LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga,

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
Advertisements

L’educació permanent, avui Centelles, 7 d’octubre de 2004
EL PROJECTE SANT ANDREU – LA SAGRERA: ESTACIÓ I CIUTAT
BATXILLERAT 34R/1I/1P-212. EL BATXILLERAT LOE EL BATXILLERAT ÉS UNA ETAPA FORMATIVA Durada: 2 ANYS Titulació: BATXILLER SORTIDES: a)Estudis universitaris.
I. Introducci ó als incendis II. Geografia del garraf III. Incendis al Garraf ( ) IV. Incendi a Olivella, 29/VII/2000.
Capítol 19 El mercat de béns en una economia oberta.
URBANISMO, TERRITORIO Y ACTIVIDADES TURÍSTICAS UAB 30/10/2013 Ricard Pié Ninot, arquitecto, catedrático de Urbanismo y Ordenación del Territorio, Universidad.
© Universitat de Girona LA GESTIÓ DE LA QUALITAT A LES EMPRESES DE CATALUNYA Resultats d’un estudi empíric Juny 2002 Univers d’aproximadament 4500 certificats.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
El Sistema d’Espais Naturals
L9 VISITA D’OBRES A L’L9 DEL METRO DE BARCELONA Barcelona, 4 de juny de 2014.
PRESENTACIÓ CONSORCI BIOPOL’H Comunicació - Consorci Biopol’H.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
PROPOSTES D’AVALUACIONS FIGUROANALÒGIQUES
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
Projecte de Pals de Cobertura Diputació de Tarragona
Actualització del mapa de soroll de trànsit de la ciutat de Girona.
“La vitalitat del camp és essencial per l’agricultura perquè l’activitat agrària és essencial per un camp viu”
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
Maria Fajardo Jordi Casado Pol Ayats Arnau Brunat Joel Rodriguez
Víctor Orellana Iván de los ríos José David carranza
Tema 6: L’ENERGIA.
PLA D’ESPAIS VERDS DE TARRAGONA
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
5.- DE LENIN A STALIN ( ) La Revolució Russa té influència en tota Europa: espartaquistes (Al.), Hongria, França, Espanya,... Es funda la IIIª Internacional.
Cap d’Assessoria d’Urbanisme i Transports
CLAUDE MONET.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
Objectius Disposar d’informació que ens aproximi a estimar el cost mitjà i la seva variabilitat en relació amb les diferents línies d’activitat i sobre.
XARXA D’HORTS SOCIALS programa
Coneixement del Medi Social i Cultural
COMENTARI DE GRÀFICS.
Per Robert Casal.
PROJECTE DE CONSTRUCCIÓ I EXPLOTACIÓ DEL TRAMVIA SALT-GIRONA
CREIXEMENT D’UNA ÀREA METROPOLITANA
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
NOVETATS ESPAI MARGALEF
DRAMES RURALS DALTABAIX
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
MANTENIMENTS DE MATRÍCULA de Plans d’estudis de Doctorat
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
VALLÉS ORIENTAL.
Antonio Prieto Cerdán geògraf.
Creixement Econòmic: Fets importants
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
Reptes i oportunitats per al Litoral Català
Reptes i oportunitats per al Litoral Català
MODEL D’ORGANITZACIÓ DEL TERRITORI AL LLEVANT MEDITERRANI VALENCIÀ
EL TERRITORI I EL RELLEU DE CATALUNYA
PRESENTACIÓ DEL PROJECTE GESMOPOLI
Joan Pons Solé Departament de Geografia – UAB 11 de març de 2015
EL PROCÉS DE TRANSFORMACIÓ DE LES DUES ESCOLES
ESCOLA IGNASI MELÉ I FARRÉ
EL TURÓ DE L’ARBOCERA Massís de Céllecs
BAIX LLOBREGAT.
BARRI SAGRADA FAMÍLIA.
Informe Observatori Barcelona 2016
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
EL BARCELONÈS.
ANOIA.
Infraestructures de la Generalitat de Catalunya
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
LA GESTIÓ AMBIENTAL Maria Mañanet i Enric Espinosa
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
Transcripción de la presentación:

