La construcció de les polítiques des de la perspectiva de gènere Carmen Mañas Observatori per a la Igualtat de la UAB.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Jordi Martínez ECOGESA 17 d’octubre 2013 Productivitat: què és i com millorar-la Los contenidos expuestos en el presente documento son propiedad y de uso.
Advertisements

Presentació de la Jornada La Cambra de Terrassa organitza aquesta jornada amb la finalitat de facilitar a les empreses del comerç diferents eines de gestió.
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Introducció al Sistema Estadístic de les Illes Balears (Sestib)
L’IMPULS DE LA LECTURA: UNA ESTRATÈGIA PER A L’ÈXIT ESCOLAR PLA NACIONAL DE LECTURA.
Un treball de: Conxa Llinàs Carmona Anna Masó Monclús Mª. José Sánchez Quindós.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
Procés de Reflexió Reglament del Consell Escolar Municipal 25 de setembre 2007.
Laura Román Martín El procés d’integració europea i la regulació jurídica de la igualtat de gènere Laura Román Martín
SESSIÓ INFORMATIVA SOBRE CONTRACTACIÓ DERIVADA CENTRALITZADA DELS ACORDS MARC DE MOBILIARI D’OFICINA I DE PAPER PER A IMPRESSIÓ I ESCRIPTURA (expedient.
Catalunya escola d’emprenedors Mesures per fomentar l’esperit emprenedor Barcelona, 8 de novembre de 2011.
COMISSIÓ MIXTA DE SEGUIMENT DEL DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/ de desembre del 2009.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
1 DGCEC INSTITUT CATALÀ DE LES EMPRESES CULTURALS Àrea de Mercats-ICEC Ajuts a la internacionalització de les empreses culturals.
Teresa Torns Les Polítiques de Temps: un repte per a les polítiques de l’Estat del Benestar Teresa Torns Teresa.
Pla d’Igualtat Comissió Paritària l’Oficina per la Igualtat d’oportunitats entre dones i homes Oficinaigualtat.uib.cat.
Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar Social El treball socioeducatiu en xarxa Conselleria d’Educació i Cultura Conselleria de Benestar.
Conceptes bàsics sobre igualtat de gènere Inma Pastor
L’EQUIP DOCENT COM A ESTRATÈGIA ADAPTATIVA A L’EEES Benedí, Carles; Blanché, Cèsar; Bosch, Maria; Rovira, Ana & Simon, Joan EDBAF, Equip Docent de Botànica.
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Departament de Benestar Social i Família
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació IES El Castell Departament de tecnologia Coeducació: promoure una educació que potenciï la igualtat real.
El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
Què és la tecnologia?.
i compra pública ambientalment correcta
El pilars del govern obert a Catalunya: Transparència
En aquest tema veurem els apartats següents:
A la teva declaració de la renda
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
ELS DRETS I DEURES DE LES FAMILIES DE PERSONES AMB DID
Ports Nets: Un model de gestió integrada
El model EDC: De la inserció laboral a la gestió corporativa de la diversitat De les dificultats a les oportunitats empresarials.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Model d’Acreditació i Qualitat en l’atenció
Col·laboracions i recerca de sinèrgies per a l'estructuració del sector: experiència de La Confederació II Trobada anual d’entitats del Club de Suport.
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
1 u n i t a t El Dret del Treball.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Grups interactius a L’Esquitx
Quines necessitats i oportunitats es deriven de la nostra realitat social i laboral? DONES CUIDADORES Solsona,
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Equips docents: Una forma diferent de fer docència
LA INICIATIVA LEADER +: UNA ESTRATÈGIA DE DESENVOLUPAMENT RURAL
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Jornada “Homes per la Igualtat i la Corresponsabilitat”
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
Serveis de Formació.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
ESTAT DE LA COEDUCACIÓ EN ELS CURRÍCULUMS EDUCATIUS
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Coneixements i idees previs
Polítiques Actives d’Ocupació (PAO)
PROGRAMA ELECTORAL FeSP-UGT Universitat de València
Projecte d’Itineraris Formatius
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Carta de compromís Manifest 3r ESO B 1.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Transcripción de la presentación:

La construcció de les polítiques des de la perspectiva de gènere Carmen Mañas Observatori per a la Igualtat de la UAB

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Esquema presentació:  Polítiques públiques, polítiques de igualtat  Eixos de les polítiques  Polítiques de Igualtat al món  Polítiques de Igualtat a la UE  Polítiques de Igualtat a la Generalitat de Catalunya

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere

Polítiques públiques, polítiques d’igualtat Un dels enfocaments alternatius de polítiques públiques sobre les dones des dels anys 70 ha estat l’enfocament de gènere. Aquest enfocament s’ha desenvolupat en polítiques de igualtat d’oportunitats, polítiques d’igualtat, accions positives, gènere en el mainstreaming i igualtat de gèneres en el mainstreaming (Garcia Prince, 2003) El principi de igualtat ha experimentat una important evolució jurídica. En un moment inicial, aquest principi es va configurar com a igualtat formal a la llei, es a dir, totes les persones som iguals davant la llei, i es prohibeix tot tipus de discriminació per raó de sexe (Gensana,Mª A.,2005)

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Conceptes clau en l’evolució de la legislació: Igualtat, Acció Positiva i Mainstreaming. Equitat de dret. Mesures per superar la desigualtat. Acció positiva, actuació per a corregir la desigualtat en el punt de partida. Mainstreaming de gènere o transversalització.

