La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Departament de Benestar Social i Família

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Departament de Benestar Social i Família"— Transcripción de la presentación:

1 Departament de Benestar Social i Família El Sistema de Serveis Socials a Catalunya

2 Departament de Benestar Social i Família
ÀMBIT COMPETENCIAL La Constitució Espanyola (article ) estableix: “Les Comunitats Autònomes podran assumir competències en matèria d’assistència social” L’Estatut de Catalunya estableix les competències de Catalunya en: Article 110. Naturalesa jurídica de les competències exclusives Article 138. Immigració (competència compartida) Article 142. Joventut (exclusiva) Article 153. Polítiques de gènere (exclusiva) Article 166. Serveis socials, voluntariat, menors i famílies (exclusiva) 61,2 M€

3 Departament de Benestar Social i Família
Llei 12/2007, de 11 d’octubre, de Serveis Socials La Llei de Serveis Socials catalana s’emmarca en la Declaració Universal de Drets Humans, la Carta Social Europea i la Constitució Espanyola. Els Serveis Socials són un dels sistemes de l’Estat del Benestar, conjuntament amb la seguretat social, el sistema de salut, el sistema d’educació, les polítiques per a l’ocupació, les polítiques d’habitatge i altres actuacions públiques. Té com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament en totes les etapes de la seva vida mitjançant la cobertura de les seves necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials. La Llei de Serveis Socials catalana configura el dret a l’accés als serveis socials com un dret de caràcter universal, orientat a la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i el progrés social de les persones.

4 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials. Definició El Sistema de Serveis Socials està format pel conjunt de recursos de titularitat pública i privada destinats a la cobertura de les necessitats socials bàsiques i de les necessitats socials. El Sistema Públic de Serveis Socials és integrat pel conjunt de recursos, prestacions, activitats, programes, projectes i equipaments destinats a l’atenció social de la població, de titularitat de l’Administració de la Generalitat, de les Entitats Locals i d’altres Administracions, i també els que l’Administració concerti amb les entitats d’iniciativa social o privada.

5 Departament de Benestar Social i Família
SISTEMA DE SERVEIS SOCIALS SISTEMA PÚBLIC SS GENERALITAT Serveis ENTITATS LOCALS Concertats ALTRES ADMINISTRACIONS

6 Departament de Benestar Social i Família
Sistema Públic de Serveis Socials. S’organitza en forma de xarxa i s’estructura en dos nivells: De caràcter públic i Local. S’organitzen territorialment en Àrees Bàsiques de Serveis Socials (ABSS ) i estan dotats d’un Equip Bàsic d’Atenció Social ( EBAS). Són el primer nivell d’atenció del sistema públic, la porta d’entrada habitual al sistema i la garantia de més proximitat als usuaris i als àmbits familiar i social. Accessibles a tota la població. Professionals d’atenció directa: treballadors i educadors socials. Tasques principals: informar, orientar, fer diagnòstics i valoracions, prescriure prestacions, prevenció i projectes comunitaris Serveis Socials Bàsics Serveis Socials Especialitzats La seva finalitat és donar resposta a situacions i necessitats que requereixen una especialització tècnica o la disposició de recursos determinats. Es presten per mitjà de centres, serveis, programes i recursos dirigits a persones i col·lectius que, per les seves necessitats, requereixen una atenció específica. Proporcionen suport tècnic I col·laboren amb els serveis socials bàsics

7 Departament de Benestar Social i Família
Línies estratègies prioritàries d’actuació Lluita contra la pobresa i l’exclusió social Atenció i protecció a la infància i l’adolescència. Suport a les famílies Fomentar la promoció de l’autonomia personal Promoure la integració de les persones nouvingudes Millorar les oportunitats per als joves Treballar per avançar en la igualtat d’oportunitats per a les dones Millora de l’eficiència dels serveis públics Cooperació amb les administracions públiques a tots els nivells Col·laboració públic - privada, instrument clau per al desenvolupament sostenible i inclusiu Suport al Tercer Sector Social

