INTEL.LIGÈNCIA EMOCIONAL I MINDFULNESS A L’AULA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Practica….
Advertisements

ESTRATÈGIES PER DESESENVOLUPAR LLENGUATGE EN L’ INFANT SORD
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
PENSAMENTS O HABILITATS COGNITIVES
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
Salut mental i prevenció
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS Dr. Joan Fuguet Busquets
Empatia i emocions al Cor de Maria
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
EL CÀLCUL MENTAL A L’EDUCACIÓ INFANTIL
El Pare Claret és un regal per a tots
APRENENTATGE MULTINIVELL
Les bones pràctiques per a la educació en família
3a PART Els nens i nenes de P- 4
Cos i emoció Programa-taller d’educació emocional que es basa en el desenvolupament de l’autonomia personal i la regulació emocional.
PETITS REPORTERS Títol.
Recordem què vol dir ser adolescent
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
PASSOS PER MEDIAR UN CONFLICTE
UTILITZACIÓ DE GINYS EN EDUCACIÓ INFANTIL 3 ANYS
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
ELS DRETS SOCIALS Rics i pobres
Mediació IES s'Agulla (Blanes) Què és la mediació? Conflictes que
Un test per pensar... Materials de
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
WEBQUEST WEB...QUÈ ? Alumnes de l’Escola ESTEL VALLSECA.
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
- Treballem un projecte a l’aula d’acollida -
Objectiu Educatiu Trienni
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
ENS TROBEM DE NOU.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Estils de comunicació i relacions interpersonals: l’Assertivitat
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Les taules de multiplicar
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
"Senyor, ensenya'ns a pregar"
Projecte de P-3: Som fotògrafs!!
TEST DE L´EMPRENEDOR/A
HABILITATS COMUNICATIVES
LA DIMENSIÓ RELACIONAL A L’ACP
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
XERRADA PEL VOLUNTARIAT
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU!"
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
al nostre centre educatiu?
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
Convivència i Mediació Escolar
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

INTEL.LIGÈNCIA EMOCIONAL I MINDFULNESS A L’AULA Milos Salgueda Psicòloga i Psicoterapeuta Seminari Inclusió i NEE SE EAP ST. MARTÍ 12 de gener de 2018 www.milossalgueda.com

PER PENSAR… Com influeix el teu estat emocional en la relació amb els teus alumnes? Del 0 al 10 quina importància donaries a la teva competència i salut emocional per poder desenvolupar la teva feina amb qualitat? Quant temps dediques a cuidar i desenvolupar la teva salut emocional? Què fas? Creus que és suficient? Què és el que més et preocupa en referència a l’educació emocional? www.milossalgueda.com

QUÈ ÉS LA INTEL.LIGÈNCIA EMOCIONAL SENTIR-NOS MILLOR RELACIONAR-NOS MILLOR RESOLDRE POSITIVAMENT ELS CONFLICTES POTENCIAR ALTRES CAPACITATS Requereix EMPATIA https://m.youtube.com/watch?v=BG46IwVfSu8&feature=share CAPACITAT d'integrar EMOCIONS per a.. Es pot educar Aprendre'n per educar www.milossalgueda.com

LA RELACIÓ EMOCIONAL docent-alumnat QUÈ ESTEM FENT QUÈ ESTEM ENSENYANT COM ESTEM GESTIONANT LES PRÒPIES EMOCIONS COM ESCOLTEM I AJUDEM A REGULAR LES EMOCIONS dels alumnes https://es.video.search.yahoo.com/search/video?fr=iphone&p=inside+out+trailer#id=4&vid=051076a8b2b24246a46b69dc7c31e81f&action=click www.milossalgueda.com

QUÈ INCLOU LA COMPETÈNCIA EMOCIONAL? CONSCIÈNCIA EMOCIONAL REGULACIÓ EMOCIONAL AUTONOMIA EMOCIONAL EXPRESSIÓ i COMUNICACIÓ EMOCIONAL NUTRICIÓ EMOCIONAL www.milossalgueda.com

