AUTONOMIA DE GESTIÓ DELS EQUIPS D’ATENCIÓ PRIMÀRIA, EL MODEL GRUP SAGESSA Barcelona, 25 de març de 2010 Dr. Lluís Colomés
EXPERIÈNCIA DE LA GESTIÓ APS DEL GRUP SAGESSA 1990 Assistència Sanitària Salou
EXPERIÈNCIA DE LA GESTIÓ APS DEL GRUP SAGESSA Reus Costa Daurada Sud La Pineda Salou Cambrils Hospitalet de l’Infant L’Ametlla de Mar L’Ampolla Sant Carles de la Ràpita Les Cases d’Alcanar 1991 Catalunya Reforç d’estiu Costa Daurada Sud
CONJUNCIÓ D’ASTRES CONJUNCIÓ D’ASTRES 1991 1991 Ajuntament de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant Don Paco 69,5 anys metge “lliure” Don Manuel 69 anys metge “titular” 2 de desembre de 1991 Posta en marxa de la primera ABS de gestió no ICS de Catalunya
EXPERIÈNCIA DE LA GESTIÓ APS DEL GRUP SAGESSA Oportunitat d’implantar un model d’APS: Integral Integrada Continuada i permanent Activa Accessible Basada en el treball en equip Comunitària i participativa Programada i avaluable Docent i investigadora ABS de 5.000 habitants: Horari de 8 a 21 hores Atenció continuada 24 hores Incorporació d’un psicòleg a l’equip Programa radiofònic setmanal Reunions periòdiques amb regidor/alcalde Informatització de la consulta (PC 286) Citacions Codificació de tota la morbiditat atesa ... “TRIOMFAR” Martin Zurro
CONSOLIDAR UN MODEL (I) BAIX CAMP Vocació de servei: Accessibilitat Nous serveis a l’APS Innovació Resultats Catalunya
CONSOLIDAR UN MODEL (II) Accessibilitat Horari de matí i tarda Horari lliscant dels professionals Descentralització de l’assistència: - Acords amb ajuntaments (H/V, Cambrils, ...) Atenció a pacients privats, mútues, accidents, ... Programa de reforç d’estiu ... Nous serveis: Psicòleg a H/V 1991 i a Cambrils 1998 (acord ajuntament) Odontòleg H/V Dietista 1998 Incorporació del PASSIR, Salut mental, ...
CONSOLIDAR UN MODEL (III) Innovació: 1991 PC 286 HC informatitzada 1995 Informatització Voluntat de fer coses noves 1991 ATDOM Part fixa i variable +5% No micro-equip Assignació lliure dels pacients Autonomia d’infermeria MF citologies 1994 Control AO 1996 UD MFiC 1998 PAI GPC consensuades Ajuts als professionals 1a autoavaluació EFQM Grup SAGESSA GPP 2001 2004 2008 2010 ABS H/V Cambrils La Selva del Camp Reus V 1r Assessment Joint Commission . Implicació de tot i “gestió clínica” 2000 Incorporació de tots els dispositius de treball social (ajuntament + ABS) ABS Reus V Comissió de bioètica i consulta de Bioètica a cada ABS ... Programa de SC
CONSOLIDAR UN MODEL (IV) Resultats: Objectius contracte CatSalut ACSC (1998) Satisfacció: Enquestes pròpies anuals Enquestes CatSalut
RESULTATS / INFORMACIÓ
CONSOLIDAR UN MODEL (IV) Resultats: Objectius contracte CatSalut ACSC (1998) Satisfacció: Enquestes pròpies anuals Enquestes CatSalut
CONSOLIDAR UN MODEL (V) Autonomia de gestió a l’APS Autoresponsabilització !!! (empowerment, apoderament, responsabilització, ...) Resultats !!! Salut Satisfacció dels clients Satisfacció del professionals Satisfacció del Grup SAGESSA
CONSOLIDAR UN MODEL (VI) AUTORESPONSABILITZACIÓ Cap de l’ABS Professionals
CONSOLIDAR UN MODEL (VII) AUTORESPONSABILITZACIÓ Cap de l’ABS Responsable de l’ABS. Representant de l’empresa davant el client intern, l’extern, el Servei Català de la Salut i l’ajuntament. Responsable de les activitats de formació, avaluació competències, objectius (DPO), etc. Participació en la confecció del pressupost anual de l’ABS i del Pla d’inversions: Productes intermedis Subministraments Empreses auxiliars... Participa en el pla d’inversió: Pla inversions anual Ampliació del centre: especificacions arquitectòniques i projecte (finançament CatSalut) Accés al control pressupostari de l’ABS i quadres de comandament. Participa en les negociacions dels objectius que fixa la Regió Sanitària de Tarragona. Participa juntament amb la Direcció de Salut en la fixació dels objectius personals dels membres de l’Equip. Participa en la selecció de tot el personal de l’ABS Autonomia a l’hora de substitucions, vacances, permisos formació, etc. Cobertura horària/canvis horaris Té objectius independents del personal mèdic de l’ABS. Realitza tasques assistencials mèdiques.