8 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya | Planificació i Cartera Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials Art. 37 Art. 24 Cartera de Serveis Socials Determina el conjunt de prestacions de serveis, econòmiques i tecnològiques de la Xarxa de Serveis Socials. Algunes prestacions son garantides (exigibles com a dret subjectiu) i poden requerir la participació dels usuaris en el pagament dels serveis, d’acord amb la seva capacitat econòmica. Pla Estratègic de Serveis Socials de Catalunya Pla de Qualitat de Serveis Socials de Catalunya

9 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya | Prestacions Actuacions, intervencions tècniques, programes, projectes, mitjans i ajudes econòmiques i tecnològiques. Tipus de prestacions Serveis Econòmiques Tecnològiques

10 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya | Serveis socials | Prestacions - Serveis Serveis socials bàsics Serveis socials especialitzats atenció social bàsica atenció domiciliària residencies d’estada limitada menjador social assessorament tècnic intervenció socioeducativa no residencial per a la infància i l’adolescència suport als serveis socials bàsics de la Cartera de serveis socials infància, adolescència i joventut dependència discapacitat malaltia mental addiccions/drogues VIH / SIDA cuidadors: familiars i altres persones cuidadores no professionals famílies amb problemàtica social i risc d’exclusió dones en situació de violència masclista i els seus/ves fills/es suport als serveis socials especialitzats

11 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya | DADES/INFORMACIÓ DISPONIBLES REGISTRE UNIFICAT DE DADES DELS ENS LOCALS (RUDEL) Unifica la recollida d’informació ( contracte programa, informació estadística, indicadors clau dels Plans d’Actuació Local en matèria de Serveis Socials, indicadors d’avaluació Pla Estratègic de Serveis Socials...). La informació es recull en PDF electrònics intel·ligents que són posats a disposició dels ens locals (ABSS), enviats via EACAT al DBSF. Aquesta informació es carrega a l’aplicació RUDEL. No incorpora informació identificativa dels usuaris. Es tracta de dades quantitatives agregades sobre el nombre d’usuaris d’un servei o prestació econòmica, hores d’atenció, despesa associada, professionals...

12 Àrees Bàsiques de Serveis Socials
RUDEL: Resum diagrama de procés. Cicle RUDEL Recepció de les fitxes PDF al servidor del Departament el 31 de març Emplenament i enviament per part dels ens de les fitxes PDF a través d’EACAT (1gen-31març) Càrrega dels XML de les fitxes PDF a l’aplicació Access – SQL a l’abril. Àrees Bàsiques de Serveis Socials Disseny de les fitxes PDF i posada a disposició de les mateixes a l’EACAT abans del 31 de desembre de l’any anterior Posada a disposició de l’Aplicació Access de Consulta de Dades RUDEL l’1 de maig aproximadament Creació, modificació i actualització de les fitxes per part de les unitats directives abans del 31 de setembre de l’any anterior 12

13 Cobertura poblacional Economia
DIMENSIONS DE L’ANÀLISI COMPARATIVA PLANS D’ACTUACIÓ LOCAL EN MATÈRIA DE SERVEIS SOCIALS Cobertura poblacional Economia IC22. Pes de la despesa dels SSB sobre la despesa total de la corporació local (en despesa corrent). IC24. Despesa corrent per habitant en serveis d’atenció domiciliària. IC26. Percentatge de finançament per SSB provinent de les persones usuàries (%) IC1. Percentatge de cobertura de la població per part dels Serveis Socials Bàsics (SSB). IC2. Cobertura de la població menor d’edat atesa pel Servei d’Ajuda a Domicili. IC3. Cobertura del servei de teleassistència en el grup de població de 65 anys i més. IC4. Cobertura de la població menor d’edat per part dels serveis d’atenció socioeducativa. Cobertura de la demanda Qualitat IC10. Temps d’espera entre la sol·licitud d’entrevista a l’EBAS i la seva realització (en dies. IC14. Tipologia del sistema d’atenció a les queixes i reclamacions. IC11. Temps d’espera per al servei d’ajuda a domicili (en dies). IC28. Mitjana anual d’hores de formació per persona que treballa als SSB. IC5. Percentatge de persones ateses pel servei d’ajuda a domicili que s’ha prescrit en un PIA. IC6. Percentatge de persones menors d’edat (0-17 anys), ateses pel servei d’ajuda a domicili, per situació de risc social. IC7. Percentatge de persones adultes, ateses pel servei d’ajuda a domicili, per situació de risc social. Estructura IC 16. Ràtio d’habitants per treballador/a social dels EBAS IC 21. Ràtio de personal directiu respecte al total de personal dels serveis socials bàsics

