Tema 9. La unidad didáctica

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
T4. MOTIVACIÓ i SATISFACCIÓ LABORAL
Advertisements

ESCOLA DE PARES I MARES “El «oficio» de ser padre no se aprende en ningún sitio y es al mismo tiempo una de las tareas más delicadas que emprendemos los.
El valor afegit de les TIC a lEducació Infantil? Pere Marquès (2011). UAB - grupo DIM Para ampliar la información :
WEBS PER TREBALLAR A LAULA ELS DRETS HUMANS I DELS INFANTS.
EDUCAR PER A SER Educació socio-emocional a lescola Anna Sapena Psicóloga SPE A-11.
Tema 3 CULTURA i CLIMA LABORAL. T3. CULTURA I CLIMA LABORAL Objectius : Diferenciar entre clima i cultura Conèixer causes o factors que impulsen el clima.
UNIVERSIDAD ROVIRA I VIRGILI Departamento de Pedagogía Tarragona Noviembre, 2005 UNIVERSIDAD ROVIRA I VIRGILI Departamento de Pedagogía Tarragona Noviembre,
COMO USAR LA PC POR PIMERA VEZ SARAITH MACHORRO PACHECO 28 JOSE ALBERTO LOPEZ RAMIREZ 27 CAPACITACION DE INFORMATICA GRUPO 302.
PROPÓSITO GENERAL: Fomentar el aprecio por las artes desde la sensibilización con un enfoque formativo, a través de la práctica de las diferentes manifestaciones.
Ruta de los Aprendizajes en Educación Inicial
1.1-Ampliación de la RED. De 11 a 17 grupos/laboratorios/programas. 1.2-Incremento de las fuentes de financiamiento: interna/externa; vertical/horizontal.
1.Origen del acompañamiento. Las condiciones educativas (como la cobertura, las condiciones actuales de los estudiantes), que hacen replantearse las nuevas.
Desarrollo de Competencias del Docentes en Educación Media Superior.
TARRAGONA CANDIDATA A CIUTAT EUROPEA DE LA CULTURA 2016 TARRAGONA CANDIDATA A CIUDAD EUROPEA DE LA CULTURA TARRAGONA CANDIDATE TO EUROPEAN CULTURAL.
Didáctica General. BLOQUE IV. Componentes curriculares.
Activitats artístiques al CFA Miquel Martí i Pol De l’expressió oral i escrita a la cohesió social.
ELS BLOCS I LA SEVA APLICACIÓ A L’AULA Recull de propostes sobre els usos didàctics dels blocs Material del Curs de l’Escola d’Estiu Virtual d’Espiral.
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
Bloque 3. Praxis docente Tema 6. Programar
Fem activitats amb vídeo!
Això vol ser un homenatge a la sardana
Una experiència amb PÈBILI PROJECTE FILOSOFIA 3/18
PENSAMENTS O HABILITATS COGNITIVES
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
Elaboració d’un mapa temàtic
Què és un pla Individualitzat ?
Tema 2. DIVISIBILITAT.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
TÈCNIQUES D’ESTUDI.
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
SETMANA DE LA PAU I LA SOLIDARITAT CLARET BARCELONA-2018
SETMANA DE LA PAU I LA SOLIDARITAT CLARET BARCELONA-2018
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
CONVERSA EXPLORATÒRIA
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Intuïcions empíriques
CIÈNCIES NATURALS CURS
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
KARAOKE a CLASSE Activitat desenvolupada a: Educació Infantil
DIADA DE LA PAU A SJO.
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
Projecte d’educació en comunicació audiovisual.
Alumnes de 3r de Primària Curs 2016 – 2017
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
ENS TROBEM DE NOU.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
SETMANA DE LA PAU I LA SOLIDARITAT CLARET BARCELONA-2019
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
Alumnes de 4T de primària - s.j.o. Barcelona
SETMANA DE LA PAU I LA SOLIDARITAT CLARET BARCELONA-2019
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
TEMA 1. CONCEPTUALIZACIÓN DE LA DIDÁCTICA COMO CIENCIA DE LA EDUCACIÓN Didáctica General. BLOQUE I. La didáctica y el currículum Profesorado: Antonio Giner.
Això vol ser un homenatge a la sardana
Continuació: el temps II
QUI SOM? SOM UNA ASSOCIACIÓ SENSE ÀNIM DE LUCRE, QUE PRETÉN ACOSTAR LA CULTURA MUSICAL A TOTHOM.
Caixes de descobriment
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
La consciència fonològica a P-5 i 1er
Les 10 PISTES per desenvolupar les activitats TIC...
CEIP “MESTRE AGUSTÍ BARBERÀ” - AMPOSTA
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
COM MOTIVAR L’EQUIP Jordi Reviriego.
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
Transcripción de la presentación:

