÓ COM? O.Amat-UPF i ACCID

QUÈ? ALGUNA COSA QUE T’AGRADI FER, 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? PERFIL: QUI? QUÈ? ALGUNA COSA QUE T’AGRADI FER, EN QUÈ POTS SER EL MILLOR? 1%-10%-100% LLARG TERMINI, 4 ANYS PER A DESCOBRIR-HO, POCA DIVERSIFICACIÓ COM? O.Amat-UPF i ACCID

INNOVAR REQUEREIX PACIÈNCIA I CREATIVITAT SOVINT EL MERCAT NO ESTÀ PREPARAT PER A LA INNOVACIÓ: -FORNS MICROONES: 1946-1970 -VÍDEOS: 1956-1975 -CONTESTADOR AUTOMÀTIC: 1958-1985 CREATIVITAT: DESCOBRIR, PRODUCCIÓ, COMERCIAL,.. O.Amat-UPF i ACCID

COM? DISCIPLINA, CONSTÀNCIA 3.COM SÓN LES EMPRESES EXITOSES? PERFIL: QUI? QUÈ? COM? DISCIPLINA, CONSTÀNCIA PROCESSOS CLIENTS FINANCES O.Amat-UPF i ACCID

Diversificació Efic. costos Qualitat Innovació Orient. client Com? Processos Gasela Resta % Empreses amb ISO 9000 70,0% 5,0% Personal fix / Total personal 71,0% 75,0% Subcontractació / Costos totals 26,0% 23,0% R+D / Vendes 2,4% 1,0% Diversificació Efic. costos Qualitat Innovació Orient. client O.Amat-UPF i ACCID

Clients satisfets Vendes prod. nous Export. Com? Clients Gasela Resta Vendes productes nous / Vendes 35% 13,0% Avaluació satisfacció clients 85% 53,0% Devolució vendes / Vendes 1% 1,9% Vendes Clients satisfets Vendes prod. nous Export. O.Amat-UPF i ACCID

Per què se’n van els clients? Mort 1% Canvi de domicili 3% 9% Prefereixen producte competidor 68% Mala qualitat de servei, indiferència, mal tracte 19% Altres causes Font: Miller Business Sistems MCB, 1995. O.Amat-UPF i ACCID

Creixement autosostingut Eficiciència despeses Com? Finances Gaseles Tortugues Resta Personal / Vendes 13% 22% 14% Bº / Vendes 10% 4% 8% Bº / Cap. propis 26% 4% 9% Autofinançament 10% 4% 8% Creixement autosostingut 34% 3% 10% Rendibilitat Creixement autosostingut Palanquejament Solvència Rendiment Reinversió Bº Eficiència Actius Eficiciència despeses Beneficis O.Amat-UPF i ACCID

VADB CREIXEMENT EQUILIBRAT Finances Gaseles Tortugues Resta Personal / Vendes 13% 22% 14% Bº / Vendes 10% 4% 8% Bº / Cap. propis 26% 4% 9% Autofinançament 10% 4% 8% Creixement autosostingut 34% 3% 10% VADB CREIXEMENT EQUILIBRAT O.Amat-UPF i ACCID

VADB VADB CREIXEMENT EQUILIBRAT MORT D’ÈXIT Finances Gaseles Tortugues Resta Personal / Vendes 13% 22% 14% Bº / Vendes 10% 4% 8% Bº / Cap. propis 26% 4% 9% Autofinançament 10% 4% 8% Creixement autosostingut 34% 3% 10% VADB CREIXEMENT EQUILIBRAT VADB MORT D’ÈXIT O.Amat-UPF i ACCID

TERMINIS DE COBRAMENT-PAGAMENT TERMINIS D’ESTOCS FINANCES TERMINIS DE COBRAMENT-PAGAMENT TERMINIS D’ESTOCS POLÍTICA FINANCERA: FINANÇAMENT DE L’ACTIU FIX, FONS DE MANIOBRA, PROPORCIÓ DE CAPITALS PROPIS, POLÍTICA DE DIVIDENDS,... O.Amat-UPF i ACCID