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Tabla 1. Indicadores ambientales y su formulación Estudi d’Impacte Territorial i Mediambiental de la Variant de la N- 240 sobre la Comarca de l’Alt Camp encarregat en el marc d’un conveni entre la Cambra de Comerç de Valls i la Universitat Politècnica de Catalunya (C-5554) a través del Departament d’Infraestructures del Transport i Territori

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Tabla 1. Indicadores ambientales y su formulación El treball ha estat elaborat per l’Equip de recerca sobre Infraestructures del Transport i Territori: i han participat: Francesc Magrinyà. Enginyer de Camins Alvar Garola. Economista Teresa Navas. Historiadora Miguel Mayorga. Arquitecte Mercè Taberna. Becaria amb la col.laboració de Mare Nostrum. Consultoria i Enginyeria Mediambiental

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Les relacions de la infraestructura amb el territori i el medi ambient no es resolen amb Estudis d’Impacte Ambiental de caràcter lineal

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Alternativa A: Alternativa per l’Oest de la Petroquímica i allunyada del nucle urbà de Valls Alternativa B: Desdoblament de la actual N- 240 fins arribar al casc urbà de Valls on se segueix una traça de ronda per l’oest del casc urbà Alternativa C: Alternativa per l’Oest de la Petroquímica, apropant-se al casc urbà de Valls on se segueix una traça de ronda per l’oest del casc urbà Alternativa D: Equivalent a l’alternativa B, pero amb una variant al barri de San Salvador de Tarragona Alternativa C Modificada: Equivalent a l’alternativa C però una mica més allunyada del casc urbà de Valls Alternativa E : Alternativa per l’Est de Valls

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’Estudi d’Impacte Ambiental (EIA) es converteix en un instrument de legitimació ambiental d’un traçat prèviament escollit en el que no es qüestionen les seves implicacions territorials

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Tabla 1. Indicadores ambientales y su formulación El territori no existeix com a tal, tan sols una abstracció esquemàtica. Només existeixen nuclis urbans que es connecten. La infraestructura recorre el territori sense analitzar les seves interaccions al seu pas.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Prèviament ha d’existir un tractament ambiental y territorial en la presa de decisions dels Plans de Carreteres i que no consideri la infraestructura com una línia sino com una part d’un sistema territorial

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Elements metodològics per a una nova aproximació territorial i ambiental

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’anàlisi de la inserció a l’escala territorial La solució per l’Est es molt més central a la comarca de l’Alt Camp

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Des d’una perspectiva dels impactes territorials de qualsevol infraestructura cal prèviament avaluar els potencials del territori El present estudi ha posat prèviament en valor els potencials de la Comarca de l’Alt Camp explicitats en: Potencial Socio-econòmic Potencial de Patrimoni Històric Potencial Mediambiental

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial Socioeconòmic: industrial La comarca ha desenvolupat un creixement industrial equilibrat i ben distribuit en el territori sobre pocs polígons industrials distribuits a l’est de la N-240 i sobre les connexions a l’autopista A-2

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial Socioeconòmic: residencial La comarca de l’Alt Camp té una tendència natural ha creixer cap a l’Est basculant en una primera fase sobre Alió i Puigpelat, i en un segon entorn sobre la Plana de Nulles- Alió-Bràfim-Vilabella-

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial de Patrimoni Històric La comarca disposa d’un potencial de patrimoni que no està posat en valor

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Es proposen uns recorreguts que posin en valor el patrimoni del Camp de Tarragona des de la perspectiva de l’Alt Camp

