JORNADES SOBRE DISLÈXIA A CATALUNYA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La dislèxia és una dificultat significativa en la forma escrita del llenguatge, que és independent de qualsevol causa emocional, cultural o intel.lectual.
Advertisements

LA DISLEXIA REALIZADO POR: DIANA RAMOS MOREJÓN.
L’IMPULS DE LA LECTURA: UNA ESTRATÈGIA PER A L’ÈXIT ESCOLAR PLA NACIONAL DE LECTURA.
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
ETC1 1er parcial Resultats enquestes Anàlisi de resultats Accions a prendre.
© Universitat de Girona LA GESTIÓ DE LA QUALITAT A LES EMPRESES DE CATALUNYA Resultats d’un estudi empíric Juny 2002 Univers d’aproximadament 4500 certificats.
Vinga Pere continua llegint tú, a veure si avuí ho fas bé? Els e-e-egip e-gip- egipcis ter- ter tre treba- treballaven… Ja ja ja, no sap llegir, pareix.
Pràctica 17 Reflexions Maria Gisbert, Llorenç Godia, Mariona Kiskeri i David González.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
RESUM.
INFLUÈNCIA INSTITUCIONAL I SALUT MENTAL EN JOVES DELINQÜENTS INTERNATS EN CENTRES DE JUSTÍCIA JUVENIL.
PROCÉS DE COMPOSICIÓ ESCRITA
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Curso de Adaptación al Grado Grado Educación Primaria Curso
TECNOLÓGIC-CIENTÍFIC
Trastorns específics d’aprenentatge
XERRADA PER A LES FAMÍLIES DE P5
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Proceso de comunicación superior: lectoescritura.
LA PROGRAMACIÓ DE LLENGUA PER COMPETÈNCIES Equip Lic de L’Hospitalet de Llobregat Febrer 2008.
EAP Sant Martí- Barcelona
Mètodes d’entrenament de la força
Les competències i la coeducació
i el que no es pot avaluar
LA DISLÈXIA Marta Casas Junqueras i Carme Sànchez Collet
Reaccions químiques.
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
Eines digitals TIC © McGraw-Hill.
Ciències per al món contemporani
APRENENTATGE MULTINIVELL
L’Expressió escrita.
GESTIÓ PER PROCESSOS.
La Unitat d’Hospitalització d’Aguts de la UIPA (VH - Sant Rafael) es fa càrrec de la hospitalització de salut mental de la Barcelona Nord Anteriorment.
LLENGUATGE I SIMBOLISME
Sobre dislèxia.
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
EL PLA INDIVIDUALITZAT
H. EBBINGHAUS. ELS PRIMERS ESTUDIS SISTEMÀTICS SOBRE MEMÒRIA
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Principis de l’entrenament
Les competències i la coeducació
La consciència fonològica a P-4
Enriqueta Garriga CREDA Baix Llobregat
RADIOGRAFIA DEL SO Pau Samarra Ardiaca IES Guindàvols 2n Batxillerat
Grups interactius a L’Esquitx
Reunió Plenària 13 de novembre de 2015
d'ensenyança-aprenentatge
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
Educació Infantil i Primària
Les llengües del món.
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
Introducció Al posicionament Web.
Quins nervis! Unitat 1.
GRUP DE TREBALL: ATENCIÓ DE CASOS
Propostes de millora en el GIR
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Els contextos: ús didàctic, tipologia, inconvenients i avantatges
Jornada Tècnica per a Coordinadors d’informàtica CEE
El desplegament de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES en el currículum
Transcripción de la presentación:

JORNADES SOBRE DISLÈXIA A CATALUNYA Associació Catalana de Dislèxia A C D

LA DISLÈXIA FONOLÒGICA Consideracions sobre la detecció i el tractament EDUARD VALLÈS MAJORAL Centre ARLOT, Girona

LECTURA procés cognitiu, interactiu finalitat: comprensió a través descodificació signes gràfics alfabètics MODELS DE LECTURA RUTA SUBLÈXICA accés indirecte, seqüencial. descodificació grafema – fonema, sil·làbica – fonèmica lectura lenta i fragmentada RUTA LÈXICA accés directa, simultani identificació global de les paraules permet lectura més àgil i ràpida