Tema 9. La unidad didáctica Profesorado: Antonio Giner Gomis (coordinador) Vicente Carrasco Embuena José Antonio Corral Fuentes Aurora Fourcade López Marcos Jesús Iglesias Martínez Cristina Lapeña Pérez Inés Lozano Cabezas María Ángeles Martínez Ruiz Francisco Pastor Verdú Joaquín Ripoll Ferrándiz Pilar Tormo Jordá Tema 9. La unidad didáctica Didáctica General. BLOQUE III. Diseño y desarrollo del currículum. Bases y niveles de concreción

Contenidos Unidad Didáctica Estructura de la Unidad Didáctica

Maneras de pensar la acción del aula Programación tradicional (1970) Proyectos de trabajo (1990) WebQuest (2002) UNIDAD DIDACTICA PROYECTOS DE TRABAJO WEBQUEST 1. INTRODUCCIÓN 1. JUSTIFICACIÓN 1. ¿QUÉ TEMA VAMOS A ESTUDIAR? 2. OBJETIVOS DIDÁCTICOS 2. TAERA 2. ¿QUÉ QUEREMOS SABER DE ESTE TEMA? 3. CONTENIDOS 4. ACTIVIDADES 3. PROCESO 5. MATERIALES 6. METODOLOGIA. (espacios, tiempos) 3. ¿CÓMO PODRÍAMOS SABER DE ESTE TEMA 4. EVALUACIÓN 7. ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD 5. CONCLUSIONES 8. TEMAS TRANSVERSALES 4. ¿QUÉ COSAS HEMOS APRENDIDO? 6. ORIENTACIONES 9. EVALUACIÓN

1. Justificación ¿POR QUÈ CREES QUE ES CONVENIENTE OBJECTIVOS DIDÁCTICOS CONTENIDOS ACTIVIDADES MATERIALES METODOLOGIA (espacios, tiempos) ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD TEMAS TRANSVERSALES EVALUACIÓN ¿POR QUÈ CREES QUE ES CONVENIENTE DESERROLLAR ESTA U.D.? (mira en el Curriculum los objectivos de Etapa y los objectivos de tu área) ¿A QUIÉN ESTÁ DIRIGIDA ESTA U. D. ? ¿CUÁL EL PERFIL DE TU GRUPO: HETEROGENOS-HOMOGENOS DISCAPACITATOS -SUPERDOTATOS ETC.?

1. Justificación EXEMPLE: MÚSIQUES I DANSES DEL MÓN OBJECTIVOS DIDÁCTICOS CONTENIDOS ACTIVIDADES MATERIALES METODOLOGIA (espacios, tiempos) ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD TEMAS TRANSVERSALES EVALUACIÓN EXEMPLE: MÚSIQUES I DANSES DEL MÓN PER QUÈ “ MUSIQUES I DANSES DEL MON? llL´OBJECTIU “D” D’ETAPA DEL C. DIU: “ Conèixer, comprendre i respectar els valors de la nostra civilització, les diferencies culturals i personals…. llL´OBJECTIU 10 D´ÀREA D’EDUCACIÓ ARTISTICA “ Conèixer i valorar diferents manifestacions artístiques del patrimoni cultural de la C.V. i de la Unió Europea…

1. Justificació PER QUÈ “ MUSIQUES I DANSES DEL MON? OBJECTIUS DIDÀCTIS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA(espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ PER QUÈ “ MUSIQUES I DANSES DEL MON? Perque desenvolupa, globalitza connecta diferents àrees a partir dels OBJECTIUS grals d’ ETAPA i de ÀREA Perque desenvolupa la sensibilitat estètica, la creació o la capacitat de gaudir d´obres artístiques Perque està relacionada amb les Competències…A, B, C…

2. Objectius Didàctics Qué vols treballar amb els xiquets ? JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTIS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA(espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ Qué vols treballar amb els xiquets ? Què pretenc desenvolupar en ells/ elles? Els objectius es formulen en infinitiu No estan en el curriculum, per tant has de pensar-los tu (l’equip)