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Evolució de les Polítiques de Igualtat. Dret a la igualtat. Va ser necessari legislar per garantir l’equitat de dret. Un cop suprimides les desigualtats de dret, un segon estadi va ser legislar mitjançant lleis d’igualtat específiques per a corregir les desigualtats. Les mesures d’acció positiva o discriminació positiva, són mesures d’acció que pretenen suprimir les dificultats vinculades als estereotips i rols de gènere, i anivellen les oportunitats de dones i homes entre les responsabilitats familiars i les professionals, l’accés al treball, la capacitat de promoció, la participació social, etc.

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Mainstreaming o transversalització de gènere. “Transversalitzar la perspectiva de gènere és el procés de valorar les implicacions que te per als homes i per a les dones qualsevol acció que es planifiqui, ja sigui de legislació, polítiques o programes, en totes les àrees i en tots els nivells. És una estratègia per aconseguir que les preocupacions i experiències de les dones, al igual que les dels homes, siguin part integrant en l’elaboració, endegament, control i avaluació de les polítiques i dels programes en totes les esferes polítiques, econòmiques i socials, de manera que les dones i els homes es puguin beneficiar d’ells igualment i no es perpetuï la desigualtat. L’objectiu final de la integració és aconseguir la igualtat dels gèneres.“ (ECOSOC, 1997)

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Diferents nivells de les polítiques de igualtat: Organitzacions internacionals: ONU- Beijing 95 Unió Europea (directrius, recomanacions,…) Implementació a l’estat espanyol.La Llei de Igualtat Polítiques a nivell autonòmic. Generalitat de Catalunya Ens locals

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere IV Conferència Mundial sobre la Dona que va tenir lloc a Beijing (1995). Base del Mainstreaming de gènere. La transversalització de gènere ja va ser assumida explícitament per la Plataforma d’Acció a Beijing. Convidava els governs i la resta d’agents a integrar la perspectiva de gènere a totes les polítiques i els programes,analitzant les conseqüències per a dones i homes, respectivament, abans de prendre decisions. Integrar la perspectiva de gènere com a mesura estratègica permet la promoció de la igualtat de gènere a través de la combinació de mesures i instruments legislatius i accions concretes que es reforcen mútuament.

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Polítiques de igualtat a la UE: Estratègia marc comunitària sobre la igualtat entre homes i dones, Objectiu: contribuir a combatre les desigualtats entre els sexes en la vida econòmica, política, civil i social. - Doble intencionalitat integrar la perspectiva de gènere en totes les polítiques comunitàries i endegar accions específiques a favor de les dones. - Incorpora la perspectiva del "mainstreaming", a diferència de les estratègies anteriors de la UE considerades més aviat compartimentades.

V Programa d’acció comunitària per a la Igualtat d’Oportunitats, (decisió 2001/51/CE del Consell Europeu) - Recolza l’Estratègia marc comunitària. - Dóna suport i finança l’aplicació de projectes transnacionals, amb accions específiques en favor de la igualtat en el tracte entre els sexes en matèria d’ocupació i de treball a desenvolupar a la Comunitat en el marc dels Fons Estructurals (EQUAL, INTERREG, URBAN i LEADER) Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere

Polítiques d’igualtat a la UE Institut Europeu de la Igualtat de Gènere (desembre, 2006) proposada per la Comissió com a eina de difusió d’informació i intercanvi de bones pràctiques i desenvolupament d’instruments metodològics per a promoure la integració de la igualtat. Agenda Social per a , complement i suport de l'Estratègia de Lisboa, la UE, estableix un nou conjunt de directrius integrades destinades al reconeixement de que la igualtat entre els sexes és essencial per a afrontar els reptes del mercat de treball i una millora de la qualitat i quantitat de l’ocupació (Informe Comissió Europea)

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere El Pla de Treball per a la Igualtat entre Homes i Dones( ) de la UE pretén actuar en els següents aspectes: -Acords laborals flexibles per homes i dones. Els acords laborals flexibles són avantatjosos però el fet de que siguin utilitzats més per dones te conseqüències negatives per elles en el lloc de treball i en la seva independència econòmica.