CONSOLIDAR UN MODEL (VIII) AUTORESPONSABILITZACIÓ Professionals GPP
GESTIÓ PER PROCESSOS
MAPA DE PROCESSOS – ATENCIÓ PRIMÀRIA DE SALUT Direcció General: Controlar analitzar resultats Gerència de Planificació Estratègica Gerència Operativa Gerència de Recursos Planificació Desenvolupar model de gestió Suport Avaluació/seguiment Relacions externes/institucions Comunicació i relacions externes Sistemes de Qualitat Gestió de la informació ... C L I E N T C L I E N T Realitzar comunicació externa/atendre a la comunitat Realitzar la gestió dels clinets/usuari Informar al client/ usuari Programar (visites, proves...) Gestionar proves externes Gestionar queixes, suggeriments, agraïments Executar assistència consultes Executar assistència urgent al CAP Executar activitats comunitàries i preventives Executar assistència en domicili (ATDOM ) Executar assistència fora del CAP (urgent i amb cita prèvia) Gestionar exploracions complementàries Gestionar mostres Gestionar/realitzar proves internes Gestionar proves externes Sostenibilitat: - Revisions - Consums - Emissió gasos - ... Gestionar RRHH Impartir docència interna i externa Gestionar arxiu informatitzat/documentació clínica Facturació a nivell de centre Proveir serveis de recerca Gestionar serveis generals
GESTIÓ DE PROCESSOS Descripció del procés STD Acreditació STD SC, AM,.. STD JC,.. Descripció del procés Primera part de la gestió del procés: documentació del procés
+ 2ª Part de la gestió del procés: Avaluació i Millora GESTIÓ DE PROCESSOS Seguiment de les AM Descripció del procés Primera part de la gestió del procés: Documentació del procés + 2ª Part de la gestió del procés: Avaluació i Millora DAFO, AM, DPO,... Gestió a partir dels INDICADORS
RESULTATS / INFORMACIÓ
CONSOLIDAR UN MODEL (IX) AUTORESPONSABILITZACIÓ Disposar d’informació per poder millorar Aquesta informació baixi a nivell dels professionals: “Gestió clínica” Comitè de gestió APS Gestió clínica Informació del sector Informació del Grup SAGESSA Informació de l’ABS (Quadres de comandament) Acta a tots els professionals
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ 2006 2007 2009 2008
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
RESULTATS / INFORMACIÓ
CONSOLIDAR UN MODEL (X) Actualitat TIC (h-net) Hospital de proximitat de Cambrils CAPI (ABS la Selva del Camp i ABS Reus V) Pla innovació Grup SAGESSA
PLA INNOVACIÓ GRUP SAGESSA Competència i capacitat resolutiva de l’APS • Professional expert - ECO • Paper d’infermeria en la maneig del pacient crònic - Competències - Privilegis (Joint COmmission) • Maneig del pacient fràcil - Gestió de casos - Paper de la infermera i del metge: MPOC, ICC, CH Consultoria/Coordinació assistencial • Model HPC • Gestora clínica Hospital Universitari Sant Joan de Reus Serveis comunitaris integrats a la comunitat • Responsabilitat de la coordinadora d’infermeria - PAPPS, ... - Assaig de la ASPCat al Baix Camp
www.grupsagessa.cat jmcrespo@grupsagessa.cat