2. Objectius Didàctics MUSIQUES I DANSES DEL MON? JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTIS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA(espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ MUSIQUES I DANSES DEL MON? Facilitar la INTEGRACIÓ de tota la classe afavorint la socialització mitjançant la música i danses 2. Conèixer i VALORAR LES DANSES i musiques diverses 3. Gaudir i compartir el GOIG DE BALLAR junts promoures actituds d’obertura, respecte solidaritat i amistat. 4. Treballar la COORDINACIÓ RITMICA- MOTRIU 5. Afavorir i animar a PERDRE LA POR al ridicul davant del grup

3. Continguts JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTIS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA(espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ Què EXPERIENCIES vull que tinga per arribar a aconseguir aquests OBJECTIUS ? (aquestes EXPERIENCIES no són ,encara, activitats ) Els CONTINGUTS es formulen com substantius SÍ ESTAN en el curriculum, per tant has de CERCAR- LOS tu (l’equip) Se solen distribuir o classificar en CONCEPTUALS, PROCEDIMENTALS , I ACTITUDINALS

3. Continguts CONCEPTUALS Bloc 3. (ESCOLTA) JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTIS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA(espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ CONCEPTUALS Bloc 3. (ESCOLTA) - Reconeixement visual i auditiu i denominació d´alguns instruments del folklore de la musica popular urbana i d’altres cultures Bloc 3. (ESCOLTA) - Comentari i valoració de concerts i representacions musicals

3. Continguts PROCEDIMENTALS Bloc 4. (INTERPRETACIÓ I CREACIÓ MUSICAL) JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTIS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA(espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ PROCEDIMENTALS Bloc 4. (INTERPRETACIÓ I CREACIÓ MUSICAL) Memorització i interpretació d’un repertori de Danses i seqüencies de moviments fixats i inventats Bloc 4. (INTERPRETACIÓ I CREACIÓ MUSICAL) El sentit musical a través del control corporal

3. Continguts ACTITUDINALS Bloc 3. (ESCOLTA) JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTIS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA(espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ ACTITUDINALS Bloc 3. (ESCOLTA) -Interès pel descobriment d´obres musicals de distintes caracteristiques. Bloc 4. ( INTERPRETACIÓ I CREACIÓ MUSICAL) Utilització de la dansa com mitjà d´expressió de diferents sentiments i emocions

3. Continguts OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS CONCEPTUAL PROCEDIMENTAL ACTITUDINAL OBJECTIU “A” “Conèixer i valorar les danses i musiques diverses” Reconeixement visual i auditiu i denominació d´alguns instruments del folklore de la musica popular urbana i d’altres cultures … “B” Gaudir i compartir el goig de ballar junts promoures actituds d’obertura, respecte solidaritat i amistat. Utilització de la dansa com mitjà d´expressió de diferents sentiments i emocions - Interès pel descobriment d´obres musicals de distintes caracteristiques “C” Treballar la coordinació ritmica- motriu El sentit musical a través del control corporal

3. Continguts UN CONTINGUT ACTIVITAT 1 Comentari i valoració de concerts i representacions musicals ACTIVITAT 2 ACTIVITAT 3 ACTIVITAT 4 ACTIVITAT …

Comentari i valoració de concerts i representacions musicals 3. Continguts UN CONTINGUT Comentari i valoració de concerts i representacions musicals ACTIVITAT 1 ACTIVITAT 2 ACTIVITAT 4 ACTIVITAT 3 cFes una redacció Sobre el SIRTAKI i Explica quines Sensacions et produeix. Es una musica que T´agrada o no? Perquè ? cFes una redacció Sobre la DANSÀ i Explica quines Sensacions et produeix. Es una musica que T´agrada o no? Perquè ? cFes una redacció Sobre la POLCA i Explica quines Sensacions et produeix. Es una musica que T´agrada o no? Perquè ? cFes una redacció Sobre la TARANTEL.LA i Explica quines Sensacions et produeix. Es una musica que T´agrada o no? Perquè ?

4. Activitats Qué accións concretes faràn els xiquets JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA (espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ Qué accións concretes faràn els xiquets per desenvolupar els continguts? Cadascun dels continguts que has proposat pot donar peu a diverses activitats si es necessari

4. Activitats MUSIQUES I DANSES DEL MON 1. SESSIÓ 2. SESSIÓ 3. SESSIÓ Audició: LA DANSÀ (P.Valenc. -Parlem de la Dansà -Tipus de dansà -Explicació dels passos i moviments -Realització del ball per part dels xiquets -Reflexió conjunta mestre-xiquet -Escrivim instruments -Classifiquem instruments Dibuixem Instruments (Llenguatge musical, Ritme, veu, instruments i oïda) POLCA ( Polonia) VALS (Viena) SIRTAKI (Grecia) TARANTEL.LA (Italia)

