Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Per què una biblioteca escolar “puntedu”? Actualment la societat disposa d’una allau d’informació que requereix: - una manera diferent de treballar i entendre el món una manera diferent d’accedir al coneixement - una necessitat d’habilitats d’accés a la informació i de comprensió lectora per poder conèixer, analitzar, seleccionar i gestionar el coneixement de forma crítica i autònoma
Què és la biblioteca escolar “ puntedu”? un espai de recursos on es troba informació en diferents suports: documents impresos, documents audiovisuals, documents informàtics i multimèdia, organitzats en diferents espais de lectura, narració, consulta temàtica i cerca d’informació. un espai d’aprenentatge per a desenvolupar continguts de les diferents àrees curriculars una eina per fomentar l’hàbit lector i el gust per la lectura un servei a tota la comunitat educativa una possibilitat de potenciar la relació amb la biblioteca pública
Què proporciona la biblioteca escolar “puntedu”? la incorporació de noves metodologies en el desenvolupament de les diferents àrees del currículum la millora de les competències de lectura, escriptura i cerca i gestió de la informació l’autonomia per a la construcció del propi coneixement amb l’ús de diverses fonts d’informació un ambient de reflexió i d’aprenentatge. un servei a la comunitat educativa dins i fora de l’horari lectiu una motivació per continuar l'aprenentatge al llarg de tota la vida que propiciï la formació com a persona autònoma i crítica.
Com col·laboren altres institucions amb el programa? Departament de Cultura i Diputació de Barcelona: grup de treball per aprofundir en la relació entre la biblioteca escolar “puntedu” i la biblioteca pública Departament de Cultura: llibres del suport genèric dels anys 2003-04, i possible incorporació dels centres educatius al sistema d’adquisició de les biblioteques públiques Institut de les Lletres catalanes: visites d’escriptors a centres de primària i secundària Col·legi de Bibliotecaris/es i Documentalistes: Co-edició de les directrius FLA/UNESCO per a la biblioteca escolar
Què s’ofereix als centres educatius? formació específica del professorat responsable de la biblioteca escolar “puntedu”: - concepte i organització - dinamització de la biblioteca escolar: literatura infantil i juvenil, - biblioteca i curriculum, recursos per l’accés a la informació recursos informàtics: 3 ordinadors (1 per catalogació, 2 per consulta, 1 impressora, 1 scanner, 1 llapis òptic) i el programa ePèrgam per a l’organització i gestió de la biblioteca escolar “puntedu” dotació econòmica per a l’ampliació del fons de la biblioteca escolar “puntedu”: 2000€ recursos humans: mitja jornada de professorat, segons les plantilles dels centres, per al funcionament de la biblioteca escolar “puntedu” durant l’horari lectiu
Què s’ofereix als centres educatius? materials per orientar l’organització i la dinamització de la biblioteca escolar “puntedu”: cartell - decàleg de la biblioteca escolar “puntedu”, les directrius IFLA/UNESCO per a la biblioteca escolar per a totes les escoles. Pels centres d’aquest curs: El llibre “la biblioteca el cor de l’escola” i “la biblioteca mediateca d’infantil a secundària” Participació en el seminari: “El gust per la lectura” web per posar a l’abast de tots els centres educatius informació i assessorament Centres de Recursos Pedagògics com a dinamitzadors de les biblioteques escolars “puntedu” Seguiment i avaluació dels projectes per la Inspecció Educativa
Què ha de fer un centre per tenir una biblioteca escolar “puntedu”? Presentar un projecte d’organització i dinamització de la biblioteca escolar “puntedu” aprovat pel claustre i pel Consell escolar (convocatòria pública) en el que s’expliciti: Objectius del projecte Aspectes a desenvolupar: Organització de la biblioteca escolar “puntedu” Pla de lectura del centre educatiu Activitats de lectura per plaer Activitats de cerca, tractament i ús de la informació Integració en el procés d’ensenyament-aprenentatge Desenvolupament i temporització Criteris d’avaluació Responsable
Procés de selecció dels projectes Criteris generals: implicació global del centre educatiu compromís de tres cursos escolars per la consolidació del projecte integració transversal en el procés d’aprenentatge implicació de les zones educatives (3/18, zona rural)
Actuacions curs 2005-2006 Impuls de 300 projectes Priorització de 12 zones Alt Empordà Segrià Vallès Occidental :Sabadell Ribera d’Ebre Sant Andreu Sants-Montjuïc L’Hospitalet de Llobregat Garraf Baix Llobregat IV: El Prat Baix Llobregat VI: St.Vicenç dels Horts Alt Camp Baix Penedès
Actuacions curs 2006-2007 Impuls de mínim 300 projectes a tot Catalunya