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial de Medi natural: la xarxa ecològica El conjunt d’espais que resulten estratègics per a la conservació dels sistemes naturals i de la biodiversitat a la comarca de l’Alt Camp han estat adequadament identificats.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial de Medi natural: les tipologies paisatgístiques S’han identificat a més les diferents tipologies paisatgístiques de la Comarca de l’Alt Camp.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial Territorial Global Es proposa definir unes unitats territorials i paisatgístiques per tal de preservar el territori de la Comarca de l’Alt Camp

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Potencial Territorial Global: Es proposa un model territorial en el que les unitats territorials i paisatgístiques estiguin ben articulades amb l’activitat econòmica i residencial

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas La variació de l’accessibilitat: element clau de canvi Es constata que la variant de l’est dona accessibilitat a l’activitat socioeconòmica i protegeix el potencial mediambiental mentre que la variant de l’oest proposa tot el contrari

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el potencial socioeconòmic La variant de l’Oest s’observa totalment excentrica a l’activitat industrial de la Comarca de l’Alt Camp mentre que la variant per l’Est esdeve un element central.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el potencial socioeconòmic La variant de l’Est se situa sobre el centre de gravetat de l’activitat residencial mentre que la variant de l’Oest no.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el potencial de patrimoni La variant de l’Oest afecta de forma important el patrimoni romà de Centcelles, mentre que la variant per l’Est no afecta cap patrimoni.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el paisatge El traçat oest, genera dues afectacions paisatgístiques greus que es produeixen sobre els paratges fluvials del riu Francolí i sobre la serra de Miramar a l’alçada del Coll vell; l’alternativa est, per la seva part, planteja un recorregut més llarg.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte sobre el Potencial Territorial Global: La variant de l’Oest trepitja l’unitat paisatgística del Francolí i l’unitat residencial de Picamoixons-Valls- Fontscaldes mentre que la variant de l’Est passa per les vores de les unitats paisatgístiques.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Avaluació econòmica dels impactes sobre el territori

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Relació entre el VAN i la taxa de descompte en els dos projectes

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Zonas agrícoles i espais naturals afectats Variant CVariant E Modificada(Est) (%) Fruiters en regadiu 44,50%5,70% Fruiterst en secà 23,00%17,50% Coníferes11,70%9,00% Matolls2,60%8,50% Vinyes en secà9,70%53,40% Improductiu8,50%5,80% 100,00% L’Estudi d’Impacte Ambiental no distingeix entre zones de regadiu i zones de secà no posa en valor l’espai natural del Francolí a protegir L’impacte de travessar regadiu o secà

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Utilitzant valors del mercat del sòl per ús agrícola (amb preus del Ministeri d’Agricultura de 2004), s’obté que el valor del sòl afectat per l’alternativa del Ministerio de Fomento-Oest és d’uns 110 milions d’euros mentre en el cas de la variant Est el valor del sòl afectat és d’uns 45 milions d'euros.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte econòmic des d’una perspectiva territorial: la urbanització dels Boscos de Valls a tall d’exemple Si considerem que el seu valor cadastral mitjà se situés en la banda alta dels immobles de la ciutat, (al voltant de 5 vegades per sobre la mitjana), la posada en marxa de la zona podria arribar a augmentar fins representar un increment del 20% el valor del parc immobiliari de la ciutat.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas L’impacte econòmic des d’una perspectiva territorial: la urbanització dels Boscos de Valls a tall d’exemple Si considerem que el seu valor cadastral mitjà se situés en la banda alta dels immobles de la ciutat, (al voltant de 5 vegades per sobre la mitjana), la posada en marxa de la zona podria arribar a augmentar fins representar un increment del 20% el valor del parc immobiliari de la ciutat.

LES AVALUACIONS D’IMPACTE AMBIENTAL DE LES INFRAESTRUCTURES VIÀRIES 12 de Juliol de 2007 UNA APROXIMACIÓ INTERDISCIPLINARA. Garola, F. Magrinyà, M. Mayorga, T. Navas Cal entrar en una nova cultura del territori en la que s’observin i analitzin els impactes de les infraestructures des d’una visió realment interdisciplinar Aquesta grup de treball aporta una metodologia de treball