DISLÈXIA DE DESENVOLUPAMENT (DD) DSD Baixa adquisició estratègies lexicals Lectura lenta i fragmentada (lletreig, sil·labeig) Relativa bona exactitud de descodificació Dificultat comprensió frases i textos, millor en paraules aïllades DFD Baixa adquisició estratègies sub-lexicals Ràpida descodificació, errors d’exactitud Millor comprensió

consciència fonològica rapidesa d'accés al lèxic Processos cognitius no – lectors, implicats en l’aprenentatge de la lecto - escritura consciència fonològica capacitat d’identificar la seqüència de fonemes d’una paraula rapidesa d'accés al lèxic anomenar ràpid processament mental seqüencial memòria serial immediata, atenció i anàlisi memòria de treball velocitat de processament de la informació

DFD DFD de detecció precoç mostren dificultats inicials en la simbolització de les lletres i tendeixen a desenvolupar millor els processos de reconeixement global de les paraules. Solen ser detectats i diagnosticats abans. DFD de detecció tardana no tenen dificultats inicials i tendeixen, igualment, a desenvolupar millor els processos de reconeixement global que els de descodificació seqüencial. Es detecten a CM, quan els escrits ja són més complexos, en els que s’observen abundants errors d’exactitud, amb una lectura més o menys fluïda i relativa bona comprensió lectora. Sol interpretar-se, erròniament, com a problemes d’atenció.

MODEL EQUILIBRAT de Bakker programes específics de tractament Programes de consciència fonològica (CF) es basen en el llenguatge oral i la relació entre so i grafia s’insisteix en l’anàlisi fonèmica de paraules aïllades (descontextualitzades) segons els seus trets orals i escrits (auditius, visuals i cinestèssics) i la seva posició dins la paraula (nombre i ordre seqüencial)

MODEL EQUILIBRAT de Bakker programes específics de tractament Programes de reconeixement visual de paraules (RV) identificació de mots d’alta freqüència anàlisi visual de la configuració de les paraules reconeixement de síl·labes inicials i finals analogies visuals síntesi fonèmica ... contextualitzant-ho, normalment, en frases i textos

Condicions per a l’eficàcia del tractament (1) Aplicació de programes específics, individualitzats, de llarga durada (més d’un any), per professionals especialitzats El tractament dins l’escola, sense la intervenció d’especialistes, produeix guanys poc significatius Combinació mètodes de reforçament de la CF (multisensorials) i del RV de les paraules Els programes de CF milloren l’exactitud de descodificació. Els de RV incrementen la velocitat i la fluïdesa. Els guanys, però, són deguts a d’altres contingències, també. Hi ha variacions individuals significatives

Condicions per a l’eficàcia del tractament (2) El nivell lector previ de paraules fora de context és el factor previ que més influeix en l’eficàcia del tractament, més que l’edat i el QI Són més efectius els tractament que es dirigeixen a estimular els processos més ben desenvolupats Desenvolupar l’elaboració d’hipòtesi de significat Treball de processos cognitius no-lectors implicats en l’aprenentatge de la lecto – escriptura Aplicació en situacions contextuals (frases i textos) per a propiciar l’activació dels processaments sintàctic i semàntic necessaris per a la comprensió

Exemples d’exercicis (1) Vocals amb colors diferents Lligar síl·labes Diferenciar síl·labes Destacar nexes, finals, plurals, ... Fer aparèixer paraula a paraula, síl·laba a síl·laba, lletra a lletra Id., aïlladament, paraules, síl·labes, lletres Ometre lletres finals, inicials, ...

Exemples d’exercicis (2) Ometre paraules Destacar pauses, puntuacions Separar paraules per grups Presentar paraules que s’assemblen Presentar variacions de paraules Cop de vista a paraules comunes, nexes, ...

MEMÒRIA DE TREBALL Josep Artigues, neuropediatre, Hospital de Sabadell LLAÇ FONOLÒGIC Memòria immediata auditiva de paraules sentides o evocades CENTRE EXECUTIU Control atencional QUADERN VISUAL Memòria immediata visual d’imatges vistes o evocades

LLAÇ FONOLÒGIC Memòria de les representacions fonològiques (fonemes, grafemes, codis fonològics, ...) Memòria de les representacions articulatòries (concepte  paraula) Retenció immediata d’informacions verbals (orals o escrites) Graba les formes fonològiques durant el desenvolupament del llenguatge Llenguatge intern (control pensament executiu) Sons i codis fonològics a l’abast quan descodifiquem en la lectura