FINANCES EL MILLOR NEGOCI ÉS SER HONRAT EMPRESES AUDITADES “...LAS CUENTAS DE LAS FILIALES ...NO HAN SIDO AUDITADAS” “...NO HA SIDO POSIBLE VERIFICAR EL PRECIO MEDIO DE LAS EXISTENCIAS” “NO SE HA PODIDO CORRELACIONAR CIERTAS EXISTENCIAS CON SUS FACTURAS DE COMPRA” “EL SUBGRUPO...QUE TIENE 18 FILIALES... NO HA FACILITADO DETALLE DE LAS CUENTAS DE BALANCE Y CTA. RTDOS.” O.Amat-UPF i ACCID

F C P RH Creació de valor Rendibilitat Capacitat de creixement Palanquejament Solvència Rendiment Reinversió beneficis Beneficis Vendes C Clients satisfets Vendes productes nous Exportació Diversificació de productes Internacionalizació P Eficiència en costos i actius Qualitat total Innovació Orientació al client Formació Incentius Implicació del personal RH O.Amat-UPF i ACCID

NO ÉS FÀCIL ESTAR A DALT: L’ÈXIT ÉS COJUNTURAL NO ÉS FÀCIL ESTAR A DALT: EN BUSCA DE L’EXCEL.LÈNCIA (T.PETERS) LIDERANT LA REVOLUCIÓ (G.HAMEL) O.Amat-UPF i ACCID

Bº ANYS L’ÈXIT ÉS COJUNTURAL ESGOTAMENT CICLE DE VIDA DE L’EMPRESA: O.Amat-UPF i ACCID

Bº ANYS L’ÈXIT ÉS COJUNTURAL ADAPTAR EL MODEL C APACITAT GENERACIÓ CICLE DE VIDA DE L’EMPRESA: ADAPTAR EL MODEL Bº C APACITAT GENERACIÓ RIQUESA ANYS O.Amat-UPF i ACCID

FACTORS CLAU D’ÈXIT Factor humà: Formació, incentius, implicació personal Processos: Eficiència, productivitat, qualitat, innovació, orientació al client Clients: Satisfacció, fidelitat, boca-orella Finances: rendiment, reinversió, palanquejament, solvència, rendibilitat, capacitat creixement O.Amat-UPF i ACCID

-SOLIDESA FINANCERA 4.CONCLUSIONS -BONA RENDIBILITAT -FEBLESES I AMENACES IMPORTANTS -INNOVACIÓ VERSUS COSTOS -ORIENTACIÓ AL MERCAT -DIFERÈNCIES EN FUNCIÓ DE SECTORS I CLUSTERS O.Amat-UPF i ACCID

Reptes per a mantindre posició capdavantera Innovació Inversió en disseny, marques,... Orientació als mercats internacionals Cultura de l’esforç Incrementar productivitat Guanyar dimensió Cooperar per competir Administració: infraestructures,... O.Amat-UPF i ACCID

...i TAMBÉ UNA MICA DE SORT...

PERO LA SORT NOMÉS ARRIBA SI TREBALLES DUR AMB INNOVACIÓ I DISCIPLINA,...

BIBLIOGRAFÍA Bradley, F. i O’Reagain (1998): “Concentración y diversificación entre pymes con éxito en los mercados internacionales”, ICE, n. 774. Dollar, D. (1993): “Competitiveness, convergence and international specialitzation”, MIT Press, Cambridge. Eurostat (2007): “Eurostat Yearbook”, Unió Europea. Fontrodona, J. i Hernández,JM (1998): “Les multinacionals catalanes”, Papers d’Economia Industrial, Generalitat de Catalunya, Barcelona. Hernández, JM, Amat,O. Fontrodona, J. i Fontana, I. (2000): “Les empreses gasela a Catalunya”, Papers d’Economia Industrial, Generalitat de Catalunya, Barcelona. Informa (2008): “SABI”, Base de dades, Madrid. IIVEE (2007): “Llibre de les empreses de l’EURAM”, Institut Ignasi Vilallonga d’Economia i Empresa, València. Laigle, L. (1998): “Stratégies d’internationalisation”, Problemes econòmiques n. 2591. Simon, H. (1996): “Hidden champions”, Harvard BS Press, Boston. Trigo, J. (1997): “La economía española: el camino hacia el mercado”, Gestió 2000, Barcelona. Trout, J. i Rivkin, S. (2000): “Differenciate or die”, Wiley, Nova York. O.Amat-UPF i ACCID