INTEL.LIGÈNCIA EMOCIONAL A L'AULA MILLORAR LA COMPETÈNCIA EMOCIONAL DEL DOCENT MODEL Millor comprensió de les dificultats emocionals alumnes Prevenció de conflictes Crear un bon clima d'aula Tenir més estratègies útils en el dia a dia per MILLORAR LA COMPETÈNCIA EMOCIONAL DELS ALUMNES www.milossalgueda.com

COM AFRONTEM LES EMOCIONS DE L’ALUMNAT Com em sento? Com m’afecta personalment? Què penso? Com reacciono? Com regulo la pròpia emoció? Estic nodrit emocionalement? Quina mirada faig a la reacció de l’alumne? Quines estratègies li ofereixo? www.milossalgueda.com

...i nosaltres? Quina EDUCACIÓ EMOCIONAL hem tingut? NEGACIÓ/ POR/ RÀBIA de les EMOCIONS DESAGRADABLES IDENTIFICAR LA PERSONA AMB L'EMOCIÓ Sense consciència que siguin susceptibles d'educació o canvi NO PARLAR-NE ...com si ni exitissin Tendència a repetir models www.milossalgueda.com

COM CUIDEM LA NOSTRA SALUT EMOCIONAL? PIRÀMIDE DE LA NUTRICIÓ EMOCIONAL Activitats plaents Activitat física Atenció plena/ Mindfulness Descans suficient Entorn adaptat al propi perfil emocional Diàleg intern positiu www.milossalgueda.com

https://youtu.be/qn63c9JgoN8 RESPIRA... https://youtu.be/qn63c9JgoN8 www.milossalgueda.com

PER A QUÈ SERVEIXEN LES EMOCIONS? TRISTESA : ens baixa activitat per elaborar pèrdues http://aepccc.es/blog/item/miedo-al-dolor-emocional.html RÀBIA : ens mobilitza per actuar i defensar-nos POR : ens alerta dels perills GELOSIA: ens informa de quines necessitats emocionals no estem cobrint http://www.milossalgueda.com/blog/la-gelosia-que-ens-comunica www.milossalgueda.com

ESCOLTAR LES EMOCIONS SER CONSCIENTS DE QUINA EMOCIÓ TENIM. https://youtu.be/sZ_5NreO18g (escena inside-out) SER CONSCIENTS DE QUINA EMOCIÓ TENIM. https://youtu.be/vsFERoAz448 Per aconseguir-ho cal saber ESCOLTAR QUÈ ENS PASSA. I per aprendre'n, els nens i adolescents NECESSITEN QUE ALGÚ ELS HAGI ESCOLTAT EMOCIONALMENT. AJUDAR-LOS A QUE PUGUIN EXPRESSAR-LES I OFERIR RECURSOS PERQUÈ APRENGUIN A REGULAR-LES www.milossalgueda.com

COM PODEM TREBALLAR LA CONSCIÈNCIA EMOCIONAL A L'AULA Ampliar el vocabulari emocional Treballar explicitament vocabulari emocional connectant-lo amb experiències pròpies. 2. A partir de contes o imatges, poder veure quines emocions s'expressen. 3. Aprofitar situacions del dia a dia per introduir el: com et sents? Com es deu sentir? Ajudant a posar-hi paraules i adonar-se que davant una mateixa situació les persones reaccionen de manera diferent. 4. Representar emocions de forma plàstica www.milossalgueda.com

COM PODEM TREBALLAR LA CONSCIÈNCIA EMOCIONAL A L'AULA Exercicis per promoure la consciència emocional Partint d'una música, un poema, una història que puguin expressar amb quina emoció els fa connectar. Compartir-ho en grup per adonar-se de les diferències individuals en la reacció. Aprofitar exercicis d'expressió oral i escrita per explorar emocions viscudes. Promoure que identifiquin els diferents components de l'emoció (conductuals, neurofisiològics i cognitius) en ells mateixos i en els altres www.milossalgueda.com