-Augmentar els serveis d’assistència. Conseqüència del decliu demogràfic, la UE no es pot permetre cap dispendi de capital humà. Millors guarderies permeten un nou equilibri entre el treball i la vida privada. -Millors polítiques de conciliació tant per homes com per dones. Mesures per incentivar que els homes a que assumeixin responsabilitats familiars amb permís parental o un treball a temps parcial. Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere

Polítiques de igualtat a l’estat espanyol. Evolució dels plans d’igualtat. IV Plan de Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres, , destaca l’articulat de línies d’acció i àrees estratègiques que incorpora, entre d’altres, la definició de discriminació, directa i indirecta, en la legislació laboral, la lluita contra la discriminació salarial i l’assetjament sexual, la creació de titulacions universitaris sobre igualtat de gènere, la participació equilibrada de dones i homes en tots els comitès i grups d’experts creats a l’ Administració General. Aquest Pla es dissenyà al voltant de dos principis fonamentals; la transversalització i la cooperació entre tots els agents implicats en la defensa i garantia de la igualtat d’oportunitats.

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Polítiques de igualtat a l’estat espanyol. La Llei de Igualtat entre homes i dones (2007). Novetat:la prevenció de conductes discriminatòries i la previsió de polítiques actives per a fer efectiu el principi d'igualtat. Implica una projecció del principi d’igualtat sobre els diversos àmbits de l’ordenament jurídic i de la realitat social on es pugui generar o perpetuar la desigualtat. Dimensió transversal de la igualtat, senyal d'identitat del modern dret antidiscriminatori, principi fonamental. Ha generat condicions més favorables per a l’accés de les dones a l’espai públic, elevant a rang normatiu l’equilibri representatiu dels homes i de les dones en òrgans i nivells de poder, corregint les desigualtats formals.

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Polítiques de igualtat a la Generalitat de Catalunya Llei 4/2001, de 9 d’abril. L’objectiu genèric, segons n’explicita el preàmbul: “Orientar tota acció de govern en el sentit d’introduir l’òptica d’igualtat en totes les mesures que s’adoptin, per promoure la participació de les dones en tots els àmbits, especialment en l’economia productiva, en els centres de presa de decisions, en el món científic i cultural, i, en definitiva, en tots els àmbits de la societat. Per construir la igualtat cal que els principis de la transversalització de gènere impregnin totes les polítiques i les mesures generals i que, en el moment de planificar-les, es tingui en compte l’impacte que produiran en els homes i les dones”

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere Polítiques de igualtat a la Generalitat de Catalunya Pla de Polítiques d’Igualtat d’Oportunitats a l’àmbit socioeconòmic de Catalunya, (Departament de Treball, Generalitat de Catalunya). V Pla d’Acció i desenvolupament de les polítiques de dones a Catalunya, , elaborat per l’Institut Català de les Dones, organisme adscrit actualment al Departament Ciutadania i Acció Social i l’òrgan encarregat d’elaborar-ho, com a eina transversal per a l’aplicació de les polítiques de dones, i per primer cop, dotat pressupostàriament, on s’avaluarà l’acompliment de les mesures dissenyades al Pla.

Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere V Pla d’Acció i desenvolupament de les polítiques de dones a Catalunya, , El Pla s'estructura en 6 eixos, que recullen 95 objectius, materialitzats a través de 519 mesures i de 961 actuacions concretes, i compta amb un pressupost per a l'any 2006 de 48,8 milions d’euros. Objectius: Aconseguir una veritable transversalitat en el disseny i desenvolupament de les polítiques de Govern, fent de la Generalitat una institució exemplificadora Construcció d'una cultura per a un nou contracte social.

Incrementar la presència i la participació de les dones en tots els àmbits de la vida social, tenint en compte la seva diversitat. Reorganització dels temps i dels treballs per tal de fer de la vida quotidiana un eix vertebrador de les polítiques. Oferir una atenció integral davant les necessitats de les dones. Programa per a l'abordatge integral de les violències contra les dones. (ICD) Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere

L’estudi MAGEEG: és un projecte d’investigació dedicat a analitzar i millorar les polítiques de igualtat de gènere de l’Unió Europea i dels països membres, concretament l’aplicació del concepte de transversalització de gènere. El projecte Mageeq continua i s’expandeix amb el projecte europeu QUING sobre qualitat de les polítiques de igualtat ( ).

Alguns dels resultats del projecte mostren que: -En tots els països i en la UE les dones són el grup que sembla tenir el problema i a qui estan dirigides les accions, mentre que els homes són el grup normatiu en dos sentits, el grup estàndards del qual les dones han d’aconseguir i al mateix temps el grup amb posicions de poder en política. -Tant el problema com la solució estan dirigits al sexe (les dones) i no al gènere(dones i homes i la seva relació): les dones tenen el problema i a les que es requereixen canvis, mentre que els homes no es defineixen com part del problema ni se’ls demana canviar. Construcció de polítiques amb perspectiva de gènere