14 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya | DADES/INFORMACIÓ DISPONIBLES SERVEIS SOCIALS ESPECIALITZATS FINANÇATS PEL DBSF Les aplicacions de gestió contenen informació sobre els serveis especialitzats i prestacions econòmiques que gestiona directament el Departament i dels serveis i establiments que finança. En aquestes aplicacions, també es disposa d’informació sobre el reconeixement de la dependència o discapacitat. Es disposa de dades identificatives de les persones que reben una prestació econòmica o servei i de les que tenen reconegut un grau de dependència o discapacitat.

15 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya | Estadística publicada pel DBSF Estadística Serveis Socials Es publiquen les següents estadístiques Mapa de Serveis Socials Serveis Socials Bàsics Infància, adolescència i Joventut Persones grans amb dependència o risc social Persones ateses en centres sociosanitaris Persones amb discapacitat Persones amb problemàtica social derivada de malaltia mental Persones amb drogodependències i/o altres addiccions Dones en situació de violència masclista i els seus fills i filles Prestacions econòmiques

16 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya | Estadística publicada pel DBSF Estadística econòmica a centres i entitats de serveis socials L’Objectiu principal és oferir informació sobre l'abast econòmic dels serveis socials especialitzats, en termes d’aportació a l’economia catalana, i així contribuir a ampliar el coneixement d’aquest sector. Establiments de serveis socials, elaborada a partir de les Enquestes a centres de serveis socials (centres d’atenció a la gent gran, a persones amb discapacitat i a la infància i l’adolescència, entre d’altres) Estadística de persones amb discapacitat Variables: Tipologia, Grau, Sexe, Edat, Barems de dificultat de mobilitat i necessitat de tercera persona. Les variables s’exploten territorialment per municipis de més de habitants, comarques i total Catalunya.

17 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya | Estadística publicada pel DBSF Estadística de títols de famílies nombroses Títols en vigor, nous i renovats Variables: Tipus de família, Composició familiar, nombre de fills. Les variables s’exploten territorialment per província total Catalunya Altres publicacions Seguiment del desplegament de la Llei de Dependència

18 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya |Sistema d’Informació Social El Departament de Benestar Social i Família està desenvolupant el Projecte Hèrcules Sistema d’Informació Social de Catalunya. Principals línies d’actuació, en fase d’implementació: El desenvolupament i desplegament del Quadre de Seguiment de la Cartera de Serveis Socials (QSCart). El QSCart constituirà una font d’informació de referència, fiable i contrastada sobre tota l’activitat relativa a les prestacions econòmiques i de serveis de la Cartera de Serveis Socials (informació de la Xarxa Pública ). La informació s’obtindrà de les aplicacions d’origen de dades del DBSF i de RUDEL.

19 Departament de Benestar Social i Família
El Sistema de Serveis Socials de Catalunya |Sistema d’Informació Social El desenvolupament i desplegament Història Social Compartida L’objectiu és que els professionals i les Administracions públiques competents comparteixin la informació rellevant de les persones usuàries del sistema públic de serveis socials, garantint la privacitat de les dades personals legalment protegides i la seguretat en l’intercanvi d’informació. Aquest projecte està en fase de validació del disseny.

20 Moltes gràcies www.gencat.cat/benestarsocialifamilia


Descargar ppt "Departament de Benestar Social i Família"

Presentaciones similares


Anuncios Google