COM EXPRESSEM LES EMOCIONS Mirada Expressió facial Postura To de veu Actitud Imatges Sons i música A través del cos i moviment Llenguatge verbal Canals d'expressió emocional Expressar les emocions per qualsevol d'aquests canals és una forma de regular-les www.milossalgueda.com

EXPRESSAR EMOCIONS www.milossalgueda.com

ENSENYAR A REGULAR LES EMOCIONS Acompanyar i escoltar l’emoció Ajudar a baixar el nivell d’activació Promoure que es pugui expressar Ajudar a detectar quina necessitat expressa No jutjar les emocions ni la dificultat de regular-les www.milossalgueda.com

Estratègies de regulació REGULAR LA RÀBIA Estratègies de regulació Com em sento? Què noto al cos? Què faig? Parar i pensar Relaxació Sortir de la situació No caure en generalitzacions, exageracions. Identificar de forma concreta i precisa el què m'ha generat la ràbia. Què penso ? Què necessito? Expressar el què passa de forma assertiva Parlar-ho, expressar el meu desacord, valorar si es poden fer accions per canviar la realitat o adaptar-se. Aprendre a post-posar gratificacions. Quina acció m'ajudarà a cobrir aquesta necessitat? www.milossalgueda.com

DE L'ACCIÓ A LA CONSCIÈNCIA EMOCIONAL www.milossalgueda.com

DE L'ACCIÓ A LA CONSCIÈNCIA EMOCIONAL www.milossalgueda.com

QUÈ ÉS EL MINDFULNESS: trobar moments per parar Regulació emocional molt lligada a l'ATENCIÓ CONSCIÈNCIA de l'experiència present amb ACCEPTACIÓ I SENSE JUTJAR-LA CALMAR la ment Dirigir, estabilitzar i incrementar la potència de l'ATENCIÓ EN EL PRESENT INTEGRAR-HO com una actitud TU NO ETS EL QUÈ ET PASSA SINÓ AQUELL A QUI LI PASSA www.milossalgueda.com

ESCOLES QUE INCORPOREN EL MINDFULNESS http://www.elmundo.es/espana/2015/06/15/556f439c268e3e9e438b459a.html http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/lofici-deducar/mindfulness-per-nens-i-educadors/audio/935499/ Programa Escoles Despertes Programa treva http://www.programatreva.com/resources/Cuadro+resumen+12+TREVA.pdf www.milossalgueda.com

RECURSOS PER INCORPORAR EL MINDFULNESS Exercici per focalitzar l’atenció. https://m.youtube.com/watch?v=RhKYJclQj5s Safata amb 12 objectes a recordar Exercici de la pansa (també es pot fer amb altres objectes) Exercici del glaçó http://editorialkairos.com/files/archivos/Respireu_Descarregues_per_a_adolescents.mp3 www.milossalgueda.com

BIBLIOGRAFIA I RECURSOS Recursos i bibliografia intel.ligència emocional Solé, R (2007) L'educació emocional com a eina de millora personal del profesorat http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200607/memories/1594m.pdf GROP (Grup de recerca d'Orientació Psicopedagògica) Universitat de Barcelona. http://www.ub.edu/grop/catala/enllacos-dinteres/ http://www.ub.edu/grop/catala/publicacions Branden, N. (2011) Los seis pilares de la autoestima. Paidós. Carpena, A. (2015) L'educació de l'empatia és possible. Eumo Editorial Salmurri, F. (2015) Llibertat emocional. La Magrana. Villegas, M (2015) El proceso de convertirse en persona autónoma. Herder www.milossalgueda.com

BIBLIOGRAFIA I RECURSOS Recursos i bibliografia sobre Mindfulness Snel, E. (2015) Respireu:mindfulness per a pares amb fills adolescents/ Tranquils i atents com una granota. Editorial Kairós. Vicente Simon http://www.mindfulnessvicentesimon.com Recursos per treballar consciència i vocabulari emocional http://universodeemociones.com http://www.palabrasaladas.com/di_lo_que_sientes/emocionario_muestra.pdf Àudios treballats en el curs https://soundcloud.com/user-862904964/meditacio-de-les-emocions/s-EvLbn www.milossalgueda.com