4. Activitats HORARI SETMANAL DE MUSICA MÚSICA Dansà (Sessió I) dansà DILLUNS DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES 9 a 10:30 11 a 12 h 15 h a 16 h MÚSICA Dansà (Sessió I) 16 h a 17 h. dansà (Sessió 2)

4. Activitats HORARI SETMANAL DE MUSICA MÚSICA POLCA (Sessió I) DILLUNS DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES 9 a 10:30 11 a 12 h 15 h a 16 h MÚSICA POLCA (Sessió I) 16 h a 17 h. (Sessió 2)

4. Activitats QUADRE GENERAL CONTINGUTS ACTIVITAT “1” “2” “3”… “B” - CONTIGUT “C”

5. Materials Quins materials necessitaràs per poder JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA (espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ Quins materials necessitaràs per poder Fer aquestes activitats?

5. Materials Cintes d’audio de cadascuna de les JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA (espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ Cintes d’audio de cadascuna de les Musiques i balls que anem a realitzar Equip de musica -Llibre de musica -Mapamundi europeu

6. Metodología (espai, temps) JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA (espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ On faràs aquestes activitats? En quin moment faràs aquestes sessions? Vas a organitzar els xiquests d´alguna Manera especial ? Quin tipus d’ organització Adoptaràs?

6. Metodología (espai, temps) JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA (espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ Espais: sala de psicomotricitat (aula) Temps : 10 sessions Agrupacions: grup mitjà (10/15)

7. Actenció a la diversitat JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA (espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ Del treball en equip del mestre/a i la psicopedagoga La logopeda, o la mestra de pedagogia terapeutica faré els corresponents A.C.I.S. (Adaptacions curriculars significatives) Quins ACIS proposaràs per als casos que ho necessiten?

8. Temes transversals AMB QUINES COMPETÈNCIES LA PODRIES RELACIONAR ? JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA (espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ AMB QUINES COMPETÈNCIES LA PODRIES RELACIONAR ? COMP. CULTURAL I ARTÍSTICA COMP. SOCIAL I CIUTADANA COMP. CONEIX. INTERACCIÓ MON FÍSIC COMP. APRENDRE A APRENDRE COMP. COMUNICACIÓ LINGÜÍSTICA COMP. DIGITAL COMP. AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL AMB QUINS TEMES TRANSVERSALS LA PODRIES RELACIONAR ? MEDI AMBIENT LA PAU LA COEDUCACIÓ LA SEXUALITAT EDUCACIÓ VIAL EL CONSUMISME…

9. Avaluació Qué vas a avaluar en els xiquets de La teua aula? JUSTIFICACIÓ OBJECTIUS DIDÀCTICS CONTINGUTS ACTIVITATS MATERIALS METODOLOGIA (espais, temps) ATENCIÓ A LA DIVERSITAT TEMES TRANSVERSALS AVALUACIÓ Qué vas a avaluar en els xiquets de La teua aula? Quin tipus d´avaluació vas a proposar?

9. Avaluació FULL D´OBSERVACIÓ DEL PROCÉS D’APRENENTATGE PERE MARIA NOM ALUMNAT Coordina els moviments Amb ritme Diferencia les frases musicals Es relaciona amb el grup i col-labora Es diverteix quan balla Memoritza la dansa Altres observacions PERE MARIA JORDI CARMEN ….

9. Avaluació FULL D´OBSERVACIÓ DEL PROCÉS D’APRENENTATGE PERE MARIA NOM ALUMNAT RITME VEU LLENGUATGE MUSICAL INSTRUMENT OÏDA Altres observacions PERE MARIA JORDI CARMEN ….

9. Avaluació FULL D´OBSERVACIÓ DEL FUNCIONAMENT DE LA U. D. ASPECTES AVALUATS MOLT ADEQUAT ADEQUAT POC ADEQUAT INADEQUAT OBSERVACIONS OBJECTIUS CONTINGUTS MATERIALS ESTRUCTURA DE LES SESSIONS NUMERO DE SESSIONS ACTIVITATS …

BIBLIOGRAFÍA De la Herrán, A. Paredes,J y otros (2008) Didáctica General. Madrid. McGraw Hill Zabala, A. (2007). La práctica educativa. Cómo enseñar. Barcelona. Graó Rodríguez, M. y otros (2002). Didáctica General. Madrid. Biblioteca Nueva